Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Tämä nyt ei tietenkään pyörän sitomista koske, mutta sidonnassa otetaan huomioon myös kitka.
Muistaakseni 30 prosenttia kuorman painosta on maksimi määrä, mitä voi laskea kitkan "sitomaksi" ja sekin riippuu vastakkaisten pintojen materiaalista lavalla. Puu puulla on nahkeampi kuin teräs teräksellä.
Joskus ollut harjoittelijoita mukana ja kuorman sitomisen yhteydessä olen heille sanonut, että sitomista tehdessä kannattaa miettiä sitä, että kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
Muistaakseni 30 prosenttia kuorman painosta on maksimi määrä, mitä voi laskea kitkan "sitomaksi" ja sekin riippuu vastakkaisten pintojen materiaalista lavalla. Puu puulla on nahkeampi kuin teräs teräksellä.
Joskus ollut harjoittelijoita mukana ja kuorman sitomisen yhteydessä olen heille sanonut, että sitomista tehdessä kannattaa miettiä sitä, että kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
TransUralisti
- CapoSakke
- Viestit: 1364
- Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Paikkakunta: Savo / All Oceans
- Viesti:
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Kuten tuolla edellä mainitsin näin on ihan lakiin kirjoitettu. Kysyin myös asiaa tuolta virkavallan puolelta, niin ei tule yllätyksiä, ihan vaan siksi, jos pyörässä ei ole käsijarru päälläSalsa kirjoitti:Tämä nyt ei tietenkään pyörän sitomista koske, mutta sidonnassa otetaan huomioon myös kitka.
Muistaakseni 30 prosenttia kuorman painosta on maksimi määrä, mitä voi laskea kitkan "sitomaksi" ja sekin riippuu vastakkaisten pintojen materiaalista lavalla. Puu puulla on nahkeampi kuin teräs teräksellä.
Joskus ollut harjoittelijoita mukana ja kuorman sitomisen yhteydessä olen heille sanonut, että sitomista tehdessä kannattaa miettiä sitä, että kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
47 §
Kuorman varmistaminen
2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon. Poliisi käyttää kitkakerrointa 0,85.
Salsa kirjoitti:kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
[/quote]Salsa kirjoitti:kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
"Hyötyjälista", valitse seuraavista vaihtoehdoista.
A) Havator
B) Pekkaniska
C) Helaakoski oy
D) Sjöman
E) Nostokonepalvelu
F) Joku muu nosturifirma, keksi itse lisää.
TransUralisti
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Mistä löytyisi kuvan mukainen / vastaava tuki mopojen sidonta avuksi kärryyn? Vai ehtisikö joku tekemään tuollaisia 6kpl parinviikon sisään? Korvausta vastaan tietty. Riittää kun siihen voi survaista katupyörän jarrulevyjä tuhoamatta, sekä enduropyörän etu tai takaperin. Sen ei tarvi pitää mopoa pystyssä, vain estää liikkuminen eteenpäin.
Pitää myös olla helposti irroitettavissa, kuten kuvan esimerkissä tai kärryn pohjassa sopivasti taivutetun lattaraudan alle kiilautuva malli.
Pitää myös olla helposti irroitettavissa, kuten kuvan esimerkissä tai kärryn pohjassa sopivasti taivutetun lattaraudan alle kiilautuva malli.
- hannuk
- Viestit: 1158
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
All rightilla tais olla vastaavia.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
voitte onnitella/epäonnitella mielenne mukaan kuomukärryn hankinnan johdosta.
Noh, nyt sitten se pyörä pitäisi saada sillain fiksusti kiinni ja siten, että kun sitä osin siellä tulee säilytettyä, niin ettei olisi turhia kiristyksiä pyörän jousituksessa eli perinteinen liinoilla stongasta kirraamiset voisi unohtaa?
Olen miettinyt, että onko tämmöinen hyvä:
mutta rasittaako moinen laitos kohtuuttomasti pyörän etupäätä? Voisi kuvitella, että etupäähän tulee aika isot momentit korkeasta endurosta, joka sivusuunnassa (yrittää ainakin) heilua tienpinnan kuopista jne. johtuen, kun se kiinnepiste tulee niin alhaalle ja ainoastaan eturenkaalle?
Olikos niitä sellaisia ratkaisuja jossain/joku käyttänyt, jossa tuli jalkatappien kautta kiinnitys kärryyn? Jossain mielessäni tuli vastaan moinen teline, mutten mistään tähän hätään enää moista löydä.
Noh, nyt sitten se pyörä pitäisi saada sillain fiksusti kiinni ja siten, että kun sitä osin siellä tulee säilytettyä, niin ettei olisi turhia kiristyksiä pyörän jousituksessa eli perinteinen liinoilla stongasta kirraamiset voisi unohtaa?
Olen miettinyt, että onko tämmöinen hyvä:
mutta rasittaako moinen laitos kohtuuttomasti pyörän etupäätä? Voisi kuvitella, että etupäähän tulee aika isot momentit korkeasta endurosta, joka sivusuunnassa (yrittää ainakin) heilua tienpinnan kuopista jne. johtuen, kun se kiinnepiste tulee niin alhaalle ja ainoastaan eturenkaalle?
Olikos niitä sellaisia ratkaisuja jossain/joku käyttänyt, jossa tuli jalkatappien kautta kiinnitys kärryyn? Jossain mielessäni tuli vastaan moinen teline, mutten mistään tähän hätään enää moista löydä.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 3:38 pm
- Pyörä: Yamaha YZ450F & KTM 620 LC4
- Paikkakunta: Hki
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Tässä yksi: http://www.24mx.fi/lock-n-load-kuljetus ... lma-risk-1maakus kirjoitti:Olikos niitä sellaisia ratkaisuja jossain/joku käyttänyt, jossa tuli jalkatappien kautta kiinnitys kärryyn? Jossain mielessäni tuli vastaan moinen teline, mutten mistään tähän hätään enää moista löydä.
Itselläni ei ole kokemusta tuosta, vaan kiinnitän perinteisesti liinoilla tangosta ja jalkatapeista. Etupyörä lepää lankuista tehdyssä hahlossa. Ei ole ollut iskarivuotoja.
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
En osaa tänne kuvaa laittaa, mutta pistin instagramiin pari kuvaa
syrjanenjanne hakuun niin löytyy.
Paikallisen kyläsepän tekemät. Nopea ja luotettava kiinnitys.
Telineet 4 pultilla lavassa kiinni. 60-70€ maksoi mustaksi pulverimaalattuna.
Ja siis made in Finland
syrjanenjanne hakuun niin löytyy.
Paikallisen kyläsepän tekemät. Nopea ja luotettava kiinnitys.
Telineet 4 pultilla lavassa kiinni. 60-70€ maksoi mustaksi pulverimaalattuna.
Ja siis made in Finland
Braa-aab!
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Syke, olipa pätevän oloiset systeemit, mutta luulen, että tällä erää vaaka kallistuu kaupallisten ratkaisuiden puolelle, esim, toi MX24:sen halvemmat versiot noista mitä andym linkkasi. Taisivat olla juuri samat, joita joskus ihmettelin... Noi on semmoset, että jälleenmyynti käytettynä on varmasti helppoa, jos joskus pitäisi luopua eli noissa ei montaa kymppiä takkiin ota...
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Oothan mitannu et pyörä mahtuu kuomun alle jossei tiukkaa jousii?
Omaan ei mahdu vaikkei ihan matalin kuomu ookkaan.
Omaan ei mahdu vaikkei ihan matalin kuomu ookkaan.
- bisti
- Viestit: 1514
- Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
- Paikkakunta: Vihti
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Yksi hyvä ratkaisu on rosterikaukalo etupyörälle, itse ostin käyttäjän jmka tekemän omavalmisteen. Periaate siis se, että kärryn pohjaan sahataan aukko johon kaukalo laitetaan. Etupyörä kaukaloon, jousituksen kuljetustuki renkaan ja lokarin väliin ja liinoilla sarvista kiinni etuviistoon (ja vielä toisille liinoilla rungosta/jalkatapeista takaviistoon ettei lähde mopo kolarissa eteenpäin). Miksi kaukalo? Siksi että tämä laskee sopivasti etupäätä ~15 senttiä niin mahtuu ainakin Aku 265L + 100cm Jaxal kuomun alle sopivasti pumput suorana.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
https://www.youtube.com/watch?v=Jmn66eozAj0
jos noita motochinch jostain vielä saa...
