Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Huhti 09, 2020 1:18 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Kesä 20, 2015 7:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1511
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Nuohan ei sinänsä ratkaise sitä jouset rutussa ongelmaa eikä ne itsessään riitä pitämään pyörää pystyssä. Jos korkeus kärryssä riittää niin sellainen 6,99€ haarukkatuki renkaan ja alakolmion väliin, kakkosneloset ruuveilla kiinni kärryn pohjaan eturenkaan molemmin puolin (estää eturenkaan lipsumisen sivusuunnassa) ja 4 liinaa kiinni (2 vetää stongasta eteen + alas ja 2 vaikka rungosta taakse ja alas).

Edit: tuossa omassakin kuomukärryssä on sisäkorkeus 130 cm, mutta ei ilman rosterikaukaloa voisi laittaa pyörää kyytiin etupumput suorana. Kuomu kaartuu yläreunoistaan sen verran että kahvat ottaa kiinni. Tai sitten täytyy stonga irroittaa.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 20, 2015 9:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1827
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
bisti kirjoitti:
Nuohan ei sinänsä ratkaise sitä jouset rutussa ongelmaa eikä ne itsessään riitä pitämään pyörää pystyssä. Jos korkeus kärryssä riittää niin sellainen 6,99€ haarukkatuki renkaan ja alakolmion väliin, kakkosneloset ruuveilla kiinni kärryn pohjaan eturenkaan molemmin puolin (estää eturenkaan lipsumisen sivusuunnassa) ja 4 liinaa kiinni (2 vetää stongasta eteen + alas ja 2 vaikka rungosta taakse ja alas).

Edit: tuossa omassakin kuomukärryssä on sisäkorkeus 130 cm, mutta ei ilman rosterikaukaloa voisi laittaa pyörää kyytiin etupumput suorana. Kuomu kaartuu yläreunoistaan sen verran että kahvat ottaa kiinni. Tai sitten täytyy stonga irroittaa.

Kyllähän sitä pitää tietty hiukan kirrata, sen kyllä ymmärrän. Kyllä tämä osio sinällään on hallussa. Idea on nimenomaan saada etupää pysymään paikallaan ilman tarpeetonta kirimistä.

Kärryyn en voi ruuvailla pohjaan mitään kiinni saatika tehdä reikiä, koska samaista kärryä käytetään monenlaiseen touhuun. Ja kyllä tuossa mun kärryssä myös se kuomu kaartaa etureunasta samalla tavalla, mutta tämän etupyörätuen idea onkin, että asemoin sen siten, että stonga tai pleksi lisukkeineen tulee juuri siihen kohtaan, jossa kuomu lähtee menemään alaspäin. Tällöin pyörän keskikohta on lähellä kärryn akselia eli rojujen kera vetokoukulle tulee sopivasti painoa. Telineen lukitsen sopivaan kohtaan jollain "kakkonelosilla" tai metalliputkitsydeemillä. Kärryn ongelma on, että siitä puuttuu etupuolelta kiinnikkeet liinoille, että voisi tehdä "ristivedon" pyörän asemoimiseksi paikoilleen ja siten vastaavaa järjestelyä simuloiva tilanne on luotava nyt muilla keinoin. Tässä ei ole aikaa optimiratkaisulle vaikka kuinka haluaisin.

Monenlaista hienoa voisi tehdä, mutta aikaa ei ole. Siksi näitä telineitä ihmettelen ja yritän löytää niistä parhaan kompromissin. Jos aikaa olisi, tekisin koko kiinnityssysteemin itse.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 20, 2015 9:32 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Kakkosnelosesta tukipukin tekeminen ei kauaa vie jos työkalut löytyy. Itse ehkä lähtisin tälle linjalle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 20, 2015 9:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Montaa asiaa maailmassa tulee kyllä jännättyä/mietittyä/stressattua, vaan tuo mopon jousien kuoleentuminen kuljetuksen aikana ei ole yksi niistä. Entä jos tekisit niin että ensin laitat mopon pituussuunnassa oikealle kohdalle kärryssä ja sitten mopo hetkeksi sivujalalle. Sen jälkeen kärryn takanurkkaan liina ja pujottaa sen takavanteen läpi ja liinanpää toiseen takanurkkaan. Tämä estää mopon liikkumisen eteenpäin. Ja liina sellaseen kohtaan vannetta että liina ei koita pyörittää rengasta eteen tai taakse. No sitten seuraavaksi liinat etupäähän. Keulaputken ympäri ja kärryn etunurkkaan kiinni ja sitten toinen liina toiselle puolelle. Siinä vaiheessa kun etuliinoja alkaa kiristää, niin nostaa sivujalan ylös, eli ei vahingossakaan jätä jalkaa lavaa vasten.

