Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 25, 2019 2:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 4:00 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
kopteri kirjoitti:
Hei!
Voi olla että systeemi tarvitsee penkin ylimenevän remmin, se jää nähtäväksi kunhan saan proton testaukseen.
Testauksen jälkeen katson mitä vahvistuksia tarvitaan.
Runkojen ja metallisten osien hajoaminen/repeäminen johtuu yleensä sen metallin väsymisestä "kiinteästä" tärinästä johtuen ja yleensähän ne tuppaa hajoamaan kiinnityskohtien/hitsaussaumojen vierestä. Kankaan kanssa tärinä on tietty hiukan erilaista kuin kiinteillä raudoilla, osin kovempaakin mutta materiaali on myös "liikkuvampaa".
Sehän nyt on varmaa että mikään systeemi ei ole hajoamaton ei edes Neuvostoliitto...:)
Huoli pois, laukut testataan kuitenkin niin kattavasti kuin mahdollista jos ja kun niitä saadaan myyntiin...
Hyviä huomioita Sami...

Joo siis sehän on selvää että mikään ei ole ikuista/hajoamatonta :)

Olet tietysti oikeassa siinä mitä sanoit noista väsymisistä/hajoamisisista. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä että kankainenkin laukku kuitenkin jos siinä on tavaraa 20-30 litraa, voi olla painavaakin, vettä tai muita nesteitä jne kyllä nitkuessaan ja täristessään päiväkausia väsyttää muovin tuon kiinnitystapin ympäriltä ja se alkaa pettämään. Tietysti myönnän että tämä nyt perustuu omaan kuvitelmaani koska täältä kyllä löytyy kyllä kaikentason osaamista muoveista ym että voin olla totaalisen väärässäkin.

Myös se mikä puoltaisi jonkinlaisten laukkurautojen tarvetta on se että monissa pyörissä jommalla kummalla puolelle on pakoputki ja se kassi täytyy saada irti siitä pakoputkesta ja ilmaa väliin. Muuten tulee reikä kassiin kun pakoputki polttaa sen puhki/sulattaa jossain vaiheessa. Lisäksi jonkinlaisilla laukkuraudoilla saa laukkujen painopisteen alemmaksi ja kiinnityskohdat juuri optimaaleihin paikkoihin verrattuna siihen että kiinnitys tapahtuu katteisiin kiristetyillä tapeilla.

Sinällään tuo tappikiinnitys vaikuttaa mielenkiintoiselta ja en sen pitävyyttä epäile. Vain muovin kestävyyttä katteessa mihin se kiinnitetään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 03, 2016 4:04 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
No niin, nyt sain todella kestävää kangasta näytteinä, kankaassa on 2-kompponentti "valu" seassa ja aika uskomatonta tavaraa tuntuu olevan...
Parit kuvat ja pieni viiltovideo...
Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1457010180.205600.jpg
ImageUploadedByTapatalk1457010180.205600.jpg [ 79.29 KiB | Katsottu 5669 kertaa ]

Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1457010168.321251.jpg
ImageUploadedByTapatalk1457010168.321251.jpg [ 59.97 KiB | Katsottu 5669 kertaa ]

https://vimeo.com/157574155


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 03, 2016 4:05 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Video ei ilmeisesti toimi...no mutta kangas kestää mattoveitsen viillot, ei jää edes oikein jälkeäkään...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 03, 2016 4:27 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
No nyt videonkin pitäisi toimia, kangas kestää hankausta 3500 sykliä, ei varmaan kerro monelle mitään mutta se on todella kestävää...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 06, 2016 6:22 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 605
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Toi viillon kestävyys on hyvä suoja pikkurikollisiakin vastaan:)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 06, 2016 7:06 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Sitä juuri haetaan tuolla viiltosuojalla, ei pääse pitkäkyntiset niin nopeasti kamoihin käsiksi...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 1:14 pm 

