Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Huhti 09, 2020 12:25 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 9:25 pm 

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 10:41 pm
Viestit: 267
Pyörä: itämainen
Tämä nyt ei tietenkään pyörän sitomista koske, mutta sidonnassa otetaan huomioon myös kitka.

Muistaakseni 30 prosenttia kuorman painosta on maksimi määrä, mitä voi laskea kitkan "sitomaksi" ja sekin riippuu vastakkaisten pintojen materiaalista lavalla. Puu puulla on nahkeampi kuin teräs teräksellä.



Joskus ollut harjoittelijoita mukana ja kuorman sitomisen yhteydessä olen heille sanonut, että sitomista tehdessä kannattaa miettiä sitä, että kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?

_________________
TransUralisti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 10:04 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1368
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Salsa kirjoitti:
Tämä nyt ei tietenkään pyörän sitomista koske, mutta sidonnassa otetaan huomioon myös kitka.

Muistaakseni 30 prosenttia kuorman painosta on maksimi määrä, mitä voi laskea kitkan "sitomaksi" ja sekin riippuu vastakkaisten pintojen materiaalista lavalla. Puu puulla on nahkeampi kuin teräs teräksellä.

Joskus ollut harjoittelijoita mukana ja kuorman sitomisen yhteydessä olen heille sanonut, että sitomista tehdessä kannattaa miettiä sitä, että kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?

Kuten tuolla edellä mainitsin näin on ihan lakiin kirjoitettu. Kysyin myös asiaa tuolta virkavallan puolelta, niin ei tule yllätyksiä, ihan vaan siksi, jos pyörässä ei ole käsijarru päällä :D :?:

Lainaa:
47 §
Kuorman varmistaminen

2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon. Poliisi käyttää kitkakerrointa 0,85.


Salsa kirjoitti:
kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
:!:

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 13, 2013 11:18 am 

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 10:41 pm
Viestit: 267
Pyörä: itämainen
Salsa kirjoitti:
kenelle siitä on hyötyä, jos tavarat tippuvat kyydistä?
:!:[/quote]

"Hyötyjälista", valitse seuraavista vaihtoehdoista.

A) Havator
B) Pekkaniska
C) Helaakoski oy
D) Sjöman
E) Nostokonepalvelu
F) Joku muu nosturifirma, keksi itse lisää.

_________________
TransUralisti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 07, 2014 10:29 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 01, 2005 12:57 pm
Viestit: 333
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: Gilera
Mistä löytyisi kuvan mukainen / vastaava tuki mopojen sidonta avuksi kärryyn? Vai ehtisikö joku tekemään tuollaisia 6kpl parinviikon sisään? Korvausta vastaan tietty. Riittää kun siihen voi survaista katupyörän jarrulevyjä tuhoamatta, sekä enduropyörän etu tai takaperin. Sen ei tarvi pitää mopoa pystyssä, vain estää liikkuminen eteenpäin.
Pitää myös olla helposti irroitettavissa, kuten kuvan esimerkissä tai kärryn pohjassa sopivasti taivutetun lattaraudan alle kiilautuva malli.


Liitteet:
teline.jpg
teline.jpg [ 228.12 KiB | Katsottu 5177 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 07, 2014 10:33 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
All rightilla tais olla vastaavia.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 2:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 9:56 pm
Viestit: 106
Pyörä: EXCF350, exät FE350, SMC690
voitte onnitella/epäonnitella mielenne mukaan kuomukärryn hankinnan johdosta.

Noh, nyt sitten se pyörä pitäisi saada sillain fiksusti kiinni ja siten, että kun sitä osin siellä tulee säilytettyä, niin ettei olisi turhia kiristyksiä pyörän jousituksessa eli perinteinen liinoilla stongasta kirraamiset voisi unohtaa?

Olen miettinyt, että onko tämmöinen hyvä: Kuva
mutta rasittaako moinen laitos kohtuuttomasti pyörän etupäätä? Voisi kuvitella, että etupäähän tulee aika isot momentit korkeasta endurosta, joka sivusuunnassa (yrittää ainakin) heilua tienpinnan kuopista jne. johtuen, kun se kiinnepiste tulee niin alhaalle ja ainoastaan eturenkaalle?

Olikos niitä sellaisia ratkaisuja jossain/joku käyttänyt, jossa tuli jalkatappien kautta kiinnitys kärryyn? Jossain mielessäni tuli vastaan moinen teline, mutten mistään tähän hätään enää moista löydä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 3:10 pm 

Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 3:38 pm
Viestit: 12
Paikkakunta: Hki
Pyörä: Yamaha YZ450F & KTM 620 LC4
maakus kirjoitti:
Olikos niitä sellaisia ratkaisuja jossain/joku käyttänyt, jossa tuli jalkatappien kautta kiinnitys kärryyn? Jossain mielessäni tuli vastaan moinen teline, mutten mistään tähän hätään enää moista löydä.


