Mikä Rukka

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kunkku kirjoitti:Minulla on ollut kaksi vuotta Anatomic käytössä "ykköspukuna", joten jonkinlaisia kokemuksia on ehtinyt kertyä. Se on kaikista käyttämistäni puvuista "nahkapukumaisin", istuu todella hyvin ja kaikki löysät on mahdollista kiristää pois. Hihansuut ja kaulus ovat todella tiiviitä. Suojat muotoutuvat hyvin, muutamien minuuttien käytön jälkeen niitä ei enää huomaa. Jos jotakin miinusta, niin vetoketjuilla suljettavat tuuletusaukot saisivat olla vielä suuremmat ja vetoketjujen vedin helpommin löydettävissä ajon aikana.
Hieno puku, mutta kallis. Ostohinta tosin yleensä unohtuu aikaa myöten, etenkin jos voi olla ostokseensa tyytyväinen.
Aivan, kallishan se on.... Onko sinulla kokemusta sen toimivuudesta sateessa? Minä olen oikeastaan sadesäällä toimivaa reissuasua vailla. Ja ainakin mainossivuilla on niin paljon hienoa tekstiä, ettei siitä oikein valkene, että pitääkö tuo veden ja tuulen ulkopuolella vai ei :P
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
Yamato
Viestit: 621
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Å kirjoitti:
Yamato kirjoitti:Jokos täällä on kokemuksia uudesta lockout "vetoketjusta" ja sen toimivuudesta/käytettävyydestä? Å on ainakin Armas takin myötä päässyt sitä kokeilemaan käytännössä?
Ekat käyttökokemukset ovat pelkästään positiiviset...
No hyvä. Takuukorjaukseen lähettämäni Armas takki tulee siis todennäköisesti toimivana takaisin :P

Itselläni oli ongelmia saada sulkija kiinni ja jos sen sai kiinni niin ei se enää auennut ilman taistelua.

Muutaman testilenkin olen ajanut Armas -puku päällä ja tuota sulkijaongelmaa lukuunottamatta on kyllä aivan mahtava puku. Yhden reissun tein pikkupakkasessa/vesisateessa ja olo oli silloinkin lämmin sekä kuiva. Lisää käyttökokemuksia kertyy, kunhan saan takin takaisin ensiviikolla.
Aspe
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 8:27 pm
Pyörä: Canyon XC
Paikkakunta: Krefeld

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Aspe »

Matka-ajoihin ostin viime kaudelle ArmaX takin, takki vaikuttaa kaikin puolin toimivalta. Pintakankaaseen laminoitu Gore on mukavampi sateella, kun asu pysyy kuivana pinnasta. Jos kalvo on vuoressa, kastuu takin kangas ja se alkaa tuntumaan kylmemmältä eikä märkä pintakangas myöskään hengitä.
Muutoinkin yksityiskohdat kuten kaulasuoja ja hihojen suut on toteutettu Armaxissa hyvin.
Armax taitaa olla pitkälti sama takki kuin nykyinen Armas, jossa vetoketju on muuttunut minigrip pussin sulkijamekanismiin.

Itse en ole oikein ymmärtänyt nuiden irtovuoreen laitettujen Gorekalvojen hyvyyttä. Kyllähän ne ilman vuorta hengittävät hyvin, mutta eka sadekuurossa ollaan sitten housut nilkoissa tienposkessa vuoria asentamassa. Samalla vaivalla ajaa kalvottomilla perushousuilla ja vetää sadehousut päälle kun sade yllättää.

Enduroajoasun ostossa ongelmaksi tulee koko, kun enduroiluun pitäisi saada mahtumaan suojatkin alle. Matkasurautuksilla taas iso puku lepattaa.
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Lainaan tähän aikaiseman kirjoitukseni tuolta ajopuku ketjusta.

