Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Elo 24, 2019 5:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 1:30 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Kuvat tuli näköjään jostain syystä väärässä järjestyksessä mutta toivottavasti tuosta saa hiukan ideaa, kaikki lukot sulkeutuu magneettisesti ja niiden käyttö on helppoa yhdellä kädellä ja jopa hanskat kädessä koska hakevat automaattisesti itsensä lukkoon..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 1:33 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Vetoa nuo kestää lukoista riippuen 60-200kg


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 2:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 699
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
Sukke kirjoitti:
Kun on noita markkinoilla olevia pehmeitä laukkuja katsellut, niin miltei kaikissa yksi ongelma on, että ne pullistuvat melkoisesti pakattuna. Voisi olla hyvä ajatus tehdä niihin pari kolme pystysuuntaista lokeroa, jotka estäisivät tuon pullistumisen.

Kiinteät lokerot eivät ole käytännöllisiä silloin, kun sitä tilaa tarvitaankin enemmän. Pikalukolla varustettu kiristyshihna laukun sisällä olisi toimivampi ratkaisu. Tällainen on suht helppo viritellä myös jälkeenpäin. Toinen ratkaisu voisi olla leveällä tarranauhalla toteutettu säädettävä väliseinä.


kopteri kirjoitti:
Lopullisessa versiossa kiinnitystapsit tulee olemaan metalliset.

Eli naaras on aina muovinen?
Mielenkiintoisia palikoita, nuistahan saisi viriteltyä vaikka mitä spesiaalia...

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 3:18 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Naaras on tosiaan muovia mutta todella kestävää.
Todella monikäyttöisiä palikoita ovat.
Mielessä pyörii kaikellaisia ideoita noitten ympärille...
Pidän itsekin sitä väliseinää vähän huonona ratkaisuna, hihna voisi olla toimivampi...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 9:47 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Näppärän näköinen systeemi.
Opponenttina kysyisin, että
1) Mikä paikka pettää, kun noiden kanssa kaatuu? Kate vai tuo naarasmuovi? Naarasmuovihan voisi toimia murtosokkana, joka antaisi tiukassa tilanteessa periksi, mutta silloin tuo naaras tulisi olla nopeasti vaihdettava reissussa, eikä kiinteästi ommeltu kuten kuvassa. (remmeillä kiinnittyvä laukku on varmaankin anteeksiantavampi)
2) Paljonko tuo naarasmuovi kestää väsymistä. Eli jos laukkuun ladataan kymmenen kiloa painoa ja täristellään/päristellään Vladivostokkiin ja takaisin kestääkö muovi?
(Työkaluputkiloiden muovijalkojen väsymiskestäyydessä on ollut ongelmia, tosin niihin tulee leikkauksen lisäksi myös vääntöä)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 10:26 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Naarasmuovi on vaihdettavissa jopa käsin, ei ole ommeltu kiinni vaan on kierrelaippa systeemi.
Kaatuessa tuo systeemi antaa myöten ja varmaan aukeaa, laipassa on aukaisuaukko yhteen suuntaan, vaikea selittää mutta luulen että aukeaa ennenkuin hajottaa mitään.
Väsymiskestävyyttä ei tietenkään tiedä ennenkuin pääsee testaamaan laukun ja painon kanssa, valmistaja tosin kehui että kestää hyvin tärinää etc...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 10:51 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
kopteri kirjoitti:
Hei!
Naarasmuovi on vaihdettavissa jopa käsin, ei ole ommeltu kiinni vaan on kierrelaippa systeemi.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Peukku tähän. Kuulostaa fiksulta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 11:22 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 605
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
JuhaL kirjoitti:
Sukke kirjoitti:
Kun on noita markkinoilla olevia pehmeitä laukkuja katsellut, niin miltei kaikissa yksi ongelma on, että ne pullistuvat melkoisesti pakattuna. Voisi olla hyvä ajatus tehdä niihin pari kolme pystysuuntaista lokeroa, jotka estäisivät tuon pullistumisen.

Kiinteät lokerot eivät ole käytännöllisiä silloin, kun sitä tilaa tarvitaankin enemmän. Pikalukolla varustettu kiristyshihna laukun sisällä olisi toimivampi ratkaisu. Tällainen on suht helppo viritellä myös jälkeenpäin. Toinen ratkaisu voisi olla leveällä tarranauhalla toteutettu säädettävä väliseinä.


Hienolta ja kätevältä näyttää noi Kopterin suunnitelmat ja kiinnikkeet, vastaavat taisin nähdä jo jonkun asuvalmistajan puvussa. Ja tuo olkalaukku myötäilee ainakin minun ajatusta optimaalisen mallisesta laukusta, on lähellä pyörän runkoa, eikä ole liian ulkoneva.

Lokerot tai niiden puuttuminen ei suurenna tai pienennä laukkua, vaan ainoastaan auttavat sitä säilyttämään muotonsa ja auttavat myös pakkaamisessa ja tavaroiden hakemisessa laukusta. Kapeasta pyörää myötäilevästä muodosta ei ole paljon iloa, jos sitä ei pakattuna enää ole. Mulla nyt käytössä olevassa Enduristanin laukuissa on väliseinät, jotka olen todennut hyviksi juurikin pakkauksen kannalta. Nuo on toteutettu niin, että laukun voi käyttää joko yhtenä isona tai jakaa kahteen tai kolmeen pienempään osaan,valitettavasti ne on toteutettu niin, että ne eivät auta laukun muodon säilyttämisessä. Tuon muodon säilyttämisen kannalta paremmat voisivat olla esimerkiksi tarralla toisiinsa kiinnittyvät lärpäkkeet, jotka tarvittaessa sallivat koko laukun käytön yhtenä tilana.

Tilavuuden säädön saa parhaiten siitä laukun sulkemisesta kiertämällä, se toimii hyvin noissa Enduristaneissa. Enduristaneissa on laukun pyörään kiinnittyvissä hihnoissa osa kuminauhaa, joka ensin myötää ja lopulta pitäisi antaa periksi, tuota ei onneksi ole vielä tullu testattua :D

Mielenkiinnolla odotan, mitä Kopteri saa tuutista ulos, alku on kyllä lupaava :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 12:42 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
Ok katselin tuota systeemiä lähinnä tuon kiinnityksen kannalta ja:

Minusta tuo kiinnityssysteemi vaatii ehdottomasti laukkuraudat ja laukkuihin penkin yli menevät hihnat jakaamaan painoa ja varmistamaan kiinnistystä jos(kun) joku noista kiinnikkeistä pettää reissussa jostain syystä eikä sitä saa korjattua.

Tuossa esimerkissä nuo kiinnitystapit olivat pyörän katteissa kiinni ja olen aika varma että katteet ennemmin tai myöhemmin pettävät/muovit hajoavat. Luultavasti nopeammin jos kuvitellaan että sinulla on 20-30 laukku johon on vielä kiinnitelty ylimääräsiä ja täristät sillä jossain huonolla tiellä/nimismiehenkiharalla. Se että laukuissa on remmit yli penkin (tai penkin alla miten ne sitten sijoittaakaan) jakaa painoa pois noilta tapeilta. Jos tärinä hajoittaa metallisia telineitä ja pyörän runkojakin joita itse olen nähnyt hitsailtavan reissussa niin miten uskotte muovin kestävän?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 1:59 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Voi olla että systeemi tarvitsee penkin ylimenevän remmin, se jää nähtäväksi kunhan saan proton testaukseen.
Testauksen jälkeen katson mitä vahvistuksia tarvitaan.
Runkojen ja metallisten osien hajoaminen/repeäminen johtuu yleensä sen metallin väsymisestä "kiinteästä" tärinästä johtuen ja yleensähän ne tuppaa hajoamaan kiinnityskohtien/hitsaussaumojen vierestä. Kankaan kanssa tärinä on tietty hiukan erilaista kuin kiinteillä raudoilla, osin kovempaakin mutta materiaali on myös "liikkuvampaa".
Sehän nyt on varmaa että mikään systeemi ei ole hajoamaton ei edes Neuvostoliitto...:)
Huoli pois, laukut testataan kuitenkin niin kattavasti kuin mahdollista jos ja kun niitä saadaan myyntiin...
Hyviä huomioita Sami...



Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 2:01 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Jäi mainitsematta että katteeseen tulevan tapsin takana on kohtuu laippa joka jakaa voimia edes hiukan isommalle alueelle...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 2:02 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Ja vielä, kaikki osat on vaihdettavissa vaikka reissussa jos tarvis vaatii...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 2:45 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 605
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Samin huomiot hyviä ja hänellä on kuitenkin paljon kokemusta pitkistä reissuista. Mahdollisuus voimien jakamiselle isommalle alalle ja useamman kiinnityspisteen välille kannattaa varmasti ottaa huomioon. Se on jo kuitenkin iso etu, jos laukut pysyvät paikoillaan noiden nappien avulla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 3:42 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Juuri näin, kaikkien kokemukset ja varsinkin paljon pitkiä siivuja tehneiden huomiot on kultaakin arvokkaammat tässä projektissa.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 29, 2016 3:45 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Ja protojen määrästä riippuen koitan antaa niitä joillekin halukkaille testiin, yksi pari on tilattu jo Sveitsiin testattavaksi ja itse pidän yhden, kenties yksi tai kaksi jää halukkaille...
Täytyy vain katsoa mikä määrä on järkevää teettää protoina...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com