Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 18, 2019 6:13 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 8:00 pm 

Liittynyt: La Marras 18, 2006 1:26 pm
Viestit: 215
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: 701 E
Muutamia aatoksia monennäköisiä pussukoita kokelleena.

Jos laukkuihin tulee vetoketjuja, silloin käytä isohampaisia tyyliin Wolfman. Esim touratech:n Enduro 1 & 2 loistavia laadultaan, mutta vetoketjut sökönä parin kesän jälkeen. Wolfmannit tuntuvat kestävän paljon paremmin hiekka & pölykylpyjä.

Kanto & kiristyshihnoilla saa laukkumateriaaliin kohdistumaan isoja voimia + vielä isompia jos mopo käy kyljellään. Jokaiseen hihnan kiinnikkeeseen laita vahvikekangas, ei suoralla ompelulla laukkumateriaaliin. Silloin kestää repimistä ja väkivaltaa.

Koska sinulla ei tule rautoja, niin laita tarjolle suoraan jotain tarralappuja. Kun laukun ja katteen väliin pääsee mutaa ja ajaa täristellään päivä jos toinenkin, lika hieroutuu varsin tehokkaasti muoviin & tarroihin. Onhan noita kaikenlaisia teippejä & elmukelmuja tarjolla, mutta monesti on käynyt mielessä, miksei laukkuvalmistaja myy "kertakäyttösuojia" laukkujen alle. Läpinäkyvä väri varmaan kelpaisi useimmille. Ja valinnaisena lisäosana, jota kuraväri ei haittaa, ei sitten sellaista osta.

Kiinnikkeet lisävarusteille laita koko laukkujen leveydeltä tyyliin Enduristan, mopot on erilaisia ja monesti on käynyt mielessä, että tuohon lenkkiin saisi kiinni sitä taikka tätä jos se olisi 5-10 cm eri paikassa.

_________________
"Roads? Where we're going, we don't need roads..." Dr. Emmett Lathrop "Doc" Brown


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 8:07 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Tuo vahvike noihin hihnakiinnikkeisiin oli hyvä huomio, samoin tuo suojakalvon tarjoaminen on varmasti hyvä idea, joku 3M kalvo joka kestää kaikenlaista...
Molle hihnasto tulee mahdollisimman kattavasti juuri tuon mainitsemasi asian takia, kiinnitys mahdollisuuksia pitää olla mahdollisimman paljon...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 12:06 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
kopteri kirjoitti:
Hei!
Ymmärrän tosi hyvin tuon mitä sanoit alumiinilaukuista, ovat todella kestävät mutta kuten sanoit kaatuessa voivat olla vaaralliset...
Sent from my iPhone using Tapatalk


"Todella kestävä" ei ole minun mielipiteeni. :D
Tuommoisen alulaukun saa mutkalle (niin ettei enää pidä vettä) aika helposti ihan paikallaan kaadossa sopivassa kohtaa, jos ei yhdellä kertaa, niin useammalla kertaa sitten. Kovasta vauhdista kaaduttaessa ei laukusta sitten kiinnikkeineen enää ehjää saakkaan.

Puolensa molemmissa laukuissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 1:28 pm 

Liittynyt: To Loka 04, 2012 6:22 pm
Viestit: 147
Paikkakunta: Kalajoki
Pyörä: KTM 690R x2
Mikä tulee olemaan vetosuus litroissa? Minkälaiseen hintapositioon tämä asettuu?
Moskomoton laukkupari on kyllä hienosti suunniteltu ja toteutettu, mutta hinta alkaa olemaan siellä 900euroa niin se on jo ehkä monelle liikaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 6:50 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Vetoisuus ratkeaa kun saadaan protot tehtyä, 20-30l per laukku, se on tavoite...
Hintakin selkiytyy protojen jälkeen, tarkoitus ei ole rikastua näillä joten hinta/laatusuhde haetaan mhdollisimman hyväksi.
Pääasia on tehdä hyvät ja kestävät laukut mistä ei kukaan joudu konkurssiin, 900 euroa kangaslaukuista on jotain naurettavan ja säälittävän välimaastosta...
Pidä kaikki ajantasalla kunhan pääsen valmistajan kanssa istumaan ja keskustelemaan...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 6:56 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Löysin todella kestävää kangasta, ei tosin kotimaista mutta olisi viiltosuojattua ja hankauksen kestävää, tuota voisi ajatella käytettäväksi "strategisissa" kohdissa jos vain kankaan hinta on jossain järkevissä rajoissa...kotimaisuus kärsii mutta kangas tuntuu olevan ylivertaista.
Lukituskin voi onnistua melko yksinkertaisella systeemillä..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 10:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Viestit: 1432
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: R1200GS
Seuraan mielenkiinnolla.

