Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 572
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Molemmissa pyörissäni on nyt tyydyttävästi toimivat kahvalämppärit, mutta seuraavat on aikomus on toteuttaa seuraavasti: Orkkis- tai hyvät tarviketupet (siis ilman lämmitystä), kaksi kaasukäden tuppea, ja tankoon kytkin puolelle muutama kutistesukkakerros. Lämmityselementit noin 25W, kalvoliuskat joista kuvia tässäkin ketjussa. Näin kummallekin puolelle saadaan kutakuinkin identtinen lämmitysvaste, alkuperäinen kytkinpuolen kumihan on paksumpi mikä hidastaa lämpiämistä.
Valmiit kahvalämppärit ovat aika kovaa kumia, enkä myöskään tykkää paksuista kahvoista. Vasenta kättä tulee irroitettua kahvasta aika usein, jolloin hanska (ja kahvakin) jäähtyy viimassa nopeasti. Siksi vasen saisi itse asiassa lämmetä vähän enemmän kuin oikea. Sarjadiodilla on helppo pudottaa jomman kumman puolen tehoa, siihen jää noin puoli volttia/kpl.

Säädin on helppo tehdä 555-piirillä ja fetillä, ongelmallisinta on löytää pesunkestävä tolkullisen kokoinen 4- tai 5-asentoinen kytkin tai potikka. Paras olisi jos sen saisi pyörässä jo valmiina olevien kytkinten kanssa samaan koteloon (itse säätimen voi tietenkin langoittaa vaikka ajovalon taakse). Merkkivalo ledipalkilla.

Mutta jos löydän hyvät valmistupet niin sitten tyydyn niihin.
SF 1098S
MTS V4S
fastfox
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 2:16 pm
Paikkakunta: Akaa

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja fastfox »

ejj kirjoitti:
fastfox kirjoitti: Säätimen tein 555 piiristä suurinpiirtein näiden http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html ohjeiden mukaan.
Mitä tarkoittaa suurinpiirtein? Pitikö muuttaa jotain, että sait toimimaan säätimen?
No ei, ihan toimiva se on. Komponentteja ei löytyny ihan samoja mitä tolla jannulla. Sinnepäin kun oli niin toimi näköjään sekin. Tais olla, että ainakin potikkaa(R1) ei löytyny kun 50k ja pistin sit vastaavasti C1:stä 2 kertaa isommaksi että taajuus on tuo 150Hz noin. Ei mitään syytä tuohon, se vaan tuntuu kivalta luvulta...

555 plussan kytkin sen potikan kytkimen kautta(ei siis noissa kuvissa) ja samaan karvaan merkkivaloledin. Kyllä noilla ohjeilla sen kaikki tekee jolla vaan kolvi pysyy kädessä (ja näköjään semmonnekin jolla se tuppaa tipahteleen)
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja AM »

Vilkkureleestä löytyy 555:nen sisältä. Kotelokin on valmiina ja kunnon rele :roll: Potikalle vaan johdot. Kokeillan kunhan ehditään.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

AM kirjoitti:Vilkkureleestä löytyy 555:nen sisältä. Kotelokin on valmiina ja kunnon rele :roll: Potikalle vaan johdot. Kokeillan kunhan ehditään.
Mielenkiintoista, tuo ratkaisu ei tarvitse edes merkkivaloa kun päälläolon kuulee naksunnasta :lol:
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja rainerb »

AM kirjoitti:Vilkkureleestä löytyy 555:nen sisältä. Kotelokin on valmiina ja kunnon rele :roll: Potikalle vaan johdot. Kokeillan kunhan ehditään.
Perinteisestä vai LED-vilkku-yhteensopivasta? Tod.näk. jälkimmäisestä kai.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
matti
Viestit: 452
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Pyörä: KTM ADV640
Paikkakunta: Kello & Kerava

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja matti »

AM kirjoitti:Vilkkureleestä löytyy 555:nen sisältä. Kotelokin on valmiina ja kunnon rele...
rainerb kirjoitti:Perinteisestä vai LED-vilkku-yhteensopivasta...
Kunnollista ja kunnossa edelleen -ista; näissä mopohommissa voisi laskea
erotteluasteesta riippuen jopa viidenlaisia toinen toistaan kunnollisempia,
siis omaan hommaansa, "releitä" :twisted: !

