Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Joulu 08, 2019 6:25 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 09, 2019 12:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 532
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Morotonki,

oon huomannu että aika moni umpikypärä(oma mukaanlukien) alkaa mölyään jo 1-2 vuoden käytön jälkeen ihan järjettömästi.
Tuntuu aika spedeltä ostella mitään uusia kypäriä tän takia, ja tarkotan siis todella voimakasta tuulenkohinaa. Tuo oma kypärä oli hyvä aluks, nyt kahden vuoden jälkeen jo 40kmh:ssa lähtee korvat irti tuulesta.

Onkohan arvon raadilla parhaita niksejä millä tällasia sais korjattua? Mitkä on ne parhaat temput? Tuulihan tulee vähän joka puolelta sisään kypärään, mutta onko jotain kunnon hc-tipsejä millä saa ehkästyä tätä ongelmaa?

Ja fyi: korvatulpat on myös käytössä, mutta *jopa* korvatulppien kanssa möly alkaa olla melko sietämätöntä.

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 09, 2019 1:30 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2522
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Mää laitoin just X551GT X-liteen pienet siivut foamia lipan alle. Väheni sillä keinolla ainaki juuri se jyrinä mihin tulpat ei toimi. Pitää jatkaa testiä kunhan tulis ajettua edes sen verran että vois testata.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 09, 2019 1:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 532
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Tohditko ottaa kuvaa millanen? Lähinnä kiinnostusta juuri erilaisista ratkasuista. Netti on täynnä kaikenlaisia epämääräsiä kikkailuja, kiva olis nähdä jos joku on saanu jotain toimivaa aikaseksi.

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 09, 2019 4:45 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2522
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Mää otan kun oon taas kotona. Ja muistan.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 31, 2019 10:16 am 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
suuri osa metelistä tulee pyörästä, eli katteen yläreuna tai korkeus aiheuttaa ilmaan turbulenssia joka nostaa meteliä kypärässä.

Ellet sitten puhu ihan nakupyöristä että kypärä olisi siinäkin metelikäs. Esim jos nouset seisomaan tapeille, että pyörän aiheuttama pyörre vähenee, niin väheneekö ääni.

Aika lailla se on noista toppauksista kiinni, mutta veikkaan silti, että oman kokemuksen mukaan se on pyörästä. Eri plexi tai muu säätö auttanee enemmän kuin kypärän säätely.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 31, 2019 12:21 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 165
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: XTZ 750 Super Tenere
Tuossa taannoin 4K reissulla, kun oli pitkää siivua siirtymällä sinne ja kotiin, joutessani kokeilin sitä että kun vetää (olemattomat :wink: )hartiat korviin, niin melu tipahtaa lähes olemattomaksi. Eli kypärän ja kaulan väli tiivistyy, ja pyörteilevä ilma ei metelöi korvan juurella.
Tämä nyt oli OT, mutta jos nyt sitten vastaan alkaa tulla hartiat korvissa ajavia motoristeja, on kyse tästä :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 31, 2019 4:55 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
PaPaTTaJa kirjoitti:
Tuossa taannoin 4K reissulla, kun oli pitkää siivua siirtymällä sinne ja kotiin, joutessani kokeilin sitä että kun vetää (olemattomat :wink: )hartiat korviin, niin melu tipahtaa lähes olemattomaksi. Eli kypärän ja kaulan väli tiivistyy, ja pyörteilevä ilma ei metelöi korvan juurella.
Tämä nyt oli OT, mutta jos nyt sitten vastaan alkaa tulla hartiat korvissa ajavia motoristeja, on kyse tästä :lol:


Juuri tämän takia käytän maantieajeluissa donitsia kaulalla. Siis sellainen pehmeä niskatuki.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2019 11:54 am 

Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 8:49 pm
Viestit: 124
Paikkakunta: K-U
Jep. Tuttua juttua.
Näillä konsteilla minä olen yrittänyt meteliä pienentää:
1. Pleksi riittävän korkeaksi vaikka lisälipalla. Varsinkin jos on lippakypärä.
2. Kaulaan ensin normaalibuffi ja lisäksi esim. fleecebuffi, joka tiivistää juuri sen raon joka jää kypärän ja kaulan väliin. Pitkällä matkalla hyvä.
3. X-Liten kypärän visiiriä saa kiristettyä. Visiiri pois, ja kahta ruuvia löysäämällä saa kiinnityspistettä siirrettyä taaksepäin. Pienet hampaat näkyvät ylhäällä ja vastaavasti alhaalla. Kun visiiri on näin kireämmällä tiivisteeseen, kannattaa kumitiivisteen yläreunaan laittaa hiukan O-rengasrasvaa. Helpottaa sulkemista eikä tahraa näkymää.
4. Usko tai älä. Gorillateippiä hiukan lipan kärkeen kaksin-kolminkerroin pieni pätkä. Kokeilun mukaan tälläkin meteli/suhinat pieneni. Kapeana/leveänä kokeilun mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 03, 2019 4:49 pm 

Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Viestit: 251
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: AT-98
anahonda kirjoitti:
Jep. Tuttua juttua.
Näillä konsteilla minä olen yrittänyt meteliä pienentää:
1. Pleksi riittävän korkeaksi vaikka lisälipalla. Varsinkin jos on lippakypärä.
2. Kaulaan ensin normaalibuffi ja lisäksi esim. fleecebuffi, joka tiivistää juuri sen raon joka jää kypärän ja kaulan väliin. Pitkällä matkalla hyvä.
3. X-Liten kypärän visiiriä saa kiristettyä. Visiiri pois, ja kahta ruuvia löysäämällä saa kiinnityspistettä siirrettyä taaksepäin. Pienet hampaat näkyvät ylhäällä ja vastaavasti alhaalla. Kun visiiri on näin kireämmällä tiivisteeseen, kannattaa kumitiivisteen yläreunaan laittaa hiukan O-rengasrasvaa. Helpottaa sulkemista eikä tahraa näkymää.
4. Usko tai älä. Gorillateippiä hiukan lipan kärkeen kaksin-kolminkerroin pieni pätkä. Kokeilun mukaan tälläkin meteli/suhinat pieneni. Kapeana/leveänä kokeilun mukaan.


Omat temput vanhalla Africa Twinillä:lla kypäräna xlite x551-gt( lipallinen, visiirillinen potta)
1. pleksi vielä matallammaksi ja vielä pyöristin "kuplaksi", nyt ei ole yhtää pyörteitä kypärän kohdalla
2. toimii
3. ja 4. en ole kokeillut


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 03, 2019 7:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1249
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
pmw kirjoitti:
Ja fyi: korvatulpat on myös käytössä, mutta *jopa* korvatulppien kanssa möly alkaa olla melko sietämätöntä.

Mun kypärämelun vaimentamiseen oli tällä kertaa semmoinen lääke, että 1150-gessu sai vaihtaa osoitetta. Kokeilin neljää-viittä erilaista pleksiä, kolmea erilaista kypärää, kahdenlaisia valettuja tulppia 25dB suodattimilla, donitsi/leatt kaulalla ja silti hiukankaan pitemmän ajoreissun jälkeen korvissa soi. Myös ajaessa. Isot matkaendurot on nyt ainakin hetkeksi nähty :cry:

äXRällä samaa oiretta ei ole, kun kypärä saa olla vapaassa ilmavirrassa. Mennään sitten sillä. Paljon vaikuttaa tietysti se, että sillä välttää ainakin isompia asfalttiteitä, ja siirtymänopeudet on 10-15km/h pienempiä kuin gessulla. Mun vauhdilla soralla ei tuulenhumina ehdi kasvaa kovin pahaksi :D

Toki mulla on taustalla sukurasitteena kuulo-ongelmat, sekä työ raskaassa teollisuudessa, bänditoimintaa, ammuntaa ja maatalouskoneilla työskentelyä alle 10 vuotiaasta asti. Aina on kuulo suojattu, silti lievä tinnitus on seuralainen ja hankalimmin just gessulla ajellessa. Aikaansa kutakin...

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 10, 2019 5:24 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
tuossa 2011 gs:ssä tuo kivi airflow on aika hiljainen plexi, sillä vakioplexillä en kyllä pystynyt ajamaan satasen alueella montaakaan kilometriä millään kallistussäädöllä. armoton turbulenssi joka takoo päätä. Ihmettelen miten sellaisen on bemari koskaan päästänyt läpi. vähän sama efekti oli noissa uusissakin gs:sissä.

airflow on maksimipystyssä ja säätelen sitä korkeutta vähän ajon mukaan, soralla pidän alhaalla niin tuulettuu paremmin, mutta 100 vauhdeissa pidän puolessavälissä. Joskus varsinkin vastatuulella toimii jopa maksimikorkeus parhaiten.

taitaa olla niin että parasta plexiä ei voi olla suurelle nopeusalueelle ellei ole korkeussäätöä.

tuolla ajelee monesti plexi vähän aukikin eikä sitä edes huomaa. ei äänestä eikä tuulesta.

tulpat on tietty.

Ainoo vika, että tulee helposti kuuma, kun plexi suojaa niin paljon. 25 asteella on tukala.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com