Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Elo 26, 2019 3:28 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 9:45 am 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Tervehdys kaikille!
Olen alkanut kehittää laukku/kassi järjestelmää joka ei tarvitse laukkurautoja ja joka on nopea ja helppo kiinnittää.
Ideat laukkujen mallista ja koosta on jo pitkällä ja prototyypit teetän kevään aikana.
Kantavana ideana tässä on uudenlainen kiinnitys joka toteutetaan magneettis-mekaanisilla lukoilla, kuulostaa utopistiselta mutta ei ole sitä...:) Tässä ideassa pyörään itsessään tulisi vain pienet (10mm) halkaisijaltaan olevat "tapsit" joihin laukut kiinnittyy.
Laukut tulevat olemaan vedenpitävät ja mahdollisimman muunneltavat.
Sarjaan tulee myös työkalurullaa mutta laukut on nyt ne ensimmäiset joista tehdään protot.
laitan lisää infoa kunhan prototyypit on ulkona.
Se miksi halusin tänne kirjoittaa jo nyt on se että toivoisin teidän omakohtaisia näkemyksiä siitä mikä teidän käytössä olleissa laukuissa on ollut hyvää ja mikä on taas ollut huonoa/ärsyttävää, mitä toivoisitte laukulta jne...itsellä ainakin on ollut niitä hetkiä reissussa jolloin on tullut laukkujen kanssa mietittyä että miksei tätä ole tehty näin...
Laukut tullaan tekemään mahdollisimman Suomalaisittain, suunnittelu,valmistaja ja materiaalit, kaikki kotimaasta.
Otan nöyränä ja innoissaan vastaan kaikki ideat ja kommentit!
Palaan asiaan!
Janne



Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 12:32 pm 

Liittynyt: To Helmi 28, 2008 8:35 pm
Viestit: 411
Paikkakunta: Naantali
Pyörä: SLR 650 street tracker, Monkey 125
Morjesta, sivulaukkuja ei ole vielä tullut pahemmin käytettyä mutta takalaukun kanssa tullut kahta ongelmaa vastaan; laukku niin matala ettei kansi mahdu kiinni kypärä sisällä, tämä kannattaa varmaan varmistaa että markkinoiden suurimmatkin kypärät mahtuvat. Toinen on se, että lukituksen ja kannen avaaminen ei onnistu helposti yhdellä kädellä, yleensä aina toisessa kädessä joko kypärä tai jotain muuta.

Jos pelkkiä sivulaukkuja alat tehtailemaan, niin kaksi asiaa tulee mieleen varmistaa; jos on yhtään pyöreämpää muotoa, niin pohjaan muotoilu siten että pysyy suht tukevasti pystyssä kun lasket sen maahan (ja tietty se pyörän puoleinen sivu/"pohja" sen verran tasainen ettei turhaan pyöri pakkaillessa), toinen se että kantokahvan "rako" on sen verran suuri, että isompi käsi menee vaikka hanskankin kanssa mukavasti läpi, mukavampi kantaa kun ei käsi hankaa niin paljoa. Joko nivelletty kahva tai jos kiinteän tekee niin oisko pyöreä putki sitten mukavin muoto kädelle, sen verran ohut kuitenkin että ote on tukeva pienemmälläkin kädellä.

Ja vielä, en ole perehtynyt uudempiin sivulaukkuihin kun omat on jostain 80-luvulta, mutta sellanen avaus-/saranointisysteemi ois sivulaukussa varmaan näppärä mikä stoppaa ensin jättäen sellaisen raon mistä saa laukun paikallaan ollessa kaivettua tavaroita, kokonaan avaaminen olisi sitten jonkun vivun tai napin tms. takana.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 3:49 pm 

