Autocom

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Autocom

Viesti Kirjoittaja Esu »

Käytössä pmr-puhelimet ja kyllästynyt onnettomaan kuuluvuuteen. Tuollaista autocom tai vastaavaa on tullut katseltua. Hinnat melko kovia, joten kyselen täältä kokemuksia ennenkuin menen tuhlaamaan 400-500€ moiseen härpättimeen. Parantaako äänen laatua/kuuluvuutta huomattavasti nimenomaan bike to bike käytössä? Pienen lisäarvon lasken laitteelle myös muiden äänilaitteiden liitettävyydestä.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
bemAri
Viestit: 305
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 9:52 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Parin viikon ajan olen käyttänyt Interphone st moto kypäräpuhelinta. Interphone on bluetooth-vehje ja mulla kytkettynä Zumoon, jossa kännykkä taas on bluetoothilla kiinni. Noita Interphoneja saa kytkettyä manuaalin mukaan 5 kpl yhteen, eli takanaistujan lisäksi saa naapuripyörän pariskunnan kytkettyä kännykän lisäksi samanaikaisesti.
Yhteys siis muodostetaan suoraan kypärien välille, erillistä keskusyksikköä ei tuossa tarvita. Manuaalin mukaan yhteys pitäisi toimia pyörien välillä up to 150 metrin etäisyyteen saakka.
Mulla noita laitteita on vain yksi, joten pyörästä toiseen toimintaa en ole testannut. Puhelinkäytössä ja navigaattorin ohjeiden toistamisessa Interphone toimii hyvin, äänenlaatu on selkeä ja puhelut toimivat yli 100 nopeuksissakin. Kuulokkeita on vain yksi kappale, josta syystä musiikin kuuntelu ei ole oikein nautinto, eikä äänenlaatukaan musiikkiin riitä.
Timo Kalkkila
Viestit: 428
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: Honda CRF1100L
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Siis Autocomit eivät ole itsenäisiä radiolaitteita, joten PMR-puhelinten heikkoon kuuluvuuteen Autocom-laitteet eivät auta mitään. PMR-puhelin tarvitaan, joka tapauksessa bike-to-bike viestintään kytkettynä Autocomiin. Tai sitten PMR-puhelimet voi korvata jollain muulla radiopuhelinjärjestelmällä. Tosin ne ovat yleensä kalliita ja luvanvaraisia.

Mielenkiintoinen vahtoehto olisi matkapuhelinten PoC-ominaisuus (Push-to-talk over Cellular), mutta sitä palvelua ei tarjoa kai kuin Saunalahti.

Ainoa parannus voi tulla siitä, että mikrofoni ja kuulokkeet ovat parempilaatuisia ts. "toimivat" paremmin meluisassa ympäristössä.

Timo
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuskin tuo autocom parantaa kuuluvuutta pyörien välillä.
Ompi enemmän kuski<->matkusta väliseen kommunikaatioon tarkoitettu, niinkuin tuossa edellä kirjoitettiin.

Mikä on ongelmana noin niinkuin tarkemmin?

- kantama?
- häiriöt?
- Äänen voimakkuus?
- jokin muu?

Jonkon kanssa testailtiin lauantaina Alanin 456r PMR puhelimia.
Mulla Arain tour-x(ilman visiiriä+earit) ja 640 adventure.
Jonkolla crossi-potta ja DR650 (ÄÄNEKÄS).
Alle ~80km/h vauhdeissa ei mitään ongelmia kuulemisessa, missään kohdassa tuota meidän neljän pyörän letkaa, ymmärtämisessä... :roll:
Ei ajeta ihan rengas renkaassa kiinni.

Yli tuon ~80km/h vauhteissa alkaa avonaiset kypärät vaikeuttamaan puhutun ymmärtämistä.
Kypärä suhisee ja radio sitten lykkää samaa jyrinää kuuntelijan korviin.

Tietenkin jos autocom saa tuota ylimääräistä kohinaa ja suhinaa pois, ja lisää ääntä kuulokkeisiin niin sitten... ?
Olettaen että ongelma ei ole PMR pohjainen.

Helpottaa kyllä nuo puhelimet paljon porukassa liikkumista kun ei tarvitse parveilla yhdessä kasassa ja huutaa ääntä käheäksi jokaisen pikku asian takia.
bemAri
Viestit: 305
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 9:52 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Autocomista en tiedä, mutta Interphonet ovat itsenäisiä radiolaitteita, joiden välillä yhteyden voi muodostaa kypärästä kypärään ilman PMR:ää tai muuta erillistä laitetta. Yhteys muodostuu bluetoothilla, joka on ilmainen radiotaajuus sekin, taajuutena on 2,4 gigahertsiä ( vrt pmr:n 446 megahertsiä).
Lisää voi lukea: http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... tercom.htm
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Autocom:han on sellainen "keskusyksikkö", johon saa liitettyä monia äänilähteitä (pmr, mp3, gsm, navigaattori), ja samalla toimii vahmistimena ja häiriönpoistajana. Mukana tulee laadukkaat kuulokkeet ja mikrofoni.
Jarno kirjoitti: Mikä on ongelmana noin niinkuin tarkemmin?

- kantama?
- häiriöt?
- Äänen voimakkuus?
- jokin muu?

Tietenkin jos autocom saa tuota ylimääräistä kohinaa ja suhinaa pois, ja lisää ääntä kuulokkeisiin niin sitten... ?
Olettaen että ongelma ei ole PMR pohjainen.
Nyt siis ongelmana häiriöt. A*tosta toiseen toimii hyvin, mutta mopoillessa kypäräsatsien kanssa onneton.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Timo Kalkkila kirjoitti: Mielenkiintoinen vahtoehto olisi matkapuhelinten PoC-ominaisuus (Push-to-talk over Cellular), mutta sitä palvelua ei tarjoa kai kuin Saunalahti.
Timo
Samaa miettinyt itsekin, mutta meneekö puhe silloin jonkun datapalvelun kautta ja vaatii 3G tai jotain muita ihme verkkoja, joita ei korvessa takulla ole. Järkevän tangentti systeemin keksiminen kännyyn voi olla myös oma proggis.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Esu kirjoitti:Autocom:han on sellainen "keskusyksikkö", johon saa liitettyä monia äänilähteitä (pmr, mp3, gsm, navigaattori), ja samalla toimii vahmistimena ja häiriönpoistajana. Mukana tulee laadukkaat kuulokkeet ja mikrofoni.
Jarno kirjoitti: Mikä on ongelmana noin niinkuin tarkemmin?

- kantama?
- häiriöt?
- Äänen voimakkuus?
- jokin muu?

Tietenkin jos autocom saa tuota ylimääräistä kohinaa ja suhinaa pois, ja lisää ääntä kuulokkeisiin niin sitten... ?
Olettaen että ongelma ei ole PMR pohjainen.
Nyt siis ongelmana häiriöt. A*tosta toiseen toimii hyvin, mutta mopoillessa kypäräsatsien kanssa onneton.
Parempi kypäräsetti?
Voisiko radion kytkeä/maadoittaa pyörään?
MrB
Viestit: 288
Liittynyt: To Syys 30, 2004 8:52 am
Pyörä: CB
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

Esu kirjoitti: Samaa miettinyt itsekin, mutta meneekö puhe silloin jonkun datapalvelun kautta ja vaatii 3G tai jotain muita ihme verkkoja, joita ei korvessa takulla ole.
Ei vaadi 3G:tä mutta gprs-yhteyden kuitenkin.
-- Backman
kuvagalleria
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Jarno kirjoitti:Tietenkin jos autocom saa tuota ylimääräistä kohinaa ja suhinaa pois, ja lisää ääntä kuulokkeisiin niin sitten... ?
Olettaen että ongelma ei ole PMR pohjainen.
Autocom hieman siivoaa kohinoita pois. Mikrofonipuolella käytössä on rajoitin jonka herkkyyttä voi säätää eli taustakohina ei tule koko ajan mikin kautta omiin / matkustajan korviin. Käytännössä tuon herkkyyden säätäminen toimivaksi joka vauhdissa on mahdotonta.
Kovassa vauhdissa pitää toimii mutta hitaassa pitää huutaa tosi kovaa että "mikki lähtee päälle". Jos taas säätää toimivaksi kaupunkinopeuksissa niin kovassa vauhdissa mikki on päällä koko ajan ja kypäräkohina kuuluu kuulokkeista jatkuvasti. Onneksi keskusyksikkö osaa siivota hieman kohinaa pois.

Uudessa huippumallissa on erillinen mikrofoni puhumis mikin lisäksi joka sijoitetaan kypärän sisään ja joka kuuntelee taustamelun osuutta ja osaa säätää mikrofonin herkkyyden ja äänenvoimakkuuden sen mukaan.
Ola
Viestit: 301
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 11:58 pm
Pyörä: @RD-07A
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Ola »

Itsellä ainakin Autocomin Active Plus:n VOX-herkkyys tarvitsi säätää vain kerran ja on toiminut kaikissa niissä nopeuksissa mitä suomessa pystyy ajamaan....ja vähän ylikin. Tiedä sitten, että miten Saksan autobaanalla....
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Meillä oli Mongolian reissussa juurikin tuollaiset alanit mitä Jarnollakin. Kypäräseteiksi ostettiin Bandercomista kuulemma viranomaistenkin käyttämät setit.

Pitkään harkintalistalla oli erilaiset automaattitangentit, mutta päädyimme manuaalisit nappuloihin niiden idioottivarmuuden takia ja sitä päätöstä emme ole katuneet. Vaikka automaattitangentin herkkyyden säätää kuinka hyvin tahansa niin ikinä se ei toimi niin luotettavasti ja hyvin kuin nappimalli. Se napin painaminen kun ei aivan hirmuisesti vie huomiota pois. Jossain todella haasteellisessa ajossa tangentin painaminen voi olla liikaa, mutta matkakäytössä se ei ainakaan sitä ollut.

PMR puhelimia valittaessa kantomatkaa ja muuta turhuutta tärkeämpi ominaisuus on riittävä vahvistinteho kuulokkeille. Vaikka Alan rääkyy aika voimalla niin siitä huolimatta tulpilla ajettaessa volumet saivat olla aina täysillä. Kantomatkaa noille luvataan kaiketi muutama kilometri ja jos puhelimia piti tankkilaukussa ja ajeli peräkkäin niin maksimimatka taisi olla jotain kilometrin luokkaa. Sen enempää kantomatkaa ei tullut testattua sillä kilometrin väli kaksitaan ajellessa on vähintään riittävästi.

Matkanopeudet meillä oli pääosin maksimissaan siellä 130kmh paikkeilla ja niissä nopeuksissa välillä joutui sanomaan kahteen kertaan sanottavansa, että kaveri sai selvää. Reilun satasen vauhdeissa ei ollut sellaisia ongelmia. Mulla oli kypäränä Tour-X ja vesalla tavallinen krossipotta. Vesan mopossa ei ollut minkäänlaista katetta ja mulla oli 1100GS:n vakiokate.

Kuuluvuuteen vaikuttaa edellämainittujen juttujen lisäksi erittäin paljon mikin ja kuulokkeiden sijoittelu. Varsinkin krossipotalla ajettaessa mikki olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle suuta. Ero on huima onko mikki kahden vai neljän sentin päässä huulista. Toinen kuulemiseen vaikuttava seikka on tietysti se onnistuuko virittämään kuulokkeet korviin kiinne ja vielä tietysti siten ettei ne paina korvalehtiin. Meillä tietysti tuli sen verran kiirus alkuvalmisteluitten kanssa, ettei ehditty pahemmin viritellä kuulokkeita ja reissun aikana ne tuntui olevan joka kerta hieman eri tavalla kuin kypärän laittoi päähän.

Vaikka kuinka suunnittelee ja ostaa kalliita komponenttejä niin loppujen lopuksi se on enempi tai vähempi tuuripeliä miten se paketti toimii käytännössä. Jollain kuski-kypärä-mopo yhditelmällä voi syntyä juuri sopiva pyörre mikkiin ja joku puhuu epäselvästi ja joku taas kuulee huonosti ja jonkun juttuja ei aina halua olla kuulevinaankaan.
Avatar
jippo
Viestit: 49
Liittynyt: Su Helmi 18, 2007 10:15 am
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jippo »

nyt olisi hyvä saada vinkkiä kuinka mikin saa krossipotassa lähelle suuta. Jos asennuksista olisi kuvia niin olisi aivan loistavaa saada niitä. Itselläni ongelmia asennuksen kanssa ainakin tod näk koska minä kuulen kaveria vallan mainiosti mut kaveri ei kuule minulta oikeastaan mitään. Luulen että vika on siinä että mikki on niin kaukana suusta.....
"Kun asfaltti loppuu niin elämä alkaa"

(Suzuki 750 gsx-r, KTM 640, KTM 950, Honda 1100xx, Suzuki GSX-R 1300, KTM 690)
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

jippo112 kirjoitti:nyt olisi hyvä saada vinkkiä kuinka mikin saa krossipotassa lähelle suuta. Jos asennuksista olisi kuvia niin olisi aivan loistavaa saada niitä. Itselläni ongelmia asennuksen kanssa ainakin tod näk koska minä kuulen kaveria vallan mainiosti mut kaveri ei kuule minulta oikeastaan mitään. Luulen että vika on siinä että mikki on niin kaukana suusta.....
Meillä ne setit soveltuu kaiketi myös avopottaan kun ne on sellaisen jäykän ja taivuteltavan varren päässä.

Jos se mikki on vain johdon päässä niin sitten vain pikaliimalla sopiva rautalangan pätkä mikin taustapuolelle kiinne ja langan toinen pää sopivaan paikkaan poskipalan/tuuletusaukon väliin vaikkapa nippusiteellä kiinne ja sitten vain säätämään.
Vastaa Viestiin