Vedenpitävä teltta yhdelle..

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

jouko

riippu matto

Viesti Kirjoittaja jouko »

Ei kenelläkään olisi tietoa kotimaan kaupoissa myytävistä riippu matoista.

Olisin valmis kokeilemaan sitä pyöräreissulla, mutta en ole löytänyt mallia missä olisi sääskiverkko ja sadesuoja jonka voi virittää maton päälle harjakatoksi.

Riippumatossa nukkuessa ei olisi väliä maaston muodoilla--> toki 2 puuta pitää löytyä.
TOTTA KRISTUS
Kratti
Pyörä: F800GS

Re: riippu matto

Viesti Kirjoittaja Kratti »

jouko kirjoitti:Ei kenelläkään olisi tietoa kotimaan kaupoissa myytävistä riippu matoista.
Itse tilasin Hennessy Hammockin suoraan valmistajalta. Malli on kai tämä. Nukkumapaikkana menee luokkaan "tumman vihreäksi kortsu", mutta olen ollut tyytyväinen, vaikka aina tuevia puita ei löydy.
niklasbackman
Pyörä: BMW R1100GS (-96)

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Mulla on tuollainen reissussa mukana. Reilusti tilaa yhdelle, sopivasti kahdelle.

76eur, vapaa-aika.com, jossain lahden liepeillä.

http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis ... nus=320360
pate56
Pyörä: R1100GS

BIKE 2

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Minulla on myös kyseinen teltta. Ostin saksalaiselta firmalta ko laitoksen. Muuten suht hyvä mutta vaimo sai katkaistua jalkopään kaaren asennusvaiheessa ensimmäistä kerta käyttäessään telttaa. Fiksuna miehenä otin yhteyttä valmistajaan ja ajattelin että kyllähän takuu tämmöiset korvaa. Katin kontit, sieltä haluttiin myydä uutta tukevampaa kaarta samaan hintaan suunnilleen kuin mitä telttä maksoi. Tänä päivänä kaari on lyhennetty ja korjattu teipillä ja saa olla silleen. Ostin myöhemmin hivenen isomman teltan jonka pituus kasassa on samaa luokkaa mutta kolmelle henkilölle. Merkkiä en nyt muista. :?
niklasbackman
Pyörä: BMW R1100GS (-96)

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Harmillista. Tuo on kyllä mahdollista, varsinkin jos telttakepit ovat lasikuitua eivätkä alumiinia. Toiv oma teltta pysyy ehjänä.

Yhden yön olen nukkunut siinä. Illalla nukahdin ja aamulla heräsin, toimi ihan hyvin.
Kratti
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Kyllä alumiininenkin poikki menee tai oikeastaan taipuu mutkalle. Itse sain mutkan Gossamerin kaareen omaa hölmöyttänit. En edes yrittänyt sitä takuuseen ja otin yhteyttä maahantuojaan. Kaarelle tuli hintaa juuri alle kympini, kun noudin sen Mäkelänkadulta. Onhan siinä alumiinilla kilohintaa, mutta en sitä niin kalliina pitänyt.
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Tuollainen Halti Spirit on ollut käytössä jostain 90- luvun puolivälistä. Yhdelle varusteineen tilaa on hyvin mutta kahdella tekee tiukempaa. Pitää edelleenkin hyvin vettä mutta tuuletukseen on varattu vain yksi pieni aukko joten hengityksen ja kamppeiden kosteus tahtoo tiivistyä ulkotelttaan. Lisäksi kun teltan leveys on rajallinen tahtoo makuupussi kastua molemmista päistä kun se ottaa kiinni kosteisiin seiniin. Tätä ongelmaa voi vältellä nukkumalla kulmittain mikä ei sitten kahdelta enää onnistu.

Viime reissuilla käytössä on ollut sääskiverkolla varustettu laavu jossa ei ole tuuletusongelmia ja tilaakin on. Makuupussin pitää sitten vain kestää enemmän kylmää kuin teltassa.
HeikkiT

Viesti Kirjoittaja HeikkiT »

Minulla on käytössä Jack Wolfskinin Liberty kahden hengen kupoliteltta, joka maksoi tarjouksessa 165 eur. Tätä taitaa vielä saada myös solona.

+ kupolirakenne, joka mahdollistaa pystyttämisen minne vaan
+ sisäteltta ja ulkoteltta nousee samanaikaisesti pystyyn (pitää vesisateella pystyttäessä sisuksen kuivana)
+ pystyy puhdistamaan nostamalla/ravistamalla
+ kaksi sisäänkäyntiä ja kaksi absidia. Toiseen absidiin kamat ja toiselta puolelta sisälle
+ Absidilssa on sen verran kokoa, että onnistuu huonolla kelillä kokkailu kaasukeittimellä
+ erittäin nopea ja helppo pystyttää
+ sisätaskuja ja paikat kuivausnaruille
+ hyvin tilaa yhdella (leveys 130 cm)

- paino ja pakattavuus voisi olla hieman pienempi

Edellinen teltta oli Rubens Cloud 2 tunneli, josta kaikki nuo nykyisen + puuttuivat, mutta kevyt ja pieneen tilaan pakkautuva se oli. Kokemusta kummastakaan todella kovalla tuulella ei ole.

Kuivuuden kannalta on erittäin tärkeää hengittävyys, ei niinkään vesipilarit. Kondessivesi aiheuttaa sen märkyyden ja siksi ei välttämättä halpaa nailontelttaa kannata ajatella. Päällyksessä 1500 vesipilari riittää.

Niin ja niitä telttakeppejä ei pidä missään tapauksessa vetää pois kaaritunneleista vaan työntää... :wink:
Tuoppo
Pyörä: Transalp XL700V

Viesti Kirjoittaja Tuoppo »

Jos meinaa telttailla useammin, kun kerran kesässä niin ehdottomasti kannattaa sijoittaa telttaa vähän rahaa. Itse ostin vuosi sitten Haltin kupoliteltan, jossa on pieni eteinen. Varmasti myös muita laadukkaampia telttoja löytyy, mutta itse olin aika vakuuttunut omastani, kun ensimmäisenä yönä reissussa satoikin sitten reippaalla tahdilla 11 tuntia. Yllätys oli aamulla melkoinen, kun huomasin herättyäni kelluvani. :) Silti sisällä teltassa ei ollut yhtään vettä ...

Kuva

Kuva[/img]
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Jukka Haapamäki kirjoitti:Liukkaiden kaaritunnelien kanssakin on monesti hieman taikinoimista. Ei niinkään kasausvaiheessa, vaan purkaessa kun vedellään tavaraa ulospäin. Kepin pätkät eivät pysy yhdessä, kumilanka venyy, kaaritunnelin kangas ruttuuntuu väleihin... Paarmat syö ja kaikkea! :lol:

Tässä Haltin Spirit Tent -mallissa klipsit on ainakin muovia.
Niin... ja kannattaa opetella se teltan kasaus ihan käyttöohjeiden kera. Keppejä ei ikinä vedetä ulos vaan työnnetään. Muuten terävät alumiiniputkien päät voi rikkoa kankaan.

Ja toinen telttailun perussääntö kannattaa muistaa eli pystytä teltta aina jonkun kummun päälle eläkä monttuun. Ja mieluusti vettä imevälle alustalle kuin savimaalle.
Vastaa Viestiin