Kyllästeaineita Goretexille?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

mrantaah
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 10:40 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Pohojammaa

Kyllästeaineita Goretexille?

Viesti Kirjoittaja mrantaah »

Moi,

Rukan Gore-puvun housut alkoi päästää vettä. (Noilla ajeltu jo vuosia)
Muistelen hämärästi että Gorelle olisi olemassa jotain kyllästeaineita.
Onko kenelläkään kokemuksia, hyviä tai huonoja.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Ne kyllästeaineet on tarkoitettu sille pintakankaalle, parantamaan sen lian hylkimiskykyä, tms. Gore-Tex ei kyllästysaineista parane. Jos puku vuotaa, niin osoite on Rukan korjauspalvelu Kokkolassa. Toimii nopeasti ja kohtuuedullisesti.
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Mikä siinä on kun olen ennenkin kuullut että jopa suht uudet Rukan puvut vuotavat? Mulla ei ole henk koht kokemusta rukan puvuista eikä mitään ko merkkiä vastaan, mutta kumminkin. Olisi tietenkin mukava suosia kotimaista jne, mutta on tullut jotain epäluuloja kuulemani perusteella.

Onko foliolla varustettu lampövuori paljon lämpimämpi kuin sitä ilman oleva? Löytyykö esim Rukalta folioversiota?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Eiköhän selitys kertomuksiin Rukan pukujen vuotamisesta ole ainakin osittain siinä, että niitä on käytössä paljon, myös vanhempia vuosikertoja. Kuluvat ne laatupuvutkin käytössä. Etenkin pesu kuormittaa saumoja, ainakin jos on unohtunut linkous päälle. Gore-kalvon saumojen tiiviiksi saaminen ei ole helppoa ja saumaa tulee pukuun metritolkulla. Onneksi ainakin Rukalla on todella hyvin toimiva korjauspalvelu, ei sitä vedenpitävyyden pettämistä kannata jäädä murehtimaan.

Miksi muuten ajopuvussa pitäisi olla lämmin sisävuori? Miksi yleensäkään sitä irrotettavaa vuorta? Tarjolla olevat alus- ja väliasut ovat joka suhteessa parempia. Niillä on helpompi säädellä itselleen sopiva lämpötila, ne ovat paljon helpompia huoltaa, ne vievät vähemmin tilaa... Minulle ensimmäinen työ uuden puvun kanssa on irrottaa se sisävuori ja laittaa kaappiin. Seuraavan kerran otan sen sieltä kaapista, jos/kun myyn puvun. 8)
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Pyörällä ja metsällä pyörineenä paras ratkaisu on mielestäni puku ilman mitään kalvoja ja ottaa sitten mukaan vedenpitävän kokopuvun. Edelleen kuitenkin ostin Lindstrandin takin ilman vuoria, mutta jonkinlaisen kalvon kanssa. Kalvo ei kuitenkaan hengitä yhtään eli puolen tunnin ajon jälkeen suojapaidan alla oleva paita on litimärkä. Aivan samoin käu kuin kuin huonon kalvopuvun kanssa metsällä, niinpä olen metsällä päätynyt housuissa Fjällrävenin halvimpiin keinokuituhousuihin mitkä kuivuu sateen jälkeen kymmenessä minuutissa.

