OSCO - One Second Chain Oiler
Valvoja: Moderaattorit
OSCO - One Second Chain Oiler
Tulipa sitten hankittua ebaystä tuollainen, kun halvalla sain. Suomessa noita saa Stormista. Innostuin asiaan, kun Vesterisen Tapsa esitteli sen viimeisessä Moto1 -lehdessä. Westy oli ajanut OSCO:lla ketjuja voidellen 18 tkm tänä kesänä ja oli kovasti tyytyväinen. Koitan skannailla tuon westyn artikkelin sinne kurapyörän gmailiin, kunhan pääsen käymään konttorilla. Omia kokemuksia tulee muutaman viikon kuluttua, kunhan laite kotiutuu ensin Saksasta ja löytää paikkansa pyörästä.
Käsittääkseni tuo on täysin mekaaninen vehje, eli ei tarvitse sähköä. Kerran tankilliselle vetaistaan jonkinlaista jousikuormitteista mäntää, minkä jälkeen ajetaan vajaa kilometri kävelyvauhtia. Tuolla matkalla mäntä palautuu normaaliasentoon ja antaa samalla riittävän määrän öljyä ketjulle seuraavaan rasvaukseen saakka.
Käsittääkseni tuo on täysin mekaaninen vehje, eli ei tarvitse sähköä. Kerran tankilliselle vetaistaan jonkinlaista jousikuormitteista mäntää, minkä jälkeen ajetaan vajaa kilometri kävelyvauhtia. Tuolla matkalla mäntä palautuu normaaliasentoon ja antaa samalla riittävän määrän öljyä ketjulle seuraavaan rasvaukseen saakka.
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Onkohan tuossa nimessä joku virhe, mun kävelyvauhdilla kilsaan menee liki 10 minuuttia...
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Vaikea sanoa kun en ole vielä vehjettä nähnyt. Sen, mitä Westyn artikkelista ymmärsin, niin sen männän nykäiseminen kestää tuon sekunnin. Sen jälkeen pitää sitten ajaa noin 500 metriä 10-15 km/h tuntivauhtia.Pasi kirjoitti:Onkohan tuossa nimessä joku virhe, mun kävelyvauhdilla kilsaan menee liki 10 minuuttia...
Kun vehje on hollantilainen, niin voisi kuvitella sen olevan alun perin kehitetty polkupyöriin, siksi laite ei käytä sähköäkään. Polkupyöräilijälle tuo vauhti on sopivaa verryttelyvauhtia, mutta itselleni tuo sopii hyvin, viimeisen pätkän kylätietä ennen kotiin tuloa voi ihan hyvin ajaa tuota vauhtia ja eiköhän tuo onnistu reissussa tankille mennessäkin. Ihmetelkää ensi viikolla sitä Westyn artikkelia kurapyörän gmailista, tai ostakaa uusi Moto1 -lehti, siinä oli Stelvio NTX:n koeajokin.
- Kuraattori
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Tammi 17, 2007 7:13 pm
- Pyörä: LC 4 ja 8
- Paikkakunta: Liperi
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Paljos tuolla on hintaa stormin kaupassa kun en löytäny tuosta vekottimesta mitään mainintaa niitten sivuilla?
Karjalassa kajahtaa..Lc 4 ja 8
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Jos se on kaljaa. Muutamme sen kaljamahaksi. kaljamaha.fi
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Onpas melkoisen kallis. Odotin tuon olevan edullisempi - ohhoh. Ei tule minun vekottimeen, kun saa ajon aikana napista säädettävän version hieman kalliimmalla tai sitten ajon aikana pumpattavan manuaalivekottimen sikapaljon halvemmalla. Eipähän tartte silloin ollla pölyssä ja vedessä pumppaamassa jokaisessa mutkassa, kuten tuon OSCOn olen ymmärtänyt tarvitsevan.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Laitoin kurapyörän gmailiin tuon westyn artikkelin Moto1 7/2009 -lehdestä, lukekaa sieltä viisaamman kokemuksia.
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 6:59 pm
- Pyörä: Desert Express
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Mulla on asfalttikoneessa ollut tämän kauden tuollainen OSCO ja olen ollut tyytyväinen. Asennus ja käyttö on vaivatonta ja ketjut ovat olleet hyvin öljyttynä. Kurapyörässä en ole oscoa kokeillut.
Totta on, että tuo on Stormilla aika kallis - itse ostin laitteen 30 prossan alennuksella, jonka sain kanta-asiakkaan etuna edellisen vuoden ostojen perusteella.
Kontrollifriikkinä en halunnut automaattista rasvaria, vaan öljyämisestä päätän minääää
Varsinainen öljyäminen on ihan oikeasti simppeli juttu, kunhan sijoittaa laitteen sopivaan paikkaan. Ja öljyämisen aikana on ajettava HITAASTI. Öljynkulutus on tietysti jokaisesta itsestä kiinni, mutta minä ainakin olen päässyt spray-hommiin verrattuna aika vähillä öljyillä. Pakkauksen mukana tuleva öljyn loputtua ostin Scottoilerin öljyä, se ei ole kovin kallista ja hyvin on toiminut.
