Liukupohjasaappaat

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

-MV-
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 8:21 am
Pyörä: KTM, Jawa, Suzuki
Paikkakunta: Sorvan Kylä

Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja -MV- »

Tuo olemassa oleva saapasketju on niin turkasen pitkä, että avaanpa uuden liukupohjille...

Vanhat talvisaappaat sileillä kumipohjilla alkoi olla sen verran räjähtäneet, että innostuin askartelemaan uusia likupohjasaappaita. Ennen en ole moisia tehnyt, vähän Googlettamalla opiskelin asiaa. Uusia saappaita ei raaski tähän kokeiluun ostaa, mutta FB:n motocrosskirppikseltä löytyi ihan käypäset ja oikean kokoiset Hebot hintaan 30e ja myyjälläkin sattui olemaan kulkua tänne päin, niin noutoakaan ei tullut kuin 10km. Pohjan materiaaliksi löysin Bauhausista 4mm pleksilevyä (palan hinta 4,50e), Kaukajärven Etolasta olisi voinut löytyä paremmin eri vaihtoehtoja. Mutta päätin kokeilla tuota, veikkaisin mahdolliseksi ongelmaksi iskunkeston (säröytyy lasimaisesti?), joku pehmeämpi/sitkeämpi muovilaatu voisi olla ehkä parempi. Lisäksi pönttö Bostik-kontaktiliimaa (14e), kokeillaan pitääkö vai tarvitaanko parempaa liimalaatua.

Rälläkän hiomalaikalla pohjat sileiksi (komea savu tallissa). Pistosahalla pohjamuovit muotoon ja kuumailmapuhaltimella taivutus oikealle kaarelle saappaan pohjan mukaan. Bostikit väliin ja vuorokaudeksi kuivumaan (kts kuva). Smirkelillä ajoin ylimääräiset reunat pois ja pienen viisteen pohjan reunoihin. Teräskärki takaisin paikalleen. Viimeistelin vielä muutamalla lyhyellä ruuvilla, kannat senkattuna pohjan tasalle.

Toisesta saappasta tuli ihan käypäsen näköinen, toinen on vielä kuivumassa. Saa nähdä, kuinka kestää käytössä...
Liitteet
Pohjan liimausta
Pohjan liimausta
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

NBR medium 4mm on myös käytetty materiaali. Etra tms myy.
Pohjan muotoilu jotta ei ole isoja "kynnyksiä", karhennus, kontaktiliimaa, kuivatus, kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi, NBR paikalleen, pari ruuvia varmistukseksi...
antti
-MV-
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 8:21 am
Pyörä: KTM, Jawa, Suzuki
Paikkakunta: Sorvan Kylä

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja -MV- »

Tuommoiset valmiina
Liitteet
WP_20140206_002.jpg
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Just teetin Jakomäen suutarilla (S-Marketin talossa) liukupohjat pohjavammaisiin Alpinestars Tech 7:hin. Kustansi 70 €. Erittäin siistiä työtä ja hiton liukkaat. Kaaduin metsässä pari askelta moposta erkannuttuani ja kolautin kyynärpääni. Parempi vain pysyä mopon selässä, niin ei kaatuile :oops:

Sepi
sunkku
Viestit: 224
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
Pyörä: CRF1100L Africa Twin. KTM 350 exc-f
Paikkakunta: Turku

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja sunkku »

Hintakartelli näyttää olevan S-ryhmän tilojen suutareilla. :lol:

Kaksi viikkoa sitten teetin Myllyn suutarilla uusiin Tech-7 Alpinestareihin liukupohjat ja tuon saman 70e maksoi. Jälki on kyllä ammattimaista kuten suutarin tekemänä pitääkin, ja liukkaasti pääsi eteenpäin kunnes taas vähäisetkin lumet sulaneet melkein pois.

Etran nettisivuilta löytyy jos jonkinmoista kulutuskumilevyä joista kotisuutari varmasti löytää sopivaa...

Jatketaan

Toni
Elämässä ei jaeta uusintoja.
suok
Viestit: 181
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja suok »

Pari talvea ajelin kesäsaappailla joihin ruuvasin pohjaan Etolasta (teollisuuspuolelta) ostettua trukkiovissa / hallien kulkuaukoissa käytettävää läpinäkyvää muovisuikaletta (oisko pehmeää PVC-muovia?).

Näin tällaisen virityksen Päitsillä eräällä Svenssonilla ja kyselin toimiiko hyvin. Sanoi että ajaa niin vähän lumella että ko. patentti riittää ihan hyvin. Muuten toimiikin mutta leveäkantaisia ruuveja hukkuu spoorin varteen (toivottavasti ei uppoa renkaaseen) ja pohja paksunee sen verran että saapas ei meinaa mahtua normiasennossa olevan vaihdepolkimen alle. Kärki kestää kun kääntää muovin pohjan päälle ja ruuvaa päältä päin kärkiraudan reikiin.