Kun kysyit mikä maksaa :?:
rainerb kirjoitti:Miten nuo Rukkan siakakalliit (puku + housut yli 2000€) vaatteet mahtavat toimia? Mikä niissä maksaa ja kannattaako ostaa, jos saa halvalla?

t. Sulo Vilén
Tässä vastaus ja perusteet, mikä ajopuvuissa maksaa. :shock:
CapoSakke kirjoitti:Tuossa tuo materiaalierojen syvin olemus lyhyesti selitettynä:

Vedenpitävyyteen / hengitävyyteen vaikuttaa käytetyt materiaalit sekä valmistustekniikka.
Ikävä kyllä nuo halvemmat mallit on tehty 50 - 200 kalvolla, joka ei ole tarkoitettukaan kestämään [5 -20 cm Vesipatsasta] enempää veden painetta.
Kalvo on kyllä veden pitävä, mutta vain GORE-TEX® kalvon luokitukseen saakka.
Ajoviiman paine aiheutaa jo enemmän painetta, kuin halpakalvo pitää vettä.
Tietysti kun kalvon vedenpitävyys kasvaa, kasvaa myös materiaalikustannus ja kalvon paino, joka vaikutaa lopputuotteen ominaisuuksiin ja hintaan.
Myöskään pelkkä GORE-TEX® ei tee autuaaksi, koska kalvon ominaisuus hengitää toimii vain jos alusasut hengitävät ja poistavat kosteutta jota keho tuottaa.
Eli GORE-TEX® toimii, kun materiaalit ovat oikeat, koko pukeutumisessa.

GORE-TEX® tuotemerkki on erittäin tarkka valmistusmenetelmistä, tuotteiden laadusta ja vedenpitävyydestä ja auditoi kaikki GORE-TEX® tuotteita käyttävät toimittajat.
GORE-TEX® siis tarkastaa koko tuotanto ketjun ja tuotteiden laadun alusta loppuun, ja mikäli tuote ei täytä GORE-TEX® laatustandardeja ei tuotteella ole oikeutta käyttää GORE-TEX® merkkiä.
Tietysti tämäkään ei poista piratismia, jota allalla kuin alalla nykyisin esiintyy, mutta tämän huomaa yleensä hinnassa.

Verrataan asiaa kurapyörän rengastukseen, jos edessä talvella nastat ja takan suvikumi niin ohjattavuus on loistavaa mutta eteneminen vaikeaa, ja "vice versa".
Eli joutuu ostamaan koko setin!

Joten "KYMCON" hinnalla ja tekniikalla ei saa kunnon kurapyörää.


Waterproof is not always really waterproof!
All membranes promise to be waterproof. However, for membrane jackets or membrane pants, you should take into account that the minimum requirements in terms of water pressure for waterproof recreational garments and sportswear is only 50 mbar (equivalent to 500mm = 50 cm).
Yet, when you just kneel or when you face a stiff headwind during your ride, there’ll be already much higher pressures (up to 400 mbar = 4,000 mm = 4 m).
Thus, in terms of your garment’s waterproof property, you should make sure that the membrane used has a water column of at least 500 mbar (5,000 mm = 5 m).
The STATEX® membrane has a water column of more than 1,000 mbar (10,000 mm = 10 m).
GORE-TEX® is waterproof up to a water column of even 8,000 mbar (80,000 mm = 80 m).

Breathability or air conditioning?
To stay healthy, our body has to maintain a core temperature of approx. 37°C. When the temperature rises – whether due to high outside temperatures or due to physical exertion – the excess heat will be given off to the outside. This takes place, on the one hand, through the act of breathing and, on the other hand, through the skin. If these two ways are not sufficient, the body gives off perspiration and thus provides for a cooling ”evaporation cold”. For the moment, this will readjust the temperature balance. However, if the perspiration moisture remains in the garment for too long or in excessive amounts, our well-being will be impaired and hypothermia begins to set in, especially when the wind and cold air from the outside also have their effect. So garments must take care that perspiration is transported away from the skin, as fast as possible, and that this moisture will be able to evaporate on the outside.
The garment’s vapor penetration value (breathability) is of vital importance in this respect. The higher the breathability – usually specified in MVTR (g/m2/24h) – the more water vapor (in gram) can be given off in 24 hours in an area of one square meter. Breathability is not an active process – as the term might suggest. It is much rather a process which depends on temperature and humidity.

1. The colder the outside temperature compared with the inside temperature...
2. The drier the outside air compared with the inside air...
... the better the breathability system will function.

What happens during motorcycle rides in the rain in the summertime??
Actually, breathability functions rather well despite the high humidity and the supposedly high temperatures. The water evaporating on the garment’s surface will generate evaporation coldness and thus provides the necessary temperature differential.

The weakest element is decisive!!
To ensure the efficacy of the applied climate membrane to its full extent, it is extremely important to provide for a finely tuned coordination of all the materials used. As is often the case: the weakest link in the chain will be the decisive factor for the results. Thus, the material or the layer with the lowest breathability will determine the breathability of the entire system. It’s frequently the outer material employed. That’s why specially lined Cordura® for GORE-TEX® products to guarantee maximum breathability (up to an MVTR value of 10,000 g/m2/24 h).
But unsuitable undergarments/underwear will also have a negative effect.
So you should wear suitable functional underwear which will support the moisture transport away from your body to the upper layers (the layered ”onion skin” effect). Cotton is unsuitable here because it absorbs and stores the moisture but will not transport it away. The materials for functional underwear –Thermolite®Base or CoolMax® – meet these requirements perfectly, and they will help your motorcycle outerwear to reach its optimum breathability.

Care
Textile motorcycle garments can generally be washed or cleaned as follows.
Please comply always with the sewn-in instructions for care!!
• Machine wash on delicate cycle at 30-40°C, with a moderate amount of detergent for delicate wash; without softener!!
Rinse thoroughly.
• Load drum with only 1 jacket or 1 pair of pants.
• Remove crash pads from pockets before washing.
• Dryer setting at low temperature of up to 55°C max.
• Iron, if needed (on lowest heat setting).
• If needed, re-treat with a commercially available treatment spray (to maintain the garment’s water and stain repellency
feature).
• Do not staple any numbers/labels to the garment !!!

High tech in every fiber – textile materials

Fabrics made of polyamide (PA) are primarily used for motorcycle garments, because of their high abrasion resistance. Since most of these fibers have a very smooth surface, the seam tear strength (slip resistance) is very low. To prevent the seams from tearing out, most of these fabrics are coated (often with polyurethane) or lined (spot gluing a second layer of a very thin knit fabric). Depending on the type and quality of this second layer, the water vapor permeability (breathability) of the fabric will be more or less adversely affected. Best breathability is provided by the lined CORDURA® 500 products for GORE-TEX® articles. Here, the fine pores between the fabric threads are maintained and ensure a maximum degree of breathability. This will only be surpassed by CORDURA® AFT (Air Flow Technology).

Tough in sports – indestructible on trips

CORDURA® fabrics are an important component of sophisticated motorcycle garments. Excellent strength and durability enable the design of high performance garments which are considerably more lightweight than classical leather garments. Comfortable and tough – motorcycle garments of CORDURA® fabrics provide predection and comfort for the biker.

CORDURA® fabrics – a synonym for strength and longevity – are now even loftier and more comfortable; and they allow unobstructed air circulation due to a new development. ”Air Flow Technology” is the key concept for these novel materials called CORDURA® AFT. These materials are extremely lofty, water repellent due to TEFLON ® HT treatment and specifically developed for use in motorcycle garments.

CORDURA® AFT (Air Flow Technology) fabrics are provided with this specific technology which provides a unique combination of durability and comfort. This technology provides fabrics with significantly better breathability.

What distinguishes GORE-TEX® XCR®:

one garment for a wide range of temperatures
25% more breathability compared to standard GORE-TEX® 3-layer laminates
the outer material absorbs virtually no water, thus
o no increase in weight
o fast drying of jacket or trousers
Possibility of tighter fitting clothing and more freedom of movement due to the possibility of the use of stretch material
Nyt kun asia on perusteltu, niin eikun testaamaan, pitääkö GORE-TEX® tuulipuku vettä mopolla ajetaessa :?:

RUKKA Allround sarja on nykyisin GOBI / KALAHARI, joten vaihtoehtoja lämmön suhteen on enemmän.
Kuumassa ilmanalassa ei todelakaan voi ajaa puvulla josa GORE-TEX® kalvo on laminoitu kankaaseen, jolloin irroitettava kalvo on "must".

Aina kannatta miettiä käyttötarkoitus ja lähestyä asiaa sieltä kautta.
  • Kuinka taskut on puvussa sijoiteltu, tarvittava määrä ja vesitiiveys?
    Tuuletusaukot ja niiden sijoitus ja käyttö?
    Voitko käyttää vetoketjuja ajaessa ja hanskat kädessä?
    Onko kaulus ja hihansuut tiivistetty?
    Istuuko ajopuku kun seisot, entä kun istut pyörän päällä?
Ja paras ajopuku on kuitenkin se joka tuntuu itsestä parhaalta, koska valintaan vaikutaa myös oma mieltymys tuotteeseen tuoteen muiden ominaisuuksien kanssa yhdessä.
"Siis kossu menee joskus raakana, mutta joskus..."

Tällä hetkellä omassa varustekaapissa on kahdekasan ajopukua, muutama RUKKA + muita hyviä merkkejä.
Nyt mennään GOBI takki / KALAHARI housut yhdistelmällä, testaaminen tuo yleensä hyvän lopputuloksen ja antaa katsantokantaa eri asioille, yksityiskohdille ja puvun toimivuudelle eri olosuhteissa.
Ja kuten tuolla alussa mainitsin ei pelkkä ajopuku tee autuaaksi, vaan kokonaisuus pukeutumisessa, eli mitä sinulla on ajopuvun alla ja kuinka se toimii :?:
Siis jos on Alla Bugatsova ja päällä Pate Mustajärvi, niin toiminta on takuu varmaa... :lol:
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No se oli perusteellinen tekninen selonteko! :P Saanko siis ymmärtää. että RUKKAn halvemmat GORE-TEX-asut säästävät todennäköisesti esim. pällyskankaan laadussa jakestävyydessä? Vai voiko muuten saman valmistajan kahden eri hintaisen GORE-TEX-asun yli kaksinkertaista hinnaneroa selittää?


Ja vielä:
CapoSakke kirjoitti:Istuuko ajopuku kun seisot, entä kun istut pyörän päällä?
En minä onneksi ole vielä ihan niin möhkööntynyt, että noustessani seisomaan ajopuku jää istumaan. :lol:
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Niinpä :?:
Mulla taas on käynyt vähän samalla tavalla niin ajopuku,kuin mopo hankinnoissa eli helvetin kalliiksi on tullut. Alussa aattelin,asiaan sen enempiä perehtymättä,että kyllä pari erilaista moottorikelkka-asua jotka kaapissa oli saavat luvan kelvata mun ajeluihin.Noh.hyvinhän ne menivätkin syksyllä ja aikasemmin keväällä mutta sitten tuli kuuma,todella kuuma. Ostin sitten Scott:n asun kesä ajeluihin. Scott oli ok. muuten mut vettä se ei pitänyt juuri sen enempiä,kun t-paitakaan. Turkian Lintukodosta kotiinpäin ajaessa tuli vettä runsaanlaisesti,enkä olisi ollut märempi,vaikka olisin ollut kaulaani myöten järvessä jonkun ajan. Kotiin päästyäni,kun olin käynyt saunassa ja reissuvaatteet pyörivät pesukoneesssa niin sanoin muijalle,et hyppääs autoon niin mennään kattomaan hra ja rva Tasakaasua ja naureskelemaan,et kuinka märkinä he kotia pääsivät. Jumankaut Tasakaasut olivat päässeet kotiin ihan kuivina,kiitos Rukkan . Seuraavalla viikolla mulla oli ajo asuna Rukka allroad ja on vieläkin. Enpä ole tähänpäivään mennessä löytänyt Allroad puvusta huonoa sanottavaa. Olis heti pitäny hankkia tää Allroad. Damn.
Hajosi neljä vuotta vanhasta Armax-takista vetoketju ja toinen hihataive vuoti vettä. Laittelin Rukkalle korjattavaksi. Vaihtoivat tilalle uuden takin (Armas), kun reissu painoi päälle! Takuu toimii oikeasti! Rukkalle isot kiitokset.
Ero johtuu osaksi materiaaleista, mutta myös valmistukseen käytetystä työajasta, joka vaatetusalalla muuten lasketaan työvaiheen minutinsadasosana. GORE-TEX® kalvon hinta on myös suoraan verrannollinen kalvon vedeneristys kykyyn ja sitä kautta painoon.
Voit myös todeta asun laadun, joka vaikuttaa hintaan todella helposti. = Lasket kaikki opelusaumat ja eri materiaalit, joita asuun on käytetty, tästä pääset työvaiheiden määrään, ja eikö vain sieltä se todellinen hinta löytyy.
Uudet innovatiot ja kehitystyö myös näkyvät uusien tuotteiden hinnassa, ja toivottavasti myös laadussa. RUKKA tuotteissa tämä laatu konkretisoituu myös tuotteen takuuna 5v, josta esimerkkejä yllä olevissa viesteissä.