Lehtijutussa mainittu tarran irtoaminen tapahtui mullakin, asia korjaantuu pienellä ruuvilla. Pelkästään nippusiteillä laitetta ei kannata kiinnittää, se ei pysy käytössä hyvin paikallaan - eiku ruuvit kehiin.
Summa summarum: en palaa spray-pullojen kuskaamiseen pitkillä reissuilla.
Totta on, että tuo on Stormilla aika kallis - itse ostin laitteen 30 prossan alennuksella, jonka sain kanta-asiakkaan etuna edellisen vuoden ostojen perusteella.
Kontrollifriikkinä en halunnut automaattista rasvaria, vaan öljyämisestä päätän minääää
Varsinainen öljyäminen on ihan oikeasti simppeli juttu, kunhan sijoittaa laitteen sopivaan paikkaan. Ja öljyämisen aikana on ajettava HITAASTI. Öljynkulutus on tietysti jokaisesta itsestä kiinni, mutta minä ainakin olen päässyt spray-hommiin verrattuna aika vähillä öljyillä. Pakkauksen mukana tuleva öljyn loputtua ostin Scottoilerin öljyä, se ei ole kovin kallista ja hyvin on toiminut.
Lehtijutussa mainittu tarran irtoaminen tapahtui mullakin, asia korjaantuu pienellä ruuvilla. Pelkästään nippusiteillä laitetta ei kannata kiinnittää, se ei pysy käytössä hyvin paikallaan - eiku ruuvit kehiin.
Summa summarum: en palaa spray-pullojen kuskaamiseen pitkillä reissuilla.
Viimeksi muokannut ekes, Ti Elo 23, 2011 5:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
OSCO saapui viimein maanantaina, seilattuaan Suomen DPD:n (joka toimittaa Hermeksellä Saksasta lähteneet paketit Suomessa) mokan takia edestakaisin pitkin Uuttamaata pari viikkoa, Nummelan Matkahuoltoon.
Ensivaikutelma on hyvä, rakenne on tukevan ja laadukkaan tuntuinen, yksinkertainen ja toiminta on helppo ymmärtää. Asennusohjeet ovat hyvät. Pyörä on vain tuon rengasrikon takia maakunnissa. Haen sen tänä iltana kotiin, jos ulkorengas ei ole sökö. Viikonloppuna en vielä OSCOn asennukseen ehdi, kun lupauduin siskolle muuttomieheksi, mutta lupaan OSCOn kurapyöräkokemuksia vielä tälle syksylle.
Ensivaikutelma on hyvä, rakenne on tukevan ja laadukkaan tuntuinen, yksinkertainen ja toiminta on helppo ymmärtää. Asennusohjeet ovat hyvät. Pyörä on vain tuon rengasrikon takia maakunnissa. Haen sen tänä iltana kotiin, jos ulkorengas ei ole sökö. Viikonloppuna en vielä OSCOn asennukseen ehdi, kun lupauduin siskolle muuttomieheksi, mutta lupaan OSCOn kurapyöräkokemuksia vielä tälle syksylle.
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Sainkin rengashommat hoidettua sen verran aikaisin eilen, että heitin vielä OSCOn illalla paikalleen. Hommaan kului ihmettelyineen noin tunti, mukana tulleita hyviä ohjeita seuraten. Stormin sivuilta löytyi myös suomenkieliset ohjeet, mutta eipä niitä juuri kaivannut, sen verran yksinkertainen homma oli.
Ensin ketjusuoja irti ja suuttimelle reikä sopivaan kohtaan, eli hammasrattaan noin klo. puoli yhteen, kun Dakarissa on ketju pyörän oikealla puolella. Suutin ruuvilla kiinni. Sitten letkunkiinnittimet ketjusuojaan kiinni, ruuveila varmistaen.
Säiliölle löytyi luonteva paikka takarungon ruuvin alta, mukana tulleella kiinnikkeellä säiliön sai siihen hyvin kiinni. Voi olla, että säiliö on vähän saappaan tiellä, asia selviää koeajolla. Tarvittaessa säiliötä on vara siirtää noin tuuma yläviistoon, kauemmas saappaasta, kääntämällä kiinnike toisinpäin. Ylimääräinen letku kierretään kiepille nippusiteillä sopivaan paikkaan, katkaista sitä ei ohjeiden mukaan saa. Vaikeinta oli asetella kiepit niin, ettei letku hankaa kovin pahasti mihinkään jousituksen liikkuessa.
