Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja THA »

Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.

Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä.
Rompparilta halpisratkaisu: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... su*#p70700
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Dominator kirjoitti:Bilteman lämmitettävät kahvat asennettu. Asennus oli helppo valmiin johtosarjan ansiosta. Ongelmia kiinnityksessä aiheutti kahvojen sisäpuolen kova ja liukas muovipinta. Superepoxilla tuntuu pysyvän :!: :?: Aika paksuthan nuo ovat mutta toivottavasti käpälä tottuu. Lämpiävät hyvin ja tasaisesti kumpikin kahva. Kahvojen kumi on pitävän tuntuista.

Kuinkas nuo toimineet? Hain tänään bilhelvetestä vannesuojat ja viereisessä koukussa oli noita lämpökahvoja. No pitihän sellaisetkin sitten ottaa mukaan kun olivat olevinnaan niin halavat.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja rainerb »

THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.

Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
En nyt ole lukenut ihan koko ketjua, mutta kahvalämppäreihin toimiva ratkaisu on PWM-säädin (PWM = Pulse Width Modulation) jossa ei mene edes sitten tehot hukkaan minnekään potikalle. Eli pulssittava säädin, sellainen jolla voi vaikka LEDin kirkkauttakin säätää. Se pätkii sitä täyttä jännitettä sopivassa suhteessa tosi nopeasti niin että keskiarvo on sopiva.

Tällainen on minulla laatikossa odottamassa:

http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... nin-101543

Paremman kotelonhan tuo tarvii ehkä.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Patukka kirjoitti:
Dominator kirjoitti:Bilteman lämmitettävät kahvat asennettu. Asennus oli helppo valmiin johtosarjan ansiosta. Ongelmia kiinnityksessä aiheutti kahvojen sisäpuolen kova ja liukas muovipinta. Superepoxilla tuntuu pysyvän :!: :?: Aika paksuthan nuo ovat mutta toivottavasti käpälä tottuu. Lämpiävät hyvin ja tasaisesti kumpikin kahva. Kahvojen kumi on pitävän tuntuista.
Kuinkas nuo toimineet? Hain tänään bilhelvetestä vannesuojat ja viereisessä koukussa oli noita lämpökahvoja. No pitihän sellaisetkin sitten ottaa mukaan kun olivat olevinnaan niin halavat.
Ei ole ollut mitään murheita noiden B-kaupan kahvojen kanssa, ainoastaan kiinnittäminen hankalaa mutta sikaflex tai vastaava auttaa. Kannattaa katsoa asentaessa että menee pohjaan asti ettei jää kahvan pää alttiiksi iskuille. Kaasukäden puoli on ainakin Domin kahvaa selvästi pidempi ja sitä joutuu siirtään keskemmälle..
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Dominator kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
Dominator kirjoitti:Bilteman lämmitettävät kahvat asennettu. Asennus oli helppo valmiin johtosarjan ansiosta. Ongelmia kiinnityksessä aiheutti kahvojen sisäpuolen kova ja liukas muovipinta. Superepoxilla tuntuu pysyvän :!: :?: Aika paksuthan nuo ovat mutta toivottavasti käpälä tottuu. Lämpiävät hyvin ja tasaisesti kumpikin kahva. Kahvojen kumi on pitävän tuntuista.
Kuinkas nuo toimineet? Hain tänään bilhelvetestä vannesuojat ja viereisessä koukussa oli noita lämpökahvoja. No pitihän sellaisetkin sitten ottaa mukaan kun olivat olevinnaan niin halavat.
Ei ole ollut mitään murheita noiden B-kaupan kahvojen kanssa, ainoastaan kiinnittäminen hankalaa mutta sikaflex tai vastaava auttaa. Kannattaa katsoa asentaessa että menee pohjaan asti ettei jää kahvan pää alttiiksi iskuille. Kaasukäden puoli on ainakin Domin kahvaa selvästi pidempi ja sitä joutuu siirtään keskemmälle..

