Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 1:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: To Joulu 29, 2011 7:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 575
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Lakupilotti kirjoitti:
Selvähän se on, että helpommin hengittävä suodatin päästää enemmän partikkeleita lävitseen mutta miten se vaikuttaa käytännössä, onkin sitten eri asia.


No ei kai se nyt ihan noinkaan ole? Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen ymmärtänyt, että K&N:n parempi hengittävyys johtuu isommasta pinta-alasta, ei siitä, että se olisi huonommin suodattavaa matskua.

Tässä kun on vaihteeksi tullut puuhasteltua nelipyöräisen kanssa ja siihen liittyen lueskeltua David Vizardin kirjoittamia virityskirjoja niin sieltä jäi aiheeseen liittyen mieleen kun kirjoittaja kertoi mitanneensa eri suodattimien hengittävyyttä ja suodatuskykyä ja todenneensa, että ainoa merkki jota hän tulee käyttämään on K&N. Kyseinen herra rakentelee moottoreita joissa litratehot on samat tai jopa reilusti isommat kuin näissä matkaenduroissa ja ilmaakin virtaa läpi melkolailla enemmän kun sylintereitä on kahdeksan ja iskutilavuuttakin enemmän kuin kekkoslovakialaisessa keskivertokerrostaloasunnossa.

Itselläni oli syksyllä ilmansuodatinta vaihtaessa ikävästi pölyä suodattimen väärällä puolella. Ja ihan alkuperäinen vaahtomuovisuodatin kyseessä. Oli Joku Tumpelo(tm) vaan asentanut sen hieman huolimattomasti paikoilleen :oops:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Pe Syys 06, 2013 7:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1519
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Nostellaanpas vanhaa ketjua kun tuli tuossa ostettua Maikki_S:ltä K&N ilmanputsari. Alkoi arveluttaa että lotrasinko liikaa öljyä kun pesin ja öljysin sen (käyttäen K&N:n pesusettiä). Laitoin ohjeen mukaan jokaiselle harjanteelle viirun-pari öljyä ja annoin imeytyä, odottelin 20 min, tarkoituksena paikkailla tämän jälkeen haaleaksi jääneet kohdat. No, näitäpä ei ollut :shock:

Koitin tuossa puhallella (kun suodatin oli kuivunut 4h) ilmaa läpi ja hyvin se tuntui läpäisevän, eikä vastapuolella roiskeita tullut. Lisäksi vaikka pyyhkii valkoisella kankaalla suodattimen harjanteita molemmilta puolilta, ei kankaaseen tartu punaista. Hmm, taisin tässä jo itse vastata omiin pohdintoihini, mutta kysytäänpä nyt vielä että mikä on pahin skenaario siitä jos tuota K&N öljyä on laittanut aavistuksen liikaa? :?

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Pe Syys 06, 2013 9:43 pm 

Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
Viestit: 188
Paikkakunta: Baltimore
Pyörä: KTM Adventure 990
Se ettei ilma kulje suodattimen läpi. Mieluummin liikaa kuin liian vähän kun muuten se valskaa paskaista ilmaa lävitseen.

_________________
--Sent from my computer using a keyboard


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Pe Syys 06, 2013 10:31 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2550
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Kaasuttimella varustettuna menee kovasti rikkaalle. Enpä tiiä mitä tuommosesa pro- laitteesa tapahtuu.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2013 4:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1519
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Noniin, tuli käytyä heittämässä vajaan 200km lenkki K&N:n kanssa, kulkupuolessa en havainnut ainakaan mitään heikennystä, päin vastoin tuntui vastaavan kaasuun herkemmin kuin aiemmin. Lenkin jälkeen tuli tarkistettua putsarikotelo: mitään hiekkaa tms. ei ollut päässyt läpi, mutta sitä öljyä sitten oli ilmeisesti hieman liikaa, koska oli roiskinut putsarikotelon pohjalle kuvan mukaisen lätäkön & sotkenut seinät :o . Onneksi tuo kotelo on iso niin tuskin koneeseen asti on tuota öljyä päässyt, ei ainakaan valkoiseen liinaan tarttunut punaista muualta kuin tuosta alusta, syvemmältä ei mitään. :?

Kuva

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2013 11:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Viestit: 410
Paikkakunta: RVN
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Onkohan tuo 233-kartta tarkempi imupuolen vastukselle kuin 2012 vuoden 231-kartta?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: K&N -putsari
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2013 11:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1519
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
AMa kirjoitti:
Onkohan tuo 233-kartta tarkempi imupuolen vastukselle kuin 2012 vuoden 231-kartta?

Jaa-a, enpä osaa sanoa. Tuo oma tunne paremmasta kaasutuntumasta voi olla kyllä täysin placeboa.