_________________
treriksrøysare http://www.tommilindstrom.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 24, 2016 4:18 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 601
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Mä ajan tommosella trumppa tiikerillä, josta tahtoo nykyisellä laukkusysteemillä tulla ylileveä kujetus. Nyt siis on fehlingin laukkuraudat ja enduristanin pehmeät laukut. Kun noiden lisäksi nostaa tarakalle vielä ison swmotechin kassin, on kuljetus vielä mukavasti yläpainoinen :wink: Näiden kokemusten jälkeen olen alkanut kaipaamaan järjestelmää, joka mahdollistaisi pakkaamisen mahdollisimman alas ja mahdollisimman lähelle pyörän runkoa. Kun on noita markkinoilla olevia pehmeitä laukkuja katsellut, niin miltei kaikissa yksi ongelma on, että ne pullistuvat melkoisesti pakattuna. Voisi olla hyvä ajatus tehdä niihin pari kolme pystysuuntaista lokeroa, jotka estäisivät tuon pullistumisen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 3:54 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
Morjens. Mielenkiintoinen projekti. Itse käytän nykyään molempia sekä kovia että pehmeitä laukkuja käytötarkoituksen mukaan.

Mutta projektistasi toiveita laukuille:
+ jos ajatellaan pidempää reissua niin riittävä tilavuus eli pitäisi olla ilman ylipakkausta että soljet ym soivat tilaa noin 32-35l per laukku.
+ riittävän vahvat ompeleet hihnoissa
+ Wolfmanin laukuissa ja muutaman muun käyttämä rullattava suljenta on minusta toimivin
+ muoviset soljet tuppaavat hajoilla silloin kun vähiten sitä toivoisi eli ne pitäisi olla suht.helposti vaihdettavissa
+ leveät hihnat
+ materiaali sellaista että on tarvittaessa paikattavissa mutta kuitenkin kestävää

En ole välttämättä täysin varma onko hyvä että laukkuihin kiinnitellään, varsinkaan pehmeisiin isoa määrää erilaisia lisäpussukoita, purnukoita ym. Jos sellaista tekisi esim PV:n ja jenkkien TST-liiveissä käyttämä kiinnistysjärjestelmä on hyvä ja pitää varmasti ja kestää käyttöä. Kannattaisi minusta apinoida

+ Mahdollisuus vetää laukkujen läpi esim PACSAFE:n kaapeli lukitsemaan laukut pyörän runkoon jos haluaa vähän hidastaa laukkujen varastamista.

+ Laukkujen kiinnitys olisi hyvä saada varmistettu pyörään tukevasti. Kauhukuvahan on aina itsellä se että pehmeä kassi on pyörimässä takarenkaan välissä kun hieno kiinnistyssysteemi pettää.

Tämä yleensä laukkujen kiinnitys ja niiden sijainti miten sijoittuvat painojakaumaltaan varsinkin jos ovat jotain 30l-35l laukkuja on aika tärkeä ja sitä on syytä miettiä.

Tuossa äkkiä mieleen tulevia ominaisuuksia ja kommentteja. Aika monet taisivat jo sanoa samoja.

Seuraan kyllä projektia mielenkiinnolla mutta hieman epäillen. Olen useampia vastaavia kyselyjä ja projekteja nähnyt ja toivotan mitä vilpittömimmin menestystä tälle jos saataisiin kotimainenkin vaihtoehto. Faktaa on kuitenkin että kaikki nuo ominaisuudet, materiaalit ym maksavat ja valmistusmäärät ovat niin pieniä että jos haluaa tehdä kunnon tuotteen ja jos ei sitä itse aio ommella niin hinta kyllä kohoaa sen verran kovaksi että aika moni kehittelijä on lopettanut kehittelyn. Eli vaikea pähkinä ja kuten totesin niin toivon vilpittömästi onnea sen pureksimiseen ja toivottavasti kuullaan lisää tästä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 5:43 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Kiitos kommenteista!
Projekti tulee varmasti olemaan haastava mutta yrittänyttä ei laiteta!
Nyt sitten uutisia projektista, viiltosuojattua ja hankauksen kestävää kangasta löytyy ja saan siitä lähiaikoina näytepalat.
Sulkumekanismi tulee olemaan juurikin sellainen rullattava, se on ainut mikä on vedenpitävä ja kestävämpi ratkaisu kuin täysin vedenpitävä vetoketju.
Soljet tulevat näiltä näkymin olemaan alumiinia, tällä vähennetään niiden hajoaminen/vaihtotarve.
Tuo Samin mainitsema TST-liivi tyylinen kiinnitys on juutikin tuo aikaisemmin mainittu MOLLE systeemi, itsekin tuota pari keikkaa taistelutantereilla käyttäneenä voisin sanoa että on erittäin varma ja kestävä kiinnitys.
Kassiin tulee päälliläppä myös jonka alle saa tarvittaessa tavaraa ja joka sallii kassin täytön "ääriään" myöten...
Nyt odottelen ne uudet kangasnäytteet ja sitten tie vie valmistajan puheille...
Kuullaan ja laittakaa kommentteja!


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 26, 2016 11:20 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Jos on jonkinlaisella tähtäimellä tarkoitus tehdä hommasta pientä sivubisnestä tai isompaakin, niin kannattaa kääntyä paikallisen TE-toimiston puoleen, jollei yrittämisestä ole kokemusta. Sieltä saa neuvoja ilmaiseksi ja oppii paremmin ymmärtämään kaikki liiketoimintaan liittyvät kustannukset. Sitten vaan kuluexceliä rakentamaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 26, 2016 11:44 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Ilman muuta, on jo tosin hiukan kokemusta siitäkin puolesta.
Odotellaan nyt protot ulos ja sen jälkeen edetään pidemmälle..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 10:18 am 

Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Viestit: 296
Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Buell XB12X
Oon lykänny uusien laukkujen ostoa jo jonkun aikaa, eli mielenkiinnolla odotellaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 1:26 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Testailin kiinnitystä malliksi saaduilla muovisilla kiinnitteillä.
Mallikassiksi uhrasin oman olkalaukun.
Lopullisessa versiossa kiinnitystapsit tulee olemaan metalliset.
Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655186.559237.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655186.559237.jpg [ 245.93 KiB | Katsottu 4426 kertaa ]


Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655165.165547.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655165.165547.jpg [ 89.85 KiB | Katsottu 4426 kertaa ]


Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655144.787036.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655144.787036.jpg [ 257.25 KiB | Katsottu 4426 kertaa ]


Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655119.742051.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655119.742051.jpg [ 319.83 KiB | Katsottu 4426 kertaa ]


Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655097.246037.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655097.246037.jpg [ 300.26 KiB | Katsottu 4426 kertaa ]





Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 28, 2016 1:28 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Ja kassi kiinnitettynä...

Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655308.936877.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655308.936877.jpg [ 99.77 KiB | Katsottu 4424 kertaa ]

Alahihnan lukko...
Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655284.174386.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655284.174386.jpg [ 246.38 KiB | Katsottu 4424 kertaa ]


Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655272.235222.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655272.235222.jpg [ 246.84 KiB | Katsottu 4424 kertaa ]



Liitteet:
ImageUploadedByTapatalk1456655257.160943.jpg
ImageUploadedByTapatalk1456655257.160943.jpg [ 272.83 KiB | Katsottu 4424 kertaa ]



Sent from my iPhone using Tapatalk


Viimeksi muokannut kopteri päivämäärä Su Helmi 28, 2016 1:32 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com