No niin, aamupäivästä tuli laitettua paikoilleen. Vasen kahva oli tiukkudeltaan oikein hyvä, paikoilleen laittaessa piti käyttää hiukan voimaa ja kun kahvan sai painettua pohjaan saakka oli todella napakasti paikoillaan. Kaasukahva onkin sitten oma juttunsa, se on todellakin hieman väljä mutten halunnut vielä tehdä purkamatonta liitosta ja ajattelin kokeilla jokapaikanyleisapua eli ilmastontiteippiä. Tasan yksi kierros sitä kaasukahvan ympäri ja lämökahva meni nihkeästi paikoilleen eikä tunnu normaalikäytössä yrittävänkään pyöriä eli pienestä on kiinni. Jos ei tuolla pysy niin sitten muita konsteja. Sähkösarja on asiallinen ja helppo laittaa paikoileen. Tosin lisäsin siihen releen jonka ohjaus virtalukolta niin eivät vahingossa tyhjennä akkua. Lämpenee tasaisesti ja muutenkin vaikuttaa tuollaiseksi kolmen kympin palikaksi aivan hintansa väärtiltä.
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja petev »

rainerb kirjoitti:
THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.

Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
En nyt ole lukenut ihan koko ketjua, mutta kahvalämppäreihin toimiva ratkaisu on PWM-säädin (PWM = Pulse Width Modulation) jossa ei mene edes sitten tehot hukkaan minnekään potikalle. Eli pulssittava säädin, sellainen jolla voi vaikka LEDin kirkkauttakin säätää. Se pätkii sitä täyttä jännitettä sopivassa suhteessa tosi nopeasti niin että keskiarvo on sopiva.

Tällainen on minulla laatikossa odottamassa:

http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... nin-101543

Paremman kotelonhan tuo tarvii ehkä.
Mulla oli edellisessä pyörässä just toi sama PWM-säädin. Purin sen pois tuosta kotelosta (se piirikortti on suunnilleen kahden euron kolikon kokoinen) ja kuumaliimalla mittarikopan sisälle kiinni ja potikka siihen sopivaan kohtaan. Kyllä se hyvin pelasi sen puoltoista kesää minkä ehti mulla olemaan, en harkitsis kyllä seuraavaksi mitään muuta.
Avatar
Hanski T
Viestit: 571
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

petev kirjoitti:
rainerb kirjoitti:
THA kirjoitti:Se säädin vaan tulee vähän kalliiks, siis eihän se tarvii kun kunnon potikan, mutta tehonkestoo 10x tarpeen olis hyvä. Säätöpaneleissakin kun pistää halpoja/esim. 2xnimellisteho niin pikkuongelmaa kun käy toisella koneella kattoon ja vähän venähtää 4-5h niin potikoiden resistanssit on ihan persiillään ja säädöt kuusessa. Ei se varmaan mopokäytössä matka-ajossa paljoo siedettävämpi ominaisuus ole.
No sit ne 5e/kpl (alv 0) potikat maksaakin yksittäin tyyliin kympin tai 10 erissäkin tyyliin 9,5e, ei millään pysty ottaan sataa.

Jos jostain saiskin järkevästi pienissä erissä kunnollisia, tiputtasin pois 15W ja laittasin 20W setteihin mukaan potikat, mut hinta pitäis jäädä alle 30e vs. nyt 40e.
En nyt ole lukenut ihan koko ketjua, mutta kahvalämppäreihin toimiva ratkaisu on PWM-säädin (PWM = Pulse Width Modulation) jossa ei mene edes sitten tehot hukkaan minnekään potikalle. Eli pulssittava säädin, sellainen jolla voi vaikka LEDin kirkkauttakin säätää. Se pätkii sitä täyttä jännitettä sopivassa suhteessa tosi nopeasti niin että keskiarvo on sopiva.

Tällainen on minulla laatikossa odottamassa:

http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... nin-101543

Paremman kotelonhan tuo tarvii ehkä.
Mulla oli edellisessä pyörässä just toi sama PWM-säädin. Purin sen pois tuosta kotelosta (se piirikortti on suunnilleen kahden euron kolikon kokoinen) ja kuumaliimalla mittarikopan sisälle kiinni ja potikka siihen sopivaan kohtaan. Kyllä se hyvin pelasi sen puoltoista kesää minkä ehti mulla olemaan, en harkitsis kyllä seuraavaksi mitään muuta.
Kiitos vinkistä, toihan on kuin tehty kahvalämppäreille, ei kannata tohon hintaan ite kolvata. Siihen vaan sellainen nuppi joka naksuu kierrettäessä niin ei tartte kattoo asentoo. Laatikko lienee suurimmaksi osaksi tyhjä, potikan voi laittaa kohtuumittaisten johtojen päähän ja piirikortin voi "koteloida" vaikka kuumaliimalla.
SF 1098S
MTS V4S
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Tase »

Kuinkas tuo led-himmennin kun se tarvitsee reguloidun 12V virtalähteen? Minulla molemmat pyörät pukkaa 14 volttia käynnissä ollessaan. (EXC:ssä on lisävarusteena 250 W staattori).

Itse laitoin säätimeksi Motonetin lämmityslaitteen vastuskatkaisimen, osanumero 48-2048.

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-2048

1-asennolla resistanssi on hieman päälle 2 ohmia, eli saman verran kuin kaksiasentoisissa kahvalämmityssarjoissa viileämmän asennon etuvastus. Suurin teho eli 3 onkin sitten suora. Katkaisijassa on kivana ominaisuutena sivuhaara, johon tulee suora virta silloin kun asennot 1-3 ovat päällä. Laitoin siitä kengänlämmittimien tupsyyn virran. Nyt 0-asennossa ei lämpene kädet eikä jalat.

Sitten joku sanoo että tuo Motonetin vastuskatkaisin syö tehoa verrattuna elektronisiin säätimiin, mutta mitä se haittaa jos virta riittää. Huonossa kunnossa oleva ketju syö vielä enemmän. 8)
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja juvander »

Tämä säädin olikin mielenkiintoinen aihe, pieni googletus löysi esim. tämän joka speksin mukaan söisi sisään 12V-16V. Hmm.
Viimeksi muokannut juvander, Ma Marras 26, 2012 10:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja petev »

Tase kirjoitti:Kuinkas tuo led-himmennin kun se tarvitsee reguloidun 12V virtalähteen? Minulla molemmat pyörät pukkaa 14 volttia käynnissä ollessaan. (EXC:ssä on lisävarusteena 250 W staattori).
Kyllä se mulla ainakin toimi ihan sillä jännitteellä mitä SE:n akun navoista tuli.
Avatar
Hanski T
Viestit: 571
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

petev kirjoitti:
Tase kirjoitti:Kuinkas tuo led-himmennin kun se tarvitsee reguloidun 12V virtalähteen? Minulla molemmat pyörät pukkaa 14 volttia käynnissä ollessaan. (EXC:ssä on lisävarusteena 250 W staattori).
Kyllä se mulla ainakin toimi ihan sillä jännitteellä mitä SE:n akun navoista tuli.
Jos pyörässä on akku niin sen navoissa on melkolailla siisti tasajännite. Parin voltin heitto ei yleensä 12 V laitteissa haittaa. Jos taas akkua ei ole lainkaan, niin sitten voi odottaa melko piikikästä sähköä, eikä elektroniikka tykkää sellaisesta.
SF 1098S
MTS V4S
kari.k
Viestit: 1076
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 7:31 pm
Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.
Paikkakunta: aura

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja kari.k »

biliksen tupit tuli asennettua transalppiin ja hyvin tuntu lämpeevän.
KTM-JP
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 5:10 pm
Pyörä: KTM
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja KTM-JP »

Mä oon ollut tyytyväinen näihin KTM/Daytona kahvanlämppäreihin. Made in Japan. 57 Wattia ja neljä säätöaluetta ja muisti missä asennossa on viimeksi ollut. Tupin paksuus noin 30mm.

Kuva
eero1989
Viestit: 411
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 5:38 pm
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana
Paikkakunta: Kullaa

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

noista tankorukkasista vielä,, mistä semmoset hyvät saa ostettua?
Melkeen jo lähdin Biltemasta hakemaan, mutta onnekseni luin täältä että ei kannata sotkeentua..
Kahvanlämppäreitä en ainakaan vielä hanki(on yks vanha kelkka josta semmoset vois käydä ostamassa ilman S:ssää) :lol:
ittekkin ne tankorukkaset vois tietusti tehdä,, materiaali vaan mietityttää, mistä saa kerralla tehtyä hyvät??
Vastaa Viestiin