Alu laukut

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mietin sitäkin että olis laittanu 4mm latakan sinne uraan mutta totesin että hankalampi saada levy painettua kiinni profiiliin ja popniitti vetämään niin että se kiristäisi latakan ja levyn vasten profiilia.

Tukevuutta en usko uran täytön tuovan tipan tippaa jos kasaaminen suoritetaan sikaflexin ja 5mm popniittien kanssa. Jo uretaanimassan ollessa märkää oli tukevuus todella hyvä. Massa kannattaa pursottaa ensin uraan ja vasta sitten painaa levyn reuna sinne. Tällöin massaa tulee levyn reunaan ja levy painaa massan tasaiseksi täyttäen samalla mahdolliset pienet raot.

Jos kannen sovitus tehdään tarkaksi on laukku kansi suljettuna ihan mielettömän tukeva. Jos taas kansi avoinna laukku hieman millin pari vääntyilisikin ei siitä ole nähdäkseni mitään haittaa.

Löysyys - jos sellaista pitää etsimällä etsiä - ilmenee laukun suuaukossa silloin kun kansi on pois. Jos haluaa lisää tukevuutta voi aukkoon tehdä kulmiin kolmiopalat pellistä mutta ne samalla haittaavat laukun täyttämistä.
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

TTA kirjoitti:Koska profiili on suunniteltu 6mm vanerille jää sisäpuolelle profiili hassun näköiseksi. Toisaalta niittien päät jää profiilin sisään piiloon ja vedän vielä silikonin profiilin rakoon jolloin ylimääräisestä 4mm rakosesta ei ole mitään haittaa.
Juuri tuon sisäpuolen profiilin ulkoneman vuoksi laitoin sitä 4 (vai oliko se 6) millin telttapatjasolumuovia sisäseinille. Samalla pikkutilpehöörien jne suojaaminen ei olisi ollut niin tarkkaa.

Ja hyvä, että sait siitä riittävän tukevan. Minä kun vertasin noihin kaupallisiin valmisteisiin, niin totesin oman tekeleeni löysemmäksi. Niin ja tiivistämisestä vielä se unohtui, että alumiinilistan kohdaltahan kyllä saa tiiviksi, mutta nuo muoviset kulmapalat ovat hiukkasen hankalampia tiivistää, mutta eiköhän se sikaflexi täytä nekin saumat.

Oliskohan tuollaista Alpensin alumiinilistan tapaista kaarevaa listaa ilman levyhuullosta olemassa missään? Siitä voisi koettaa soveltaa myös laukun tekemiseen, vaikka pohjan-sivuseinien nurkat olisivatkin haasteellisia...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Därrin alumiinilaukuista.

DÄRR- Motorrad- Box BIKE, Aluminium in 1,2 mm - Heavy Duty

Jos ostan pelkän laukun enkä sitä vajaan kuudenkympin kiinnitys osaa(DÄRR BIKE BOX HALTER "H&B" Adapter, links ), niin onko laukussa valmiina jotakin muuta kiinnitys kohtaa?

Tarkoitus olisi tehdä itse kiinnitys pyörään, kun ei taida valmista systeemiäkään olla. (Jos nyt tulee tuollainen tilattua.)

Miten itse tilaus tuolta onnistuu jos ei omista luottokorttia?
(Täytyisi varmaan opetella saksaa, vaikka onhan noi käännöskoneetkin melko päteviä.)
Avatar
Kurahousu
Viestit: 671
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Laita sinne sähköpostia (oliko joku info at darr osoite), osaavat hyvin englantia.
Itse tein kaupat sähköpostin välityksellä ja hyvin sujui. Maksoin luottokortilla mutta tilisiirtona onnistuu myös eikä EU:n sisällä tule mitään lisäkuluja. Laukkujen lähetyskulut oli 30€ (kaksi alulaukkua + lukot).
Itse tein kiinnityskiskot, ei vaikea homma.
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Viesti Kirjoittaja pate56 »

antti-a kirjoitti:Därrin alumiinilaukuista.

DÄRR- Motorrad- Box BIKE, Aluminium in 1,2 mm - Heavy Duty

Jos ostan pelkän laukun enkä sitä vajaan kuudenkympin kiinnitys osaa(DÄRR BIKE BOX HALTER "H&B" Adapter, links ), niin onko laukussa valmiina jotakin muuta kiinnitys kohtaa?

Tarkoitus olisi tehdä itse kiinnitys pyörään, kun ei taida valmista systeemiäkään olla. (Jos nyt tulee tuollainen tilattua.)

Miten itse tilaus tuolta onnistuu jos ei omista luottokorttia?
(Täytyisi varmaan opetella saksaa, vaikka onhan noi käännöskoneetkin melko päteviä.)
En tilannut minäkään mitään kiinnitysrautoja vaan pelkästään laukut. Pakoputken puolelle kapeamman sekä lukkoparin. Aikaisemmin Därr tarjosi U-palkkia sekä pultteja valmiina pakettina joilla pystyi tekemään ripustuksen ilman lukitusta. En ole tosin viimeaikoina nähnyt satsia kaupan. Suurin osa pankeista palvelee kyllä, netin kautta voi maksaa kunhan tietää IBAN-numerot yms. Därr varmaan opastaa siltä osin.
Omia laatikoita odottelen :D
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Ajattelin että tuollaiseen alulaukkuun olisi helppo heittää kannettavan laukkuineen ja suhauttaa töihin/kotiin sateesta välittämättä.

Tähän asti olen köyttänyt kannettavan takaboksia vasten ja jos on ollut märkäkeli olen laittanut kannettavan laukun muovikassiin.

Kertokaapa ennen kuin tilaan jos on parempi kuljetus tapa kannettavalle tietokoneelle.
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Viesti Kirjoittaja petev »

En kyllä henkilökohtaisesti laittaisi läppäriä mihinkään muualle kuin selkäreppuun, tärisee niin perkuleesti tuolla laukuissa.
antti-a kirjoitti:Ajattelin että tuollaiseen alulaukkuun olisi helppo heittää kannettavan laukkuineen ja suhauttaa töihin/kotiin sateesta välittämättä.

Tähän asti olen köyttänyt kannettavan takaboksia vasten ja jos on ollut märkäkeli olen laittanut kannettavan laukun muovikassiin.

Kertokaapa ennen kuin tilaan jos on parempi kuljetus tapa kannettavalle tietokoneelle.
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Reppua on ahdistava pitää, varsinkin kesällä.
Läppärinikin on sen veran kookas ettei joka reppuun mahdu.

Tarkoitus on saada läppäri mahtumaan laukkuineen tuon alulaukun sisään. Tulisi silloin läppärin omastakin laukusta vähän tärinän vaimennusta.

Enpä kyllä huomannut tärinää ottaa huomioon. Hyvä huomio!
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Lähetin viime vuonna jo vissiin linkin läppärille tehtyyn selkäreppuun misä kans suojaa siiheen ja kunnon remmeil kuskille,ei muuta ku skrollailemaan josko nytt hyvää kelpais :D
Avatar
PilcQ
Viestit: 364
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

antti-a kirjoitti:Ajattelin että tuollaiseen alulaukkuun olisi helppo heittää kannettavan laukkuineen ja suhauttaa töihin/kotiin sateesta välittämättä.
Class Olssonilta löysin viime vuonna Ortliebin selkärepun tapaisen systeemin, jota nyt voisi pitää tietysti selässäkin, mutta jonka olen kyllä köyttänyt takaboxia vasten kiinni. ...jostain syystä olen paranoiminen jotta en selässä halua mitään isoa möykkyä pitää jos vaikka tosissaan kunnolla vauhdista kaatuisi. Hienosti toiminut ja veden pitää ulkona, läppäri kassikin mahtuu sisään hyvin. Talvisin ajellut töihin 10 km polkypyörällä ja tarakalle Ortliebin isoon laukkuun läppärikassin pistänyt sisään. Riippuu kai läppäristä, mutta tuo ainakin pari kertaa viikossa tapahtuneen kuljetuksen kestänyt. ...joka päivä en kuitenkaan kotiin jaksanut sitä kantaa... Loppujenlopuksi (firman) kannettavatkin on kuitenkin kulutustavaraa, mutta yksikään ei ole vielä lopuun palanut omassa käytössäni, vaikka 2-3 vuotta jokainen onkin ollut rääkättäväni... ;-) ...ja juu, kyllä tärkeät asiat on kuitenkin myös töissä serverillä... :)
-
Jukka Talja & XRV750
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

antti-a kirjoitti:Reppua on ahdistava pitää, varsinkin kesällä.
Hommaa kunnon selkäsuoja niin reppua ei edes huomaa. Itse inhosin ennen mopoilua reppu selässä. Sitten kun ostin Dainesen selkäsuojan niin huomasin ettei sitä reppua tunne sen kanssa lainkaan.
pate56
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 8:05 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Tammisaari

Därr

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Därrin alumiinilaatikot saapuivat tänään. Postikulut 22 ja risat euroa. Olisikohan meidän posti hinnoitellut itsensä ulos täysin? Jos tämänkokoinen laatikko saapuu Saksasta parillakympillä niin ihmettelen kyllä Suomen Postin hinnoittelua. Laukut ovat ihan hyvää työtä. Saumat ovat jopa tiivistetty silikonilla. Kannet tiivistetty o-renkaalla. Lukkojen asennus ei vienyt kuin hetken, kunnon rosvoa ne ei kyllä pysäytä. Hintaansa nähden vaikuttaa tosi hyviltä. :D
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Onpas iso hintaero. Mulla touratechin lootat ja telineet sekä vähän extra pikkutilpehöörii mukana makso 34,50e. Oiskohan painoero kasvattanu tuon noin suureksi summaksi.
XRV-97
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alu laukut

Viesti Kirjoittaja av2 »

toni kirjoitti:Kevät keikkuen tulevi ja kaikenlaiset aivoitukset pyörään liittyen vain lisääntyy.
Nyt on tullut päähänpisto että AT tarvis ALU laukut.
Mistä ja minkämerkkiset olisivat niitä edullisempia?
Onko joku tehnyt itse? ("palikoista" tai hitsaamalla)
Vai pitäiskös vaan tyytyä noihin vanhoihin tuppervara laukkuihin.

Toni
Jokos päädyit joihinkin laatikoihin, vai aloitko itse tekemään?
XRV-97
Avatar
jaabo
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 7:00 pm

Viesti Kirjoittaja jaabo »

pitäähän tänne kirjottaa kiitokset, kun innoititte minuakin laukkujen teossa.

tuossapa muutama kuva projektista kokonaisuudessaan...

http://picasaweb.google.com/vartiainen. ... jektiDR600

laukut valmistuvat hitaasti mutta varmasti. suunnitteilla toiseen laukkuun jääkaappielementti auton vanhasta jääkaapista, ja toiseen ehkä jonkunlainen radio/kypäräpuhelin -järjestelmä. jos (Sulo Vileniä siteeraten;) halavalla saa... :lol:

että semmosta. kiitos vielä!
Vastaa Viestiin