Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Heinä 13, 2020 5:46 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 593 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 36, 37, 38, 39, 40  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Marras 09, 2019 7:49 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1924
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Luukut toimii kun ollaan liikkeessä,paikallaan ja kävellessä ei kovin hyvin. Tulee kiire avata takkia... Carlsbadissa oli myös hyvät tuuletukset,ajaessa ei ongelmaa. Hihoissa on mulla melkeen pakko olla räppänät,käsivarret tuntuu ottavan lämpöä kun esim jaloilla on vielä ihan ok olo.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2019 5:37 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Viestit: 127
Paikkakunta: oulu
Pyörä: R1200GSA lc
mites muuten kun puku pestään niin ootteko laittanu jotaki suojasuihketta itellä kun on täys törppö xxl:stä ostettu onko mitään vastaavaa hyötyä https://www.xxl.fi/52bones-rain-stain-p ... 37_1_style


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2019 10:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2379
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Älä ainakaan tuota kengille tarkoitettua tekstiilipuvulle käytä. Paremmat kalvoasut on yleensä valmistettu niin, että langat on kyllästetty ensimmäisen kerran jo ennen pintakankaan kutomista, kangas sitten kokonaisena uudelleen, ehkä useitakin kertoja valmistuksen eri vaiheissa. Aikaa myöten tuo kylläste kuluu pois ja pintakangas alkaa vettyä. Pintakankaan vettyminen heikentää myös hengittävyyttä, koska vesihöyry ei jaksa puskea kalvon läpi kun ulkopuolella on vastassa pintakankaaseen sitoutunut vesi. Ominaisuuksiin ja kyllästyksen kulumiseen vaikuttavat käytetyt materiaalit, kyllästeaineet, valmistustekniikka, rakenne (onko kalvo laminoitu pintakankaaseen vai ei), käyttö, pesu, käytetyt pesuaineet jne....

Ennemmin tai myöhemmin siis pitää pintakankaan kyllästys uusia, jotta asun alkuperäiset ominaisuudet saisi edes suurin piirtein palautettua. Uuden veroista asusta ei tule, mutta parempi kuitenkin. Oman kokemukseni mukaan parhaiten kestää pesukoneeseen kaadettava "wash-in" kyllästeaine. Asu siis ensin pestään normaalisti (ei huuhteluainetta, zeoliititon pesuaine) ja sen jälkeen saman tien pestään uudelleen tuolla kyllästeaineella. Kyllästämisen vaikutusta tehostaa lämpö, jota ei kuitenkaan saa käyttää liikaa. Jos puvun pesuohje sallii silittämisen, silitä ohjeen mukaan kun puku on kuivunut. Yleensä ei, mutta kuivaan 60-asteiseen saunaan puvun kyllä uskaltaa muutamaksi tunniksi laittaa. Suihkutettavat aineet eivät pysy tekstiileissä yhtä pitkään kuin pestävät, mutta reissun päällä nekin ovat tyhjää parempia.

Varsinkin, jos puvussa/kengissä on aito Gore-Tex -kalvo, kannattaa käyttää vain Goren hyväksymiä aineita, esim. Nikwax. Goren takuu ei ole aikaan sidottu, itse sain kesäkuussa vuotavien 7 vuotta vanhojen Rukan Gore-Tex -hanskojen tilalle uudet hanskat Gorelta.

Uusienkin pukujen pintakankaiden kyllästyksissä on suuria eroja, mikä vaikuttaa dramaattisesti puvun toimivuuteen märissä olosuhteissa. Rukka tuntuisi olevan aika hyvä. Parhaat mahdoillisuudet vertailuun minulla oli kesällä 2001 Kebnekaisella Laskuvarjojääkärikillan jäätikkökurssilla. Asuttiin viikko teltoissa jäätiköllä. Joka päivä satoi ainakin osan päivää ja mahdollisuudet kamppeiden kuivattamiseen olivat huonot. Joidenkin uudet, kallista merkkiä olevat ja aidolla Gore-Tex -kalvolla varustetut asut menettivät ominaisuutensa jo alkuviikosta, kun parhaiden asujen pinnalla vesi helmeilli vielä viimeisenäkin päivänä. Loppuviikosta tilanne oli siis kärjistäen se, ettei kalvon merkillä tai hengittävyydellä ollut suurtakaan merkitystä, vaan parhaiten kuivana pysyi se, jonka puvun pintakankaan kyllästys oli kestänyt parhaiten. Muistaakseni silloin 18 vuotta sitten Marmot oli askeleen edellä muita valmistajia tuon kyllästyksen suhteen. Oma, tuplaten Marmotia kalliimpi Klättermusenin asu antautui jo puolen viikon maissa.

Alla kuva Kebnekaisen etelähuipulta, tuossa olosuhteet oli aika tyypilliset tuolle testiviikolle.Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2019 11:00 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Viestit: 127
Paikkakunta: oulu
Pyörä: R1200GSA lc
kiitos hyvästä infosta ja jutusta täytyy hommata tuota kylläste ainetta jostain, itsellä on tuo bmw rallye puku ja bmw myy jotain omaa ainetta tuohon hommaan täytyy katsoa jos kävis tuossa emc:llä tsekkaa tuotteet


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 19, 2019 7:11 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2379
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
https://www.xxl.fi/search?query=Nikwax

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 19, 2019 9:21 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Viestit: 127
Paikkakunta: oulu
Pyörä: R1200GSA lc
mek kirjoitti:
https://www.xxl.fi/search?query=Nikwax

pitääpä käydä pyörähtää huomenna tuolla, thanks


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 19, 2019 9:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7663
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Nyt tuli mekiltä hyvää tietoa, olen aina kuvitellut kyllästysaineiden olevan turhia GT:n kanssa. Taas oppi jotain uutta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 20, 2019 4:43 pm 

Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Viestit: 102
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Ktm 990 adventure
Kiitokset Mek:lle vinkistä! :D

_________________
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 29, 2020 3:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 576
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
On ihan totta, että kun se kankaassa uutena oleva "DWR" käsittely kuluu pois niin vaatteen ominaisuudet heikkenee merkittävästi. Kun pintakangas vettyy sateessa niin se on siinä. Vesi pysyy toki ulkona edelleen, mutta hemmetin kylmä tulee, mikä on toki sinänsä hyvä ettei hikoile sillä kosteus ei vettyneen pintakankaan läpi haihtuisi yhtään mihinkään. Meillä on retkuilu ja mopoilu texmexejä käsitelty noilla pesukoneeseen lorotettavilla nikwaxin liemillä ja eipä niillä kovin suurta vaikutusta ole ollut, hyvä jos eroa huomaa.

Nyt 15 vuotisen moporistiuran ajanut Rukan kalvopuvuilla (toinen menossa), mutta jopa Suomen Kesän(tm) lämpimämmät päivät on kalvon kanssa melko hikisen kosteita jos on vähänkään hitaampaa ajoa mistään lihastyötä vaativasta pikku-urilla punnertamisesta puhumattakaan. Toinen ongelma on liikkumisen kankeus. Piti tehdä jo viime kesänä, mutta jäi joten nyt tulevana kesänä kokeilen kalvottomia ajokamoja ja kylmille sekä sadekeleille jotkut sota-goretexit (halpaa kuin saippua vs. merkkivalmistajien vastaavat) sitten kalvottomien päälle. Jos haluaa näkyä paremmin kurjalla kelillä niin ebaystä löytyy esim. brittipoliisien neonkeltaisia gore-tex takkeja ja housuja sangen edulliseen hintaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 12, 2020 5:51 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 8:31 pm
Viestit: 40
Pyörä: Tenere 700
Rukka R.O.R puku oli jo kertaalleen tilattuna ja maksettuna, mutta saatavuusongelma näyttäisi olevan suuri.
52 C2 koon housut on pikkasen liian naftit vyötäröstä ja 54 C2 lahjepituus oli jo liian pitkä. 54 C1 olisi siis passeli koon puolesta, mutta saatavuus onglelma on suuri.
Mitä suosittelette korvaavaksi pukineeksi, jos käy niin että tälle keväälle tätä R.O.R pukinetta ei enään ole saatavissa.
Haluaisin että puku on sadeveden pitävä, niin että puvussa sadeveden pitävä kalvo on laminoitus pintaan ja mielellään gore tex.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 13, 2020 12:43 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1924
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
imho carlsbadi oli(on ) ihan ok ainakin takin osalta,housuista ei kokemuksia. Uudessa mallissa näyttäs olevan aukeavat hihansuutkin,jotka oli mielestäni vanhassa iso miinus. Hintaeroa ROR malliin ei vanhassa juuri ollut,ja jos takissa halusi olevan suojat niin taisi kääntyä klimin puolelle. Uusi malli sitten kalliimpi,ja tästä ei ole kokemusta. Istuvuus on mitä sattuu,joten sovittaa pitäisi,tai laskea palautukset hinnan päälle...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 14, 2020 3:32 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Viestit: 170
Pyörä: kameli
Itse ollut tyytyväinen Städler/touratech companero pukuun. https://companero.touratech.de/en.html
Puku ollut käytössä vuodesta -12, kilometrejä ehkä jotain 150tkm.

