Kokemuksia retkikeittimistä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Minä oon varustelekasta ommannu pari pakkia, oliko ny 1 saksalainen ja toine tsekki armeijan, ei oo vaan vielä päässy korkkaan nuita, mut toi jääkäri keitto laitos vaikuttaa ihan näppärältä
Yksinäinen Susi
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Itse olen vedellyt vuosikaudet kaasutrangialla, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa. Varmasti grammanviilaajille on kevyempiä ja kiireisille tehokkaampia keittimiä, mutta tuolla on niin kesä- kuin talvivaelluksilla kuin automatkoillakin pärjätty erinomaisesti. Kovimmilla pakkasilla kaasu ei välttämättä tahdo tulla pullosta ulos ilman pientä lämmittelyä, mutta siitäkin selviää kun pistää takin sisään hetkeksi. Pahimmilla pakkaskeleillä sitten polttelee marinolia.
Trangia on laatukamaa, varaosia löytyy, ei kaadu hipaisusta ja on idioottivarma. Monipolttoainekeittimien kanssa saa näperrellä ja säätää, kaasutrangia ei petä.
Jos johonkin pitäisi vaihtaa niin voisin joskus kännipäissäni tilata Optimus Svean. Kyseessähän on vissiin 1800-luvulla uransa aloittanut pieni, kevyt, helvetin meluisa ja pomminvarma bensakeitin, joka näyttääkin isoisän öljylampulta. Tuossa on tyyliä
Trangia on laatukamaa, varaosia löytyy, ei kaadu hipaisusta ja on idioottivarma. Monipolttoainekeittimien kanssa saa näperrellä ja säätää, kaasutrangia ei petä.
Jos johonkin pitäisi vaihtaa niin voisin joskus kännipäissäni tilata Optimus Svean. Kyseessähän on vissiin 1800-luvulla uransa aloittanut pieni, kevyt, helvetin meluisa ja pomminvarma bensakeitin, joka näyttääkin isoisän öljylampulta. Tuossa on tyyliä
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Tommoosella kiinteen polttoaineen keittimellä onnistuu sumppien keitto ja miksei muukin kokkailu:
http://www.varusteleka.fi/product/keitt ... _2ID0PJ0LZ
Ongelmahan on polttoaineen saannissa, sitä pitää olla matkassa. Sytytyspalat mahtaa toimia kanssa, en ole vielä kokeillu niillä.
edit. Riskuja ja käpyjähän tossa voi kanssa käryyttää jos piisaa hermo, sekin on koittamatta...
http://www.varusteleka.fi/product/keitt ... _2ID0PJ0LZ
Ongelmahan on polttoaineen saannissa, sitä pitää olla matkassa. Sytytyspalat mahtaa toimia kanssa, en ole vielä kokeillu niillä.
edit. Riskuja ja käpyjähän tossa voi kanssa käryyttää jos piisaa hermo, sekin on koittamatta...
--jiji
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Toi Esbitin palakeitin toimii lähinnä yhden tai parin kuuman kupillisen väsäämiseen. Ja silloinkin tuulensuoja olisi hyvä juttu. Ei oikein käy retkikeittimestä, mutta on erittäin näppärä vekotin ottaa taskuun, kun tarkoituksena on vain vaikka kahvit jossain etäämmällä ja pikku termari ei ole vaihtoehto. Pienessä(!) tuulessa, yksi pala riittää noin yhteen isoon kupilliseen kiehuvaksi. Mutta perin kustannustehokas juurikin tuohon käyttöön tämä on ja hätävarakasi vallan mainio.
-cahtty-
-cahtty-
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
- Pyörä: Honda CR-F 450R
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Entisessä elämässä harrastin puoliammatikseni retkeilyä ja vuoristotouhuja, joten kaikki siihen liittyvät varusteet ovat aika lailla tuttuja. Mulla on ollut varmaan kymmeniä erilaisia keitinsysteemejä käytössä eri reissuilla ja retkikunnilla ja kaikilla systeemeillä on ruoat saatu keiteltyä ja vedet sulatettua. Ylivoimaisesti paras on tietenkin nuotio!