Joku vuosi sitten teetin suutarilla talvisaappaat. Hölmö ostin siihen tarkoitukseen uudet Bilteman X-Moto saappaat jotka jäykistyy pakkasessa niin että vaihtaminen pitää tehdä koukkimalla, nilkka ei taivu pakkasessa. No, onhan lämpimät kun ostin pari numeroa ylikokoiset, sukkaa mahtuu pari kerrosta. Talvisaappaan pohjaan pitää porata pieniä koloja jalkatappia varten, muuten kiusana on jalan putoilu tapilta.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Varmaan kiinni pohjan materiaalista, mutta ainakaan minulla tai muillakaan paikallisilla jotka tiedän ei ole ongelmia jalan tippumisen kanssa isommalti tai ainakaan porattuna koloja. Osa ajaa kesät talvet liukupohjilla tyytyväisenä eli seisten kesällä tapeilla.
antti
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Komppaan Anttia. Mulla on aina ollut vain yhdet crossisaappaat kerrallansa, eli kesät talvet on samoilla saappailla vedetty, eikä kertaankaan ole ollut ongelmaa, ettei liukupohja olisi pysynyt tapeissa. Pohja on alunperin ollut sileä suutarin jäljiltä. Aikaa myöten tietty tapin kohdalle tulee hiukan kulumaa. Materiaalista en tiedä, mutta pohjat on paikallinen suutari tehnyt, joka silloin teki kaikki Kamokelaisten liukupohjat.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Syke »

Täällä kanssa yksi "silti onnellinen" ajaa kesät talvet liukupohjilla. :P
Tepi suutarit teki ja materiaali tuniittia.
Mulla on saappaat tullut tiensä päähän aina ennenkuin pohja.
Braa-aab!
Arhippa
Viestit: 173
Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Pyörä: KTM Exc 540
Paikkakunta: Nivala

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Arhippa »

Taivaan vanha ketju vaan niin alkaa tämäkin keho olla :lol:
Liukupohjasaappaat pitäs keksiä, ja arvelin että ostaisin toiset talveksi, mitkä voisi uhrata spoorikengiksi. SE-teamilla näytti olevan jotain valmiiksi tehtyjä kenkiä mutta liekkö muualta löytäisi? Itellä tuntuu tuota askartelu-paskartelua riittävän ilman kenkien värkkäystäkin niin tekisi mieli ostaa valmiit popot..
Toki jos jollakin on joutilaana 42-43 koon liukkarit niin saa tarjota!
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Syke »

Se-teamin Mikon tekemiä pohjia on niin paljon kehuttu, että itsellä menee seuraavaksi ne testiin.

Itellä tuntuu paikallisen suutarin tekemien luisto katoavan yhdessä talvessa.
Nyt niitä "tekohengitetty" ennen ajokertaa aina kynttilällä ja pikavahalla.
Braa-aab!
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Å »

Täältä paikallinen suutari lähetti tuliterät lapikkaat jollekin Helsingin suutarille liukupohjien tekoa varten. Sutta ja paskaa tuli, kesti neljä ajokertaa. No, palautin lapikkaat suutarille ja sanoin asialliset kommentit siitä, että väärä pohjamateriaali. Helsinkiin lähtivät. Tulivat takaisin ja tietenkin sillä kaneetilla, että olen toiminut kenkien kanssa huolimattomasti ja blaa blaa blaa..., ei takuuta, ala maksaa. Kummasti toiset monot ovat kestäneet viisi vuotta samanlaisessa käytössä. No, piti siis maksaa ja totesin, että oli viimeinen asiointikerta kyseisessä puljussa. Lapikkaissa vaikutti olevan samaa paskaa pohjamateriaalina ja nyt parin käyttökerran jälkeen alkaa näyttää taas pahalta. Mikä susipaska paikka lie ollut, missä siellä pikitien päässä pohjia tuusasivat, eivät osanneet kyllä mitään :roll:. Nyt menee paikalliselle (ajo)kaverille tehtäväksi.

Niin, ja en ollut ainoa täällä, jolle kävi näin. Valmistuspaikan nimeä ei suostunut suutari sanomaan. Sanaa toki levitin, että ei ainakaan sille suutarille kannata viedä hoidettavaksi - perävalotakuu sillä toimitusketjulla...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Pesosen Markku, Maico-Maranakin tunnettu, löydät Facen kurapyöräryhmästä, on noita tehnyt vissii jo silloin kun spooria ajettiin vielä hevosvaljakoilla. Toimii ja kestää. Jotkut valittelee että ne kovemmat pohjat on vähän liian kovat, että jalkaa lipsuu tapilla, en ole itse kärsinyt kun tapaan vähän teroittaa jalkatapin piikkejä muutenkin.
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Liukupohjasaappaat

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jeps, Mara tekee hyvät liukupohjat ja hyviä saa myös SE-Teamista Järvenpäästä:
https://www.seteam.fi/uutiset/item/342- ... jasaappaat
Tekevät pohjia siis uusiin ja myös asiakkaan vanhoihin saappaisiin. Ja ainakin sesongin alla on ollut hyllyssä myös valmiita saappaita.
Vastaa Viestiin