Liittynyt: Ma Elo 07, 2006 1:44 pm
Viestit: 231
Viime reissulla tappelin ortliebin "vesitiiviitten" säkkien kanssa oikein urakalla , ja samalla tuli mietittyä millaiset laukkujen pitäisi olla..:

-Vähintään vaijerilla lukittavat, jotta voi kaupungeissa jättää paikoilleen vaikka kauppareissujen ajaksi.Jos lukituksen toteutus vaijerilla, niin sille kankaaseen valmiit kolot. Miksei toimisi myös packsafe repuista tuttu systeemi (slash proof) jossa kankaan sisällä vaijeriverkko..ja sitten lukitus läpän/laukun välillä vaikka munalukolla.Verkko myös estäisi täystuhon jos sattuu kaatumaan kovemmastakin nopeudesta.
https://www.ljs.nl/store/categories/162 ... i-diefstal

- Koko 30-40 litraa

-Mopon rungon puoleiseen tasaiseen sivuun sisätasku johon mahtuisi A4 kokoinen kansio papereita varten.

- laukut yhteen toisiinsa kahdella remmillä jotka menee penkin yli. Pelkät muovikiinnikkeet EI kestä kunnon tärinässä.
Samalla remmejä voi käyttää hyödyksi kun raahaa romut hotelliin.Toinen remmi siis olalle, ja kädet on vapaana kypärälle / tankkilaukulle.

- Kankaan pinta materiaalista jota voi liimata helposti ilman erikoisliimoja,tai liima mukaan.Ortliebin "repeämättömään" säkkiin ilmestyi reikiä jo parin päivän totisemman vatkauksen jälkeen, ja meinasi olla Venäjällä haastetta jotta löyti liimaa jonka tuon pinnassa sai pysymään kiinni.

Sori vaan jite, mutta
Lainaa:
Ja sitten sellainen ettei ole liian tiivis jos heittää märkiä vaatteita sisälle niin homehtuu pidemmällä matkalla.
..tuo on kyllä todella huono idea. Mitään kassia ei saa niin hengittäväksi ettei märät romppeet homehtuisi.Tai jos saisi niin vedetkin tulisi suoraan sisään. Märät kuteet vaikka vakuumipussiin ja ilmat pois...sitten kuivattaa seuraavassa paikassa matkan varrella.

Heinäkuussa viimeistään startti mustanmeren ympäri, ja jos protosäkkejä löytyy testattavaksi niin kelpaa.
Romppeita ei tule paljoa säälittyä joten tulisi kunnon testiin..ja saat tietty reissun jälkeen takaisin parempaan syyniin.
Tosin mopossa on sivuraudat joihin tartteisi kiiinnitys tehdä, ja penkin yli tulevat remmit on mielestäni pakolliset..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 2:12 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Hyviä huomioita, viimeisin kangas versio on niin hyvin viiltosuojattu että verkkoa siihen ei tarvitse, lukitus mahdollisuus tulee toteutettua niin että "pussin" kun rullaa kiinni niin siihen saisi lukon kiinni, tällä estäisi kassin aukaisun, millaisen lukon siihen laittaa on jokaisen oma asia.
Kangas kestää myös hankausta jopa kaatuessa kovasta vauhdista ja pitäisi olla liimattavissa ihan normaaleilla liimoilla. Kankaan pinnassa on 2-komponentti "valu".
Repeytymislujuus on myös todella hyvä.
Satulan ylimenevät remmit voi tosiaan olla tarpeen, fidlock tosin on kehittämässä alumiini versioita myös noista nastakiinnitteistä..
Laukkurauta kiinnitteitä pitää vielä miettiä...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 4:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1114
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Tuo pussi suu mahdollisimman iso ja rullattavana suljettava. Rullan molempiin päihin kiinnitys, lukoille lenkit extraa. Rullaus on paras tapa saada kamat tiiviisti ja pussi on aina säädetty oikealle tavara määrälle.

Joku yksittäinen rauta esim. tarakalta takajalkatapille ok, muuten turhaa painoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 4:11 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei mico, juuri noin sulku tulee olemaan, raudoista tarkoitus pysyä erossa..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2016 5:52 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Viestit: 673
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Tuo näyttäisi kankaalta mitä käytetään esim. sukelluspuvuissa polvi- persus- ym kulutusta sietävinä paikkoina. Tuohon saumaamiseen pieni idea,, ei mitään käsitystä onko halpaa tai joutuisitko alihankkimaan mutta on luja. Käytännössä kangas repeää sauman vierestä.

Polarsafety käyttää sukelluspuvuissaan ultraäänisaumausmenetelmää missä ei ole läpitikkauksia missään. Toisin sanoen kangas hitsataan toiseen kiinni. Pvc kankaat mitä elim ortlieb käyttää sulatetaan toisiinsa kiinni lämmöllä mutta kangas sinällään ei ole varsin kestävää.pari talvea kelkan perällä ts noin tuhat kilsaa ja laukku oli täynnänsä pieniä reikiä.

Jokatapauksessa mielenkiintoinen projekti jonka kaupallista osuutta on mukava odottaa.

_________________
-ari


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 19, 2016 8:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 904
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Itse tuossa jokunen vuosi sitten alottelin ns. puolikovien laukkujen tekemistä. Idea oli laukun sisäreunalla alumiiniputkesta kehikko joka estää sen menemisen takarenkaan väliin. Pikakiinnikkeet pyörään ja niillä kätevästi irti/kiinni. Kehikon proto on jo väännetty mutta järkevien kiinnikkeiden suunnittelu jäi vaiheeseen. Tuossahan on siis olisi kätevästi yhdistetty pehmeiden laukkujen varkaussuoja ja kovien laukkujen joustavuus kaadoissa. :D

Mielenkiinnolla seuraan tätä projektia. Joku tuossa mun nykyisessa 30 kg laukkurautoja / laukkuja ja 15 kg tavaraa systeemissä tökkii.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 20, 2016 2:06 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Nyt on moni kyselly jo aikatauluja laukkujen osalta joten pieni info paikallaan...
Tapaan valmistajan tulevana tiistaina (22.päivä) jossa saadaan valmistustapaa ja aikatauluja sovittua, sen jälkeen aletaan tekemään protoja ja niiden testailun ja korjausten jälkeen laukkuja tulee yleiseen myyntiin, menee ikävä kyllä syksyn puolelle, toisaalta haluan että aikaa kuluukin jotta saadaan protoista kitkettyä kaikki viat pois ja saadaan toimiva ja hyvä laukku myyntiin...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2016 3:36 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Nyt on valmistajan kanssa istuttu ja suunniteltu.
Mahdollisimman piakkoin saan raaka version käsiini jota sitten muokataan tarpeen vaatiessa lopulliseen muotoonsa, laitan kuvia kunhan saan laukut käteen.
Tässä kuitenkin hiukan speksejä:
-viiltosuojattu/kulutuksen kestävä kangas kauttaaltaan
- takaosan kankaassa luistonesto pinnoite
- sisäpussi vedenpitävä, vaihdettavissa jos tulee rikkoontumisia
Kiinnitys kahdella magneettisella "nastalla" ja kahdella remmillä, toinen remmi satulan yli ja toinen tiukkaa alapään
- kaikki klipsut magneettisia jolloin käyttö erittäin helppoa
- kolme kohtaa molle kiinnityksille
- laukun päällä läppä jonka alle saa kiristettyä vaikka sade takin jos tarvis
- tilavuus tulee asettumaan 20 litran nurkille
- pussin suun saa halutessaan lukolla kiinni
Siinähän noita nyt ensihätään ja kuvia tosiaan tulee kunhan saan kassit eteeni...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2016 3:39 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Suunnitteluun menee myös, tarakkasäkki joka aukeaa päältä, sama kangas ja sisäpussilla, pohjaan liukueste ja lukitus mahdollisuus...
Kaikki aikanaan kuitenki...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com