Pidempää säilytystä ajatellen voi aukaista säilytysasentoon jolloin ei ole jousitus painoksissa mutta toki niin jotta saisi olla pidemmässä säilytyksessä kokonaan pukilla eikä renkaillaan.
Itse kyllä laitan siis lisäksi parilla remmillä jos siirtoa enemmän kuin tuo 1km tallilta pikkutietä/siirtymäreittiä spoorille.
jos noita motochinch jostain vielä saa...
Pidempää säilytystä ajatellen voi aukaista säilytysasentoon jolloin ei ole jousitus painoksissa mutta toki niin jotta saisi olla pidemmässä säilytyksessä kokonaan pukilla eikä renkaillaan.
Itse kyllä laitan siis lisäksi parilla remmillä jos siirtoa enemmän kuin tuo 1km tallilta pikkutietä/siirtymäreittiä spoorille.
antti
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Onko teillä käytössä noita Bilteman telineitä eturenkaalle? Näky olevan kolmenlaista uudessa kataloogissa.
t. Jyki
- 57pannu
- Viestit: 102
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
- Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Enpä tiijä onko joku jo sanonut, mutta yhdellä liinalla kiinni. Onnistuu pakuun. Tavaratilan yläreunaan reikäkisko ja motskarin eturengas tungetaan väliseinän ja sivuseunän nurkkaan ja liinalla kiinnin jalkatapista reikäkiskoon niin että liina vetää sitä nurkkaa kohti ja savet nojaa sivuseinään.. Enduro ja crossi miesten yleisesti käyttämä tapa, on ollut jo iät ja ajat ja toimii> yksinkertainen.
Ehyttä ei kannata korjata
Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?
Pitäisi kuskata prätkää vajaa pari tuhatta kilsaa kuomukärryssä (sisäkorkeus 1300 mm). Tähän saakka olen köysinyt pelkästään liinoilla (edessä olevaa puupölkkyä vasten) lyhyemmille matkoilla mutta nyt vehkeen pitäisi istua paikallaan ainakin pari vuorokautta, joten en viitsi vetää sitä jouset rutussa tuota aikaa. Etupyörä on 21" ja pyörä toki lukitaan liinoilla paikalleen sekä eteenpäin että sivusuunnassa.
Onko noista Motonetin tai Bilteman telineistä mihinkään? En välttämättä olisi hävittämässä telinettä tämän reissun jälkeen, mutta nyt pitää löytää muutaman päivän sisällä riittävän hyvä teline.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -kuljetus/
Kiinnostuksen kohde olisi se 65 € maksava teline
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833/ ... tupyoralle
Kuvaa ei ole, mutta olisiko joku käyttänyt sitä ja tietäisi kokemuksia?
Nämä ovat siis hankinnan kohteena siksi, että tällä kireällä aikataululla nuo olisi saatavissa vuorokaudessa. Kumpi noista lie parempi? Muita vaihtoehtoja ei lähettyvillä tunnu olevan ja en ehdi ajamaan montaa sataa kilsaa telineiden perässä. Kaikki tieto ja kokemukset noista telineistä on nyt tervetulleita.
Onko noista Motonetin tai Bilteman telineistä mihinkään? En välttämättä olisi hävittämässä telinettä tämän reissun jälkeen, mutta nyt pitää löytää muutaman päivän sisällä riittävän hyvä teline.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -kuljetus/
Kiinnostuksen kohde olisi se 65 € maksava teline
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833/ ... tupyoralle
Kuvaa ei ole, mutta olisiko joku käyttänyt sitä ja tietäisi kokemuksia?
Nämä ovat siis hankinnan kohteena siksi, että tällä kireällä aikataululla nuo olisi saatavissa vuorokaudessa. Kumpi noista lie parempi? Muita vaihtoehtoja ei lähettyvillä tunnu olevan ja en ehdi ajamaan montaa sataa kilsaa telineiden perässä. Kaikki tieto ja kokemukset noista telineistä on nyt tervetulleita.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää