Ajohousujen valinta ensi kaudeksi

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Ajohousujen lahkeen malli

Äänestys päättyi Ti Loka 21, 2008 7:24 pm

Lahkeet saappaan varren sisään
5
8%
Lahkeet saappaan varren päälle
55
92%

Ääniä yhteensä: 60

Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Ajohousujen valinta ensi kaudeksi

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Kokeillaan uusiksi, kun eka yritys meni pipariksi.

Nykyiset ajohousun lahkeet ei mene kunnolla crossisaappaan varren päälle, eikä myöskään mahdu varren sisään, joten ensi kaudeksi pitää löytää jonkinlaiset kesähousut.

Jonkinlainen vedenpitävyys saisi olla, mutta kuitenkin kevyemmät kuin perinteiset ajohousut. Raskaalla pyörällä tulee äkkiä hiki maastossa.
Crossihousut tuntunevat liian kevyiltä ja freeride-housut muovisilta lökäpöksyiltä.

Kumpaa mallia kansa enemmän suosii matkaenduromaiseen seka-ajoon, Lahkeet crossisaappaan varren päälle vai varren sisään.
- perusteluja
- mallikuvia
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Tuosta vedenpitävyydestä, että jos on vedenpitävät housut, joissa lahkeet menevät saappaan varren sisään, menee sateella myös vesi varren sisään.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ande749 kirjoitti:Tuosta vedenpitävyydestä, että jos on vedenpitävät housut, joissa lahkeet menevät saappaan varren sisään, menee sateella myös vesi varren sisään.
Yleensähän krossisaappaat ei pidä vettä joten sukat kastuu joka tapauksessa.
kevlar

Viesti Kirjoittaja kevlar »

11-0 :D
LN
Pyörä: 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja LN »

Pasi kirjoitti:Yleensähän krossisaappaat ei pidä vettä joten sukat kastuu joka tapauksessa.
Paremmin ne kuitenkin pitävät vettä saumoista, kuin varresta. Ts. jos varresta menee vettä kunnolla sisään, niin sen ei käytännössä vuoda saumoista pois, vaan saapas on sitten täynnä vettä, kunnes sen kaatamalla tyhjentää. On siinä kuitenkin eroa, ovatko sukat kostea, vai uivatko ne vedessä. Vaikea nähdä mitään syytä erityisesti suosia saappaan sisään menevää mallia matkaendurokäytössä.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, en minäkään suosi lahkeen tunkemista varren sisään, senkun vain totesin että varpaat kastuu kumminkin.
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Meikäläisen pohje+polvisuoja+Tech Kasi = mahdoton yhtälö saada Yokon Goret mahtumaan päälle, joten harsin puntista vetoketjun ja tarrat pois ja käytän saappaan sisällä. Talvispoorissa hyvä, muuten puntit ovat riekaleina ennen pitkää. Kesäkelillä ei juuri haittojakaan ole.
KTM-endurohousut taas mahtuvat hyvin saappaan päälle, puntit ovat alhaalta tilavammat ja vetoketjulla saa puntin halki.
Eli molempi parempi.

Niin ja taikasana siihen varpaiden kuivana pysymiseen crossisaappaassa on SealSkinz.

Kipa
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Päällä olen pitänyt mä.

Ainakin Sinisalon housuissa on se hyvä puoli, että lahkeiden suissa on tarrakiristys, mutta lahje ei silti aukea, vaan alla on laskostettuna kangas. Kun jättää tarrakiristyksen mahdollisimman löysälle saa puntti elää saappaan päällä omaa elämäänsä, eikä ala kinnaamaan housuja mihinkään suuntaan.

Huono puoli on se, että ovat alttiina pakoputkelle, kuten minulle kävi Pohjankankaalla :oops: Reikä paloi punttiin.

Vartaloni on lisäksi sen mallinen, että kun seison suorassa ovat housut selkeästi liian pitkät, mutta kun istun pyörän selkään, kas housutkin istuvat. Jos tunkisin housut saappaisiin tulisi kinnaus tai pussitus jossakin vaiheessa eteen.