Noi eturengastelineet olisi ok jos niiden varaan voisi jättää pyörän siksi aikaa että saa liinat kiinni, mutta valtaosa tuntuu olevan sellasia että pyörää ei kestä jättää hetkeksikään niiden varaan.

Minulla on kans hakusessa fiksun, helpoin, vaivattomin ja monille sopiva versio mopon sidotaan, mutta vielä ei ole tullut vastaan. Toi liinoilla sidonta ja sivujalan hyödyntäminen liinojen laiton ajan on siedettävästi kaikille mopoille sopiva.

Omalle mopolle on ketjut jalkatappien ja lavassa olevan kiinnityskiskon väliin, vaan heti menee hankalaksi noiden ketjujen kanssa jos on erilainen mopo.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2015 7:05 am 

Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Viestit: 181
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20
hannuk kirjoitti:
Noi eturengastelineet olisi ok jos niiden varaan voisi jättää pyörän siksi aikaa että saa liinat kiinni, mutta valtaosa tuntuu olevan sellasia että pyörää ei kestä jättää hetkeksikään niiden varaan.


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000032368/

Itse ostin pakuun tuon. Tuon varassa pysyy pystyssä sen aikaa että saa liinoja viriteltyä. Kyllä tuollakin kaatuu jos pyörää reilummin tönäisee. 21" etunen alkaa olee ehkä aavistuksen reilu tuohon, siksi ei ehkä niin tukeva ku vois olla. Tekee kuitenkin sen mitä lupaa ja mitä siltä odotin, ja hintakin ok =)


Edit: Tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen löysin torista halvalla, tosin ei kyllä paljoa maksa uutenakaan =)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807516/ ... kki-taakse

Täytyy sanoa että tuo hankinta täydensi omalta kohdaltani kiinnityksen/kuljetuksen/säilytyksen pakussa. Ja nimenomaan niin että käyttäen etutelinettä+takatelinettä, sekä liinat tangosta alas lattiaan + liinat jalkatapeista sivuille lattiaan. Pysyishän tuo pelkillä liinoillakin jos selkeesti jousikuormituksen tekee, mutta nyt ei kyllä jousille tule enää mitään kuormaa, voi jättää liinat lähes löysiksi. Tää vaihtoehto on ns. plug&play valmistuotteilla.


Viimeksi muokannut arraparra päivämäärä Ke Loka 12, 2016 6:33 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 15, 2015 3:39 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Alumiininen moottoripyöräpukki pyörän alle ja tasainen veto sarvista sekä takarenkaasta joka kulmaan. Tuskin pyörän renkaat koskee lattiaan niin ei tule rasitusta jousille

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 15, 2015 4:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Ihan ok idea vaan ei ainakaan mun 1.5 m korkeassa/matalassa kärryssä riitä korkeus. Jäi uraan jälkeen mopo kärryyn melkein viikoksi liinoilla sidottuna... Jokohan tuo lakkasi kokonaan joustamasta :lol: Luulen että kannattas ehkä koittaa takuisiin vaatia uusia jousia, kun exc omistajan oppaassa nimenomaan neuvotaan sitomaan jalkatapeista ja keulaputkista.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 11, 2016 10:03 pm 
Avatar

Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Viestit: 158
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Iltaa. Löytyi tämmöinen vanha säie ja onko kellään neuvoja dr 650 rse:n keula sidontaan? Kun ne etukatteet on niiku vähän edessä... jos sitä piipahtaa pitkänmatkan päässä ja haluisin mopon Talvella mukaa ni jokin ratkaisu olisi keksittävä? Toki ajamalla normaalit ajot.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2016 7:31 am 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1019
Pyörä: 500EXC
Jos ei ole sellaisia kahvasuojia jotka tulevat tangon päihin kiinni niin kahvoihin tuleva kiinnitysliina tyyliin:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000021678/

Siitä liinat sitten kahvojen päiden kohdalta alas ja sivuille etuviistoon, keulaputkia vähän räikkää kasaan.

Jos on kahvasuojat tankojen päistä niin niiden rautaan liinan koukut.

Jollain varmistaa ettei etupyörä liiku sivuttain, kärryn pohjaan kolo ja pelti, lankut renkaan vierellä, oikea kuljetustuki.

Yksi liina takavanteen ympäri vetämään taaksepäin. Seisontajalka ylös ettei mene pohjasta läpi niin on jousituksen varassa ja pysyy.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2016 9:21 am 

Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Viestit: 106
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: SE
Olen sitonut pyörän etuliinat satulassa istuen. Liinat kiinni kärryn koukkuihin valmiiksi, sitten ajan pyörän kyytiin, nostan liinan vapaat päät kärryn lattialta ja kiinnitän ohjaustankoon. Pyörä pysyy pystyssä sidonnan ajan ja jousiin jää kuskin painon verran jännitystä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com