Korvatulpat.

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

hegis
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 06, 2014 6:13 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Hki

Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja hegis »

Olen tässä huomannut itselläni pientä kuulon heikkenemistä joten kypärä meni vaihtoon ja nyt tässä etsin oikeasti hyviä ja toimivia korvatulppia hintaluokassa alle 100e.
Mitä te olette käyttäneet ja mitä suosittelisitte? Kiitos jo etukäteen.
Avatar
Pekka Valtanen
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Pyörä: Beta 350 RR
Paikkakunta: Kempele

Re: Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Joko luit: http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopi ... 10&t=13285
Omien kokemusten mukaan hieman henkilökohtainen juttu mikä sopii.
- no fear -
Avatar
Totti
Viestit: 1073
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja Totti »

Minä olen käyttänyt musiikkiliikkeistä saatavia ns. muusikontulppia. Kolme erilaista vaimennusfiltteriä, säilytysrasia ja hintaa reilu pari kymppiä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Alpinen Motosafet on edullisia ja ihan ok korvassa. Tietysti tunne on henkilökohtainen...

http://korvatulpat.fi/alpine-motosafe--korvatulpat.html
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Yksi mahdollisuus voisi olla kokeilla kuulokkeita, joiden muokkaus onnistuu ulkokorvaan lämmön avulla, ja korvakäytävän sulkee kumitulppa. Eikä kokeilu maksa paljoa: https://www.decibullz.com/

Käväisin itse pari viikkoa sitten Vaasassa Finfonicilla otattamassa valut henkilökohtaisia suojaimia varten. Ne ovat joustavasta materiaalista tehdyt, ja kestävät vuosikaudet käytössä. Lisäksi niihin saa sovitteella Sennheiserin nappikuulokkeita kiinni, joilla ulkopuolisten äänten vaimennus on 20 dB luokkaa. Hintaa henkilökohtaisilla suojaimilla on noin 200 euroa. Minulla on ollut kymmenisen vuotta Earfoonin kovasta akryylistä valmistetut valutulpat, mutta ne eivät toimineet joustamattomuutensa kanssa kypärän kanssa oikein mitenkään. Kovat valutulpat eivät minulla olleet enään tiiviisti kypärän päähän laittamisen jälkeen, ja ne jäivät muuhun meluntorjuntaan. Varmasti nekin toimivat joillakin.

Joustavia henkilökohtaisia tulppia saa ainakin Finfonicilta ja Elacinilta, jotka valmistetaan ulkomailla. Finfonicit valitsin pelkästään sen vuoksi, että ne tehdään Suomessa. Vaikka hintaluokka tuplaantuu, niin kuulon suojaus on kyllä sen verran tärkeää, että itse katsoin tarpeelliseksi investoida tuon parin huntin verran. Eihän se ole kuin muutama tankillinen bensaa..

(Vakavasti pohdin maantie- ja sora-ajon lopettamista alkavien kuulo-ongelmien vuoksi. Toivottavasti noista on apua. Ei ole mukavaa kun jo 100 kilsan matkan jälkeen korvat soivat tulpista huolimatta seuraavan päivän..)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

mulla on käytössä peustulpat mitä raksalla on, vaimentaa sen mitä tarvii, eivät maksa juuri mitään ja rahaa jää bensaan enemmän :mrgreen:
Yksinäinen Susi
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Korvatulpat.

Viesti Kirjoittaja timo »

Tasan 10 vuotta sitten teetin Finfonicit. Hinta silloin samat 200, kuten nytkin.
Omasta mielestäni moneltakin kantilta paras valinta, käyttötuntia kohden jopa halvat, jos pysyvät tallessa. Ja hyvällä tuurilla ovat pysyneen. :)
Vaihdoin juuri poikkikuluneen ruskean välinarun tilalle punaisen (Suunnon kompassista). Muutaman kerran olen kyllä kanervikosta niitä palannut etsimään, mutta jollain ihmeellä aina on löytynyt.
Käyttötunteja on rajusti. Pitkän käytön aikana ei saa unohtaa hygieniaa ja vauvan peppurasvaa.
Jo hankittua kuulovammaa ja tinnitusta ne eivät paranna, mutta mopoiluharrastuksen jatkamiseen ne kannustavat. Jokainen pitkän linjan motoristi ymmärtää kyllä pointtini.
Tänä aikana ei ole niiden kanssa ollut juurikaan ongelmia, päin vastoin.

Olen taas lähdössä pikkuisen pidemmälle pikitiereissulle ja siksi kehittelin uuden melujarrun. Ostin tuollaisen perus-niskadonitsin joka estää jonkin verran kisavammoja ja varsinkin pään pyörittelyn liikenteessä.
Puukotin sinne tilaa pehmeästi myötäävälle polkupyörän sisuskumille. Painetta ei ole. Hain tällä pelkästään kohinaa vaimentavaa muotoa ja käytännöllisyyttä, en muuta.
On muuten umpikypärän kanssa helevetin hyvä kuulonsuojain ja kovissa sateissa estää myös lirahtelut.
Liitteet
20160723_145822.jpg
20160723_172118.jpg
20160723_173110.jpg
Vastaa Viestiin