Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 12:41 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 1:09 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Kuultaahan valo Airmanin läpi, mutta ajoviima ei jurikaan tunnu. Revitissä tuntuu. Toivotaan, etteivät housut ole yhtä huonot kuin mitä Petterin kokemukset ovat. Minulla on myös Revitin Cayenne-takki eikä sen kanssa ole ollut mitään kestävyysongelmia. Airman-housuja en halunnut, koska ne ovat liian tummat. Tornadot taas ovat hyvin vaaleat. Niissä ei ole mitään tuletusaukkoja, ei tarvita.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 9:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Viestit: 1897
Paikkakunta: Luumäki
Pyörä: Gessu
Nyt alkoi oikeasti kiinnostamaan. Paistaako takista päivä samalla tavalla läpi kuin kuvan Airwaysta? Airway päästää ilmavirran selvästi esimerkiksi farkkukangasta paremmin läpi.


Liitteet:
rukkaAirweb.jpg
rukkaAirweb.jpg [ 272.35 KiB | Katsottu 6366 kertaa ]

_________________
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 13, 2015 7:51 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Joo, eiköhän tuo ole samaa kangasta. Mutta eipä hutkita. Kohta on todellisen testin paikka, kun retki lämpimiin maihin alkaa. Voin raportoida kokemuksista lähiviikkoina.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 13, 2015 8:45 pm 

Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Viestit: 246
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GS Adv.
Kellä noita kesä-Rukkia on hyllyssä? Messuillakin kyselin ja sain vain osakseni hymistelyä, ei näitä jälleenmyyjät täälläpäin ostele...

_________________
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 13, 2015 10:53 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
Tilasivat kun pyysin, mutta tuntui olevan harvinaista. BikeMarine, Lahti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 09, 2015 3:45 pm 
Avatar

Liittynyt: To Maalis 12, 2009 1:13 am
Viestit: 284
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Transalp, XL250, CB750
No, nyt on kokemusta lämpimästä ja noista uusista vermeistä. Housut siis vaaleat Rev'it Tornado ja takki vaalean harmaa Rukka Airman. Tässä joitakin kommentteja:

Revitin housuissa ei ole lonkkasuojuksia ollenkaan. Laitoin omista toisista housuistani jotain pehmikettä. Kangas on jotain mitä lie nylonia, jossa on yhtä paljon reikää kuin kangastakin. Mutta tuuletus toimii tosi hyvin aina noin 30 asteeseen asti. Sen jälkeen ilman lämpötila on sellainen, ettei puhallus oikein enää jäähdytä. Lisäpulmana huomasin yli 30 asteessa, että moottorista ja jäähdyttimestä tuleva ilma tulee suoraan säärille/reisille eli juuri väärään paikkaan. Pitäisi keksiä jotkut ilmanohjaimet. Jostain syystä pulmaa ei huomaa viileämmässä ajellessa. Housuissa kestää ajaa ainakin 37 asteeseen asti (suurin kokeiltu), mutta tietyöjonossa tai liikennevaloissa tilanne käy tukalaksi. 20 asteen paikkeilla tekee mieli laittaa irrotettava tiivis vuori/vedenpitävä sisäosa housihin. Pulmana on operaation tekeminen tien päällä. Tässä kohtaa Companeron idea on parempi. Siinä veden/tuulenpitävät kalvohousut laitetaan päällimmäiseksi kerrokseksi eli strippaamista ei tarvitse harrastaa.

Takin osalta tilanne on huonompi, sillä vaikka cordura aft läpäiseekin ilmaa, se on tiiviimpää kudosta kuin housujen kangas - toki varmaan lujempaakin. Rukkakaan ei ole katsonut tarpeelliseksi liittää takkiin sen enempää selkä- kuin rintasuojaakaan, joten ne laitoin itse. Rintaan pienehköt Alpinestarsin suojat ja selkään Rukan RVP Air joka mahtui kutakuinkin ao. taskuun. Rintasuojat ovat turhan tiiviit päästämään ilmaa läpi. RVP Air selkäsuojan valitsin siksi, että se on verkkomainen eikä litisty selkää vasten limaiseksi läpyskäksi kuumassa. Takin kanssa 23-25 asteeseen menee ihan hyvin - jopa sisätakin kanssa. 30 asteessa (ilman sisätakkia) on jo hikistä ja tässä huomaa toisen perustavaa laatua olevan pulman. Pyörässä on pleksi estämässä ajoviimaa pöllyttämästä kuskia, mutta kuumalla kelillä toivoisi ajoviimaa jäähdytyksen vuoksi. Pitäisi olla joku luukkusysteemi, jolla voisi ohjata halutessa ajoviimaa kuskiin päin. 32-35 asteessa tekee jo kovasti mieli availla vetoketjuja yms. vaikkei se juuri autakaan. Tässä lämpötilassa ajoviimasta ei ole iloa vaan hikisenä mennään. Pysähtyminen aurinkoiseen paikkaan lisää hikoilun riemua. Airmanin taskut eivät ole erityisen käytännölliset. Sivuilla ylemmät taskut ovat niin ylhäällä, että niiden käyttäminen on hankalaa. Alemmat sivutaskut taas ovat magneettiläpillä suljettavat enkä luota tuohon mekanismiin enkä laita niihin mitään tärkeää. Lisäksi on huono asia, että taskut eivät ole vesitiiviit. Mukana on yksi vesitiivis irtotasku, mutten ole keksinyt, mitä sillä voisi tehdä.

