Parin pitemmän lenkin perusteella en ihan ollut MRA & Batzen yhdistelmään tyytyväinen. MRA on alhaalta hyvin kapea, ihan kuin Hondan omatkin pleksit. Kun sitä nostetaan ylöspäin, jää pleksin ja katteen väliin aukot, joista tulee pyörteilevää ilmaa suoraan kypärään. MRA ei ole oikein tuon Batzenin kanssa yhteensopiva. MRA:ssa on keskellä pystysuuntainen syvennys, jonka reunat ottavat Batzenin kiinnikkeeseen kiinni jos pleksiä laskee yläasennosta ala enemmän kuin 25 mm. Yli puolet säätövarasta jää käyttämättä. Batzen lähetti minulle 10 mm pitemmät ruuvitkin, laitoin yläkiinnikkeen ja pleksin väliin 10 mm välilevyt, mutta sekään ei poistanut ongelmaa.
Ulkomaan foorumeilla kehuivat Batzenin ja
VStream -pleksin yhdistelmää, niinpä tilasin sellaisen. Tilaamiseen liittyy vielä hyvin Suomen mp-alan vaikeuksia kuvaava episodi. Kysyin kahdelta suomalaiselta VStreamin pleksejä myyvältä liikkeeltä hinta- ja toimitusaika-arviota. Toinen ei vastannut lainkaan. Toinen vastasi, ettei heillä ole Hondan pleksejä varastossa, tavaraa tilataan kerran vuodessa, eli pleksin saisi ensi talvena, hintaa arvelivat tulevan 140 - 200 euroa. Louisilla sattui olemaan vielä yksi varastossa 169 euron hintaan, tuli viidessä päivässä 9,90 euron postikululla.
VStream on selvästi leveämpi kuin MRA ja Hondan omat pleksit.
Korkeudessa ei ole juurikaan eroa. Koska nyt Batzenin koko säätövara on käytössä, VStreamin saa tarvittaessa huomattavasti alemmaksi kuin MRA:n.
Kuten etukuvasta huomaa, VStream peittää pleksin ja katteen väliset aukot, eli siitä kypärään ei tule enää pyörteitä.
Tein testiajoista videon:
https://youtu.be/pfafeyUcoBs
GoPro Hero 2 säätää volyymin automaattisesti, joten testiolosuhteiden vakioiminen ei oikein onnistunut. Sääkin tuppaa näin keväällä olemaan tuulinen. Videollakin kuulee, että MRA ilman Batzenia ja omatekoista Swegotech Forkshieldin kopiota on meluisin. Batzenin kanssa videolla ei juuri huomaa eroa MRA:n ja VStremin välillä, mutta subjektiivisesti VStream oli hiljaisempi. VStreamin koeajolla sää oli selvästi tuulisempi ja maisema avoimempi. Mukaan mahtui yksi tyyni hetki (ei tarttunut videolle), jolloin VStream tuntui todella hiljaiselta eikä kypärään tullut lainkaan pyörteitä tai tärinää.
Mulla on hyllyssä (vuokrapyörien varalta) MRA X-Creen spoileri, jota meinaan vielä kokeilla tuohon VStreamiin. VStremin asennossa lienee hieman säätövaraa paksujen aluslevyjen avulla loivempaan tai jyrkempään kulmaan. Kokeilemisen arvoinen juttu voi olla myös nikkaroida tuon keskimmäisen tuuletusaukon kohdalle mustasta polyeteenilevystä peitelevy. Homma toimii, kun pleksi on alhaalla, jolloin kojelaudan etuosa kääntää tuuletusaukosta läpi tulevan ilman ylöspäin pleksin taakse poistamaan alipainetta. Kun pleksiä nostaa ylös, niin tuo Hondan insinöörien alkuperäinen ajatus ei enää välttämättä toimi. Pienellä ohjainlevyllä tilanteen voi korjata.
Lopuksi, moottoripyörän aerodynamiikka (ja sen subjektiiviset tuntemukset kypärämeluna) on todella monimutkainen asia. Gessussa Givi AirFlow oli hiljainen, mutta polvien avaaminen levälleen aiheutti kovan kypärämelun. Eli yli metrin kypärän alapuolella tapahtuvat muutokset muuttavat ilmavirtauksia myös kypärässä. Saman kokoisillakin kuskeilla erot ajoasennossa, vartalossa ja varusteissa vaikuttavat huomattavasti ilman virtauksiin. Peilien muoto, asento, tankkilaukku, takalaukku, reppu, kypärä jne... Ja se, miten häiritseväksi itse kukin kokee melun. Minulla oli ajoittainen tinnitus jo aikaisemmin, syksyllä toiseen sairauteen aloitetun lääkityksen jälkeen siitä tuli jatkuvaa.