Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Huhti 09, 2020 1:33 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2009 12:00 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1571
Hommaapa, Teemu, semmonen oikea endurovehjes niin ei huvita ajaa sillä yhtään tiesiirtymää. Johan Uraallekin ajaessa olis pitäny matkalla vaihtaa öljyt muutaman kerran ja perillä renkaat uusiin.

Vaikka itsellä on DRZ jossa on sentään kohtuupitkä huoltoväli niin nappularenkaat kuluu silmissä ja ketjut ja rattaatkin samaa vauhtia jos siirtymät aina putputellaan pikiteitä tai vaikka sorateitäkin pitkin. Melko mielellään pyörän heittää kärryyn ja ajaa lähemmäs parempia ajomestoja. Normi soratiekin on tuolle pyörällä lähes myrkkyä. Vasta kärrypolut ja sitä pienemmät alkaa tuntua hyvältä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 09, 2013 5:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1511
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
marjastaja kirjoitti:
Meillä on tämmöinen 2 pyörän teline tehtynä peräkärryyn (siis perus rakentajan kärryyn/ kipsilevyn kokoiseen)

Pyörät työnnetään kouruun ja perille päästyään ne pysyvät pystyssä ittekseen, sitten vain ohjaustangosta 2 liinaa per pyörä, toinen kärryn kylkeen ja toinen vastakkaiselle puolelle aisaa.
Takarenkaiden läpi ollaan laitettu vielä liina ihan varmuuden vuoksi ettei lähde kippaa yli jos sattuu jotain.

Teline on kakkos-nelosesta ja vanerista suurimmaksi osaksi. Ja se on niin kevyt, että kahdestaan jaksaa nostaa pois.

Kuva

Kuva
http://picasaweb.google.com/kslpitknen/GasGasEC250#

Jos joku haluaa niin piirrustukset löytyvät (jollei olla hukattu).


Mikäs tuossa on sopiva väli noille pitkittäissuuntaisille palkeille, ts. jotta renkaat mahtuu väliin jättämättä turhan suurta välystä? Pyöränä
690 ER TKC80 renkailla (jossain vaiheessa varmasti myös oikeilla nappuloilla).

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 09, 2013 8:21 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1561
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Tuommoiset mä hommaisin, jos pakussa pitäisi/saisi kuljetella http://www.cinchitdown.com/catalog/off_road_motorcycles
Tietysti sillä varaukselle, että noita jostain saisi.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 10, 2013 1:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3036
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Jos löytyy niin kerro, itsekin noita koittanut ostaa, puoli vuotta oli tilauksessa mutta koskaan ei tullut. Suomessa noita myy jos saa niin tokimoto ainakin.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 10, 2013 3:56 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Pakussa vedän pyörän sarvista kattoon kiinni, ettei ole rasitusta iskareille. Pitkillä matkoilla vedän vielä rungosta lattiaan ja pukin alle.
Joillakin olen nähnyt rakennetun turvakaaren kärriinkin, niin ei lepää iskareiden varassa mopo.

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 12:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Viestit: 414
Paikkakunta: RVN
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Kertokaas kokemattomalle mikä etupamppujen varaan kiristämisessä on vaarana? Tuolla tavalla on mopoja kuskailtu ja on mun mielestä pelannut ihan OK. Ei siis mitään telineitä. Toki kuljetuksia on vain muutama vuodessa. Jos noita kyytisi aivan jantuksenaan niin kai joku tellinki olisi ihan hyvä olemassa.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 1:19 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Kai niissä jousissa jotain kuoleentumista tapahtuu, jos päivästä toiseen kiristettynä olisivat. Ei varmasti muutamat reissut kaudessa siihen vaikuta, mutta suositellaahan sitä pyörän pitämistä pukillakin varastoitaessa...

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 2:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1161
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Aika teoreettinen ongelma se jousien kuoleentuminen kuljetuksen aikana jos liinoilla kiristetty. Ei tietenkään kannata vetää jousitusta pohjaan, mutta silleen kuitenkin että ei pääse pomppimaan. En usko tuon olevan iso ongelma vaikka nyt kevät talvella kävikin niin että toisesta keulaputkesta tuli öljyt pihalle liinoja kiristellessä. Isompi syy oli se että keulalla ajettu 170 tuntia ja ainoo huolto keulaan oli jossain 80 tunnin kohdilla öljyjen vaihto. Ei tuokaan tietty sitä tarkoita että mopoa silti kannattaisi säilyttää tarpeettoman kauaa niin että jouset on painettu kunnolla alas...

Alla kuva siitä miten esim 500EXC suositellaan sidottavaksi:
Kuva

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 3:44 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1871
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Kun pyörän vetää linttaan liinoilla, tapahtuu seuraavaa: Takaiskarissa paine nousee sen verran, mitä iskarinvarren sisääntyöntymisen aiheuttama tilavuuden muutos sitä nostaa. Ehjä iskari ei siitä ole milläänsäkään, se on suunniteltu kestämään nopeasta iskarin kasaanpainumisesta aiheutuva paineen nousu, joka on suurempi kuin mitä hitaalla puristuksella saadaan.
Keulan vaimennuspuolella sama juttu, eli terve keula ei ole milläänsäkään. Ja harvapa sitä jousitusta pohjaan vetää kuljetuksessa.
Jouset on mitoitettu niin, ettei materiaali mene myötörajalle joustomatkan puitteissa, eli nekään ei mene miksikään vaikka staattista jännitystä jatkettaisiin kuinka kauan. Ajossa jousi voi kuoleentua, väsyminen tulee mukaan kun jousta taivutellaan nopeasti satojatuhansia kertoja. Sekin on niin vähäistä, ettei siitä kannata välittää.
Tuollaisia jalkatappilinkkuja olen itsekkin suunnitellut, mutta tulin siihen tulokseen että pulttaan liinojen räikkäpäät lattiaan tappien kohdalle ja kiristän niillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 3:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 696
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
AMa kirjoitti:
Kertokaas kokemattomalle mikä etupamppujen varaan kiristämisessä on vaarana?

Jos nyt puhutaan nimenomaan kuljettamisesta, eikä säilytyksestä, niin AMan laittaman kuvan mukaisesti olen aikoinaan kuskannut enduroa treeneihin ja kisoihin vallan paljon. Mulla oli pikkumuulissa kaksi pyörää keulat menosuuntaan ja molemmat pyörät kahdella liinalla sarvista vedettynä keula hiukan kasaan. Kun katsoi, että pyörä oli pystyssä, niin ei ikinä ollut ongelmia pyörien liikkumisesta ajon aikana, vaikka välillä sorateita jonnekin kisapaikalle pitkiäkin matkoja rytyyteltiin. Yleensä vedin ylimääräisen liinan molempien pyörien yli penkin kohdalta siltä varalta, että jomman kumman pyörän toinen liina olisi sattunut katkeamaan, niin mopo olisi jäänyt kärryyn, eikä viuhunut toisen liinan varassa vastaantulevien kaistalla.
Usein näkee mitä ihmeellisimpiä kötöstyksiä pyörien sitomisesssa ja monesti aivan turhan monella liinalla. Jos haluaa varmistaa, että mopo pysyy pystyssä kärryssä kesäkelillä (talvellahan se ei kaadu, kun on piikit alla, jotka pureutuu pohjavaneriin), niin tekee esim puusta pienen pukin, eturenkaan alle, joka pitää eturenkaan sivusuunnassa paikoillaan. Tällöin, vaikka mopo olisi tullut laitettua hiukan kallelleen, se ei pääse kaatumaan, kun rengas pysyy paikallaan. Jos tämä tuki puuttuu ja mopo on kallellaan ja pohja on liukas, niin töyssyissä etupää voi uida kärryn laitaa vasten, jonka tuloksena mopo on loppuviimein kyljellään.

Edit: Niin, tämä mun sitomissysteemi vaatii tietty sen, että keula saadaan jotain tukevaa vasten (esim tukeva etuseinä).

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 4:09 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1368
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Taitaa mennä ohi topikin, mutta kannattaa otta huomioon myös kuljetustelineiden kanssa.
Tienpäällä kun pystyy poliisille todistamaan kuormankiinnityksestä ainakin seuraavat asiat säästyy rahaa, kuljettipa sitten mitä tahaansa:

Lainnattua lakiteksitiä
Lainaa:
47 §
Kuorman varmistaminen
1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden, kun kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 10 m/s2, tai sivulle tai taaksepäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 5 m/s2.
2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon. Poliisi käyttää kitkakerrointa 0,85.

48 §
Kuorman sitominen
1. Kuorman eteenpäin liikkumisen estävän sitomisvälineen on oltava mahdollisimman vaakasuorassa, eikä se ilman erityistä syytä saa olla yli 60° kulmassa vaakatasoon nähden. Sitomisväline ei saa olla ajoneuvon tai kuorman terävää reunaa vasten.
2. Sitomisvälineiden tulee olla kunnollisesti jännitettyjä, ja niiden jännitys on tarvittaessa tarkastettava kuljetuksen kestäessä. Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa. Sitomisvälineen kiristyslaite on sijoitettava siten, ettei se lisää ajoneuvon leveyttä.
5. Kuorman liikkumista eteenpäin estävien sidosten nimellislujuuksien summan kuormatilan molemmilta puolilta yhteen laskettuna on oltava vähintään kuorman painon suuruinen sekä sivulle ja taaksepäin vähintään puolet kuorman painosta, jollei kuorman tuenta ja kitka kuorman ja kuormatilan pohjan välillä tai kuorman laatu salli pienempää sidonnan lujuutta.

Liinan lujuudet

Kuormaliinoja käytettäessä on tärkeää tietää kaksi käsitettä, jotka ovat nimellislujuus ja murtolujuus. Nimellislujuuden tulee selvitä kuormaliinasta tai ainakin sen myyntipakkauksesta. Kyseessä on suurin kuormitus, joka sidottavasta kuormasta saa kohdistua liinaan. Yleensä liinassa ilmoitetaan myös murtolujuus, joka on monesti kaksi kertaa nimellislujuutta suurempi. Kyseessä on sen kuormituksen suuruus, jossa kuormaliinaa rikkoutuu. Tätä arvoa lähellekään ei kuitenkaan pidä mennä, vaan kuormasta aiheutuvan kuormituksen on oltava jo alle nimellislujuuden. Kuormituksia määritettäessä kaikki huomio onkin kiinnitettävä nimellislujuuteen.
Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä määrätään nimellislujuudesta se, että sidontavälineen tai -välineiden nimellislujuuden on oltava samansuuruinen kuorman eteenpäin vaikuttuvan voiman kanssa. Sen sijaan nimellislujuuden on oltava puolet kuorman sivuille ja taaksepäin vaikuttavasta voimasta. Lisäksi jotta sidontavälineen koko nimellislujuus saadaan huomioida, saa sidontaväline olla enintään 60 astetta vaakasuoraan tasoon nähden. Tätä suuremmissa kulmissa saa huomioida vain osan nimellislujuudesta.


Kuva

Ylemmässä tilanteessa kulma vaakasuoraan tasoon nähden on alle 60°, joten koko liinan nimellislujuus saadaan huomioida. Yksi liina siis riittää, koska liinan nimellislujuus on 2 000 kg ja kappaleen eteenpäin vaikuttava voima on 1 500 kg, mutta " Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa.".
Alemmassa tilanteessa kulma vaakasuoraan tasoon nähden on yli 60°, joten koko liinan nimellislujuutta ei saada huomioida. Jos kulman suuruus on 60–70°, on nimellislujuus 70 % alkuperäisestä. Jos kulman suuruus on 70–80°, on nimellislujuus enää vain 35 % alkuperäisestä.
Jos kuormatilan seinässä on kiinnityskohtia ja liina kiinnitetään niistä, ei seinän ja liinan välinen kulma saa olla enempää kuin 30°

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 5:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Viestit: 414
Paikkakunta: RVN
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
"Yksittäisen siteen tai kiinnittimen irtoaminen, vaurioituminen tai löystyminen ei saa heikentää muuta kuorman sidontaa."

Sanatarkasti ottaen fysikaalinen mahdottomuus ja käytännössäkin vaatisi tuplaliinoja joka nurkkaan.


Hyvää tietoa CapoSakke:lta, ei viestintuojaa ammuta vaan hämmästellään lakitekstiä ja mietitään mitenkähän sitä mahdetaan käytännössä tulkita..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 5:46 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Mitä tulee WP jousien kuoleentumiseen, niin se on jo n.5mm 40h jälkeen. Sitä ovat monet iskareiden kanssa työskennelleet ihmetelleet.
Teorian ja käytännön eroista olisi hyvä esimerkkikin, mutta taitaisi valvojat sensuroida sen... :lol:

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 8:58 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1871
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Siinä tapauksessa otan oppia ja perun virheelisen väittämäni ajossa tapahtuvan kuoleentumisen merkityksettömyydestä.
Koska olen nykyisin lähinnä nettienduristi, kaivaudun suunittelueepos kädessä teorian juoksuhautaan käytännön esimerkeistä huolimatta. Liikkumattoman kuorman (miksi kukaan suunnittelisi jousituentaa liikkumattomalle kuormalle) aiheuttama maksimijännitys jouselle on koneenosien suunnittelun pyhän kirjan mukaan puolet materiaalin murtolujuudesta, kun puolestan raskaalle, väsyttävälle kuormitukselle (siis ajaminen niin että on kivaa) maksimijännitys on 37% murtolujuudesta. Eli jousi kestää paremmin staattista kuormaa. Jos se siis kohtuudella kestää ajoa, kestää se kärriin sitomista paremmin.
Pitäisiköhän minun käydä välillä ulkoilmassa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2013 9:12 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
En miekään mitään tiedä, mutta vaihetaan kuoleentumisen takia kytkimen tai aseiden jousiakin toisinaan(erityisesti ilmakiväärit). Joskus myös näkee vanhempia moottoripyöriä, jotka eivät enään ole niin ryhdikkäitä jousituksiltaan.

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com