Mutta jos tulentekomahdollisuutta ei ole ja keitintä pitää mukana kuljettaa, niin allekirjoittanut käyttää 99%:sti hyvin kevyttä ja pieneen tilaan menevää kaasupoltinta, joka ruuvataan suoraan pullon päälle. Itse olen integroinut siihen tuulisuojan mukaan. Varmaan kaikilla tunnetuilla valmistajilla on vastaavanlainen keitin tarjolla, mutta mulla on ollut pääasiassa MSR:n ja Primuksen tuotteita käytössä. Hankin keittimeen sellaisen must-systeemin, jolla koko keittimen kattiloineen saa maanpinnasta ilmaan roikkumaan. Juuri se on se syy, miksi kaasukeitintä uskallan suositella. Ensinnäkin tuolla tavalla kaasukeitintä voi käyttää turvallisesti esim. teltan sisällä, koska katosta roikkuessa keitin kattiloineen ei pääse kaatumaan. Toinen etu kaasukeittimessä on (tai ainakin ennen oli...) muihin systeemeihin verrattuna, että mukaan sai myös kaasulampun, jonka sai ruuvattua pulloon kiinni antamaan valoa ja lämpöä teltan sisällä, joka on todellista luksusta kylmässä, pimeässä ja märässä liikuttaessa. Kaasuvalon luovuttama lämpö pitää myös sisäteltan kondensioveden kurissa ja kuivana. Se on sellaista luksusta, josta en ole valmis luopumaan, joten siksikin valinta kaasun puolelle on hyvin helppo! Nykyään saattaa samanlaisia systeemejä saada myös noihin monipolttoainekeittimiin, mutta niissä taas tulee se vastaan, etten itse ainakaan uskaltaisi bensakeitintä teltan sisälle viedä.
Kyllä kaasun saa toimimaan myös talviolosuhteissa, kunhan tietää niksit. Itse olen keitellyt kaasulla korkeilla vuorilla hemmetin kylmässä olosuhteissa, jossa porukat sanovat, ettei kaasu muka toimi. Kyllä toimii! Ensinnäkin talvella liikuttaessa kannattaa hankkia talvikäyttöön tarkoitettua kaasua, jonka seos on hiukan erilainen ns kesäkaasuun verrattuna eli tulee paremmin ja tasaisemmin pullosta ulos. Lisäksi em. pullon ylösalaisin kääntämiset, kaasupullon esilämmitykset eri menetelmin (minä suosin ns. luonnonmukaista, ehkä hiukan spartalaista menetelmää, eli työnnän kaasupullon muniin lämpenemään, heh...) jne ovat kaikki ns peruskikkoja, jolla kaasun saa tulemaan ulos pullosta. Alku on se kriittisin vaihe.
Enkä kyllä allekirjoita kaasun saatavuuden vaikeuttakaan, jos osaa yhtään ennakoida tarvetta. Itse olen reissannut +30 maassa (Euroopan ulkopuolella) kaasua käyttäen ja aina olen kaasupulloja löytänyt tai ainakin paikkoja, missä kaasua on saanut täytettyä. Ennakointi on tässäkin päivän sana, sillä paikallisen takahikiän essolta ei ihan välttämättä primuksen pulloja löydy, mutta suuremmista kaupungeista kyllä kaasua saa aina hankittua. Ostaa sitten muutaman pullon varastoon. Ja kuten tuossa jo vihjasin, monissa maissa he myös näppärästi uusiotäyttävät tyhjiä pulloja, eli joten tyhjää pulloa ei kannata välttämättä heittää menemään muilla mailla liikuttaessa. Se kyllä kannattaa varmistaa, että keitin minkä hankkii, on ns universal malli, eli siihen käy useammat pullot kiinni.