Riku
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Tuli sillä reilun 8000km kevätajelulla testailtua erilaisia alusasuja. Täytyy sanoa, että isoja ovat erot mukavuudessa ja lämpimyydessä. Toki niissä ajopuvuissa (ja niiden kalvoissa) on isoja eroja niissäkin, mutta taitaa usein syy siihen hikiseen oloon löytyä sieltä kalsaripuolelta.
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Kunkku kirjoitti:Miksi muuten ajopuvussa pitäisi olla lämmin sisävuori? Miksi yleensäkään sitä irrotettavaa vuorta? Tarjolla olevat alus- ja väliasut ovat joka suhteessa parempia. Niillä on helpompi säädellä itselleen sopiva lämpötila, ne ovat paljon helpompia huoltaa, ne vievät vähemmin tilaa... Minulle ensimmäinen työ uuden puvun kanssa on irrottaa se sisävuori ja laittaa kaappiin. Seuraavan kerran otan sen sieltä kaapista, jos/kun myyn puvun. 8)
Tuossa on tietysti perääkin, mutta puvun sisävuoret istuvat sillä tavalla paremmin, että niissä ei ole tarpeettomasti tavaraa esim lahkeiden ja hiojen suissa, kaiken mailman mansetteja siis jotka sitten alkavat ahdistaa hanskoissa tai kengissä. Itse käytän n. +5 asteeseen asti sisävuoren lisäksi jotain fleece puseroa joka jää pois sen jälkeen ja sisävuori lähtee noin +15 asteessa. On jollain lailla mukavampaa laittaa takki (ja housut) päälle kun lähtee mopoilemaan eikä tehdä samaa asiaa monta kertaa.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Enemmän siinä sisävuoressa on tarpeetonta tavaraa kuin niissä alus- tai väliasuissa. Jos ajatellaan vaikka Rukan valikoimaa niistä alusasuista, niin juuri mukavuus on se, missä ne voittavat puvun irtovuoren kirkkaasti. Ohuemmilla kerroksilla saadaan enemmän, ei tule jäykkä olo...
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Haglöfsin gore-tex -ulkoilutakin ohjeissa kehoitettiin silittämään se kevyesti pesun jälkeen niin gore säilyttää vedenpitävytensä. Toimisikohan sama mopotakissa?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
Länskäri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 10:32 am
Pyörä: XCountry
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Länskäri »

Pallokala kirjoitti:Haglöfsin gore-tex -ulkoilutakin ohjeissa kehoitettiin silittämään se kevyesti pesun jälkeen niin gore säilyttää vedenpitävytensä. Toimisikohan sama mopotakissa?
Siis varmaankin pintakangas säilyttää vettähylkivän ominaisuutensa paremmin, ei Goretex kalvo.
Ainakin vanhemmissa rukan mopoasusteissa oli samanlainen ohje. Pintakangas oli käsitelty jollain aineella, joka aktivoitui pesun jälkeen silittämällä taikka rumpukuivaamalla. Tällöin pikkusade ei heti päässyt vuoren ja pintakankaan välissä olevan kalvon pinnalle. Likakaan ei tarttunut pintaan kovin hanakasti. Myös oikeanlaisilla suoja-aineilla tätä ominaisuutta voi ylläpitää. Siis sellaisilla jotka eivät tuki Goren huokosia vaan jäävät kankaan pinnalle suojaamaan.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="Kunkku"]Tuli sillä reilun 8000km kevätajelulla testailtua erilaisia alusasuja. Täytyy sanoa, että isoja ovat erot mukavuudessa ja lämpimyydessä. Toki niissä ajopuvuissa (ja niiden kalvoissa) on isoja eroja niissäkin, mutta taitaa usein syy siihen hikiseen oloon löytyä sieltä kalsaripuolelta.[/quote]

Alusasuista vaan , et onko kokemuksia Rukkan outlast ja/tai air-x alusasuista
mopokäytössä? Kumpi mopokäyttöön ois parempi tai käytännöllisempi?
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

