K&N -putsari

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja JSL »

Lakupilotti kirjoitti:Selvähän se on, että helpommin hengittävä suodatin päästää enemmän partikkeleita lävitseen mutta miten se vaikuttaa käytännössä, onkin sitten eri asia.
No ei kai se nyt ihan noinkaan ole? Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen ymmärtänyt, että K&N:n parempi hengittävyys johtuu isommasta pinta-alasta, ei siitä, että se olisi huonommin suodattavaa matskua.

Tässä kun on vaihteeksi tullut puuhasteltua nelipyöräisen kanssa ja siihen liittyen lueskeltua David Vizardin kirjoittamia virityskirjoja niin sieltä jäi aiheeseen liittyen mieleen kun kirjoittaja kertoi mitanneensa eri suodattimien hengittävyyttä ja suodatuskykyä ja todenneensa, että ainoa merkki jota hän tulee käyttämään on K&N. Kyseinen herra rakentelee moottoreita joissa litratehot on samat tai jopa reilusti isommat kuin näissä matkaenduroissa ja ilmaakin virtaa läpi melkolailla enemmän kun sylintereitä on kahdeksan ja iskutilavuuttakin enemmän kuin kekkoslovakialaisessa keskivertokerrostaloasunnossa.

Itselläni oli syksyllä ilmansuodatinta vaihtaessa ikävästi pölyä suodattimen väärällä puolella. Ja ihan alkuperäinen vaahtomuovisuodatin kyseessä. Oli Joku Tumpelo(tm) vaan asentanut sen hieman huolimattomasti paikoilleen :oops:
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja bisti »

Nostellaanpas vanhaa ketjua kun tuli tuossa ostettua Maikki_S:ltä K&N ilmanputsari. Alkoi arveluttaa että lotrasinko liikaa öljyä kun pesin ja öljysin sen (käyttäen K&N:n pesusettiä). Laitoin ohjeen mukaan jokaiselle harjanteelle viirun-pari öljyä ja annoin imeytyä, odottelin 20 min, tarkoituksena paikkailla tämän jälkeen haaleaksi jääneet kohdat. No, näitäpä ei ollut :shock:

Koitin tuossa puhallella (kun suodatin oli kuivunut 4h) ilmaa läpi ja hyvin se tuntui läpäisevän, eikä vastapuolella roiskeita tullut. Lisäksi vaikka pyyhkii valkoisella kankaalla suodattimen harjanteita molemmilta puolilta, ei kankaaseen tartu punaista. Hmm, taisin tässä jo itse vastata omiin pohdintoihini, mutta kysytäänpä nyt vielä että mikä on pahin skenaario siitä jos tuota K&N öljyä on laittanut aavistuksen liikaa? :?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Korruptio
Viestit: 183
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
Pyörä: KTM Adventure 990
Paikkakunta: Baltimore

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Se ettei ilma kulje suodattimen läpi. Mieluummin liikaa kuin liian vähän kun muuten se valskaa paskaista ilmaa lävitseen.
--Sent from my computer using a keyboard
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kaasuttimella varustettuna menee kovasti rikkaalle. Enpä tiiä mitä tuommosesa pro- laitteesa tapahtuu.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja bisti »

Noniin, tuli käytyä heittämässä vajaan 200km lenkki K&N:n kanssa, kulkupuolessa en havainnut ainakaan mitään heikennystä, päin vastoin tuntui vastaavan kaasuun herkemmin kuin aiemmin. Lenkin jälkeen tuli tarkistettua putsarikotelo: mitään hiekkaa tms. ei ollut päässyt läpi, mutta sitä öljyä sitten oli ilmeisesti hieman liikaa, koska oli roiskinut putsarikotelon pohjalle kuvan mukaisen lätäkön & sotkenut seinät :o . Onneksi tuo kotelo on iso niin tuskin koneeseen asti on tuota öljyä päässyt, ei ainakaan valkoiseen liinaan tarttunut punaista muualta kuin tuosta alusta, syvemmältä ei mitään. :?

Kuva
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja AMa »

Onkohan tuo 233-kartta tarkempi imupuolen vastukselle kuin 2012 vuoden 231-kartta?
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja bisti »

AMa kirjoitti:Onkohan tuo 233-kartta tarkempi imupuolen vastukselle kuin 2012 vuoden 231-kartta?
Jaa-a, enpä osaa sanoa. Tuo oma tunne paremmasta kaasutuntumasta voi olla kyllä täysin placeboa.