Tosin jos "ostat kun saat halvalla", kannatta ostaa esim. rapakon toiselta puolelta. Tosin jos lähetät takuu korjaukseen, taitaa olla halvempaa tilata uusi, kuin maksaa edestakaiset rahdit.
Aivan, kallishan se on.... Onko sinulla kokemusta sen toimivuudesta sateessa? Minä olen oikeastaan sadesäällä toimivaa reissuasua vailla. Ja ainakin mainossivuilla on niin paljon hienoa tekstiä, ettei siitä oikein valkene, että pitääkö tuo veden ja tuulen ulkopuolella vai ei
Vielä on vesi ja tuuli pysynyt ulkopiolella, ja jos ei pysy lähtee puku takuukorjaukseen!
En minä onneksi ole vielä ihan niin möhkööntynyt, että noustessani seisomaan ajopuku jää istumaan. :lol:
Käsitääkseni tuo sinun ajoasun istuvuus teoria konkretisoituu aina mukavissa kurpyörä tapaamisissa ja myös baarissa :?:
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Avatar
Yamato
Viestit: 621
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Noniin, sain takin tänään takaisin. Olivat vaihtaneet uuden sulkijan (vetoketju) ja nyt tuntuisi toimivan kuten pitää. Rukka takuu toimi siis hienosti tässäkin tapauksessa :P
Tosin uuden takin vetoketjun pitäisi toimia ilman korjauskierrostakin, olipa valmistaja mikä tahansa.
Avatar
Kamulae
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 7:12 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kamulae »

Onko porukoilla kokemuksia tosta Rukkan Athos takista? Hinta kun on puolet tosta Armaasta ja se on aikasta paljon.
Black Bombah
KTM 690 Enduro R -09
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Kamulae kirjoitti:Onko porukoilla kokemuksia tosta Rukkan Athos takista? Hinta kun on puolet tosta Armaasta ja se on aikasta paljon.
Paljonko on paljon?
Athoksen päällikangas on "perinteistä" Corduraa, Armaksen Armacoria, joka on kevyempää ja paljon kestävämpää, eikä se ime vettä sitäkään vähää, mitä Cordura. Armaksessa on hyvä irtokaulus ja tiiviit hihansuut sen sisähihan ansiosta. Outlast ja TFL Cool system eivät ole mielestäni niin isoja juttuja, vaikkakin jossakin tilanteessa tuntuvia. Helteellä Armaksen tuuletusaukot voivat olla merkittävä etu nekin.
Siitä voi olla montaa mieltä, ovatko nuo hinnat liian kovia vaiko vain kovia, mutta minusta tässä tapauksessa Armas antaa lisähinnalle vastinetta etenkin mukavuutta ajatellen.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Kamulae
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 7:12 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kamulae »

Kiitti kommenteista. Sellanen tilanne kun on tullut vastaan useemmin ku kerran, että köyhällä ei oo vara ostaa halpaa. Tässä koitan kovasti välttää sitä, että kun ekaa settiä oon ostamassa kypärästä kenkiin, ettei tarttis heti perään ostaa uutta, koska ensimmäinen valinta osoittautuu sudeksi.