hatussa vika kirjoitti:Alusasuista vaan , et onko kokemuksia Rukkan outlast ja/tai air-x alusasuista
mopokäytössä? Kumpi mopokäyttöön ois parempi tai käytännöllisempi?
Molemmista onpi kokemuksia. Niinkuin kaikista muistakin Rukan kalsareista. AirX ei kulkenut tällä kertaa reissussa mukana, koska sen tilalla oli Finnsvalan vastaava.
Suoria vastauksia siitä, mikä on paras alusasu, tai pukeutuminen yleensäkään, on mahdotonta antaa. Sen verran erilaisia me ihmiset olemme. Mutta noiden kalsareiden eroista: AirX on minusta kylmän kelin vaate, enkä itse käytä semmoista moottoripyöräillessä juuri koskaan. Kylmällä kelillä laitan alle Outlast-kerraston ja päälle Windstopperin (Next toSkin). Lämpimämmällä kelillä alle Coolmax ja tarvittaessa se Windstopper. Ja oikeasti lämpimällä vain Coolmaxin ohuin versio (Extreme).
Tuo Outlast-kerrasto saa ainakin minulla joskus hikipisarat virtaamaan pitkin selkää, eli se ei ehkä sovellu aktiivisempaan ajamiseen ja liikkumiseen. Coolmaxin T-paita ei ole koskaan tuntunut liialta, eikä olo siinä hikiseltä. Minusta se on paras mahdollinen alusasu ajopuvun alle helteellä.
Syy siihen, miksi käytän juuri noita vaatteita, löytyy osittain myös helposta huollettavuudesta. Coolmax, Outlast ja Windstopper ovat kaikki ohuita ja kuivuvat hetkessä pesun jälkeen. Reissussa ei tarvitse vaihtovaatteita, ja joka aamu saa pukea illalla suihkun yhteydessä huuhtaistut puhtaat vaatteet päälle. AirX ja Finnsvalan lämpökerrasto ovat paksumpia, eikä niitä arvaa kaikissa oloissa illalla pestä. Eivät ehkä ehdi aamuksi kuivua. Lisäksi ohuilla kerroksilla on helppo säädellä omaa lämpöään sopivaksi vaihtelevissa keleissä.
Toivottavasti tästä nyt sitten oli jotain iloa...
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Kunkku kirjoitti: Miksi muuten ajopuvussa pitäisi olla lämmin sisävuori? Miksi yleensäkään sitä irrotettavaa vuorta? Tarjolla olevat alus- ja väliasut ovat joka suhteessa parempia. Niillä on helpompi säädellä itselleen sopiva lämpötila, ne ovat paljon helpompia huoltaa, ne vievät vähemmin tilaa... Minulle ensimmäinen työ uuden puvun kanssa on irrottaa se sisävuori ja laittaa kaappiin. Seuraavan kerran otan sen sieltä kaapista, jos/kun myyn puvun. 8)
Työmatka-ajelussa on minusta ainakin kätevää, että vuori on kiinni puvussa; töihin lähtiessä ei tarvii kiskoa päälleen normaaleiden työvaatteiden lisäksi kuin ajopuku ja töissä taasen toisinpäin.


Aluskerrastoista sen verran, että itse en osta enää mitään muuta kuin (merino)villaisia; hintaa on enemmän kuin muovisilla, mutta ovat merkittävästi parempia. Tulee käytettyä kylmällä (polku)pyöräillessä, kiipeillessä, metsällä jne. jne. Etenkin reissussa on melkoinen etu ettei ala haisemaan heti ekan päivän jälkeen. Viime vuonna oltiin Lofooteilla kiipeilemässä ja päällä oli kokoajan sama merinovillainen aluspaita. 1,5vkon jälkeen kun (kyllästyimme sateeseen ja) lähdimme kotiin ei paidan kainalot haisseet vieläkään. Yhtään. Rukan aluspaidat haisevat ainakin minun käytössä jo yhden (polku)pyörälenkin jälkeen.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

JSL kirjoitti:Rukan aluspaidat haisevat ainakin minun käytössä jo yhden (polku)pyörälenkin jälkeen.
Heh, juu. Tuttu ongelma menneiltä vuosilta. Joitain vuosia sitten hankituissa urheilukerrastoissa oli tuo ongelma. Hien haju tarttui niin, ettei lähtenyt pesussakaan pois. Olihan siinä se hyvä puoli, että löysi vaikka pimeässä vaatekaapista sen oikean kerraston. :?
Tuota ongelmaa en ainakaan minä ole huomannut uusissa Rukan alusasuissa. Minulla oli pitkällä reissulla mukana pesuainetta(Omoakohan olisi ollut..) ja aika monenna iltana suoritin suht kevyen käsinpesun sen päivän kalsareille, semmoisen muutaman minuutin huuhtaisun. Kuten jo aiemmin olen maininnut, näiden vaatteiden hyvä puoli on nopea kuivuminen.
Kotiin palattuani alistin kalsarini äärimmäisen tiukan tarkistuksen alle. Sen suoritti kodissani majaa pitävä sairaanhoitaja, joka rakastaa sairaalatason puhtautta turhankin paljon, ainakin näin maalaismiehen näkökulmasta. Ei ollut mitään huomauttamista, ei haju-, eikä muitakaan.
Nämä uudet Rukan kalsarit ovat oikeasti helppohoitoisia, reissukäyttöön sopivia. Niiden kanssa ei tarvitse pitkälläkään matkalla kulkea katsoen ympärillään olevien kalpenevia kasvoja ja silmissä kellastuvia tapetteja.
Vastaa Viestiin