Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Valvoja: Moderaattorit
Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Löytyiskö keneltäkään kuvaa tai ideaa minkälainen teline kannattaisi tehdä kärryyn johon saisi pyörän kiinnitettyä helposti? Sain aikonaan kuvat+mitat telineestä mutta aikojen saatossa ne on hukkuneet... Myös muut ideat 2 pyörän kiinnittämisestä kuomukärryyn otetaan kiitollisuudella vastaa...
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Huhti 21, 2007 4:45 pm
- Pyörä: Harkinnassa.
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Kuvaa en valitettavasti omasta timpurityön taidonnäytteestä ole ottanut, mutta yritän selittää:
1. Kärryn pohjalle menosuuntaan nähden poikittain kaksi kakkosnelosta, toinen kärryn etuosaan, toinen takaosaan.
2. Naulaa em. kakkosnelosten päälle kaksi kpl kakkosnelosia menosuuntaan nähden pitkittäin. Jätä lankkujen väliin moottoripyörän renkaiden levyinen aukko, johon prätkä on tarkoitus asetella. Naulaa vielä eturengasta varten stoppari.
3. Tee tarvittavat lisätuet, että saat ristikosta tukevan.
4. Työnnä prätkä kärryyn.
5. Sido ohjaustangosta kahdella liinalla kärryn lattiakiinnikkeisiin, liinojen veto eteenpäin.
6. Lähde autoilemaan.
Tollasella kötöstyksellä ovat crossi- ja katupyöräni liikkuneet menestyksekkäästi niin kauan kun muistan. Kun mitoitat ristikon täsmälleen kärryn sisälaitamittojen mukaan, ei sitä tarvitse kiinnittää erikseen enää kärryyn.
1. Kärryn pohjalle menosuuntaan nähden poikittain kaksi kakkosnelosta, toinen kärryn etuosaan, toinen takaosaan.
2. Naulaa em. kakkosnelosten päälle kaksi kpl kakkosnelosia menosuuntaan nähden pitkittäin. Jätä lankkujen väliin moottoripyörän renkaiden levyinen aukko, johon prätkä on tarkoitus asetella. Naulaa vielä eturengasta varten stoppari.
3. Tee tarvittavat lisätuet, että saat ristikosta tukevan.
4. Työnnä prätkä kärryyn.
5. Sido ohjaustangosta kahdella liinalla kärryn lattiakiinnikkeisiin, liinojen veto eteenpäin.
6. Lähde autoilemaan.
Tollasella kötöstyksellä ovat crossi- ja katupyöräni liikkuneet menestyksekkäästi niin kauan kun muistan. Kun mitoitat ristikon täsmälleen kärryn sisälaitamittojen mukaan, ei sitä tarvitse kiinnittää erikseen enää kärryyn.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
- matti
- Viestit: 452
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Tällainen tuli aikoinaan väsättyä. Kätevä, kun kärryä ei tarvita.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Tältä sivulta http://www.geocities.com/mvspede/ löytyvien kuvien mukaan
tein omalle Honukalle sopivan telineen ja nyt pyörän kiinnittämiseen menee n.10sek.
Jostain pitäisi löytää vaan vähän kovempia sokkia,kerran vuoteen joutuu vaihtamaan, kun hakkautuu lovelle.
tein omalle Honukalle sopivan telineen ja nyt pyörän kiinnittämiseen menee n.10sek.
Jostain pitäisi löytää vaan vähän kovempia sokkia,kerran vuoteen joutuu vaihtamaan, kun hakkautuu lovelle.
Braa-aab!
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Minulla on tuollainen. Koska pyörä on (piirustuksenkin mukaan) liian pitkä kärryyn on etulaita poistettu ja teline pitää etupyörän aisan päällä. Teline tulee kiinni aisaan hihnalla (evo2 versiossa jollain metallipannalla). Tuossa on hyvä että rengas ajetaan telineen vaakaputken yli jolloin se vähän niinku tipahtaa koloon eikä liiku helposti eteen eikä taakse. Tehty 50mm huonekaluputkesta ja leveys on sellainen että menee juuri ja juuri kärryyn niin että ottaa sivulaitoihin kiinni. Takapyörä on hyvä vetää liinalla kiinni niin ei kolarissa pyörä tuu niskaan. Tosin lyhkäsillä matkoilla ei oo tapana kolaroida ja takapyörän kiinnitys tuppaa joskus unohtumaan
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Ei sovellu valmiiseen peräkärryyn, tai pakuun, mutta 2008 Pääsiäisreissulla Itävallan autopalvelu poimi minut ja bemarin prätkänkuljetukseen tehdyllä peräkärryllä.