Pienen kaasukeittimen käyttöä puoltaa pyörän päällä liikuttaessa sekin, että ainakin itse liikun niin pienellä varustuksella, että vaikka grammanviilaus ei olekaan niin tärkeää kuin esimerkiksi vuorikiipeilyssä, säilytystilat mukana kulkeville tavaroille ovat jopa pienemmät kuin selkäkyydissä, joka pakottaa hankkimaan pientä ja kevyttä tavaraa. Mutta käytettävissä oleva tila tietysti riippuu siitä minkälaista pyöräilyä harrastaa? Itse pyrin hankkiutumaan (ainakin jossain vaiheessa) myös prätkäreissuilla niin syvälle pöpelikköön, kuin mahdollista ja mukana kulkee tavaraa (lukuunottamatta sitä, mitä on päällä) repussa, jonka tilavuus on 25litraa! Kyllä siinä tarkkana pitää olla, mitä mukaan pakkaa. Mulla mahtuu kesäreissuilla reppuun hyttys ja sadesuojalla varustettu riippumatto (noin 700g), varakengät (five-fingers n. 300grammaa), yhdet siistimmät vaihtovaatteet (n. 1kg) siltä varalta, että jossain vaiheessa reissua eksyy sen verran sivilisaation pariin, että pääsee naisia naurattamaan, aurinkolasit (200gr koteloineen), pyörän lukko (500gr), gps-kamera systeemi (noin 500gr) ja muutamat vaihtokalsarit ja t-paita (500gr). Siihen päälle ruokaa (siitä riippuen kuinka kauan pöpelikössä ollaan, noin 500g-1.5 kiloa) ja keitinsysteemi yhteensä noin kilon. Niin ja ensiapulaukku on aika massiivinen ja painaakin varmaan lähes kilon. Eli nopeasti laskettuna painoa ei noista kovin montaa kiloa (7-8 kg) kerry, mutta tilan kanssa saa aina tapella. Ai niin, työkalut ja varaosat kulkevat mukana erillisessä pyörän rungossa kiinni olevassa kuljetusputkessa. Mutta tämähän olisi jo toisen keskustelun aihe...
Mutta jos tulentekomahdollisuutta ei ole ja keitintä pitää mukana kuljettaa, niin allekirjoittanut käyttää 99%:sti hyvin kevyttä ja pieneen tilaan menevää kaasupoltinta, joka ruuvataan suoraan pullon päälle. Itse olen integroinut siihen tuulisuojan mukaan. Varmaan kaikilla tunnetuilla valmistajilla on vastaavanlainen keitin tarjolla, mutta mulla on ollut pääasiassa MSR:n ja Primuksen tuotteita käytössä. Hankin keittimeen sellaisen must-systeemin, jolla koko keittimen kattiloineen saa maanpinnasta ilmaan roikkumaan. Juuri se on se syy, miksi kaasukeitintä uskallan suositella. Ensinnäkin tuolla tavalla kaasukeitintä voi käyttää turvallisesti esim. teltan sisällä, koska katosta roikkuessa keitin kattiloineen ei pääse kaatumaan. Toinen etu kaasukeittimessä on (tai ainakin ennen oli...) muihin systeemeihin verrattuna, että mukaan sai myös kaasulampun, jonka sai ruuvattua pulloon kiinni antamaan valoa ja lämpöä teltan sisällä, joka on todellista luksusta kylmässä, pimeässä ja märässä liikuttaessa. Kaasuvalon luovuttama lämpö pitää myös sisäteltan kondensioveden kurissa ja kuivana. Se on sellaista luksusta, josta en ole valmis luopumaan, joten siksikin valinta kaasun puolelle on hyvin helppo! Nykyään saattaa samanlaisia systeemejä saada myös noihin monipolttoainekeittimiin, mutta niissä taas tulee se vastaan, etten itse ainakaan uskaltaisi bensakeitintä teltan sisälle viedä.
Kyllä kaasun saa toimimaan myös talviolosuhteissa, kunhan tietää niksit. Itse olen keitellyt kaasulla korkeilla vuorilla hemmetin kylmässä olosuhteissa, jossa porukat sanovat, ettei kaasu muka toimi. Kyllä toimii! Ensinnäkin talvella liikuttaessa kannattaa hankkia talvikäyttöön tarkoitettua kaasua, jonka seos on hiukan erilainen ns kesäkaasuun verrattuna eli tulee paremmin ja tasaisemmin pullosta ulos. Lisäksi em. pullon ylösalaisin kääntämiset, kaasupullon esilämmitykset eri menetelmin (minä suosin ns. luonnonmukaista, ehkä hiukan spartalaista menetelmää, eli työnnän kaasupullon muniin lämpenemään, heh...) jne ovat kaikki ns peruskikkoja, jolla kaasun saa tulemaan ulos pullosta. Alku on se kriittisin vaihe.