Ajokengät ovat goretex-vuoratut nilkkurit. Ne eivät suojaa kaatumistilanteessa hyvin, mutta päästävät lahkeista ilmaa sisään ja se on hyvä asia.

Kypärä on Schuberthin C3, valkoinen sellainen ja on ollut hämmästyttävän hyvä, vaikka alkuun tuntui, ettei sen sisään tule ilmaa ollenkaan. Sitten, kun sain tukan märäksi, huomasin, että joku ilmavirta siellä käy. Hanskat ovat perusnahkahanskat. Piti ostaa endurohanskat, muttei ole osunut kohdalle sopivaa kauppaa. Olen ajanut jonkin verran ilman hanskoja, mutta enimmäkseen hanskojen kanssa.

Yhteenvetona siis, että Tornadot ovat paremmin tuulettuva osa tätä kokonaisuutta, mutta Airmanin kanssakin on pärjätty yllättävän lämpimässä. Sadekeliä ei ole vielä tullut kohdalle, mutta se hankaloittaa asiaa, jos vedenpitävät kalvot pitää pukea puvun alle. Varalta pidän kyllä perussadekamppeita mukana, mutta jos on 35 astetta lämmintä ja sataa, ei tiivis sadepuku tunnu varmaan kivalta. Kypärä on ehkä turhan tiivis lämpötaloutta ajatellen, mutta tiiviys pitää tuulensuhinaa jonkin verran poissa. Visiiri on monesti raollaan ajaessa. Lyhytvartiset kengät ovat olleet suhteellisen hyvä valinta tuuletuksen kannalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 13, 2016 8:05 am 

Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Viestit: 179
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Beta RR 400
Menee vähän enempi crossaajille tämä:

Harttarit haussa kuumille keleille kun nykyinen leattin suojapaita ajopaidan alla laskee kesäkuumilla suorituskykyä vähintään 150% :oops:
Löytyy alaselkää ja munuaisia kohtuulla suojaava evs vyö, joten voisi olla näitä selästä vähän lyhkäisempiäkin malleja eli minkä hartiasuojan/rintapanssarin kävisit nyt hakemassa kaupoilta kun suojaavuuden lisäksi pitäisi olla mahdollisimman viileä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 13, 2016 10:44 am 

Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:48 pm
Viestit: 345
Paikkakunta: Manse
Pyörä: 350sexcy
kylaenmies kirjoitti:
Menee vähän enempi crossaajille tämä:


Käyttääkö ne suojia :lol:

Lainaa:
Harttarit haussa kuumille keleille kun nykyinen leattin suojapaita ajopaidan alla laskee kesäkuumilla suorituskykyä vähintään 150% :oops:
Löytyy alaselkää ja munuaisia kohtuulla suojaava evs vyö, joten voisi olla näitä selästä vähän lyhkäisempiäkin malleja eli minkä hartiasuojan/rintapanssarin kävisit nyt hakemassa kaupoilta kun suojaavuuden lisäksi pitäisi olla mahdollisimman viileä?


Mitä leatti nyt on? Itsellä 3DF Airfit eikä voisi kuvitella että kauheasti viilempää paitaa voi olla enskaa ja suojumppaa varten, ellei vartalo paljaana jollain irtosuojilla mene..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 13, 2016 11:11 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1831
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Haluatko kylkiluut suojaan? Siinä tapauksessa katsele Leatt 5.5 malleja sekä Foxin Raptor. Itsellä Leatt 5.5 Pro, mutta ollut käytössä vasta lumispoorissa. Kuuma tuli huonokuntoisella siinäkin, mutta kun avasi takin tuuletukset, meinasi tulla vilu.


Ja jos pehmeää haet, niin Forcefieldin settejä voit vilkaista. Suojien kohdalta ei tuuletu kovin hyvin.


Sent from my åPhone with Blaatalk

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 13, 2016 11:27 am 

Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:48 pm
Viestit: 345
Paikkakunta: Manse
Pyörä: 350sexcy
Å kirjoitti:
Ja jos pehmeää haet, niin Forcefieldin settejä voit vilkaista. Suojien kohdalta ei tuuletu kovin hyvin.