Muistaakseni laitoin kuviakin matkakertomukseen, mutta se kärry jäi mieleeni.
Selvästi näki, että siinä oli kokemusta käytetty suunnittelussa, taitavat ADACin ja ÖAMTC:n pojat kuljetella pyöriä enemmänkin.
Kärry oli tosi lyhyt, juuri sen mittainen, että pyörä mahtuu. Renkaan ajettiin, tai työnnettiin V-malliseen kouruun, joka keskitti automaattisest eri levyiset renkaat. Kouru oli vain kymmenkunta senttiä maasta, jolloin painavakin pyörä oli helppo siihen työntää. Pieni maavara ei ollut ongelma lyhyen "akselivälin" vuoksi.
Kiinnitys oli ajamalla etupyörä vasten pystyssä olevaa kourua ja liinalla kiinni.
Perälauta, jossa oli valot, toimi irroitettuna ramppina.
Yksinkertainen ja toimiva rakenne, sellaisen vielä joskus teen.
Muistaakseni laitoin kuviakin matkakertomukseen, mutta se kärry jäi mieleeni.
Selvästi näki, että siinä oli kokemusta käytetty suunnittelussa, taitavat ADACin ja ÖAMTC:n pojat kuljetella pyöriä enemmänkin.
Kärry oli tosi lyhyt, juuri sen mittainen, että pyörä mahtuu. Renkaan ajettiin, tai työnnettiin V-malliseen kouruun, joka keskitti automaattisest eri levyiset renkaat. Kouru oli vain kymmenkunta senttiä maasta, jolloin painavakin pyörä oli helppo siihen työntää. Pieni maavara ei ollut ongelma lyhyen "akselivälin" vuoksi.
Kiinnitys oli ajamalla etupyörä vasten pystyssä olevaa kourua ja liinalla kiinni.
Perälauta, jossa oli valot, toimi irroitettuna ramppina.
Yksinkertainen ja toimiva rakenne, sellaisen vielä joskus teen.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 3:18 pm
- Pyörä: yz125
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Meillä on tämmöinen 2 pyörän teline tehtynä peräkärryyn (siis perus rakentajan kärryyn/ kipsilevyn kokoiseen)
Pyörät työnnetään kouruun ja perille päästyään ne pysyvät pystyssä ittekseen, sitten vain ohjaustangosta 2 liinaa per pyörä, toinen kärryn kylkeen ja toinen vastakkaiselle puolelle aisaa.
Takarenkaiden läpi ollaan laitettu vielä liina ihan varmuuden vuoksi ettei lähde kippaa yli jos sattuu jotain.
Teline on kakkos-nelosesta ja vanerista suurimmaksi osaksi. Ja se on niin kevyt, että kahdestaan jaksaa nostaa pois.
http://picasaweb.google.com/kslpitknen/GasGasEC250#
Jos joku haluaa niin piirrustukset löytyvät (jollei olla hukattu).
Pyörät työnnetään kouruun ja perille päästyään ne pysyvät pystyssä ittekseen, sitten vain ohjaustangosta 2 liinaa per pyörä, toinen kärryn kylkeen ja toinen vastakkaiselle puolelle aisaa.
Takarenkaiden läpi ollaan laitettu vielä liina ihan varmuuden vuoksi ettei lähde kippaa yli jos sattuu jotain.
Teline on kakkos-nelosesta ja vanerista suurimmaksi osaksi. Ja se on niin kevyt, että kahdestaan jaksaa nostaa pois.
http://picasaweb.google.com/kslpitknen/GasGasEC250#
Jos joku haluaa niin piirrustukset löytyvät (jollei olla hukattu).