Mitähän tuommoinen k&n öljy tekee koneelle (vai onko se edes mahdollista päästä sinne asti)?

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2013 11:34 pm 

Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Viestit: 919
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: Polkupyörä
bisti kirjoitti:
Mitähän tuommoinen k&n öljy tekee koneelle (vai onko se edes mahdollista päästä sinne asti)?


Voitelee? :D

_________________
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Su Syys 08, 2013 7:12 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7424
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Ei se öljy mitään tee koneelle, myös moottoriöljyä menee pieniä määriä koneeseen huohottimen kautta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Su Syys 08, 2013 7:32 am 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1562
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
K&N on aika tiukka firma. Vapaasti suomennettuna heidän ohjeestaan:
"Jos joku huolto alkaa väittämään, että meidän suodattimesta on haittaa moottorille,
käske huoltoa soittamaan numeroomme, mielellämme keskustelemme huoltosi kanssa" :P

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Su Syys 08, 2013 10:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 976
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
vihtis83 kirjoitti:
bisti kirjoitti:
Mitähän tuommoinen k&n öljy tekee koneelle (vai onko se edes mahdollista päästä sinne asti)?


Voitelee? :D

Käryää?

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Ma Syys 09, 2013 7:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Viestit: 410
Paikkakunta: RVN
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Peltsi kirjoitti:
Kaasuttimella varustettuna menee kovasti rikkaalle. Enpä tiiä mitä tuommosesa pro- laitteesa tapahtuu.


L-kartta osaa mukautua muuttuvan imuvastuksen mukaan. Silloin menee rikkahalle, jos on askarrellut itselleen 10,10,0,0,0,0 -kartan.

Jos kone imasee siitä putsarista ylimääräiset öljyt läpi niin hyvä niin. Aikoinani irroittelin karstaa turbo-Saabin koneesta ruiskuttamalla pari desiä vettä injektioneulalla ahtoputken ja läppäkotelon välistä. Eukko piti kaasua pohjassa ettei sammu. En tiedä oliko siitä mitään hyötyä mutta ei haittaakaan. Siis siitä veden ruiskuttamisesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Ti Syys 10, 2013 10:02 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 976
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
Autopuolella olen kuullut, että kuumalankailmamassamittareita olisi tuhottu putsarin liialla öljyämisellä. Mopedeissa ei liene ongelma...

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Ti Syys 10, 2013 4:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1519
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Nonnih, konnan öljyäminen osa 2:

Nyt on taas putsari pesty, kuivateltu pari päivää ja öljytty tämän jälkeen lääkeruiskua käyttäen. Öljyä pitäisi K&N:n sivujen mukaan mennä 17ml, mutta itse tuli vedeltyä pari kertaa ohut siivu jokaiseen yläpuoliseen harjanteeseen ja annoin imeytyä itsekseen vuorokauden verran. Tulos: öljyä kului yhteensä ~8ml ja putsari on tasaisen vaaleanpunainen.

Nyt onkin sitten kysymys enää että vedänkö tuon lopun 9ml väkisin vai annanko olla, ts. riittääkö tuo "ohjetta" pienempi määrä, koska todennäköisesti enempi öljy vain saturoi taas kankaan ja valahtaa ilmanputsarikotelon pohjalle moottorin imussa.

***kele kadun jo koko ostosta ja heitän sen kohta jontkaan... :evil:

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: K&N -putsari
ViestiLähetetty: Ti Syys 10, 2013 7:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Viestit: 798
Paikkakunta: Salo
Pyörä: KTM 690R evo2
bisti kirjoitti:
Nonnih, konnan öljyäminen osa 2:

Nyt on taas putsari pesty, kuivateltu pari päivää ja öljytty tämän jälkeen lääkeruiskua käyttäen. Öljyä pitäisi K&N:n sivujen mukaan mennä 17ml, mutta itse tuli vedeltyä pari kertaa ohut siivu jokaiseen yläpuoliseen harjanteeseen ja annoin imeytyä itsekseen vuorokauden verran. Tulos: öljyä kului yhteensä ~8ml ja putsari on tasaisen vaaleanpunainen.

Nyt onkin sitten kysymys enää että vedänkö tuon lopun 9ml väkisin vai annanko olla, ts. riittääkö tuo "ohjetta" pienempi määrä, koska todennäköisesti enempi öljy vain saturoi taas kankaan ja valahtaa ilmanputsarikotelon pohjalle moottorin imussa.

***kele kadun jo koko ostosta ja heitän sen kohta jontkaan... :evil:


Älä ny sentään, ei kukaan pakottanu ostamaan. Laita paikoillensa vaan ja baanalle...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 83 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com