Mitähän tuommoinen k&n öljy tekee koneelle (vai onko se edes mahdollista päästä sinne asti)?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
vihtis83
Viestit: 915
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: Lahti

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

bisti kirjoitti: Mitähän tuommoinen k&n öljy tekee koneelle (vai onko se edes mahdollista päästä sinne asti)?
Voitelee? :D
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei se öljy mitään tee koneelle, myös moottoriöljyä menee pieniä määriä koneeseen huohottimen kautta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Syke »

K&N on aika tiukka firma. Vapaasti suomennettuna heidän ohjeestaan:
"Jos joku huolto alkaa väittämään, että meidän suodattimesta on haittaa moottorille,
käske huoltoa soittamaan numeroomme, mielellämme keskustelemme huoltosi kanssa" :P
Braa-aab!
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

vihtis83 kirjoitti:
bisti kirjoitti: Mitähän tuommoinen k&n öljy tekee koneelle (vai onko se edes mahdollista päästä sinne asti)?
Voitelee? :D
Käryää?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja AMa »

Peltsi kirjoitti:Kaasuttimella varustettuna menee kovasti rikkaalle. Enpä tiiä mitä tuommosesa pro- laitteesa tapahtuu.
L-kartta osaa mukautua muuttuvan imuvastuksen mukaan. Silloin menee rikkahalle, jos on askarrellut itselleen 10,10,0,0,0,0 -kartan.

Jos kone imasee siitä putsarista ylimääräiset öljyt läpi niin hyvä niin. Aikoinani irroittelin karstaa turbo-Saabin koneesta ruiskuttamalla pari desiä vettä injektioneulalla ahtoputken ja läppäkotelon välistä. Eukko piti kaasua pohjassa ettei sammu. En tiedä oliko siitä mitään hyötyä mutta ei haittaakaan. Siis siitä veden ruiskuttamisesta.
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Autopuolella olen kuullut, että kuumalankailmamassamittareita olisi tuhottu putsarin liialla öljyämisellä. Mopedeissa ei liene ongelma...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja bisti »

Nonnih, konnan öljyäminen osa 2:

Nyt on taas putsari pesty, kuivateltu pari päivää ja öljytty tämän jälkeen lääkeruiskua käyttäen. Öljyä pitäisi K&N:n sivujen mukaan mennä 17ml, mutta itse tuli vedeltyä pari kertaa ohut siivu jokaiseen yläpuoliseen harjanteeseen ja annoin imeytyä itsekseen vuorokauden verran. Tulos: öljyä kului yhteensä ~8ml ja putsari on tasaisen vaaleanpunainen.

Nyt onkin sitten kysymys enää että vedänkö tuon lopun 9ml väkisin vai annanko olla, ts. riittääkö tuo "ohjetta" pienempi määrä, koska todennäköisesti enempi öljy vain saturoi taas kankaan ja valahtaa ilmanputsarikotelon pohjalle moottorin imussa.

***kele kadun jo koko ostosta ja heitän sen kohta jontkaan... :evil:
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

bisti kirjoitti:Nonnih, konnan öljyäminen osa 2:

Nyt on taas putsari pesty, kuivateltu pari päivää ja öljytty tämän jälkeen lääkeruiskua käyttäen. Öljyä pitäisi K&N:n sivujen mukaan mennä 17ml, mutta itse tuli vedeltyä pari kertaa ohut siivu jokaiseen yläpuoliseen harjanteeseen ja annoin imeytyä itsekseen vuorokauden verran. Tulos: öljyä kului yhteensä ~8ml ja putsari on tasaisen vaaleanpunainen.

Nyt onkin sitten kysymys enää että vedänkö tuon lopun 9ml väkisin vai annanko olla, ts. riittääkö tuo "ohjetta" pienempi määrä, koska todennäköisesti enempi öljy vain saturoi taas kankaan ja valahtaa ilmanputsarikotelon pohjalle moottorin imussa.

***kele kadun jo koko ostosta ja heitän sen kohta jontkaan... :evil:
Älä ny sentään, ei kukaan pakottanu ostamaan. Laita paikoillensa vaan ja baanalle...
Vastaa Viestiin