Tsekkailin tossa R.M. Heinon verkkosivuilta, (www.rmheino.fi) että Athos irtoo 439 euroon kun Armaksesta saa sitten pulittaa 899 erkkiä. Oon lähdössä kohta piipahtaan saksaan jossa valinnan varaa sitten löytyykin. Louisin(www.louis.de) sivuilta vähän koittanut tsekkailla, mutta ei ainakaan vielä ole valaistumista tapahtunut. Hinnat on kuitenkin ihan toista luokkaa, liikkuvat 200-500 eurossa lähes poikkeuksetta. En tiedä löytyskö sieltä kilpailijoita esimmerkiksi just Rukkalle. Toisaalta, Rukkan vaatteet ei näytä siellä olevan yhtään sen edullisempia mitä suomessa, että painaneeko laatu kuitenkin tässäkin asiassa.
Black Bombah
KTM 690 Enduro R -09
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Hommasin tuossa armadillon housut (tai pitäis tällä viikolla tulla sopivampi koko).
Jossakin vaiheessa on tarkoitus uusia myös takki ja miettinyt tuota armasta tai armadilloa.
Yksi iso ero näissä kahdessa on tuo vetoketju.
Armas takissa mietin tuleeko näillä 0-keleillä kylmää siitä vetoketjun kohdasta kun siihen kohtaan ei mielestäni sisäpuolellakaan tule vuorta tai muuta.
Vaikutti siltä kuin vetoketjun kohdassa olisi vain se kuminen "vetoketju".
Jos alla on vain kauluspaita (vuoren lisäksi tietty) niin tuntuuko se kovin kylmältä tuosta vetoketjun kohdasta näillä aamun nollakeleillä?

Vastaavasti armadillo takissa näytti olevan sisäpuolella oma vetoketju vuorella ja sitten takissa perinteinen vetoketju nappiläpällä.
En kyllä vielä kovin tarkasti takkia vielä katsonut kun lähdin housuja ensin ostamaan.
juhi66
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2007 12:57 pm
Pyörä: NX650.KLE500
Paikkakunta: LIMINKA

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja juhi66 »

Nii eihän kalliita ole, se vaan tuntuu siltä jos on vähän rahaa. Kyllä köyhä voi reissuja tehdä vähän märempänäkin,sitä
osaa sitte vaan enämpi arvostaa saunan tai vaimon lämpöö.
Avatar
amaunu
Viestit: 663
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja amaunu »

antti-a kirjoitti:Hommasin tuossa armadillon housut (tai pitäis tällä viikolla tulla sopivampi koko).
Jossakin vaiheessa on tarkoitus uusia myös takki ja miettinyt tuota armasta tai armadilloa.
Yksi iso ero näissä kahdessa on tuo vetoketju.
Armas takissa mietin tuleeko näillä 0-keleillä kylmää siitä vetoketjun kohdasta kun siihen kohtaan ei mielestäni sisäpuolellakaan tule vuorta tai muuta.
Vaikutti siltä kuin vetoketjun kohdassa olisi vain se kuminen "vetoketju".
Jos alla on vain kauluspaita (vuoren lisäksi tietty) niin tuntuuko se kovin kylmältä tuosta vetoketjun kohdasta näillä aamun nollakeleillä?

Vastaavasti armadillo takissa näytti olevan sisäpuolella oma vetoketju vuorella ja sitten takissa perinteinen vetoketju nappiläpällä.
En kyllä vielä kovin tarkasti takkia vielä katsonut kun lähdin housuja ensin ostamaan.
Vaikea sanoa armaasta mitään kun ei ole luonnossa päällä käynyt ; ). Mutta armadillosta ei ole pahaa sanottavaa. On pitänyt tähänsaakka vedet ulkona kaikissa ajettavissa keleissä. Tosin vetskarin etuläppä pitää olla suljettuna hyvin että kuivuus säilyy. Siinämielessä kuivavetoketju olis varmaan parannus. jos rukka sen ottaa käyttöön ja sille 5 vuoden takuu annetaan,, pitänee varmaan olla hyvä tieto sen kestosta ja toiminnasta.

Tota sisävetskaria johon vuori kiinnitetään, olen käyttänyt joko tosi kylmällä tai kuumalla. Kuumalla olen pistänyt takin sillä kiinni ja jättänyt muuten auki,, tuulettuu paremmin.

Armadillossa takin leikkaus osuu eniten kohdilleen allek rukan mallistossa. Soitin tässä taannoin rukalle kysyäkseni suojista lähinnä leattiiin sopivan kauluksen tulosta johonkin malliin,, sain ymmärtää että adventurepyöräilijöille olisi lähitulevaisuuden mallistoon tulossa jotain järkevää.

Allek ostopäätös oli heti määritelty josko rukka tekis sellasen "freeride" tyyppisen puvun missä olis em. kaulusmahdollisuus, riittävästi tuuletusvetskareita, puvun yhdistäminen vetskarilla, tilavammat housut /takin hihat joiden alla olis helpompi pitää irtosuojia + crossikenkiä. tai erillistä suojapaitaa. Ja tietenkin goreXCR pintaan laminoitu kangas.

Siis sellaisen 0 -120 kmh puvun, nykyiset, allroadkin on tarkoitettu turhan nopeaan ajoon TS. pukujen leikkaus ahdas ettei lepata. Kuitenkin 99,999 ajasta ja käyttäjistä ei koskaan tämmöisiä ominaisuuksia tartte.
-ari
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Å »

No nyt on Armaksen sulkijasta suht raskaan käytön kokemusta reilun viikon verran -2...+15 asteen lämpötiloista (myös pölya ja tuulta). Takki jatkuvassa käytössä kahdeksan vuorokautta suunnilleen kellon ympäryksen verran joka päivä. Osa ajopäivistä varsin aktiivista "nujuamista" ja sulkijaa joutui käyttämään useita kertoja päivässä.

Sulkijan vedin (siis se "läpykkä") jäi käteen reissun tokana aamuna. Sulkijamekanismi oli yhtäkkiä aivan mielettömän nahkea toimimaan ja siksi se muovinen hento lipukka katkesi. Rahannoston yhteydessä antoivat pankista ystävällisesti muutaman ison klemmarin varaosiksi matkalle ja sellaisella korvasin tuon vetimen. Ensiavuksi siis tuo klemmari ja läheiseltä huoltoasemalta silikonituubi voiteluun - homma toimi ja reissu pääsi jatkumaan. Voitelun ongelmaksi muodostui, että sulkija ei tahtonut pysyä kiinni aivan siellä ylhäällä. No, nahkeus palasi pikkuhiljaa ja se ongelma korjaantui. Sulkijan voitelu oli pakko tehdä, koska muuten sitä ei olisi pystynyt käyttämään ja takki olisi ollut käyttökelvoton (ja reissu loppunut siihen)

Seuraavan ongelman huomasin kotimatkalla. Kävin yhden kylähotellin aulassa (lämpimässä) vaihtamassa krossilaseihin kirkkaan linssin ja toimituksen ajaksi avasin sulkijaa yläosasta hieman (ehkä n. 5 cm). Vaihto-operaation jälkeen vedin sulkijan takas kiinni ja lähdin ajamaan. Alkoi tuntu oudon viileältä vatsan alueella ja hieman asiaa tunnusteltuani huomasin sulkijan olevan kiinni muuten, mutta auki keskeltä n. 20 cm matkan. Ei mitään havaintoa, mikä sen aukaisi. Korjasin tilanteen ja jatkoin matkaa ongelman toistumatta.

Nämä olivat ainoat ongelmat sulkijamekanismin kanssa koko reissun aikana. En osaa sanoa, tuntuuko tuo sulkija kylmältä ohuen alusvaatetuksen kanssa, koska viileiden kelien vuoksi alla oli aina vähintään pari kerrosta vaatteita, mutta ainakaan siitä kohtaa ei tuule läpi. Nyt takki lähtee Rukkalle korjaukseen ja toivottavasti laittaisivat jonkin vahvemman kahvan tai jotain.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Å:n kokemusten mukaan tuli itselle heti olo että eipä tarvi miettiä Armas takkia, semminkin kun toinen vaihtoehto ainakin toistaiseksi ollut armadillo.
Kun ovh hinta armakselle on 899,- niin ei siinä vetoketju tai mikään muukaan saisi prakata yhtään.

Hyvä tietää, kiitos raportista Å!
Vastaa Viestiin