Enkä kyllä allekirjoita kaasun saatavuuden vaikeuttakaan, jos osaa yhtään ennakoida tarvetta. Itse olen reissannut +30 maassa (Euroopan ulkopuolella) kaasua käyttäen ja aina olen kaasupulloja löytänyt tai ainakin paikkoja, missä kaasua on saanut täytettyä. Ennakointi on tässäkin päivän sana, sillä paikallisen takahikiän essolta ei ihan välttämättä primuksen pulloja löydy, mutta suuremmista kaupungeista kyllä kaasua saa aina hankittua. Ostaa sitten muutaman pullon varastoon. Ja kuten tuossa jo vihjasin, monissa maissa he myös näppärästi uusiotäyttävät tyhjiä pulloja, eli joten tyhjää pulloa ei kannata välttämättä heittää menemään muilla mailla liikuttaessa. Se kyllä kannattaa varmistaa, että keitin minkä hankkii, on ns universal malli, eli siihen käy useammat pullot kiinni.
Pienen kaasukeittimen käyttöä puoltaa pyörän päällä liikuttaessa sekin, että ainakin itse liikun niin pienellä varustuksella, että vaikka grammanviilaus ei olekaan niin tärkeää kuin esimerkiksi vuorikiipeilyssä, säilytystilat mukana kulkeville tavaroille ovat jopa pienemmät kuin selkäkyydissä, joka pakottaa hankkimaan pientä ja kevyttä tavaraa. Mutta käytettävissä oleva tila tietysti riippuu siitä minkälaista pyöräilyä harrastaa? Itse pyrin hankkiutumaan (ainakin jossain vaiheessa) myös prätkäreissuilla niin syvälle pöpelikköön, kuin mahdollista ja mukana kulkee tavaraa (lukuunottamatta sitä, mitä on päällä) repussa, jonka tilavuus on 25litraa! Kyllä siinä tarkkana pitää olla, mitä mukaan pakkaa. Mulla mahtuu kesäreissuilla reppuun hyttys ja sadesuojalla varustettu riippumatto (noin 700g), varakengät (five-fingers n. 300grammaa), yhdet siistimmät vaihtovaatteet (n. 1kg) siltä varalta, että jossain vaiheessa reissua eksyy sen verran sivilisaation pariin, että pääsee naisia naurattamaan, aurinkolasit (200gr koteloineen), pyörän lukko (500gr), gps-kamera systeemi (noin 500gr) ja muutamat vaihtokalsarit ja t-paita (500gr). Siihen päälle ruokaa (siitä riippuen kuinka kauan pöpelikössä ollaan, noin 500g-1.5 kiloa) ja keitinsysteemi yhteensä noin kilon. Niin ja ensiapulaukku on aika massiivinen ja painaakin varmaan lähes kilon. Eli nopeasti laskettuna painoa ei noista kovin montaa kiloa (7-8 kg) kerry, mutta tilan kanssa saa aina tapella. Ai niin, työkalut ja varaosat kulkevat mukana erillisessä pyörän rungossa kiinni olevassa kuljetusputkessa. Mutta tämähän olisi jo toisen keskustelun aihe...
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Kiitos hyvistä ammattilaisen vinkeistä Dirty Old Man. Onko sulla kuvaa tuosta riippuvasta keittimestä? Joskus norjassa melontareissulla myrskyn yllätettyä lämmiteltiin kaverin (trangia) kaasu keittimellä teltassa. Pelotti ensin mutta toimi. Omaa sinoli systeemiä en teltaan ole uskaltanut tuoda. Palava neste teltan sisällä. Ei kiitos. Mutta kaasu lammitin voisi toimia. Pitää tarkistaa oma keitin kanta uusiksi. Olen ollut vannoutunut sinolin (väärin)käyttäja tähan asti.