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Toinen keula menosuuntaan päätylevyä vasten, toinen tulosuuntaan takalautaa vasten.kontsi kirjoitti:Myös muut ideat 2 pyörän kiinnittämisestä kuomukärryyn otetaan kiitollisuudella vastaa...
Keulat suoraan, perät vinoon.
Jos on kapea kuomu, ei ne kaadu siellä.
Jottei tarvi jännittää kaatumista voi lankut ahistaa renkaiden ja sivulautojen väliin ettei eturengas pääse liusuun sivulle.
Lisäksi sopivan pituinen kakkosnelonen renkaan ja etulokkarin alaosan väliin liinaa kiriessa siten ettei tartte jousia ihan alaskirrata.
Kuomun/sisätilan korkeus kannattaa mitata ensiksi enneku pakkaa kuiteski....
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Tuota välipalaa eturenkaan ja lokarin väliin en ole oikein ymmärtänyt. Jos liinat jättää tarpeeksi löysälle ei jousitus ota itteensä. Ja liinathan voi jättää melko löysälle jos niiden kiinnitys on sellainen ettei aukea jos liina löystyy.
- Kalpa
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:15 pm
- Pyörä: Husaberg FE 390
- Paikkakunta: Espoo Rock City
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Jos ne jättää löysälle niin saattaa jousitus elää pompuissa ja mopot karata laitumille. Sen välipalikan kanssa saa mopot infernaalisen piukkaan todella helposti eikä tarvi stefoja tappaa. Loistava tsydeemi.TTA kirjoitti:Tuota välipalaa eturenkaan ja lokarin väliin en ole oikein ymmärtänyt. Jos liinat jättää tarpeeksi löysälle ei jousitus ota itteensä. Ja liinathan voi jättää melko löysälle jos niiden kiinnitys on sellainen ettei aukea jos liina löystyy.
Tossa muute oma suosikkini kuljetusvälineistä. Aina oli kuljetuslaite ja silti ominaisuudet ihan samat kuin henkilöautossa. Eikä sitä vaivaa mikä on peräkärryn säilyttämisestä ja sohlaamisesta sen kanssa. Seuraava kuljetin tulee tosin olemaan sprinterin kuorkki.
"ajaa niin ettei satu mitään"
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Joskus joku lähetti kuvan, jossa pyörän etupää oli tungettu Escortin takakonttiin ja siinä sitä vedettiin. Ajattelin, että joku insinööri virittää siitä kuljetustelineen vetokoukkuun ja löytyyhän sellainenkin
Ei tuo vetokoukussa taida olla kiinni. Linkki valmistajan sivuille.
Ei tuo vetokoukussa taida olla kiinni. Linkki valmistajan sivuille.
- matti
- Viestit: 452
- Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
- Pyörä: KTM ADV640
- Paikkakunta: Kello & Kerava
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Kaikkea se saksalainen keksii ja japanilainen kopioi:Jarski61 kirjoitti:Tuolla ihme härpäke
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
jotakin ton kuvan kaltaista on käyny mielessä nikkaroida. Kevyt,pienikokoinen ym.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Ehkä veto eteenpäin saattaa vaikuttaa hyvältä etujousien kannalta (jos ne nyt välttämättä haluaa vetää lyttyyn kiinnittäessä) kun sen mopon takapäänkin vielä sitoo kunnolla kiinni, mutta oikeaoppisempi ja tärkein kuorman kiinnitys on aina veto kuormasta taaksepäin. Se kuorma kun haluaa jatkaa matkaa eteenpäin kolarissa tai muussa äkkipysäyksessä ja sen voi estää vain vetämällä liina(t) kuormasta taaksepäin.Jerry Cotton kirjoitti:5. Sido ohjaustangosta kahdella liinalla kärryn lattiakiinnikkeisiin, liinojen veto eteenpäin.
Honda liikkuu menestyksekkäästi itse, sitä ei tarvitse liikuttaa minkään muun kuljetusvälineen avullaJerry Cotton kirjoitti: Tollasella kötöstyksellä ovat crossi- ja katupyöräni liikkuneet menestyksekkäästi niin kauan kun muistan.