Juurikin forcefieldin adventuresta airfittiin siirtyneenä, voin sanoa että ero on kuin muovimattoja kantaisi vs mukava urheilupaita. Näin vähän kärjistettynä, ei forcefield huono ollut mutta airfit on kuitenkin mukavuudessa ihan toista luokkaa ja suojaavuudessa ei varmasti käytännön eroa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 13, 2016 2:15 pm 

Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Viestit: 179
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Beta RR 400
Nykyinen on jonkinsortin adventure versio leattilta. Raptor ja 5.5 prossa kyllä melkoiset nuo kylkiluusuojat, mikä ei nyt tältä istumalta katsottuna näytä yhtään huonommalta hommalta.
Airfitissä arveluttaa todella paljon tuo suojien istuvuus kun mitään säätöä ei ole suojien ollessa kankaalla kiinni toisissaan. Muistan sovittaneenikin sitä, mutta olikohan tuo istuvuus juuri miksi jäi kauppaan.

Forcefield näyttää juurikin muovimatolta :lol:
Pitää jossan moponetissä käydä ihmettelemässä tuota foxia, että miten siihen leatin niskatuki istuu.
Hitusen tuossa foxissa & leatt 5.5 pro hd näyttää, että niissä olisi isot lämpölevyt noiden muovien alla kuten monessa muussakin samantyyppisessä. Varmasti ovat jollain tasolla parempia kuin nykyinen adventure, joka vetää kyllä todella tiiviisti kroppaa vasten, vaikka olisi teknistä paitaa alla, niin ei vaan ilma kierrä.

Emt. odotiin kai jotain vastausta tyyliin ihanne polishportin 20€ lähes muovisuojasta, eikö semmosia nykyaikaisia pelkistettyjä olisi?

Tässä nyt etsinnöissä silmään pisti tämä uusi fusioni, joka on kyl kottaraisten mieleen, jos siis ei vielä niskatukea ole http://www.24mx.se/skyddsvast-leatt-fusion-30-afc-ora

Edit: Raptoria sovitettu ja ei ehkä niin lämpöinen kuin tuo leatt 5.5 pro, hyvän tuntuinen ja hyvin suojaavan oloinen kun on tuo kylkisuojauskin.

Edit: Raptori tarttui matkaan, menee suhteellisen vähäisellä vänkäämisellä leatt 5.5 tuon alle ja selästä saa otettua kuumottavan läpyskän pois, siten että on lähes pelkkää reikämuovi vastassa. Eniten nyt mietityttää, että miten leattin niskatuesta saisi ne solisluun kohdalla olevat koukkulätkät pois kun eivät istui kuin suojan päälle ja siten kohottavat ehkä vähän liikaa niskatukea.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 20, 2016 8:22 am 

Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Viestit: 179
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Beta RR 400
Höntti olo nyt kun kroppa käy viileänä, mutta päässä kuumottaa ihan pirusti :twisted:

Oliko jo jossain aiemmin parhaiten hengittävistä kypäristä? Pitää myös tutkailla, josko hankkisi sirompi/pienempi runkoiset ajolasit, että ilmaa menisi enempi ohi. Ongelma kuitenkin hitaissa möyrimisissä, missa ei ilma juurikaan vaihdu.. Nykyinen potta on foxin V2.

EDIT: Airohin aviator tarttui matkaan, meikää viehätti ne läpi menevät tuuletusaukot ja kevytkin kuin mikä. Kun tuo on pienirunkoinen, niin ajolasit täyttää aikas kokonaan tuon naamaosan, joten sitä kautta ei ilma enää niin hyvin kulje. Talvella sitten vanhalla.


Viimeksi muokannut kylaenmies päivämäärä Ma Touko 23, 2016 7:20 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 20, 2016 12:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1519
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
HJC RPHA-X, ei silläkään hikoilua estetä mutta on kyllä pirun hyvin tuuletettu, talvella ei pystynyt käyttää kovimmilla pakkasilla edes kypärähupun kanssa kun tuli kylmä.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 20, 2016 10:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Tampereen seutu
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Sovittelin tuossa joku aika sitten Leattin Carbon kypärää, siinä on ylhäällä rei'itys läpi asti, eli aurinko paistaa sisään, vähän kuin polkupyöräkypärissä. Ei heti uskoisi että ECE/DOT suojaluokitukset täyttyy, mutta on ne sillä, eli ihan oikea mp-kypärä. Omaan päähän ei muoto sopinut. Lisäplussana kuorikoko oli tuossa selkeästi pienempi kuin muissa saman seinustan kypärissä.

Stormilta näitä löytyy, taisi olla tämä https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet ... ilvgrywht/ (huh mikä hinta, onneksi ei ollut sopiva)

lisäys: tuolla parempia kuvia ja testiä http://www.dirtrider.com/leatt-gpx-helm ... ook#page-6


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 20, 2016 11:28 pm 

Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:48 pm
Viestit: 345
Paikkakunta: Manse
Pyörä: 350sexcy
^ Täytyypä käydä testaamassa leeattia, rupesi kiinnostamaan :lol: Jotain 6D mallista iskunvaimennustakin tuolla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com