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Kiva on lukea äijän kokemuksia ja samalla periaatteella liikun minäkin pyörän kanssa , mitä vähemmän sitä parempi
Yksinäinen Susi
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
- Pyörä: Honda CR-F 450R
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Ei ole kuvaa tällä koneella, mutta netti pelastaa... integroitua tuulisuojaa tuosta ei näe, mutta sellaisesta paksusta alumiinifoliosta mä sen olen taitellut muotoon sopivaksi, joten mistään design jalokivestä ei nyt puhuta. Asiansa kuitenkin ajaa!Aatos kirjoitti:Kiitos hyvistä ammattilaisen vinkeistä Dirty Old Man. Onko sulla kuvaa tuosta riippuvasta keittimestä?
http://imageshack.us/photo/my-images/50 ... ud001.jpg/
Kyllä trangiakin on ihan pätevä systeemi (varsinkin kaasupolttimella), mutta mun käyttöön se ainakin on aivan liian massiivinen mukanakuljetettavaksi, myös prätkätouhuissa.
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Tuli hommattua amazon.uk:lta tommoonen jenkkien Coleman 533 bensakeitin, ja eihän toi ihan paskin viritys ole tuokaan - nassetta keittimelle saa kaikkialta minne konepyörällä uskaltaa ajella. Tuleva talvi tuottanee vaellusten sivutuotteena tutkielmaa kyseisen laitoksen toiminnasta pakkaasella, lämpöasteilla pelaa ok.
Paineistetun bensan kanssa vaan kannattaa olla über-varovainen, se saakeli tossahtaa ja polttaa äkkiä kaiken poroksi. Tossakaan vessassa ei ole paineen tyhjäys systeemiä, ja kertaalleen oon saanu liekkisuihkuja aikaan kun täyttöreiästä päästiin paineet pihalle ja se poltin oli vielä niin kuuma, notta roihahti.
Astiastona on toiminut tsekkiarmeijan pyöree pakki, jossa on 2 pyöreetä kattilaa ja kansi mikä passaa pannuksi - alumiittivekottimia ilman mitään hifi pinnoituksia.
Paineistetun bensan kanssa vaan kannattaa olla über-varovainen, se saakeli tossahtaa ja polttaa äkkiä kaiken poroksi. Tossakaan vessassa ei ole paineen tyhjäys systeemiä, ja kertaalleen oon saanu liekkisuihkuja aikaan kun täyttöreiästä päästiin paineet pihalle ja se poltin oli vielä niin kuuma, notta roihahti.
Astiastona on toiminut tsekkiarmeijan pyöree pakki, jossa on 2 pyöreetä kattilaa ja kansi mikä passaa pannuksi - alumiittivekottimia ilman mitään hifi pinnoituksia.
--jiji
-
- Viestit: 751
- Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
- Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
- Paikkakunta: Enontekiö
- Viesti:
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Kappas joku toinenkin on ymmärtänyt "paljasjalkakenkäilyn" noi five fingerssit on oikeestaan parasta mitä jalkaan voi vetää.
Mutta asiaan kaasuja on tosiaan jokalähtöön ja ainakin kahdella kierteellä olevia, niin mamman eno hukkas omasta keittimestä sen suomessa myytävään pulloon tarkoitetun "supistimen" joten se keitin on sitten entinen, mutta ihan hyvä, tuli sitten laitettua toi primuksen pietzo-sytkärillä oleva. Nyt kun tuosta tupakin röyhyttelystä taas hiukan erkaantunu, niin ei aina ole tikkuja mukana, (toki tulukset ja parit tampoonit mutta se on sitten oma juttunsa).
Retki kuin retki mikäli ollaan jonkun keittimen varassa, ottakaa sitä extravahvaa foliota mukaan, ei paina juuri mitään mutta tuulensuojaksi enemmän kuin tarpeen ja minkä tahansa keittimen voi ripustella kolmijalkaan (vaikka varustelekasta moinen) sillä mukana kulkevalla rautalangalla. Niin muutaman vuoden ajelu vanhalla ameriikkalaisvalmisteisella pulttilingolla teki sen että aina tarvii olla rautalankaa ja nippusiteitä sekä roudaria mukana
Mutta asiaan kaasuja on tosiaan jokalähtöön ja ainakin kahdella kierteellä olevia, niin mamman eno hukkas omasta keittimestä sen suomessa myytävään pulloon tarkoitetun "supistimen" joten se keitin on sitten entinen, mutta ihan hyvä, tuli sitten laitettua toi primuksen pietzo-sytkärillä oleva. Nyt kun tuosta tupakin röyhyttelystä taas hiukan erkaantunu, niin ei aina ole tikkuja mukana, (toki tulukset ja parit tampoonit mutta se on sitten oma juttunsa).