Liittynyt: La Syys 02, 2006 9:58 pm
Viestit: 137
Paikkakunta: Loppi
Pyörä: Honda ja Yamaha
Kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Joku lukitusjärjestelmä varmaan tulee? Lähteehän tosin kaikki laukut varkaan mukaan kun tarpeeksi on aikaa askarrella.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 8:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 9:17 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Tallinna
Pyörä: GAS GAS EC515FSR
Kankaasta sen verran tuhdimpaa että kestää viillot ja muut pienet raapaisut. Ja sitten sellainen ettei ole liian tiivis jos heittää märkiä vaatteita sisälle niin homehtuu pidemmällä matkalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 9:00 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei! Hyviä vinkkejä mutta unohdin mainita että kyseessä tulee olemaan "pehmeä" laukku järjestelmä. Kantokahva on yksi mietittävä seikka, lukitus varmaan pehmeässä laukussa on melko turha, puukolla saa auki ken kokee tarpeelliseksi kurkata toisten tavaroihin...
Laukkujen kiinnitys itse pyörään tulee olemaan sen tyyppinen jottei sitä ihan silmänräpäyksessä oteta siitä irti.
Kovien laukkujen ideointi kiinnitysidean ympärille tulee varmaan eteen jollain aika janalla mutta ensin teetän nämä pehmeät "adventure" kassit...
Lisää vain ideoita ja kommentteja, kaikki tulee tarpeeseen!


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 10:01 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Viestit: 462
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: Ewan McGregor -03
Ajelen tuollaisella isolla möhköllä, mutta kaikesta huolimatta myös pieniä polkuja. Eniten laukuille on käyttöä viikon parin Euroopan reissuilla, mutta pidempi itäreissukin on haaveissa. En tiedä olenko kohderyhmää, mutta kommentoin kumminkin:
Aliumiinilaukuissa olen pitäytynyt koska: ne saa lukkoon, ne pitää vettä ja tavarat on järjestyksessä.
Kovista laukuista en pidä: ne ovat kiinnikkeineen painavat ja ikävä kuvitella, että kaatuu ja jalka/jalat jäävät laukun alle.

Lähinnä tuon loukkaantumisriskin vuoksi vaihtaisin mielelläni pehmeisiin laukkuihin, mutta jonkinmoinen lukitus tulisi löytyä - tilaisuus tekee varkaan, lukon vuoksi todennäköisyys laukkujen/tavaroiden varastamiseen pienenee huomattavasti.
Vedenpitävyys olisi ehdoton vaatimus ja kyllähän laukkujen tulisi tietysti olla vahvaa ja laadukasta materiaalia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 11:27 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei!
Ymmärrän tosi hyvin tuon mitä sanoit alumiinilaukuista, ovat todella kestävät mutta kuten sanoit kaatuessa voivat olla vaaralliset...
Lukitus asiaa täytyy ruveta miettimään ja suunnittelemaan, vedenpitävät näistä tulee se on ehdoton ja materiaalina tulee olemaan Foxdura 1000 ja pohjan/taustan vahvikkeena joku kevlar pohjainen materiaali, kulutus/repeytymis kestävyys tulee olemaan varmasti hyvä.



Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 19, 2016 11:59 pm 
Avatar

Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Viestit: 758
Pyörä: 701
No niin on ollut käytössä pehmeät Wolfmanin laukut joihin olen ollut erittäin tyytyväinen, paitsi. Se kiinnitys on hanurista, vaikka mulla on ihan merkkikohtaiset raudat, joko en vaan osaa tai se pakattujen laukkujen kiinnitys on vaan hankalaa.Sinänsä näen pehmeissä laukuissa paljon +merkkisä asioita kun mennään pois asfaltilta.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 12:07 am 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Tuo sama asia kiinnitysten kanssa on minua nyppinyt, siitä lähti koko ajatus kehittää semmoiset joiden kanssa ei tarvitse taistella, nopea irroittaa ja nopea kiinnitys ilman sählinkejä...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 10:22 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 10:10 am
Viestit: 41
Pyörä: Triumph Tiger 800 Xcx
Hyvä idea, tutkin itsekin asiaa taannoin kun uuden pyörän hankin. Olin erittäin lähellä ostaa pehmeät laukut, mutta loppujen lopuksi kovien laukkujen lukittavuus sekä säilytysmahdollisuudet (kypärä) jopa Euroopan suurkaupungeissa vei voiton.
Pehmeistä laukuista lopussa olivat vaihtoehtoina kaksi erilaista ratkaisua, joista ehkä Adventure-Spec Magadan Panniers MK2 olisi saattanut päätyä jopa valinnakseni, mikäli kiinnitys olisi ollut kuvailemasi. Kyseisessä laukussa on yksityiskohdat kunnossa, kannattaa tutustua.
Toinen hieno laukkusarja, mikä oli loppuun asti harkinnassa, oli Mosko Moto laukkusarja jenkeistä. Sen hinta olisi vaan noussut niin korkeaksi, että jäi jo siinä jälkeen.

Loppujen lopuksi siis Triumph tigeriin tuli siis Givin raudat, sekä Outback trekker laukut, jotka siis samat kuin orkkis versiot, ilman triumph logoa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 11:17 am 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 876
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Moi!

Mulla on kans nuo Wolfmanin pehmeet laukut ollu tuhdolla jonku vuoden. Tuo kiinnityshomma ei ole päässyt pännimään, koska mulla ne laukut on kiinni aina laukkuraudoissa. Kun en tarvi laukkuja niin otan laukkuraudat laukkuineen irti pyörästä. Aikaa siihen menee alle viisi minuuttia. Materiaali noissa laukuissa on todella hyvä, koska ovat erittäin vesitiiviit ja kestävät. Miinusta tulee, että ovat hiukan liian pienet.

Reissuilla nuo laukut on mulla AINA kiinni pyörässä ja tarpeen tullen otan omaisuuden mukaan lähinnä majapaikkaan. Tätä hommaa helpottaisi justiinsa sopivat sisäkassit. Tuosta laukkujen lukottomuudesta en oo osannut olla huolissani. Ikinä kun ei ole laukuista mitään varastettu.

Semmonen laukkuun integroitu juomapullo/ketjuöljytasku ois hyvä!

-Ile-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 12:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 699
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
Onko kiinnityssysteemissä/laukkujen muodossa huomioitu "epäsymmetriset" pyörät? Isommissa matkaenskoissa näyttää järjestään olevan iso pakopönikkä vain pyörän toisella sivulla.

Ilmari kirjoitti:
Semmonen laukkuun integroitu juomapullo/ketjuöljytasku ois hyvä!

Tai kiinnityspisteitä (Molle?) laukkujen molempiin päätyihin erilaisille irtotaskuille.

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 6:27 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Hei! Laukuissa tulee olemaan molle kiinnitys, molemmissa päädyissä ja "läpän" päällä joten lisäkapasiteettia saa kiinnitettyä tarvittaessa. Siihen liittyen erikokoisia kasseja tulee myös tarjolle, öljypullolle, vedelle, työkaluille jne...
Irrotettava sisäpussi tulee myös jonka saa halutessaan otettua mukaan mutta tarkoitus on tehdä semmoinen järjestelmä jonka saa kokonaisuudessaan nopeasti irti ja mukaan majoituttaessa...
Sisäpussia puoltaa myös se että sen saa helposti pestyä tarvittaessa ja myöskin vaihdettua jos tulee reikiä tai repeytymiä..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 6:28 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Ja tarkoitus on että laukut saa lähes mihin pyörään tahansa kiinni..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 20, 2016 6:30 pm 

Liittynyt: To Joulu 06, 2012 10:57 pm
Viestit: 141
Pyörä: Husaberg 450 Rally, DR BIG
Itse mietin että sivulaukkujen selkämykseen voisi lisätä jonkunlaista Nomex(palamaton) kangasta jolloin ei ole arka jos osuu kuumaan änkkäriin...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com