Näy liikenteessä!

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Tiedustelen, minkälaisia ajovarusteita käytätte, jotta muut näkevät Teidät liikenteessä?
Omia kokemuksia sen verran, että oli päällä tumma ajopuku/ endurovaatteet= punaista/valkoista,
niin ei mitään merkitystä huomaamisen suhteen. Päälle vain tullaan. Viimeksi Pälkäneen vanhalla tiellä viime perjantaina. Onneksi ollaan vielä hengissä!
Mitä punaisiin ajovarusteisiin tulee, niin kuulin jälkeenpäin etteivät värisokeat kuulemma näe punaista. Lainaus Wikipedista' Puna-vihersokeutta on eri asteista: jotkut puna-vihersokeat eivät koskaan erota punaista ja vihreää, jotkut sekoittavat nämä värit vain niiden joutuessa vierekkäin'

Onko ainut vaihtoehto neonkeltainen suojaliivi? Vai paineilmaäänitorvi 120 dB?

ps. mikäli samaa asiaa on jo käsitelty muualla, niin kertokaa ja siirrän kysymykseni sinne.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Onhan tätä varmaan käsitelty ennenkin mutta ei kai kertaus pahasta ole.

Sen verran voin omasta kokemuksesta kertoa että ei noi värit eikä valot juurikaan auta. Välillä liikun tuolla tien päällä kuorma-autolla keltaset majakat välkkyen. Edelläni silloin ajaa kirkkaankeltaen auto samoin keltaset valot iloisesti loistaen. Etuauton nokassa on vielä puna-vlkoinen raidoitus.
Silti noin 95% henkilöautoilijoista ei meitä huomaa koska tunkevat alle, päälle tai kylkeen jatkuvalla syötöllä. Jos ei tollasta valosirkusta huomata niin mitenhän noi neonliivit ja kypärät ym. nähdään..?

Eikä kyse ole siittä etteikö nämä valot ja värit näkyisi vaan siittä että perus autoilijaa ei vaan yksinkertaisesi kiinnosta mitä ympärillä tapahtuu. Asenne kun on "minä ensin" ja "mulla on kiire" + täydellinen välinpitämättömys muusta liikenteestä niin tulos on tämä. Miten sitten luulet että pienen motoristin huomioliivi näkyy??

Pitkiä päiviä kun tuolla tienpäällä työn puolesta viettää niin ehtii miettiä kaikenlaista. Jotenkin tuntuu että ainakin itse huomaa aika hyvin kaikki kakspyöräset kun on niistä muutenkin kiinnostunut. Aina kun näkee yhden silmän niin kiinostus herää: Onko toi mopo, kurapyörä, kyykky vai oikeen h-d..?

Sama pätee kaikkeen tien päällä tapahtuvaan, jos mikään siellä ei kiinnosta, niin ei niitä myös huomaa. Kyllä ne hirvet ja peuratkin tienvarsilta näkee jos niitä tienvarsia viitsii vaan seurata.

No tästä tulikin näköjään pitkä vuodatus mutta jutun pointti on se että noista väreisä ei juurikaan mitään hyötyä ole. Perus ajovalot on tärkeimmät, näkyvät paljon pidemmältä ku mikään heijastinliivi.

Tärkeintä on oma asenne. Itse olen mopolla ajellu nyt yli 100tkm ilman kunnon läheltä piti tilannetta. Ja oma asenne on se että kun olen mopolla liikenteessä niin kukaan ei näe minua. Eivät edes he jotka risteyksessä katsovat suoraan silmiin... :?

Olikohan nyt tärkeimmät sitten tässä... :roll:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Kyllä mä itse kanssa suhtaudun hieman epäilevästi näihin neonkeltaisten huomioliivien, pitkien valojen ym vaikuttavuuteen. Ihmisiä ajaa junien ja rekkojen alle jatkuvasti koska eivät näe niitä niin enpä usko että nämä puusilmät näkisivät moottoripyörääkään joka on pisteenä vain näiden laitteiden valojen kokoinen verkkokalvolla.

Parasta on minusta kuvitella että sinua ei nähdä ja olla valmiina toimimaan sen mukaan risteyksissä, kohdattaessa jne.
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Liioitellusti vois sanoa että itsekin aina sillä periaatteella että jokainen autoilija yrittää tappaa.

Messed with tapatalk
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
tkarjala
Viestit: 201
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 9:01 pm
Pyörä: R1200GS Adv
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja tkarjala »

Omassa pienessä mielessäni olen asiaa ajatellut seuraavasti: Huomioliivit jäävät edestäpäin katsottuna pääosin pleksin taakse ja ei näinollen juurikaan eteenpäin näy. Valkoinen kypärä joka vilkkuu siellä pleksin yläpuolella on se joka näkyy parhaiten. Huomiovaloilla valokuvion rikkominen ehkä kiinnittää enemmän kotilokuskin huomiota. Tai sitten mää yliarvioin sen kotilokuskin havainnointikykyä...

https://www.youtube.com/watch?v=zOGyqO8QdF8
Kurapyöräilijä, tuo oman elämänsä reittimestari!
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Vs: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja AKH »

Itse ajelen punaisella pakettiautolla ja joka viikko tulee melkein yliajetuksi, en ehkä välitä kanssaautoilijoists tarpeeksi, mutta mopoilessa ajellut pääsäntöisesti mustat ajokamppeet ja musta mopo, tuskin koskaan vastaavia tilanteita mitä pakulla, elikkä varon jokaista tielläliikkujaa mopoillessa.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Sen verran olen huomannut että kun ostin tuon vaalean Scott All-Terrain ajopuvun niin autoilijat huomaa jonkin verran paremmin kuin IXS:n sini-mustalla ajopuvulla.
Tänä kesänä ei ole yritetty ajaa päälle kuin vasta kaks kertaa :shock:
Iso muutos edelliseen...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Jiibee
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Elo 13, 2013 10:00 am
Pyörä: xtz-???

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Ostakaa valkoinen pyörä ja kypärä + sininen puku niin kyllä huomataan ;-)

Messed with tapatalk
Mopot: Yamaha XTZ 900 Projekti Projektikuvia
EX: Honda CBR 600 -89, Kawasaki EN 500, Suzuki VS 750 Intruder -87, Suzuki VS 1400 Intruder -97, Yamaha YZF 1000R -00, Suzuki VS 750 Intruder -88, Suzuki 1300 Hayabusa
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Joskus kans ku kanssamopoilijoita kyttäilee kotilon kans ajelles niin parhaiten erottuu vaalee kypärä. Huomioliivi ei näy kunnol ku takaata, joskus oon näkyny huomioväriset hihat niin ne näkyy useammastaki suunnast.
Silti on parempi ajelles olla luottamatta kehenkään että muka näkisivät.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
HessuL
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja HessuL »

KN76 kirjoitti:Eikä kyse ole siittä etteikö nämä valot ja värit näkyisi vaan siittä että perus autoilijaa ei vaan yksinkertaisesi kiinnosta mitä ympärillä tapahtuu. Asenne kun on "minä ensin" ja "mulla on kiire" + täydellinen välinpitämättömys muusta liikenteestä niin tulos on tämä. Miten sitten luulet että pienen motoristin huomioliivi näkyy??
Aiemmin vielä huomiovärinä toiminut keltainen ja miksei muutkin kirkkaat neonvärit ovat kyllä kokeneet melkoisen inflaation varoitusväreinä. Nykyään kun tiet ovat täynnä noita "huomiovärejä"; rakennusmiehet, koululaiset, eläkeläiset, lenkkeilijät, pyöräilijät, liikenteenohjaajat, virkamiehet, autonkuljettajat, motoristit jne. eli lähes kaikki jotka nyt tiellä ja sen vieressä ilman peltikuoren suojaa pyörivät käyttävät jotakin kirkasta väriä luullen erottuvansa taustasta :roll:

Jos aiemmin vielä osattiinkin ajatella että huomioväri tiellä tarkoittaa jotakin tavallisesta liikennetilanteesta poikkeavaa ja sen vuoksi varottavaa asiaa, tänä päivänä se on vain yksi aistimus muun tietotulvan joukossa eikä siihen enää reagoida vaan pidetään siitä omasta kiireestä kiinni.