Tässä yksi: http://www.24mx.fi/lock-n-load-kuljetus ... lma-risk-1

Itselläni ei ole kokemusta tuosta, vaan kiinnitän perinteisesti liinoilla tangosta ja jalkatapeista. Etupyörä lepää lankuista tehdyssä hahlossa. Ei ole ollut iskarivuotoja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 3:53 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1561
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
En osaa tänne kuvaa laittaa, mutta pistin instagramiin pari kuvaa
syrjanenjanne hakuun niin löytyy.
Paikallisen kyläsepän tekemät. Nopea ja luotettava kiinnitys.
Telineet 4 pultilla lavassa kiinni. 60-70€ maksoi mustaksi pulverimaalattuna.
Ja siis made in Finland :P

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 4:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 14, 2009 9:56 pm
Viestit: 106
Pyörä: EXCF350, exät FE350, SMC690
Syke, olipa pätevän oloiset systeemit, mutta luulen, että tällä erää vaaka kallistuu kaupallisten ratkaisuiden puolelle, esim, toi MX24:sen halvemmat versiot noista mitä andym linkkasi. Taisivat olla juuri samat, joita joskus ihmettelin... Noi on semmoset, että jälleenmyynti käytettynä on varmasti helppoa, jos joskus pitäisi luopua eli noissa ei montaa kymppiä takkiin ota...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 17, 2015 11:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2249
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Oothan mitannu et pyörä mahtuu kuomun alle jossei tiukkaa jousii?
Omaan ei mahdu vaikkei ihan matalin kuomu ookkaan.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 18, 2015 10:56 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1511
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Yksi hyvä ratkaisu on rosterikaukalo etupyörälle, itse ostin käyttäjän jmka tekemän omavalmisteen. Periaate siis se, että kärryn pohjaan sahataan aukko johon kaukalo laitetaan. Etupyörä kaukaloon, jousituksen kuljetustuki renkaan ja lokarin väliin ja liinoilla sarvista kiinni etuviistoon (ja vielä toisille liinoilla rungosta/jalkatapeista takaviistoon ettei lähde mopo kolarissa eteenpäin). Miksi kaukalo? Siksi että tämä laskee sopivasti etupäätä ~15 senttiä niin mahtuu ainakin Aku 265L + 100cm Jaxal kuomun alle sopivasti pumput suorana.

Kuva

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 18, 2015 4:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3036
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
https://www.youtube.com/watch?v=Jmn66eozAj0

jos noita motochinch jostain vielä saa...

Pidempää säilytystä ajatellen voi aukaista säilytysasentoon jolloin ei ole jousitus painoksissa mutta toki niin jotta saisi olla pidemmässä säilytyksessä kokonaan pukilla eikä renkaillaan.
Itse kyllä laitan siis lisäksi parilla remmillä jos siirtoa enemmän kuin tuo 1km tallilta pikkutietä/siirtymäreittiä spoorille.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 25, 2015 10:48 pm 

Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Viestit: 415
Paikkakunta: Waasa
Pyörä: Tiger 800 XC & WR250f
Onko teillä käytössä noita Bilteman telineitä eturenkaalle? Näky olevan kolmenlaista uudessa kataloogissa.

_________________
t. Jyki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 03, 2015 7:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:41 pm
Viestit: 85
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Enpä tiijä onko joku jo sanonut, mutta yhdellä liinalla kiinni. Onnistuu pakuun. Tavaratilan yläreunaan reikäkisko ja motskarin eturengas tungetaan väliseinän ja sivuseunän nurkkaan ja liinalla kiinnin jalkatapista reikäkiskoon niin että liina vetää sitä nurkkaa kohti ja savet nojaa sivuseinään.. Enduro ja crossi miesten yleisesti käyttämä tapa, on ollut jo iät ja ajat ja toimii> yksinkertainen.

_________________
Ehyttä ei kannata korjata


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 20, 2015 7:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1827
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Pitäisi kuskata prätkää vajaa pari tuhatta kilsaa kuomukärryssä (sisäkorkeus 1300 mm). Tähän saakka olen köysinyt pelkästään liinoilla (edessä olevaa puupölkkyä vasten) lyhyemmille matkoilla mutta nyt vehkeen pitäisi istua paikallaan ainakin pari vuorokautta, joten en viitsi vetää sitä jouset rutussa tuota aikaa. Etupyörä on 21" ja pyörä toki lukitaan liinoilla paikalleen sekä eteenpäin että sivusuunnassa.

Onko noista Motonetin tai Bilteman telineistä mihinkään? En välttämättä olisi hävittämässä telinettä tämän reissun jälkeen, mutta nyt pitää löytää muutaman päivän sisällä riittävän hyvä teline.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -kuljetus/
Kiinnostuksen kohde olisi se 65 € maksava teline

http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833/ ... tupyoralle
Kuvaa ei ole, mutta olisiko joku käyttänyt sitä ja tietäisi kokemuksia?

Nämä ovat siis hankinnan kohteena siksi, että tällä kireällä aikataululla nuo olisi saatavissa vuorokaudessa. Kumpi noista lie parempi? Muita vaihtoehtoja ei lähettyvillä tunnu olevan ja en ehdi ajamaan montaa sataa kilsaa telineiden perässä. Kaikki tieto ja kokemukset noista telineistä on nyt tervetulleita.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com