Otetaanpa vaikka kytkentätaajuusjärjestyksessä:

1. Starttisolenoidi.
Kestää oikein hienosti kymmenien ampeerien virtoja vaikka useita kertoja päivässä.

2. Valorele, perinteinen releen näköinen rele.
Kytkee lähes mopon eliniän useamman ampeerin virtaa jopa satoja kertoja päivässä.

3./3.1 Vilkkurele ja 3.2/4. LED-vilkkurele.
Perinteisimmillään (ja samalla LED-mielessä surkeimmillaan) kuormanpuutteen osoittavana
linkuttelee ampeerin kahden virtaa "toimii - ei toimi - toimii" -tahdissa melkein läpi
elämän risteysten ja ohitusten.

5. Kahvalämppäreiden pulssisuhdesäätö-FET.
Esim. 150 Hz tahdissa FET kytkee 555:n ohjaamana kahvalämppäreiden päällä/pois-
suhdetta näppituntumaa varjellen, virtaa hälläkin ampeerin kaksi. Jos mekaaninen
rele, olkoonpa kuinka kunnollinen hyvänsä esimerkiksi vilkkuun ajateltuna ehtisi
tuohon vauhtiin, niin se ajautuisi ennenaikaiseen itsemurhaan jo ensimmäisenä
päivänä, kun 150 1/s * 3600 s/h *24 h = 13.000.000 kytkentää vuorokaudessa 8) !
Tosin ei ne näpit kyllä tarvitse noin taajaa säätämistä. Muutaman sekunninkin
kytkentäväli voisi riittää, jolloin normipäivänäkin valmistettu rele voisi kestää
hyvällä tuurilla ja vähällä lämmittelyllä vaikka toisenkin talven...
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja AM »

Hellan TBB54DOT 2(4)x21W vilkkureleestä on kysymys. Telefunkeninin tekemällä piirillä U243B. Niitä nyt sattu olemaan tallin perukoilla ja "vilkkumistiheyttä" harventamalla oli ajatus kokeilla releen kestävyyttä.

Tuolta löytyy laskukaavaa sopivalle konkalle ja vastukselle.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzusyu.pdf
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Tarvitseeko kovin mutkikkaita säätöjä olla? Oolraitin sarja on ajanut asiansa hyvin ja kestänyt jo kuutisen vuotta. Katkaisija on nyt hiekkaa täynnä ja pitää vaihtaa talven mittaan. Tuossa on 2 tehoa, joista heikompi saa syksyllä ja keväällä olla melkein aina päällä. Tehoasento laitetaan sitten, kun mikään ei riitä.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja AM »

No aina sitä pitää olla jotain rojektin poikasta. :roll:
Voishan sitä kehitellä mikrokontrollerista kolmella lämpötila-anturilla vekottimen joka menee päälle ulkolämpötilan mukaan ja tehot säätyy kumpaakin kahvaan erikseen.Kahvoissa olevien anturien mukaan. :roll: mitähän vielä.

Täälä vanha ketju lämppäreistä
viewtopic.php?f=6&t=7870&st=0&sk=t&sd=a ... 4mmittimet
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Avatar
ejj
Viestit: 79
Liittynyt: To Kesä 04, 2009 3:42 pm
Pyörä: Yamaha XT660
Paikkakunta: Oulu

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja ejj »

fastfox kirjoitti:Säätimen tein 555 piiristä suurinpiirtein näiden http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
Kiitti hyvästä linkistä. Hain elektroniikkakaupasta osat ja rakentelin säätimen 100k kytkinpotikalla ja merkki LED:llä. FET:ksi löytyi IRFZ48N, joka kestää 64A/140W :)
Hyvin tuntuu toimivan. Osat ilman koteloa maksoi ~7€.
Avatar
ramirin
Viestit: 1342
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja ramirin »

joku kirjoitti:
jokumuu kirjoitti:Hellan TBB54DOT 2(4)x21W vilkkureleestä on kysymys. Telefunkeninin tekemällä piirillä U243B.... Säätimen tein 555 piiristä suurinpiirtein näiden http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html .. tehot nyt suunnilleen 0-30%-70%-100%..portaattomia LED-himentimiä, jotka ovat siis PWM-säätimiä
Partco myy 20W DC-moottorin säätimen rakennussarjaa (perustuu 555 piiriin ja transistoriin, säätöpotikassa ei ole ollenkaan kytkintä. eli piiri korvaa alkuperäisen 500k potikan (kytkiksessä VR1) löytämälläni 47k kytkimellä varustetulla potikalla. Ilmeisesti tuo vaikuttaa jotenkin piirin toimintataajuuteen, vastuksia (R1, R2 ja R3) muuttamaan säätimen 100k kytkinpotikalla ja merkki LED:llä. FET:ksi löytyi IRFZ48N, joka kestää 64A/140W :)... pulssisuhdesäätö-FET.
Esim. 150 Hz tahdissa FET kytkee 555:n ohjaamana kahvalämppäreiden päällä/pois-
suhdetta, kun 150 1/s * 3600 s/h *24 h = 13.000.000 kytkentää vuorokaudessa.
Helpot asentaa plug&play.
No näillä pääsee varmaan jo päivittämään MyFace ja Faceplace statuksia, puhelut mykistyy säädön ajaks luutuutilla, pitää lokia talven pakkasista pilvipalveluna ja tottahan omat säädöt voi jakaa muiden samanmielisten kanssa langattomasti jne?? :lol: :mrgreen: :lol:

Eli nopea koonti niile jotka eivät ole aktiivisesti olleet seuraamassa kahvanlämmittimien nykytilaa ja trendejä 8)
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
tonza
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 2:28 pm
Pyörä: 950Adventure
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja tonza »

Tuli yhtääkkiä pakonomanen tarve lähteä ajamaan vaikka lumi maassa ja suvi kumit pyörässä.
Mutta tulipahan testattua DICE lämpökahvat
Linkki nyt -5 asteessa

Hyvin vörkkii, tasasesti lämpiää. Eikä edes tarvi täysillä pitää kun pitempään päästelee..

Saa nähä sit että kauanko kestää..
Avatar
Hanski T
Viestit: 572
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

ramirin kirjoitti:
joku kirjoitti:
jokumuu kirjoitti:Hellan TBB54DOT 2(4)x21W vilkkureleestä on kysymys. Telefunkeninin tekemällä piirillä U243B.... Säätimen tein 555 piiristä suurinpiirtein näiden http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html .. tehot nyt suunnilleen 0-30%-70%-100%..portaattomia LED-himentimiä, jotka ovat siis PWM-säätimiä
Partco myy 20W DC-moottorin säätimen rakennussarjaa (perustuu 555 piiriin ja transistoriin, säätöpotikassa ei ole ollenkaan kytkintä. eli piiri korvaa alkuperäisen 500k potikan (kytkiksessä VR1) löytämälläni 47k kytkimellä varustetulla potikalla. Ilmeisesti tuo vaikuttaa jotenkin piirin toimintataajuuteen, vastuksia (R1, R2 ja R3) muuttamaan säätimen 100k kytkinpotikalla ja merkki LED:llä. FET:ksi löytyi IRFZ48N, joka kestää 64A/140W :)... pulssisuhdesäätö-FET.
Esim. 150 Hz tahdissa FET kytkee 555:n ohjaamana kahvalämppäreiden päällä/pois-
suhdetta, kun 150 1/s * 3600 s/h *24 h = 13.000.000 kytkentää vuorokaudessa.
Helpot asentaa plug&play.
No näillä pääsee varmaan jo päivittämään MyFace ja Faceplace statuksia, puhelut mykistyy säädön ajaks luutuutilla, pitää lokia talven pakkasista pilvipalveluna ja tottahan omat säädöt voi jakaa muiden samanmielisten kanssa langattomasti jne?? :lol: :mrgreen: :lol:

Eli nopea koonti niile jotka eivät ole aktiivisesti olleet seuraamassa kahvanlämmittimien nykytilaa ja trendejä 8)
No nyt unohdit vielä sen että joka startissa ladataan päivitykset netistä ja käynnistetään kone uudelleen, ninkun mulla.
SF 1098S
MTS V4S
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja meikä »

Minkälaista vastuslankaa voisi laittaa jarru ja kytkinkahvoihin lämmittämään? Muuten kyllä tarkenee hanskoilla kuin hanskoilla mutta kytkin ja jarrusormet jäätyvät. Teippasin jos kahvat mutta se ei merkittävästi auttanut, nyt pitäisi saada teipin alle pätkä vastuslankaa tai vastaavaa, mutta mitä?
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Kahvalämppäri. Minkälainen ja mistä

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Onko kellään hajua et kestääkö crm laturi näitä kahvalämppäreitä? Ajattelin tuota allrightin kalvoja asentaa tuohon rassiin
Yksinäinen Susi
Vastaa Viestiin