Laitteen toiminta on hyvin yksinkertainen. Säiliössä on sisällä pieni sylinteri ja siinä jousikuormitteinen mäntä. Kun ketjun rasvaus tulee ajankohtaiseksi, nykäistään mäntä yläasentoon kävelyvauhdissa, jota jatketaan kunnes mäntä palautuu alas pumpaten samalla vakioannoksen öljyä ketjulle. Voitelun pitäisi riittää samat muutama sata kilometriä kuin perinteisellä tyylillä voidellen. Jos liikenne tms. estää matelun, niin homman voi hoitaa myös keskiseisontatuella joko käsin tai 1:llä tyhjäkäynnillä takaratasta pyörittäen. Mutta tämä on siis kaikki vielä teoriaa ja Moto1-lehdestä westy:n artikkelista luettua, kertoilen kokemuksista kun niitä kertyy.
Ensin ketjusuoja irti ja suuttimelle reikä sopivaan kohtaan, eli hammasrattaan noin klo. puoli yhteen, kun Dakarissa on ketju pyörän oikealla puolella. Suutin ruuvilla kiinni. Sitten letkunkiinnittimet ketjusuojaan kiinni, ruuveila varmistaen.
Säiliölle löytyi luonteva paikka takarungon ruuvin alta, mukana tulleella kiinnikkeellä säiliön sai siihen hyvin kiinni. Voi olla, että säiliö on vähän saappaan tiellä, asia selviää koeajolla. Tarvittaessa säiliötä on vara siirtää noin tuuma yläviistoon, kauemmas saappaasta, kääntämällä kiinnike toisinpäin. Ylimääräinen letku kierretään kiepille nippusiteillä sopivaan paikkaan, katkaista sitä ei ohjeiden mukaan saa. Vaikeinta oli asetella kiepit niin, ettei letku hankaa kovin pahasti mihinkään jousituksen liikkuessa.
Laitteen toiminta on hyvin yksinkertainen. Säiliössä on sisällä pieni sylinteri ja siinä jousikuormitteinen mäntä. Kun ketjun rasvaus tulee ajankohtaiseksi, nykäistään mäntä yläasentoon kävelyvauhdissa, jota jatketaan kunnes mäntä palautuu alas pumpaten samalla vakioannoksen öljyä ketjulle. Voitelun pitäisi riittää samat muutama sata kilometriä kuin perinteisellä tyylillä voidellen. Jos liikenne tms. estää matelun, niin homman voi hoitaa myös keskiseisontatuella joko käsin tai 1:llä tyhjäkäynnillä takaratasta pyörittäen. Mutta tämä on siis kaikki vielä teoriaa ja Moto1-lehdestä westy:n artikkelista luettua, kertoilen kokemuksista kun niitä kertyy.
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Eikös tuo kannattaisi asentaa niin, että se syöttää vaikka eturattaan kylkeen, niin voisi ruikkia vauhdissa aina tarvittaessa?
- rainerb
- Viestit: 2633
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Onkos sillä mitään eroa, minne "sen" ruikkaa? Ketjun nopeus (m/s) on sama joka paikassa, ja jos keskipakoisvoima kiskoo öljyt ketjusta, niin ei sillä ole väliä missä kohden se on kyytiin ruikattu.skuikka kirjoitti:Eikös tuo kannattaisi asentaa niin, että se syöttää vaikka eturattaan kylkeen, niin voisi ruikkia vauhdissa aina tarvittaessa?
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Jos öljy ruikataan ketjun ulkopuolelle, ketjun tullessa ketjupyörän kohdalle haluaa öljy jatkaa matkaa tangentin suuntaisesti eli lentää pois ketjun pinnasta. Jos öljy ruikataan ketjun sisäpuolelle rattaan sivulle, öljy tässäkin tapauksessa jatkaa matkaa tangentin suuntaisesti, mutta koska siellä on ketju vastassa öljy painautuu ketjun sisäpintaa vasten.rainerb kirjoitti:Onkos sillä mitään eroa, minne "sen" ruikkaa? Ketjun nopeus (m/s) on sama joka paikassa, ja jos keskipakoisvoima kiskoo öljyt ketjusta, niin ei sillä ole väliä missä kohden se on kyytiin ruikattu.skuikka kirjoitti:Eikös tuo kannattaisi asentaa niin, että se syöttää vaikka eturattaan kylkeen, niin voisi ruikkia vauhdissa aina tarvittaessa?
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Voipihan se olla noinkin. Tuo on nyt kuitenkin asennettu ohjeen mukaisesti, noin sen on Westykin asentanut, ja hänellä on jo käyttökokemuksiakin. Kaipa juuri tuosta asennustavasta johtuen on ketjua rasvattaessa ajettava hyvin hiljaa, ykkösellä tyhjäkäynnillä, silloin ei rasva lennä mäkeen vaan imeytyy ketjun lenkkien väliin. OSCOllahan rasvataan ketjua vain silloin kuin itse halutaan.
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: OSCO - One Second Chain Oiler
Olen noita kotitekoisia rasvareita asennellut tuonne sisäpinnalle juuri siksi ettei tarvitse hissutella tuon rasvauksen takia, vaan voi vaan ruikata vaikka kahlaamisen jälkeen turhia himmailematta.
Jarruputken pätkästä on helppo väännellä sopiva suutin.
Jarruputken pätkästä on helppo väännellä sopiva suutin.