2 pukua samassa. sisäpuvusta tuulee läpi ja sillä pitää olla noin 20 astetta lämmintä että tarkenee matka ajossa. ulkopuku on 3-kerros GT-laminaatti ja sen kanssa tarkenee nollakeliin asti ja jos pistää alle vähän fleeceä niin muutama pakkasaste on vielä ok.
Suojat on sisäpuvussa kiinni.

pikku vikoja siinä toki on, eli sateella vesi kertyy hihan suun flappiin, joka kääntyy juurikin niin päin että vesi jää siihen. Toinen juttu on että nollakelissä pitää kiristellä hihnat ja vetskarit hyvin ettei vedä alaselkään. Veto riippuu toki pyörästä ja sen pakkauksista, mutta omalla setupilla AT+touringpakkauksilla tulee outoa vetoa alaselkään...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 15, 2020 3:10 pm 

Liittynyt: To Kesä 14, 2018 3:28 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Nilsiä
Pyörä: Tenere 700
Itse olen ollut klimin ihailija ja dakar pukuun tyytyväinen.Nyt on noussut ajatus suojapaidasta ja polvisuojista. Pukuna on valtava polte mosko moton basilisk vaihtoehtoon. Onko kellään kokemusta kyseisestä puvusta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 15, 2020 6:20 pm 

Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 8:31 pm
Viestit: 40
Pyörä: Tenere 700
Kiitokset vinkeistä :) , googletuksen perusteella edelliset esiin nostetut vaikuttaisi hyvin varteenotettavilta vaihtoehdoilta jos Rukka ei pysty pukua toimittamaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 16, 2020 9:37 am 

Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Viestit: 251
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: BMW R1200GS
jiknnn kirjoitti:
Itse ollut tyytyväinen Städler/touratech companero pukuun. https://companero.touratech.de/en.html
Puku ollut käytössä vuodesta -12, kilometrejä ehkä jotain 150tkm.

2 pukua samassa. sisäpuvusta tuulee läpi ja sillä pitää olla noin 20 astetta lämmintä että tarkenee matka ajossa. ulkopuku on 3-kerros GT-laminaatti ja sen kanssa tarkenee nollakeliin asti ja jos pistää alle vähän fleeceä niin muutama pakkasaste on vielä ok.
Suojat on sisäpuvussa kiinni.

pikku vikoja siinä toki on, eli sateella vesi kertyy hihan suun flappiin, joka kääntyy juurikin niin päin että vesi jää siihen. Toinen juttu on että nollakelissä pitää kiristellä hihnat ja vetskarit hyvin ettei vedä alaselkään. Veto riippuu toki pyörästä ja sen pakkauksista, mutta omalla setupilla AT+touringpakkauksilla tulee outoa vetoa alaselkään...
Stadlerille tullut uusi versio tuosta Evo2-puvusta (en tiedä, onko Companero uusiutunut).


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 593 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 36, 37, 38, 39, 40  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com