Sekavaa :roll:
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ainakin XC-ting'n Top Hill -housuissa on SIKALEVEE puntti. Lisäks niissä on lumipussit, eli vaikka puntti oliskin vähän väljä, ei ainakaan roiskeet mee sisään. Kurakelissä tai sateella ehdottomasti puntti saappaan varren päälle. Ei kastu kuski. Se huono puoli noissa on, että puntti palaa heti jos alkukäyrään nojaa. No ehkä hyvä puoli on se, että se vedenpitävä kalvo ei ole ainakaan vielä kärähtänyt (on siis erillinen, ei pintakankaaseen laminoitu) ja kontaktiliimalla on pärjäilty muussa paikkailussa...lisäplussina avattavat tuuletusaukot ja runsas taskuvarustus.
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Vaikka ne lahkeet nyt palaa ja menee muutenkin vähän huonoon kuntoon niin olen laittanut lahkeen saappaan päälle. Estääpähän vähän mudan ja veden tunkua saappaisiin. Missään ojassa ja purossa seisomista tuokaan ei kestä mutta hidastaapahan edes vähän veden nousua saappaan suulle.

Leveät puntit taitaa olla muotia kun Sinisalonkin endurohousuissa tuntuu lahkeet olevan melkoiset purjeet.
Kaizu
Pyörä: BMW F650GS
Viesti:

Re: Ajohousujen valinta ensi kaudeksi

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Käytän aina lahkeita crossisaappaiden sisällä

Kokeilin kuukausi sitten laittaa lahkeet saappaan päälle koska satoi aivan sairaasti. Maantiellä oli kivaa kun saappaat ei kastunut kuin varpaista ja vähän ylöspäin. Pääsin kotiin ja meinasin kaatua paikalta kun vasen lahje tarttui johonkin. Kokeilu loppui siihen.
Hyvissä crossisaappaissa on tiivis kuminen kaulus joka pitää virtaavan veden pois saappaan varresta. Se toimii joten siihen en tarvitse lahjetta.Kun tarpeeksi kauan ajaa niin kaikki kastuu. Se ei ole minulle siis kriteeri. Crossisaappiden nahka-osat imee veden joka tapauksessa itseensä ja saapas on aina lopulta kostea sisältä.

Kylmillä keleillä käytän normaaleja matkahousuja toppasisälmyksillä. Niistä olen raksinut kaiken turhan lahkeista pois ja pistänyt resorin lahkeen jatkoksi samoin kuin crossi housuissa. Mahtuu sitten hyvin saappaan sisään.

Kolme painavaa syytä pitää lahkeet saapaan sisällä.
. - En ole vielä huomannut lahkeen tarttuvan mihinkään kun se on saappaan sisällä
. - Autoilijat pysyvät kunnioittavasti "jalan mitan päässä" kun käyttää crossisaappaita jotka näkyy
. - Polvisuojat pysyy samassa kohdassa istualtaan ja seisaaltaan ajaessa

Minä olen todennut crossisaappat ja lahkeet sisällä minulle parhaaksi tyyliksi.
Eniten mua rassaa se jos housut ja samalla suojat pyörii eri paikoissa kun pistää jalkaa suoraksi mutkissa jne.

Kuva

Jos joku muukin haluaa sappaan sisään sopivat matkahousut niin tästä kuvasta saa mallia. Tai sitten voi soittaa kotimaiselle vaatevalmistalle ja pyytää niitä tekemään tällaisen muutoksen. Ne tietää mistä on kyse ja osaa kyllä tämän tapauksen.
Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Voi pahus, ei onnistunut näemmä millään ottaa kuvaa noista omista puntin modauksistani, jotne yritän selittää... Eli tuo tarkertumistilanne ja nimenomaan jalkatappiin on tullut itsekin koettua. Jofaman kelkkahousuissa (talvikäyttöön) puntti oli juuri napakka päälle, IXS:ssä liian kapea. XC-ting'ssa taas aivan kamala lepatin. Jotne viimesimpien kohdalla kertaalleen (eka ajoreissu) mukattuani pistin puhtaina saappaat ja housut jalkaa, merkkasin liidulla paljonko puttia pitää kaventaa jotta istuu sulavasti saappaan päälle ja sitten vetäisin ompelukoneella sinne puntinsuihin 20-300mm pitkät saumat. Ainakin mulla se takertuminen tapahtui nimenomaan puntin suun kohdalta ja noissa ei tarvinnut neulan reikää siihen kalvoon -erillinen kun on.

Mulla ei ainakana ole vielä ollut (paitsi aivan uusina) sellaisia rossisaappaita mitkä pitäisivät roiskeveden ulkona, joten kun puntin saa saappaan päälle, pysyy paljon kuivempana jokaisen vetisen uran tai lätäkön läpi ajaessaan. Rankempi vesisadekin riittää kastelemaan, iltti tai mikä lie onkaan alkaa kait kaikissa saappaaissa vuotamaan ajan kanssa. Saappaiden pesukin helpottuu kovasti kun kurareissun jälkeen ei varren yläosaa tarvitse pestä, eikä siten mene vettä sisäänkään. En ole velä keksinyt miten estää se kokonaan ja saada silti saappaat kunnolla puhtaiksi, jos vartta joutuu ylös asti pesemään. Onhan se kuitnekin iso plussa pukea seuraavana aamuna sisöktä kuivat saappaat vs. litisevät.

Olen käyttänyt myöskin sadehousuja rossihousujen päällä, niissä on kuminauhat puntin suissa. Ongelma on vaan siinä ettei ne hengitä yhtään ja ennen pitkää kylpee omassa hiessään.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Mulla on kanssa uudet/toiset housut hakusessa. Koko kesän kauppoja kierrellessä havaitsin myös lökäpuntti- hötökangas- ja tuuletusongelmia. Suurin osa housuista tuntui olevan joko ohutta tuulipukukangasta tai toppapöksyosastoa, sellaisia pehmoisia tai ohuen oloisia joilla ei oikein uskaltaisi kahlata edes ruusupuskassa.

Taidan loppuenlopuksi ostaa toiset samanlaiset STR Lindstrands housut ja viritellä lahkeisiin jotain kiristyssysteemiä(tarranauhasta?) ja jonkinlainen ohut kumiresori siihen lahkeen sisäreunaan, ettei reuna tarttuisi jalkatappiin.
Housuissa on tuuletusaukot polven yläpuolella ja irrotettavat sisäkumihousut, jotka tosin mulla vuotaa saumasta ja tietenkin "just siitä" kohdasta (korjattavissa ehkä jeesusteipillä?).
Taskuja on kivasti, ylätaskut ja reisitaskut.
Materiaali on karkeaa, jäykkää ja vahvaa, sellaista joka tuntuisi suojaavan kunnolla pieniltä naarmuilta ja repeämiltä. Muovimainen materiaali tuntuu kuivuvan nopeasti.
Pakoputki polttaa helposti reikää näihinkin housuihin. Kokeilin huvikseni repiä pientä kankaan palasta, jonka leikkasin pois palaneen reiän reunasta, ei repeä! Pihdeillä sain irti vain kuitujen päältä jotain muovimaista töhkää, itse kudos säilyi ehjänä.

Suojat (polvi- ja lanne"vaahtomuovitoppaukset") suojaavat ja pysynevät näissä housuissa röntyillessä paikoillaan varmaankin yhtä huonosti kuin kaikissa muissakin.
jjs76

Viesti Kirjoittaja jjs76 »

Sinisalon 2009 mallistosta Waterproof SCD. Vedenpitävät crossihousut saappaan sisään.
http://www.sinisalo.com/index.php?3838

Saatavilla jo
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Päädyin sitten ostamaan housut, joissa on minun tarvitsemat ominaisuudet.
Olipa fiksu lause, eikös sitä yleensä osteta juuri sitä mitä tarvitseekin :lol:

Paikallisesta myymälästä ostin Richa Tundra housut 70e (169e vm.-07).
Housuissa lahkeet menevät hyvin crossisaappaiden päälle ja punteissa on sisälahje "lumilukko" saappaan varren päälle.
Irroitettava kalvo löytyy, joten kesäkuumalla, jos niitä nykyisin edes tulee, saa ilmastoinnin pelaamaan. Lisäilmastointia saa avaamalla polven yläpuolella olevat pystysuuntaiset vetoketjut.
Lonkkasuojat (vaahtomuovi) löytyy ja reisien ulkosyrjällä on jonkinlaista pehmikettä tikattu. Polvisuojia ei onneksi ole, kun käytän irtopolvareita.
Irtolämpövuorta ei ole, mutta hainkin juuri hyvin ilmastoitua lämpimän kelin housua; saa nähdä tuliko sellaiset ostettua, sen kun pääsee mahdollisesti vasta ensi kesänä kokeileen.

Yhdessä asiassa jouduin joustamaan; näissä on irroitettavat lahkeet.

Kuvankin liitän, kun saan järjestelmän pelaamaan.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Vastaa Viestiin