Kun puolenkymmenen liikenteenohjausliiveihin ja virkapukuun pukeutuneen puhallusratsiaa pitävän virkamiehen sekaan hurauttaa autoilija ja selittää että luuli meneillään olevan "vain" jonkin tietyön :shock: eikä siitä huolimatta viitsinyt kunnolla edes hiljentää vauhtiaan niin kyllä se kertoo jo melkoisesta minä-minä-ja -v###t-muista asenteesta :cry: :roll:
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Varmaan pitää muuten tuo huomivärin arvonallennus hyvin paikkansa. Ehkä tosiaan ehdotetulla yhdistelmällä, valkea pyörä, sininen ajoasu, valkea rähinäremmi ja valkea kypärä saisi huomiota :)
anahonda
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 8:49 pm
Paikkakunta: K-U

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja anahonda »

Olen myös seurannut tarkoituksella varsinkin syksymmällä/pimeällä mikä näkyy mikä ei. Keltainen huomioliivi itsessään ei kovin hyvin näy, mutta heijastimet niissä tekevät näkyvyyden. Riittävän laadukas, esim. 3M tai vast. heijastinmateriaali JA olkapäillä asti olevana, näkyy. Heijastin on aika turha alhaalla vartalossa, niiden pitää olla olkapäiden yli menevänä ja mieluummin leveänä, siellä ne näkyvät.
Valoisana aikana paras näkyvyys löytyy valkoisesta kypärästä, kuten täällä jo todettiinkin. Eikä huomioliivistä ainakaan haittaa ole.
Nalle
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 08, 2010 9:49 am
Pyörä: Africa Twin RD04 93

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Kyllähän se vaan valitettavasti menee niin, että vaikka alla olis pinkki pyörä sinikeltaisilla ajovaloilla, kuskilla neonpunaista ja keltaista yllä ja päässä oranssi tötterö, niin huomaamatta jäät. Ja surullista kyllä, ei sen vuoksi, ettet näkyisi, vaan siksi, että autoijoilla on niin paljon muuta puuhaa tuolla tienpäällä.. Puhutaan kännyyn, päivitetään feispuukkia, säädetään radiota, meikataan, luetaan karttaa-kirjaa-kompassia-raporttia, tsätätään, kaivetaan munia ja niineespäin.. Ei siis ihme, että huomaamatta jää mopot, jalankulkijat, pyöräilijät, motoristit, lapset, mummot, ukit, rekat, poliisiautot, ambulanssit, mutkat ja helevetti vie, joskus jopa oikeasti ikänsä siinä seisseet kiinteät esteet, kuten talot, sillat, majakat ja kaikki tuolta väliltä.

Ja liikenteen vähäosaisempana kyllä helposti huomaat, kuinka vähän kanssaliikkujaa kiinnostaa se potentiaalinen vastapuoli.

Eli nykymallinen mediakeskeinen tietoyhteiskunta on kenties aikaansaanut sen, että ihmisillä ei ole enää aikaa, eikä liiemmin haluakaan seurata sitä liikennettä. Se tekstiviesti on tärkeämpi, kuin esimerkiksi kanssaliikkujan turvallisuus.

Olen huomannut toki sellaisen inhimillisen tekijän, että alkukesästä esimerkiksi motoristia ei mielletä olevan olemassakaan ja se näkyy kaikenmaailman sivustatunkijoiden määrässä.. Loppukesää kohden on vissiin jo pyykätty niin monet alkkarit, että tulee ne motopyörätkin huomattua ennenkuin tungetaan sille "tyhjälle tielle".

Mutta kuten aiemminkin todettu, oma tarkkaavaisuus ja ylivarovaisuus on se keino, joka saattaa varmistaa sen ehyenä perillepääsyn.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

SamiV kirjoitti:Ehkä tosiaan ehdotetulla yhdistelmällä, valkea pyörä, sininen ajoasu, valkea rähinäremmi ja valkea kypärä saisi huomiota :)
On testattu moottoripyörällä ja kilvellisellä mönkijällä, toimii. Varsinkin ruuhkassa ja taajamissa pystyy katseellaan ohjaamaan liikennettä ja kaistojen vaihto sujuu erittäin helposti. Tapeille kun nousi ajamaan niin liikenne rauhoittui ympärillä eikä kellään enään ollut kiire :mrgreen:

Pukuna sininen Sinisalo Enduro ja päässä oli valkoinen Arai. Eikä siinä tarvittu edes rähinäremmiä vaikka sekin tuli kokeiltua kun sellaista tyrkytettiin, oli sellainen heijastin nauha mikä laitettiin pikalukoilla takin päälle.

Puvustus sai huomiota myös virkavallalta, puhallusratsiassa kehui kovasti että on hyvän väriset kamppeet :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Näy liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja jupet »

Rähinäremmin kanssa voi ehkä tulla jopa sanomista, jos alkaa ihan tosissaan näyttää poliisin vermeiltä. Ehkä itse jättäisin sen pois varmuuden vuoksi :P
Vastaa Viestiin