Retki kuin retki mikäli ollaan jonkun keittimen varassa, ottakaa sitä extravahvaa foliota mukaan, ei paina juuri mitään mutta tuulensuojaksi enemmän kuin tarpeen ja minkä tahansa keittimen voi ripustella kolmijalkaan (vaikka varustelekasta moinen) sillä mukana kulkevalla rautalangalla. Niin muutaman vuoden ajelu vanhalla ameriikkalaisvalmisteisella pulttilingolla teki sen että aina tarvii olla rautalankaa ja nippusiteitä sekä roudaria mukana
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Kannatti tämäkin "vanha" ketju lukaista läpi. Taidan ostaa uuden kaasupolttimelle sopivan uuden Trangian vanhan tilalle. Johan sillä vanhalla Trangialla on ikää 30 vuotta mutta on edelleen kuitenkin toimiva ja ehjä peli, en sitä pois heitä.
treriksrøysare
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Joo, kaasu Trangia on hyvä. Sitä on helppo säätää, sammuttaa ja sytyttää taas uudestaan. Sillä olen pitänyt monet lettukestit Saaristorallissa ja Jögevatreffissä. Sinne Jögevaan kai menen tänä vuonna kanssa. Tervetuloa lettukesteihin. Leiri on 100 metrin päässä siitä portilta oikealla puolella, jos vaan keritään ajoissa.Kampi kirjoitti:Kannatti tämäkin "vanha" ketju lukaista läpi. Taidan ostaa uuden kaasupolttimelle sopivan uuden Trangian vanhan tilalle. Johan sillä vanhalla Trangialla on ikää 30 vuotta mutta on edelleen kuitenkin toimiva ja ehjä peli, en sitä pois heitä.
Noi kevyemmät ja hienommat vehkeet ovat vähän hifistelyä tosi vaeltelun harrastajilta.
Erinomaisia varmaan omassa lajissaan.
Pekka
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Kaasupolttimelle sopivaksi vanha muuttunee sillä että tekee siihen alaosaan reiän josta letku ja venttiili mahtuu läpi. Omassa kaasuyhteensopivassa trangiassani ainakin tuo on ainoa ero kaverin vanhempaan malliin.
http://2.bp.blogspot.com/-vfFNonzDwy8/T ... G_8966.JPG
Kaasupoltintahan saa erikseen.
Niin ja taitaa tuo pienempikin reikä olla kaasu ja multifuel -yhteensopivissa vain, tarkoitettu multipolttimen säätöruuvin jatkeelle kai.
http://2.bp.blogspot.com/-vfFNonzDwy8/T ... G_8966.JPG
Kaasupoltintahan saa erikseen.
Niin ja taitaa tuo pienempikin reikä olla kaasu ja multifuel -yhteensopivissa vain, tarkoitettu multipolttimen säätöruuvin jatkeelle kai.
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
Vanha ketju mutta keittimistä asiaa.. osuipahan silmiin että idässä ovat kopioineet Trangian kaasupolttimen.
https://www.banggood.com/AOTU-High-Alti ... rehouse=CN
https://www.banggood.com/AOTU-High-Alti ... rehouse=CN
- Lakupilotti
- Viestit: 1562
- Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
- Pyörä: Laku
- Paikkakunta: Päntäne
Re: Kokemuksia retkikeittimistä?
En ole enää muutamaan kymmeneen vuoteen viitsinyt kuljetella Trangiaa mukana kolisemassa. Mukana on kuivat tulitikut ja napalmia, ja eväät lämmitetään nuotiolla. Jos ei voi tehdä nuotiota, niin ne syödään kylmänä. Silloin tällöin kuitenkin putkahdetaan ihmisten ilmoille ja sitten voi herkutella enempi.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Where ever you go, there you are !