Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Kesä 07, 2020 3:33 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 14, 2019 4:33 pm 

Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Houdi.

Vettä sataa ja kaikkia v******aa. Hyvin alkanut talvikausi on tilapäisesti telakalla joten oisko aika aika muistella vanhoja.

Mp-varusteet ovat kätevä keksintö. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ja mitä markkinointiin ja mopo-foorumeihin on luottaminen niin lajin aloittaminen ja ylläpitäminen on typerää ja täysin turhaa, jos varustepuoli ei ole viimesen päälle kunnossa.

No, kun itse aloitin "hommat" reilu 20 vuotta sitten, asiat olivat vähän sinne päin, mutta eipähän ollu foorumeitakaan julistamassa parhaiden kamojen ominaisuuksia/merkkiä. Ajovarusteita oli kahdenlaisia, nahkaaa tai Gore-texiä. No saatto ne kamat näin jälkikäteen ajatellen olla muutakin, kuin gore-texiä mutta noista kahdesta materiaalista yleisesti puhuttiin, eikä siitä kukaan kylillä mieltänsä pahoittanut.

Prätkän hankintaa joutui puimaan itse pankinjohtajan kanssa ja korttiinkin meni oma siivu harjoittelijan tilipussista. Ei siis ihme, että varustepuoli jäi ensialkuun hiukan vajaaksi. Kiima tien päälle oli kuitenkin sen verran väkevä, että ns. "oikeiden" varusteiden hankkiminen päätettiin siirtää tuonnemaksi. Ja mitä tämä alottelevan motoristin varustepaketti sitte sisälsi?

Hyväksi onnekseni siskoni oli juuri eronnut Yamaha-kuskista, joten siskolta sain edullisesti käytetyn kypärän, kypärämyssyn ja nahkaisen kaulurin.

Paikallisesta prätkäliikkeestä ostin käytetyt nahkapöksyt. Silloin ne oli mulle helkkarin isot, nykyään sopivat. Nahkatakki löytyi kirpputorilta juhlavaan 30 markan hintaan. Ajokenkinä toimivat perinteiset cowboy-bootsit.

Duellin paksut mustat hanskat ostin ihan uutena, samaten IXS-sadepuvun. Tuo sadepuku koki karun kohtalon Norjan vuonoilla. Kolea sää ja tajuton tuuli repäisi puvun saumoista auki. Sen jälkeen se lepatti varsin veikeästi kuskin harteilla.

Mutta nuo VIHELIÄISIMMÄT kamat löysin ihan vähän aikaa sitten, kun siivosin varastoa ja joiden olemassaolon olin jo onneksi unohtanut...

Kyseessä oli aidosta kumista valmistetut kenkien päälle asennettavat sadesuojat, jotka olivat todella karmeat pukea päälle varsinkin siinä vaiheessa, kun sade oli jo alkanut ja sadepuku vedetty päälle. Niitä ei saanut rullattua bootsien päälle mutta ei niitä saanut oikein "vedettyäkään" päälle. Kai ne ois pitänyt öljytä jollain liukuvoiteella sisältäpäin, että asentaminen ois ollu helpompaa. Noiden kalossien käyttämisen lopetin muistaakseni hyvin varhaisessa vaiheessa. Pienempi paha oli antaa kosteuden siirtyä sukkiin, kuin venyttää noita kumikalosseja bootisen päälle.

No se oli sitä aikaa. Silloin muistaakseni "ajovarusteilla" oli kaksi päätehtävää. 1. Pitää kuski lämpimänä. 2. Tarpeen tullen pitää kuski kuivana.

Kaikesta huolimatta nuo molemmat kriteerit enimmäkseen täyttyivät. Ja jos joku nyt miettii, että mitä suojia tuon varustepaketin alle laitettiin, niin vastaus on, ei yhtään mitään.

Kyllä siihen aikaan asiat olivat helppoja. Kuten sanottua, silloin ei ollut prätkäfoorumeita valistamassa harrastajia väärien varusteiden ominaisuuksista tai puuttuvien suojien aiheuttamista vaaratekijöistä. Moni varmasti ajattelee, että vastaavilla varusteilla en itse ajaisi kilometriäkään.... Mutta onneksi tuli ajettua, muistot noilta reissuilta ovat hyvinkin mieleenpainuvia!

Rock on!

