Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.
Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.
Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Rompparilta halpisratkaisu: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... su*#p70700THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Dominator kirjoitti:Bilteman lämmitettävät kahvat asennettu. Asennus oli helppo valmiin johtosarjan ansiosta. Ongelmia kiinnityksessä aiheutti kahvojen sisäpuolen kova ja liukas muovipinta. Superepoxilla tuntuu pysyvän Aika paksuthan nuo ovat mutta toivottavasti käpälä tottuu. Lämpiävät hyvin ja tasaisesti kumpikin kahva. Kahvojen kumi on pitävän tuntuista.
Kuinkas nuo toimineet? Hain tänään bilhelvetestä vannesuojat ja viereisessä koukussa oli noita lämpökahvoja. No pitihän sellaisetkin sitten ottaa mukaan kun olivat olevinnaan niin halavat.
- rainerb
- Viestit: 2633
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
En nyt ole lukenut ihan koko ketjua, mutta kahvalämppäreihin toimiva ratkaisu on PWM-säädin (PWM = Pulse Width Modulation) jossa ei mene edes sitten tehot hukkaan minnekään potikalle. Eli pulssittava säädin, sellainen jolla voi vaikka LEDin kirkkauttakin säätää. Se pätkii sitä täyttä jännitettä sopivassa suhteessa tosi nopeasti niin että keskiarvo on sopiva.THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.
Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
Tällainen on minulla laatikossa odottamassa:
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... nin-101543
Paremman kotelonhan tuo tarvii ehkä.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Ei ole ollut mitään murheita noiden B-kaupan kahvojen kanssa, ainoastaan kiinnittäminen hankalaa mutta sikaflex tai vastaava auttaa. Kannattaa katsoa asentaessa että menee pohjaan asti ettei jää kahvan pää alttiiksi iskuille. Kaasukäden puoli on ainakin Domin kahvaa selvästi pidempi ja sitä joutuu siirtään keskemmälle..Patukka kirjoitti:Kuinkas nuo toimineet? Hain tänään bilhelvetestä vannesuojat ja viereisessä koukussa oli noita lämpökahvoja. No pitihän sellaisetkin sitten ottaa mukaan kun olivat olevinnaan niin halavat.Dominator kirjoitti:Bilteman lämmitettävät kahvat asennettu. Asennus oli helppo valmiin johtosarjan ansiosta. Ongelmia kiinnityksessä aiheutti kahvojen sisäpuolen kova ja liukas muovipinta. Superepoxilla tuntuu pysyvän Aika paksuthan nuo ovat mutta toivottavasti käpälä tottuu. Lämpiävät hyvin ja tasaisesti kumpikin kahva. Kahvojen kumi on pitävän tuntuista.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Dominator kirjoitti:Ei ole ollut mitään murheita noiden B-kaupan kahvojen kanssa, ainoastaan kiinnittäminen hankalaa mutta sikaflex tai vastaava auttaa. Kannattaa katsoa asentaessa että menee pohjaan asti ettei jää kahvan pää alttiiksi iskuille. Kaasukäden puoli on ainakin Domin kahvaa selvästi pidempi ja sitä joutuu siirtään keskemmälle..Patukka kirjoitti:Kuinkas nuo toimineet? Hain tänään bilhelvetestä vannesuojat ja viereisessä koukussa oli noita lämpökahvoja. No pitihän sellaisetkin sitten ottaa mukaan kun olivat olevinnaan niin halavat.Dominator kirjoitti:Bilteman lämmitettävät kahvat asennettu. Asennus oli helppo valmiin johtosarjan ansiosta. Ongelmia kiinnityksessä aiheutti kahvojen sisäpuolen kova ja liukas muovipinta. Superepoxilla tuntuu pysyvän Aika paksuthan nuo ovat mutta toivottavasti käpälä tottuu. Lämpiävät hyvin ja tasaisesti kumpikin kahva. Kahvojen kumi on pitävän tuntuista.
No niin, aamupäivästä tuli laitettua paikoilleen. Vasen kahva oli tiukkudeltaan oikein hyvä, paikoilleen laittaessa piti käyttää hiukan voimaa ja kun kahvan sai painettua pohjaan saakka oli todella napakasti paikoillaan. Kaasukahva onkin sitten oma juttunsa, se on todellakin hieman väljä mutten halunnut vielä tehdä purkamatonta liitosta ja ajattelin kokeilla jokapaikanyleisapua eli ilmastontiteippiä. Tasan yksi kierros sitä kaasukahvan ympäri ja lämökahva meni nihkeästi paikoilleen eikä tunnu normaalikäytössä yrittävänkään pyöriä eli pienestä on kiinni. Jos ei tuolla pysy niin sitten muita konsteja. Sähkösarja on asiallinen ja helppo laittaa paikoileen. Tosin lisäsin siihen releen jonka ohjaus virtalukolta niin eivät vahingossa tyhjennä akkua. Lämpenee tasaisesti ja muutenkin vaikuttaa tuollaiseksi kolmen kympin palikaksi aivan hintansa väärtiltä.
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Mulla oli edellisessä pyörässä just toi sama PWM-säädin. Purin sen pois tuosta kotelosta (se piirikortti on suunnilleen kahden euron kolikon kokoinen) ja kuumaliimalla mittarikopan sisälle kiinni ja potikka siihen sopivaan kohtaan. Kyllä se hyvin pelasi sen puoltoista kesää minkä ehti mulla olemaan, en harkitsis kyllä seuraavaksi mitään muuta.rainerb kirjoitti:En nyt ole lukenut ihan koko ketjua, mutta kahvalämppäreihin toimiva ratkaisu on PWM-säädin (PWM = Pulse Width Modulation) jossa ei mene edes sitten tehot hukkaan minnekään potikalle. Eli pulssittava säädin, sellainen jolla voi vaikka LEDin kirkkauttakin säätää. Se pätkii sitä täyttä jännitettä sopivassa suhteessa tosi nopeasti niin että keskiarvo on sopiva.THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.
Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
Tällainen on minulla laatikossa odottamassa:
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... nin-101543
Paremman kotelonhan tuo tarvii ehkä.
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Kiitos vinkistä, toihan on kuin tehty kahvalämppäreille, ei kannata tohon hintaan ite kolvata. Siihen vaan sellainen nuppi joka naksuu kierrettäessä niin ei tartte kattoo asentoo. Laatikko lienee suurimmaksi osaksi tyhjä, potikan voi laittaa kohtuumittaisten johtojen päähän ja piirikortin voi "koteloida" vaikka kuumaliimalla.petev kirjoitti:Mulla oli edellisessä pyörässä just toi sama PWM-säädin. Purin sen pois tuosta kotelosta (se piirikortti on suunnilleen kahden euron kolikon kokoinen) ja kuumaliimalla mittarikopan sisälle kiinni ja potikka siihen sopivaan kohtaan. Kyllä se hyvin pelasi sen puoltoista kesää minkä ehti mulla olemaan, en harkitsis kyllä seuraavaksi mitään muuta.rainerb kirjoitti:En nyt ole lukenut ihan koko ketjua, mutta kahvalämppäreihin toimiva ratkaisu on PWM-säädin (PWM = Pulse Width Modulation) jossa ei mene edes sitten tehot hukkaan minnekään potikalle. Eli pulssittava säädin, sellainen jolla voi vaikka LEDin kirkkauttakin säätää. Se pätkii sitä täyttä jännitettä sopivassa suhteessa tosi nopeasti niin että keskiarvo on sopiva.THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.
Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
Tällainen on minulla laatikossa odottamassa:
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... nin-101543
Paremman kotelonhan tuo tarvii ehkä.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Kuinkas tuo led-himmennin kun se tarvitsee reguloidun 12V virtalähteen? Minulla molemmat pyörät pukkaa 14 volttia käynnissä ollessaan. (EXC:ssä on lisävarusteena 250 W staattori).
Itse laitoin säätimeksi Motonetin lämmityslaitteen vastuskatkaisimen, osanumero 48-2048.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-2048
1-asennolla resistanssi on hieman päälle 2 ohmia, eli saman verran kuin kaksiasentoisissa kahvalämmityssarjoissa viileämmän asennon etuvastus. Suurin teho eli 3 onkin sitten suora. Katkaisijassa on kivana ominaisuutena sivuhaara, johon tulee suora virta silloin kun asennot 1-3 ovat päällä. Laitoin siitä kengänlämmittimien tupsyyn virran. Nyt 0-asennossa ei lämpene kädet eikä jalat.
Sitten joku sanoo että tuo Motonetin vastuskatkaisin syö tehoa verrattuna elektronisiin säätimiin, mutta mitä se haittaa jos virta riittää. Huonossa kunnossa oleva ketju syö vielä enemmän.
Itse laitoin säätimeksi Motonetin lämmityslaitteen vastuskatkaisimen, osanumero 48-2048.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-2048
1-asennolla resistanssi on hieman päälle 2 ohmia, eli saman verran kuin kaksiasentoisissa kahvalämmityssarjoissa viileämmän asennon etuvastus. Suurin teho eli 3 onkin sitten suora. Katkaisijassa on kivana ominaisuutena sivuhaara, johon tulee suora virta silloin kun asennot 1-3 ovat päällä. Laitoin siitä kengänlämmittimien tupsyyn virran. Nyt 0-asennossa ei lämpene kädet eikä jalat.
Sitten joku sanoo että tuo Motonetin vastuskatkaisin syö tehoa verrattuna elektronisiin säätimiin, mutta mitä se haittaa jos virta riittää. Huonossa kunnossa oleva ketju syö vielä enemmän.
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Tämä säädin olikin mielenkiintoinen aihe, pieni googletus löysi esim. tämän joka speksin mukaan söisi sisään 12V-16V. Hmm.
Viimeksi muokannut juvander, Ma Marras 26, 2012 10:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Kyllä se mulla ainakin toimi ihan sillä jännitteellä mitä SE:n akun navoista tuli.Tase kirjoitti:Kuinkas tuo led-himmennin kun se tarvitsee reguloidun 12V virtalähteen? Minulla molemmat pyörät pukkaa 14 volttia käynnissä ollessaan. (EXC:ssä on lisävarusteena 250 W staattori).
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Jos pyörässä on akku niin sen navoissa on melkolailla siisti tasajännite. Parin voltin heitto ei yleensä 12 V laitteissa haittaa. Jos taas akkua ei ole lainkaan, niin sitten voi odottaa melko piikikästä sähköä, eikä elektroniikka tykkää sellaisesta.petev kirjoitti:Kyllä se mulla ainakin toimi ihan sillä jännitteellä mitä SE:n akun navoista tuli.Tase kirjoitti:Kuinkas tuo led-himmennin kun se tarvitsee reguloidun 12V virtalähteen? Minulla molemmat pyörät pukkaa 14 volttia käynnissä ollessaan. (EXC:ssä on lisävarusteena 250 W staattori).
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 1076
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 7:31 pm
- Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.
- Paikkakunta: aura
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
biliksen tupit tuli asennettua transalppiin ja hyvin tuntu lämpeevän.
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
Mä oon ollut tyytyväinen näihin KTM/Daytona kahvanlämppäreihin. Made in Japan. 57 Wattia ja neljä säätöaluetta ja muisti missä asennossa on viimeksi ollut. Tupin paksuus noin 30mm.
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
- Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
- Paikkakunta: Kullaa
Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä
noista tankorukkasista vielä,, mistä semmoset hyvät saa ostettua?
Melkeen jo lähdin Biltemasta hakemaan, mutta onnekseni luin täältä että ei kannata sotkeentua..
Kahvanlämppäreitä en ainakaan vielä hanki(on yks vanha kelkka josta semmoset vois käydä ostamassa ilman S:ssää)
ittekkin ne tankorukkaset vois tietusti tehdä,, materiaali vaan mietityttää, mistä saa kerralla tehtyä hyvät??
Melkeen jo lähdin Biltemasta hakemaan, mutta onnekseni luin täältä että ei kannata sotkeentua..
Kahvanlämppäreitä en ainakaan vielä hanki(on yks vanha kelkka josta semmoset vois käydä ostamassa ilman S:ssää)
ittekkin ne tankorukkaset vois tietusti tehdä,, materiaali vaan mietityttää, mistä saa kerralla tehtyä hyvät??