GPS-Kyssäri

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

panu..
Pyörä: Versys
Viesti:

Viesti Kirjoittaja panu.. »

Kyselin garminilta tuosta karttojen siirtämisestä kapulasta (60Cx) koneelle, vastaus oli, että ei onnistu.. ainoastaan yhdellä cd-muodossa myytävällä kartta-aineistolla saat kartan koneelle. Ja mikä ohjelma, noh, koko euroopan kattava ohjelma. Hintaa kyseisellä paketilla onkin jo aika huimasti, 250€. Eli, mitä tästä opimme, älä osta erillisiä sd-kortille tallennettuja karttoja, mikäli haluat suunnitella reitit tietsikalla, koska joudut kumminkin ostamaan tuon cd:n. Kun tuon on ostanut, niin sen siirto kapulaan ei ole vaikeaa.
Nyt olis mulla tuolle euroopan kartalle tarvetta, (Tikkaoja pliis! :lol: Hinnasta päästäneen sopimukseen, kunhan et ihan uuden hintoja kysele) onko iso rikos asentaa jonkun cd:ltä tuo kartta ja onnistuukohan ilman ylimääräisiä manöövereita?
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

panu.. kirjoitti:Eli, mitä tästä opimme, älä osta erillisiä sd-kortille tallennettuja karttoja, mikäli haluat suunnitella reitit tietsikalla, koska joudut kumminkin ostamaan tuon cd:n.
Kun tämä oli yleisen GPS keskustelun alla jossa vielä kysyttiin kokemuksia eri laitteista, niin täytyy kommentoida, että tätä ongelmaa ei ole Magellan eXplorist- ja Triton-sarjan laitteilla, vaan niillä saa myös SD-kortilla olevat kartat näkymään PC:llä.

Terveisin
Mika TA-91
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Ite ostin tuon Euroopan kartan Saksasta. Hintaa sillä oli n. 130 euroa. Liikkeen nimeä en muista, mutta voin tarkistaa illalla. Saksan Ebaystä noita myyjiä kyllä löytyy. Noissa kartoissa on sellanen ongelma/ominaisuus että asennuksen jälkeen se pitää avata ja määritellä minkä kapulan kanssa sitä käytetään. Lisenssi antaa mahdollisuuden avata kartat kahteen omaan laitteeseen. Mun kartta on jo kuitenkin avattu kahteen kapulaan, joten mulla ei ole keinoja sen helppoon jakamiseen.

En tiedä onko tuota v.10 jo saatavilla DVDnä, mulla itellä on V9. Työkaverin autonavissa näytti olevan vaan asennettuna 10 ja siihen oli tehty ainakin muutama korjaus jota itellä on tullut virheinä vastaan.

Jos haluat säästää kustannuksissa, niin onhan tietysti mahdollista että sinun toinen laitteesi on lainassa kaverillasi...

-petteri
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

panu.. kirjoitti: onko iso rikos asentaa jonkun cd:ltä tuo kartta ja onnistuukohan ilman ylimääräisiä manöövereita?
Ei ole. Onnistuu. Sinuna kävisin ihan hyvällä omalla tunnolla hakemassa nuo kartta-cd:t ruotsalaisesta verkkokaupasta jota pyörittää piraattipuolue.

Nuo kopiosuojaukset on kyllä vähän samanlaisia kuin lentokenttien turvatarkastukset; niistä on pelkästään haittaa rehellisille ihmisille ja rosmoille ne on pelkkä hidaste, ei este.
panu..
Viesti:

Joo, olis hienoa.. nyt en tiedä mistä "kartta-cd:t ruotsalaisesta verkkokaupasta" on kyse. :oops:

Heh, enkä ymmärrä tätäkään " Jos haluat säästää kustannuksissa, niin onhan tietysti mahdollista että sinun toinen laitteesi on lainassa kaverillasi..."
Maailma on minulle joskus niin mystinen paikka. :roll: :P
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Ite ostin kartan osoitteesta http://www.funktionelles.de/

Nyt siellä näytti olevan myynnissä 2008 versio (eli siis uusin) hintaan 143 eur.

-petteri
panu..
Viesti:

Heh, yritin yhden illan tehdä tilausta tuonne saksan maalle, ei onnistu meikäpojalta. Onko kukaan tilaillu noita karttoja englanninkielisiltä sivuilta? Sillä se nyt on jotenki tuttua kieltä. :) Tuon n.150€ voi vielä maksaakin, mut 250€ on selvää ryöstönyritystä.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mitä olen koittanut vertailla pikkusumoa ja 60csx:ää ja havainnut seuraavaa (korjatkaa jos olen väärässä:

- molempiin käy samat softat
- molempiin käy samat muistikortit
- molempien näyöissä pikseleitä korkeussuunnassa yhtä paljon, zumossa tuplaten vaakasuunnassa
- zumon mukana tulee ram-mount pyöräteline ja virtajohto
- 60csx:n mukana ei telinettä
- 60csx:n akunkesto ylivertailenen 18h vs 4h, joten sormipatteriakuilla selviää pitkänkin ajopäivän eikä virtajohtoa välttämättä tarvita jolloin gepsin mukaanottaminen vaivattomampaa
- zumossa kosketusnäyttö ja varsinaisia näppäimiä niukalti. Eli todennäköisesti hyvissä olosuhteissa huomattavan nopea ja vaivaton käyttää. Paksuilla hanskoilla vesisateessa mutaisen näytön näpyttely ei välttämättä onnistu ja vaurioittaa näyttöä.
- 60csx:ssä hyvä valikoima ilmeisesti riittävän suuria nappuloita hanskat kädessäkin käytettäväksi. Valikkojen käyttöminen, tekstin kirjoittaminen yms varmasti hitaampaa kuin zumossa. Toisaalta ratkaisu vaikuttaa pomminvarmalta ja näyttö pysynee pitempää kunnossa kun sitä ei tarvitse hieroa likasilla hanskoilla.
- zumossa mp3-soitin, 60csx:ssä kompassia yms mittareita
- 60csx tulleineen ja rahteineen ilmeisesti noin 280e, zumo saksasta kuluineen noin 340e
- pimeässä kun tykkään liikkua niin käytettävyys hämärässä on olennainen juttu. Ainakin 550 zumosta löytyy tälläinen night mode: http://www.navigadget.com/wp-content/po ... umo550-932 löytyykö vastaavaa pikkuzumosta tai 60csx:stä?

Muita vaihtoehtoja quest, jossa ainakin antennivikoja ja näyttö pystysuunnassa pieni. Ykkösversiossa ei ole muistikorttipaikkaa ja se 243mb perusmuisti on reissukäyttöön melko pieni. Kakkosversio ei sitten ole enään ihan halpis eikä mielestäni oikein missään suhteessa parempi kuin yllämainitut suosikkini.

Coloradossa olisi tarkka näyttö, mutta se on kosketusmallia ilman oikeita nappuloita ja maksaa paljon, joten sitä en harkitse.
vkoivu

Juu tarkoitin nimenomaan 400 mallia, tuossa on toinen joskin huonompi kuva siitä night modesta: http://www.tramsoft.ch/gps/garmin_zumo5 ... ght_en.jpg linkattuna tältä sivustolta, jossa o aika hyvin esitelty garmineiden eri malleja: http://www.tramsoft.ch/gps/garmin_zumo550_en.html Löysin jotain juttu 60csx:n night modesta ja tälläisen kuvankin: http://www.pocketgpsworld.com/reviews/g ... echart.gif eli molemmissa saattaa olla samanlaiset night mode tilat, joku saa mielellään vahvistaa olettamuksen.

En huomannutkaan, että noi laitteet käyttää eri kortteja. Kumpikin muistityyppi on onneksi halpaa ja 2gigan kortillekin pitäisi sopia koko europpan city nagator kartat. Vapaa-ajan vs topokarttojen eroista mulla ei ole mitään käsitystä. JOS molemmista löytyy myös ne gt karttoihin piirtämättä jätetyt pikkupolut niin kumpainenkin on siinä tapauksessa riittävän tarkka. Lukemani perusteella garminin (kuten magellaninkin) kartoissa pienimmät tiet kuvataan katkoviivoilla?

Mulla on aika vähän käyttöä milleen muulle kuin karttanäyttötilalle niin kuan kuin mopon trippi ja nopeusmittari toimivat. Tuo bensanmääränäyttö on tavallaan ihan kiva ja simppeli keksintö, mutta trippimittari ja bensavalo ajaa saman asian.

Olisikohan siinä 500 mallissa ekstrana vielä bluetooth ja kaiketi jotain muuta pientä. Muistaakseni sen 500 mallin saa 400e+pk hintaan.
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Mites 60-sarjalaisen prosessointinopeus, sehän on aika vanhaa suunnittelua se laite kai perusteiltaan - jaksaako kuinka hyvin rullata karttaa ja tehdä laskutoimitukset nopiaan, yms - mikä voisi vaikuttaa?
xx851z
Pyörä: XL1000V

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Ei mahdu koko City Navigator V9 ainakaan minun 2gb compact flashille, piti jättää Britanniaa ja Portugalin länsiosia pois, koska niihin en ole menossa lähiaikoina. Toisekseen Garminin laitteissa on jokin rajoitus karttojen kappalemäärässä, jota en kylläkään muista.
kraisane

Viesti Kirjoittaja kraisane »

moro
60CSX ja Coloradon hintaero jäi suomessa 70e ja mielestäni se kannatti maksaa..60:ssa ei käsittääkseni ole sisäistä muistia ollenkaan,Coloradossa on 380mb .Sinne sopii 3-4 palaa vapaa-ajankarttaa.Muistikortilla voi sitten olla toinen kartta,itselläni pohjoismaiden tiekartta.Näitä voi tarvittaessa ajaa vaikka päällekkäin.Coloradossa ei ole kosketusnäyttöä vaan käyttö tapahtuu rullalla ja sen keskellä olevalla napilla.Avokäsin ihan hyvä systeemi,mutta kinttaatkädessä vähän epäilyttää.En ole vielä kokeillut.Akkukesto n15 tuntia ja nuita sormiparistoja saa joka kioskilta.60:ssä samat akut,mutta Zumossa on erikoisen muotoinen akku joka maksaa paljon je kestoa luvataan 4 tuntia.Näin demon Garminin uudesta vapaa-ajan kartasta ja se vaikutti todella paljon tarkemmalta ja "hienommalta" kuin nykyinen.Epäilisin että 60:sen prosessointiteho loppuu kesken.Itse pudotin 60:sen ensimmäisenä pois.Zumo vastaan Colorado ratkesi Coloradon hyväksi akkujen takia,koska liikun luonnossa myös ilman moottoria.

Kari
Kratti
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Miten tuo Colorado toimii mopo- ja autokäytössä? CityNavigator-kartat siihen kelpaavat, mutta osaako se reitittää ja onko siinä ääniopasteita? Muuten se näyttäisi mielenkiintoiselta, mutta noista en nähnyt mainintoja millään sivuilla.
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Viesti Kirjoittaja karkka »

TomiKoo kirjoitti:. maahantuoja kielsi käyttämästä topoja Zumossa, toisaalta ei niitä siinä tunnu kaipaavankaan.

Tomi
Perusteliko maahantuoja miksei topoja saisi käyttää zumossa->itsellä muistikortilla topo+ kartoja joita olen käyttänyt kun zumo on ollut veneessä.Toiminnassa ei ollut mitään ongelmia ja zumon malli on 550
vkoivu

kraisane kirjoitti:Epäilisin että 60:sen prosessointiteho loppuu kesken.Itse pudotin 60:sen ensimmäisenä pois.Zumo vastaan Colorado ratkesi Coloradon hyväksi akkujen takia,koska liikun luonnossa myös ilman moottoria.

Kari
Onko noista eri garmin mallien prosessoritehoista olemassa jotain vertailua tai taulukkoa?

Mun vanhassa magellanilla oli ärsyttävää selata karttaa onnettoman hitaan ruudunpäivityksen takia. Jos joku garminin malli on selkeästi muita hitaampi/nopeampi niin se vaikuttaa toki valintaani.
Vastaa Viestiin