-Ile-

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 14, 2019 5:37 pm 

Pyörä: 690ER, 350EXC-F
Intin jälkeen hommasin ekan oikeen moottoripyörän, jytäjammun. Auto ja säästöt siihen meni. Olihan mulla kypärä, nahkatakki ja bootsit. Kerran sitten lähdin pääkaupunkiseudulta kotiin Poriin, heti alkumatkasta alkoi satamaan. Karkkilassa viimeistään olin läpi märkä. Palelin niin pirusti. Kotona sitten lämpimän suihkun jälkeen katsoin itseäni peilistä ja olin vieläkin ihan sininen, muutaman päivän kesti nahkatakista lähtenyt väri iholla. Joo, seuraavaksi sijoitin sadepukuun.

Happi

Profiili  

ViestiLähetetty: To Marras 14, 2019 6:12 pm 

Pyörä: Bemari
Itse aloitin oman urani foorumiaikakaudella ja tunnustan suoraan, että poimin moottoripyörä.orgissa auliisti jaellusta ohjeistuksesta mielestäni ne olennaisimmat, eli nahkaa sen olla pitää. Eka varustesetti oli kirpparilta hankittu prätkärotsi, Louisilta tilatut nahkahousut, Bundeswehrin ylijäämämaiharit, sekä halvin E-hyväksytty kuuppa, jonka satuin löytämään. Hansikkaista ei ole tällä hetkellä mitään muistikuvaa, mutta veikkaisin että ne olivat DDR-aikakauden nahkakintaat, jotka eivät takuuvarmasti olleet sopivan kokoiset. Noilla pääsi kuitenkin keltanokka kustompyörän makuun.

Homma sinällään ei mennyt ihan putkeen, vaan takin leikkaus oli tietenkin tehty ulkonäköä silmällä pitäen ja vielä ohuesta pehmeästä nappanahasta. Monesti olin silloiselle siipalle katellinen, hän kun oli samasta räkistä napannut aidon 60-luvun prätkärotsin, joka oli oikeasti paksua nahkaa ja leikkaukseltaaankin sellainen ettei tuuli vihmonut sisään jokaisesta takin aukosta. Aika nopeasti sitä tajusi kuitenkin, että prätkävarusteissa on myös se mukavuusaspekti...

Ihan ensimmäisiä hankintoja oli itseasiasiassa buffi naaman eteen. Sitä ei motoristin alku oikein ymmärtänytkään kuinka pahalta se sade tuntuu avokypärässä paljasta naamaa vasten kun vauhtia on sen 120km/h :lol: Muilla kamoilla oli opiskelijabudjetilla selvittävä aika pitkän aikaa. Tuolla varustusella tuli jopa kiskottua ne kuuluisat ensimmäiset lipat ja nahka teki juuri sen mitä pitikin, eli liukui oikein muksasti asfaltilla. Hidasvauhtisesta tötöilystä siis selvittiin ilman asfaltti-ihottumaa. Toki suojat olisivat voineet pelastaa parin viikon kolotukselta... Onneksi itsetunto ei saanut pahaa kolausta, kun oli kaatumisen ainoa silminnäkijä :lol: :mrgreen:

Tosin kyllä on tunnustettava, että ensimmäisen kauden jälkeen MP-messuilta jäi käteen uusi halvarssonin rotsi, Shoein ruukku ja uudet hanskat. Sittemmin olenkin yrittänyt näille uusille kuljettajille teroittaa, että harrastuksen aloittamiseen ei tarvita puolentoista tonnin Rukka-settiä, mutta MP-varusteet lisäävät kyllä ajomukavuutta aika paljon siihen isältä perittyyn Kappan neonväriseen tuulipukuun verrattuna.

Nykypäivänä alkaa olemaan kuitenkin niin mukavuudenhaluinen, että ei sitä oikeen mihinkään viitsi lähteä kevyissä tamineissa. Ja sen verran on pyörälläkin tullut tötöilleeksi matkanvarrella, että olo ilman suojia on aika alaston. Mutta muistot on minullakin hyvät noista ensimmäisistä vuosista, vaikka varusteet ei ihan kohdallaan olleetkaan...

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Marras 17, 2019 11:36 pm 

Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Omat the viheliäiset varusteet taitaa olla nuo erilaiset halppis kalvovaatteet. Ei pidä vettä,mutta olo on kuin jätesäkissä. Päätyivät roskiin suht nopeasti. Eräät nimeltä mainitsemattomat (koska olen onneksi jo unohtanu merkin,sweep se ei ollu,vaikkei nekään vettä pitäneet)hanskat oli loistava esimerkki mihin ei ikinä olis pitäny koskea. Kuivalla ilmalla menetteli,mutta kaikki vesi tuli läpi,ja pois otettaessa tuli vuorit mukana. Niitä takas käteen sulloessa tais päästä parikin rumaa sanaa...

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY