Xlite 551

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
PantseK
Viestit: 798
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Xlite 551

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Hieman mietteitä KO. kypärästä...
Ostin tuon kypärän ajatuksella että NYT se oikea kypärä kerrankin ja saa maksaa jos vaan on sopiva päähän. Toistakymmentä kypärää testasin ja tuo oli oman pään muotoon sopivin. Poskista puristi "sopivasti", alkutuntumalta, ja kokemuksesta oppineena uuden kypärän on hieman ahdistettavakin, jotta siitä tulee sopiva.
Hankin potan juuri ennen 3vk euroopan trippiä... VIRHE 1 !!!
Ensimmäiset 5pv 10h ajomatkoja ahdisti todella pahasti. Korvat oli lähteä päästä aina kypärää päähän laitettaessa ja varsinkion sitä pois ottaessa. 32 asteen lämmöissä tuli vietettyä muutamat tauot kypärä päässä kun ei voinut repiä pois päästä koska korvat huusi hoosiannaa. Tästäkin kypärä sai aika sopeutua mun kuupan muotoihin. Kesken ensimmäistä viikkoa opin korjaamaan korvien asennon sormilla kypärän päähänlaiton jälkeen. Sitä ei huomaa jos korvat jää kaksinkerroin kun kypärän laittaa päähän, mutta sen kyllä huomaa kun tämän jalkeen kypärää ottaa pois päästä!

Sitten tuosta aurinkovisiiristä... Hyvä varuste tuolla assureissulla! tosin jo ehkä kolmannella aurinkovisiirin alaslaitolla korkkasi visiirin kytkemisvivun pohja liimauksistaan!!!
Visiiri itsessään todella asiallinen varuste tuossa assukäytössä ainakin.



Tuon kolmen viikon aikana kypärä alkoi asettua päähän jo hyvin ja korvakivut hävisi. Alkoi tuntua jopa mukavalta. Lisäksi voi mainita että kypärä on jo alunperin tehty niin, että korvien kohdille on koverrettu montut kypäräpuhelimia varten, joten niiden asentaminen oli helppoa ja kaiuttimet eivät aiheuttaneen korville puristusta. Pointsit siitä!

Assureissun jälkeen oli vastassa kotomaan URAA!!!! reissu. Tälläkertaa asetui jonon hännille, joten pölyssä piti aika ajoin ajella. Crossilaseilla yritin ajella, mutta kypärä on selkeästi suuniteltu assukäyttöön, joten naamaaukko on aivan liian pieni. Minun erittäin pienet crossilasit sain aseteltua juuri ja juuri kypärän sisään, joten ilmanvaihto jäi todella huonoksi!
Aina kun kun tuli hikipätkä, niin joutui kiskomaan lasit pois silmiltä. Ehkä pinlock lasit olisi pelastanut, mutta ei nyt ollut kuitenkaan niitä mukana. Lisäksi tuon URAA!!!!:n jälkeen huomasin että toinen kypärän ilmanvaihtoaukon luukku oli hävinnyt.
Ei toimi tuossa käytössä!!!
Paluumatkalla taas oli suht mukava, mutta pölyn perässä ajelu vei pölyn koko kypärän sisään, ja tuo aurinkovisiirin aukko oli kauttaaltaan pöllyssä. Varovasti kostealla rätillä tota putsailin mutta hieman jäi kuitenkin naarmuja visiiriin. En tiedä visiirin hintaa, mutta liian pehmeää matskua on.

Summasummaarum
Hyvä kypärä! Assukäyttöön.
Yhtään tiukempiin paikkoihin en voi suositella!
Ei sovellu crossilaseille
Lippa yllättävän hyvä! Ei mikään koriste vaan oikeasti toimii
Liitteet
DSC_3166 (Small).JPG
DSC_3165 (Small).JPG
DSC_3164 (Small).JPG
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Oliko sulla kypärähuppu, itelläki tosi hankala saada päähän ilman varsinkin jos se leuan windstopperi on paikoillaan.

Tuossa toisessa topiikissa on toi ajolasijuttu käyty läpi, ite oon hikipätkät ajellu aurinkovisiiri suojana ja visiiri ylhäällä.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 10&t=20337

Kyllä sillä sorateitäki ainaki iteksee päästelee mutta jos oikein rypemistä on tiedossa niin sillo hyllystä lähtee oikee krossikypärä.

Kuonokopan takana pehmusteissa on tosi pienet reiät, on pitänyt itekki suurentaa mutta tänä kesänä on pärjänny ilmanki...
Mutta ohan tuossa paljon pienempi kuonokoppa ku mones muussa esim. Juomarepun letku on tosi vaikee pujottaa suuhun.

Joko laitoit takuukeikalle? Joltain muultaki oli toi liimaus pettäny. Katon ilmanvaihtoluukun sain itekki takuuseen vaikka sinne oksa menikin väliin ja myös kerroin asian.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja Happi »

Riku76
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 7:54 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Tästä lakista on tullu paranneltu GT malli. En sitten tiedä mitä siinä on parempaa, kun eivät sen tarkemmin kertoneet keväällä Stormilla, kun asiasta kyselin.
Ainakin sisävuori oli saanu jotain päivitystä.

http://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/ ... e-x-551gt/
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Toi aurinkovisiirin käyttö vipstaakin irtoominen on boiden värikkäiden mallien ongelma !
Se vipstongi on liimattu kuoreen kiinni ja noissa värikkäissä se osuu just siihen siirtokuvan päälle .. Valk. Musta harmaa väreissä ei tuota ongelmaa kuulemman ole !
Takuuhuoltoon ainakin Storm lähettää vasta kun ajokausi on ohi !!
Mun kypärä oli kuukausi tolkulla toissa talvena tehtaalla korjattavana ja kun myin sen eteenpäin niin siitä oli se vipu lähtenyt uudella omistajalla samantien irti !!!
Kypärää oli käytetty huollon jälkeen max 10 kertaa ja nekin faijani toimesta kun se skopalla suhaili ..
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Avatar
PantseK
Viestit: 798
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Paluu vielä tähän.
Laitoin kypärän viime joulukuussa Stormin kautta takuukorjattavaksi tuon aurinkovisiirin sulkuvivun liimauksen ja ilmaluukun irtoamisen takia.
Osasivat jo silloin Stormilla sanoa että saattaa hieman kestää. Huhtikuun lopulla kävin kyselemässä kypärän perään, jolloin kertoivat että noiden takuuhuoltojen kanssa on hieman ollut ongelmia kestossa, ja tarjosivat tilalle uutta kypärää. Tyhmänä kun olin jättänyt kypäräpuhelin romut kypärään kiinni, niin en tuota tarjousta vielä ottanut vastaan. Lisäksi uusien kypäräsisuksien "sisäänajaminen" ei todellakaan herättänyt kiinnostusta kun muistelin kuinka tuskallinen operaatio se viimekeväänä oli.
Toukokuussa uudelleen kyseltäessä osasivat sanoa, että olivat Stormin pääkallopaikalla osanneet irroittaa kypärän sisuskalut ennen kuoren lähettämistä, joten saisin vanhat sisukset ja uuden kuoren.
(Toinen mahdollisuus on että olivvat unohtaneet lähettää koko kypärän)
Kuori saapui parissa päivässä vanhojen sisuskalujen kanssa.
Vaikkakin hieman kesti, mutta kuitenkin voisin sanoa että Storm hoiti homman ihan kivasti.

Edelleen kuitenkin totean että väärä kypärävalinta MINULLE. Tuo liian ahdas kasvoaukko ei kyllä toimi crossilasien kanssa mitenkään. Hieman jos on kosteutta ilmassa niin tuuletus ei toimi.
Taitaa siirtyä assureissukypäräksi ja "oikeille" ajoreissuille on varmaan ostettava vihdoin se crossipotta.
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Toi on joka talvi kestänyt koko talven ja veikkaankin että vika on todellakin Italialassa eikä Stormilla !
Toi on vaan ihan perse systeemi jos potta on jokin muu kuin 1 värinen ... Ne kun ei ole maalattuja vaan väritys on jotain siirtokuvia
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
koira
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Heinä 23, 2013 12:53 am
Pyörä: XL700VA
Paikkakunta: Lohja

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja koira »

Miten ootte kiinnittänyt kypäräkameraa tähän ruukkuun? Perinteinen "kattokiinnitys" kun ei onnistu lipan mekanismin takia..
Avatar
Ari
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:58 pm
Pyörä: Helkama
Paikkakunta: Turku

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja Ari »

Minulla GoPro on sillä vakio tarrakiinnityksellä kypärän päällä, lipan takana. Lippa näkyy kuvan alalaidassa, mutta senkin saisi pois korotusta lisäämällä.
Yllätys oli, miten pieni vaikutus kameralla on meluun tai aerodynamiikkaan tuolla kiinnityksellä. Viikolla tuli ajettua autobahnia yli kahtasataa, eikä eroa oikeastaan ollut, oli kamera paikallaan, tai ei.
sim
Viestit: 256
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Pyörä: AT-98
Paikkakunta: Helsinki/Kainuu

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja sim »

Onko jollain pinlock GT-mallissa käytössä? En ole vielä onnistunut asentamaan sitä niin ettei se huurtuisi alapuolelta. Onko jollain tiedossa jotain temppua vai vaatiko tämä vaan sitä uudelleen yrittämistä?

noin muuten, hiljasempi potti mitä vähän väljä N104 Nolan (edesta avattava, koko xxl), Eikä lippa aiheutta mitään kummepia vetelylyitä vaikka se ostaesas vähän pelotti.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Xlite 551

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Mä tuskailin samaa perusmallin kanssa, nyt on toiminut
Raimo kirjoitti:Eikös sulla ole tuo säätönamikka niin, että se nostaa pinlockia ylöspäin? Siis kohti ylätiivistettä.

Näiden crossikypärän mallisten viisiirikypärien ongelma on yleisesti tuon pinlockin saaminen kunnolla, kun ei ole tasaisen pyöreä tuo visiirin malli johtuen leukasuojan mallista. Itsekin askartelin oman X-551:n kanssa aika pitkään että sain pinlockin paikalleen.

Menee hetki kun jokaisen säädön jälkeen kun sekvenssi on:
Irroita visiiri :arrow: väännä sitä auki ja irroita pinlock :arrow: säädä hiukkasen säätönamikkaa :arrow: väännä visiiriä auki ja laita pinlock :arrow: kiinnitä visiiri :arrow: totea, ettei tullut hyvä, ja aloita alusta :twisted:


Ja itse pilasin aikoinaan ensimmäisen pinlockin, kun en tajunnut että säätönamikoita pitää säätää ilman kalvoa. Kalvossa on niin pehmeä reuna, että reunassa olevat kiinnityskolot antavat periksi jos kalvo on paikoillaan kireyttä säädettäessä. Jos näin tekee, niin tämän jälkeen kalvoa ei saa enään tiukalle mitenkään.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin