Yöenskailuun valot:kypärään vai pyörään?Suosituksia nyypälle

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
maakus
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 9:56 pm
Pyörä: EXCF350, exät FE350, SMC690

Yöenskailuun valot:kypärään vai pyörään?Suosituksia nyypälle

Viesti Kirjoittaja maakus »

Tässäkin asiassa aloittelijana kahlasin läpi täältä useamman ketjun, mutta osa oli a) aika vanhoja ja niihin nähden uusia parempia tuotteita on varmaan tullut markkinoille ja b) monet koskee maskiin rakentelua tiekäyttöön jne.

Kysymys on siis hitaasta metsämöyrimisestä EXCF:llä, missä tarvittaisiin valoa. Arvostan siis laajaa pyöreää keilaa kauas peilaavan spotin sijaan. Onko kypärävalo hyvä ratkaisu ja riittäisikö se sellaisenaan, kun vauhdit ei tosiaan ole kovat?

Itseltä löytyy kiinavalo, mutta siinä on tolkuttoman kapea valokeila, joka näyttää kauas, mutta käytännön hyötyä siitä ei oikein ole paitsi ehkä polkupyörään =/

Olisiko siis vinkkiä, millä kokoonpanolla tulisi kivasti toimeen? Maalaisjärjellä ajateltuna kypärävalo oli siinä mielessä hyvä, ettei valokeila pompi, kuten pyörässä kiinni olevat varmaankin tekee?

Onko maskivaloista tämä mistään kotoisin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832722/ ... -valkoinen (tämä kai menisi ilman kommervenkkeja 350 EXCF:ään?)
Tälleen teknisrajoitteisena :oops: arvostan helppoa asennusta eli ettei kummempia sähkötöitä tarvitsisi tehdä jne.

Kaikista neuvoista kiitollisena!
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Yöenskailuun valot:kypärään vai pyörään?Suosituksia nyyp

Viesti Kirjoittaja VAK »

säännöt kieltävät valon kiinnittämisen kypärään, mutta lippaan saa kyllä kiinnittää. Minun mielestäni oikea paikka ajovalolle on kypärä, sillä pyörässä kiinni oleva valo pomppi ja sojottaa usein eri suuntaan mihin katsoo. Kapea ajovalo on hyvä. Ei mielestäni ole tarvetta valaista leveälle, kun on melko turhaa katsella polun ulkopuolelle.

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Yöenskailuun valot:kypärään vai pyörään?Suosituksia nyyp

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Komppaan kanssa VAK:ia että pimeässä spoori/mettäajossa kunnollinen kypärävalo on ihan ehdoton.
Ja se kypärävalon keila voi olla hieman kapeampikin eli pitkälle kantava koska se seuraa nätisti katsetta eikä pompi kuten pyöränvalo. Pyörään voi sitten laittaa lisäksi/tueksi leveäkeilaisemman (korkeussuunnassa) lampun. Itse en oo tykänny tehokkaasta kapeakuvioisesta valosta pyörässä koska sen keila reippaassa spooriajossa vaan pomppii taivaan ja maan välillä.

Toi lippakiinnitys vaatimus tuli siis uutena ens vuoden kisasääntöihin eli jos oot esim päitsille menossa niin vanhan mallin valoraudat (= lipan kiinntysruuveihin ruuvatut tellingit) ei enää käy, mutta omissa ajoissahan ne ei haittaa.

Mulla on itsellä niin vanhat valoviritelmät ettei niitä enää kannata matkia, kypärässä Milan 70mm umpio 35W xenonilla + pyörässa joku työvaloumio myös xenonilla.
Ledit lienee tätäpäivää...
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Yöenskailuun valot:kypärään vai pyörään?Suosituksia nyyp

Viesti Kirjoittaja Syke »

Jos yhden valon taktiikalla lähtään liikkeelle, niin silloin pyörään
kiinnitettävä työvalot.fi endurospecial on lamppu paikallaan.

Mulla oli toi ja kypärässä aika hyväkin kiinaledi, mutta kun sen kiinaledin sammutti, ei eroa ollut.
Hinta/laatusuhteeltaan paras ratkaisu. Jos taas haluaa parhaan kypärävalon, niin Ledx:n lamppu kiinni.

Itse koin lumisateessa ongelmaksi kypärävalon taipumuksen valaista häiritsevästi sitä lumisadetta.
Braa-aab!
Vastaa Viestiin