Topo Finland GPS kartat
Valvoja: Moderaattorit
Topo Finland GPS kartat
Mitähän eroa on esim.
http://www.compegps.com/?detail=detail& ... Qwod62Hawg
kartoilla on
Topo vapaa-ajan karttaan. Hinnassa ero on aika huomatta. Vapaa-ajan kartta koko suomi > 500 juroa.
Jos erona on vain tarkkuus, niin onkos se tässä tapauksessa merkittävä käytön kannalta ?
http://www.compegps.com/?detail=detail& ... Qwod62Hawg
kartoilla on
Topo vapaa-ajan karttaan. Hinnassa ero on aika huomatta. Vapaa-ajan kartta koko suomi > 500 juroa.
Jos erona on vain tarkkuus, niin onkos se tässä tapauksessa merkittävä käytön kannalta ?
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Re: Topo Finland GPS kartat
Jotta voisi vertailla, niin mitä karttaa tällä tarkoitat?vmi kirjoitti: Topo vapaa-ajan karttaan.
Terveisin
Mika TA-91
No esmes.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=187
Alueita on kuusi, joista jokainen maksaa 100 euroa /kpl.
Merkkaako gps:n käytössä se onko mittakaava 1:20 000 vai 1:50 000.
Paperikartathan ovat samoja. 1:50 000 on vain piennennös.
Alueita on kuusi, joista jokainen maksaa 100 euroa /kpl.
Merkkaako gps:n käytössä se onko mittakaava 1:20 000 vai 1:50 000.
Paperikartathan ovat samoja. 1:50 000 on vain piennennös.
- Mika TA-91
Nämä kartat ovat Garmin GPS laitteeseen ladattavia karttoja.vmi kirjoitti:No esmes.
Eli näitä ei oikein voi keskenään verrata.
Tähän GT Reittikartta Suomi voisi (ehkä) verrata, mutta tässäkin on jo etuna automaattinen reititys, mitä ei mielestäni tuossa CompeGPS:ssä ollut.
Terveisin
Mika TA-91
- Mika TA-91
Kyseessä siis ilmeisesti joku PDA laite?vmi kirjoitti:Jos hankkii CompeGPS:n karttoja, niin onko suurta merkitystä mittakaavalla. Kartat tulisivat laitteeseen, jonka pitäisi toimia retkisuunnistimena jalan (peruskartta + paikannus) ja mopo-polku paikantimena syrjäisillä tieosuuksilla (ja reitintekoon ?)
Huomaa, että karttojen lisäksi ilmeisesti tarvitset tuon CompeGPS Pda modulin (tosin ei tainnut maksaa kuin 59€).
Terveisin
Mika TA-91
Olen vertaillut Garmin vapaa ajan karttaa (=Marinea) ja Topo Finland karttaa (=Erätukku) Garmin 60C legendissä metsämopoilukäytössä ja vaikka Garmin vapaa ajan kartta on resoluutioltaan ja informaatioltaan huonompi (ja halvempi) on se itseasiassa selkeämmin luettavissa koska kyseisen GPS:n näyttö on niin pieni. Lisäetuna sopii isompi alue kerralla GPS:n muistiin. Isompinäyttöisissä malleissa voi homma olla toisinpäin.
Viimeksi muokannut QNH 1020, To Maalis 06, 2008 4:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Magellan Triton sarja on ollut mielessä. Vedenpitävä värinäytöllinen kannettava malli, josta olisi apua jänkhällä, mopo-poluilla ja vesilläkin. GPS-laitteista ei ole kokemuksia, vaikka kartan kanssa on jopa ammatikseni mettiä kolunnu. Koko suomen kartta olis tarpeen, koska phjoisessakin tulee käytyä erästämässä kerran pari vuoteen.
Käsinavigaattoreissa on niin pienet näytöt ettei niillä juuri mopohommia harrasteta muuten kuin kuperkeikka endurossa ja uusien umpimettien tutkimusretkissä joissa nopeus on alle 3 km/h.
Se ei ole sinänsä haitta koska halpis navit maksaa noin satasen ja jopa allekin joten sorateille kannattaa suosiolla hommata sellainen. Ne tekee sitäpaitsi paikan päällä sellaisia reittejä jollaisista ei ole edes unelmoinut.
Topo- kartat on tosiaankin aika täynnä kaikenlaisia viivoja joissa näkyy korkeuskäyrät, syvyyskäyrat ja ehkä hampparinkäyrät ja niiden lisäksi myös isommat kivet ja ojat. Tasku-gps:sää saa tutkia suurennuslasilla että erottaa missä itse reitti menee. Itselläni on GarminMap 76 ja se soveltuu vaellus-hortoilemiseen ja veneilyyn hyvin, Reitit on hankalia tehdä kädessä maastossa ja ne onkin syytä tehdä pääosin PC-llä.
Prätkässä käyttö rajoittuu siihen että sillä voi tallentaa kuljetun jäljen ja ihmetellä sitä sitten kotona. Navigointi on helpompaa GT-kartan kanssa.
Mittakaava kysymykseen en ole koskaan törmännyt GPS-karttojen osalta. Minusta sähkökartta on aina niin tarkka kuin se on. Sitä sitten zoomaillaan eri mittakaavaan. Eli mielestäni sähkökartoissa ei siis ole sinänsä mittakaavaa vaan mielumminkin erottelukyky. Toki ne on mittakaavaan piirretty.
Se ei ole sinänsä haitta koska halpis navit maksaa noin satasen ja jopa allekin joten sorateille kannattaa suosiolla hommata sellainen. Ne tekee sitäpaitsi paikan päällä sellaisia reittejä jollaisista ei ole edes unelmoinut.
Topo- kartat on tosiaankin aika täynnä kaikenlaisia viivoja joissa näkyy korkeuskäyrät, syvyyskäyrat ja ehkä hampparinkäyrät ja niiden lisäksi myös isommat kivet ja ojat. Tasku-gps:sää saa tutkia suurennuslasilla että erottaa missä itse reitti menee. Itselläni on GarminMap 76 ja se soveltuu vaellus-hortoilemiseen ja veneilyyn hyvin, Reitit on hankalia tehdä kädessä maastossa ja ne onkin syytä tehdä pääosin PC-llä.
Prätkässä käyttö rajoittuu siihen että sillä voi tallentaa kuljetun jäljen ja ihmetellä sitä sitten kotona. Navigointi on helpompaa GT-kartan kanssa.
Mittakaava kysymykseen en ole koskaan törmännyt GPS-karttojen osalta. Minusta sähkökartta on aina niin tarkka kuin se on. Sitä sitten zoomaillaan eri mittakaavaan. Eli mielestäni sähkökartoissa ei siis ole sinänsä mittakaavaa vaan mielumminkin erottelukyky. Toki ne on mittakaavaan piirretty.
Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Vaativa kurankäsittely
- Mika TA-91
Mitä sitten aiot näillä kartoilla tehdä???vmi kirjoitti:En tarvitse kuin nuo kartat. Compepc-osaa tarvitaan, jos käsittelee kuvia tai reittejä pc-koneessa, isolla näytöllä.
Nuo kartat eivät käy GPS-laitteeseen!!! Toki mitä tarkempi kartta on kyseessä sen paremmin siitä yksityiskohdat löytyvät ja ovat ”oikeilla” paikoillaan. Eli jos suunnittelet reitin, niin eihän sillä kapulan näytön koolla ole mitään merkitystä, vaan sillä onko reittissä käytetyt pisteet oikeilla paikoillaan, jotta tietää mihin mennä, pahimmillaan jos suunnittelu on tehty huonolla kartalla et osaa varmasti sanoa kummalle kahdesta polusta pitää kääntyä, etenkin jos polkuja ei ole GPS-kartassa.vmi kirjoitti:Siis onko käytännän merkitystä, jos ostaa käsi gepsiin (abaut 3 -tuuman näyttö) kartan joka on 1/20 000 vai 1/50 000 vai 1/10 000
Tuo voisi olla kiinnostova laite (etenkin 1500 tai 2000 malli), mutta noissa on vielä aika paljon lastentauteja, joten itse ainakin vielä venyttäisin hankintaa. Noihin ei vielä ole oikein karttoja euroopasta (tosin osa vanhoista Meridian ja eXplorist-sarjojen kartoista käyvät), eikä reittittävää karttaa lainkaan (siis jos sellaisen haluaa).vmi kirjoitti:Magellan Triton sarja on ollut mielessä. Vedenpitävä värinäytöllinen kannettava malli, josta olisi apua jänkhällä, mopo-poluilla ja vesilläkin.
Olitko meinannut noita yllä mainittuja karttoja tuohon Tritoniin? Mistä olet saanut tiedon, että ne toimisivat noissa kapuloissa?
Ei pidä paikkaansa, kyllä näillä käsikapuloilla pärjää vallan mainiosti. Olen itse vetänyt puhtaasti tankoon kiinniteltyllä käsi GPS:llä kahtena vuonna ART:lla ryhmää ja voisin sanoa ettei kukaan valittanut vauhdin puutteesta...Kaizu kirjoitti:Käsinavigaattoreissa on niin pienet näytöt ettei niillä juuri mopohommia harrasteta muuten kuin kuperkeikka endurossa ja uusien umpimettien tutkimusretkissä joissa nopeus on alle 3 km/h.
Tästä on keskusteltu muuallakin tällä foorumilla ja tästä on mielipiteitä moneen eri suuntaan, mutta kaikilla laitteilla pärjää kohtuu hyvin joillakin sitton jo paremmin, riippuen mitä haluaa painottaa ja mitä tehdä.
Näistä vaan puuttuu sitten paljon perusGPS ominaisuuksia, joita noissa hieman paremmissa laitteissa on. Kun mainitset että ne tekee parempia reittejä kuin pienemmällä näytöllä olevat laitteet, niin mihin se perustuu? Samat ohjelmathan niissä niitä reittejä tekevät.Kaizu kirjoitti:Se ei ole sinänsä haitta koska halpis navit maksaa noin satasen ja jopa allekin joten sorateille kannattaa suosiolla hommata sellainen. Ne tekee sitäpaitsi paikan päällä sellaisia reittejä jollaisista ei ole edes unelmoinut.
Tätä voi yleensä säätää laitteen asetuksista, jolloin saa itse haluamansa määrän informaatiota näytölle.Kaizu kirjoitti:Topo- kartat on tosiaankin aika täynnä kaikenlaisia viivoja joissa näkyy korkeuskäyrät, syvyyskäyrat ja ehkä hampparinkäyrät ja niiden lisäksi myös isommat kivet ja ojat. Tasku-gps:sää saa tutkia suurennuslasilla että erottaa missä itse reitti menee. .
Kaizu kirjoitti:Mittakaava kysymykseen en ole koskaan törmännyt GPS-karttojen osalta. Minusta sähkökartta on aina niin tarkka kuin se on. Sitä sitten zoomaillaan eri mittakaavaan. Eli mielestäni sähkökartoissa ei siis ole sinänsä mittakaavaa vaan mielumminkin erottelukyky. Toki ne on mittakaavaan piirretty.
Eletronin kartta voi koostua useammasta eri mittakaavasta olevasta kartasta ja kun zoomailet niin aina välillä saatat vaihtaa kartan mittakaavaa, mutta useimmiten vaihdat vain näytön mittakaavaa, jolla ei sinällään ole mitään tekemistä kartan mittakaavan kanssa. Yleisesti voisi sanoa, että mittakaava = erottelukyky, eli paremmalla mittakaavalla oleva eletroninen kartta on paremmalla erottelukyvyllä toteutettu. Lisäksi tämän takia parempi mittakaavaisessa kartassa on enemmän informaatiota ja usein ne pitävät sisällään aina myös huonomman mittakaavan informaation ja näkymät, joten periaatteessa hyvin toteutettuna kannattaa aina ostaa tarkin mahdolinen mittakaava (yleensä = kallein).
Terveisin
Mika TA-91
Juu. Kyllä nämä käsigepsit on oikeasti hyviä laitteita ja niissä on tosiaankin lokit kuljettuja aikoja, nopeuksia, matkoja ym. sellaista joista on oikeasti hyötyä silloin kun haluaa tietää missä ollaan oltu ja mihin vielä voidaan joutua. Näyttö saisi vain meille huonon-näköisille hiukan isompi. Mielummin sellainen 32"
Mulla vaan sattui huonosti kun edellinen kapula meni rikki silloin kun markka vaihtui euroon ja ainoat navigaattorit oli silloin vasta Blaukkarin autoradiossa. Muistat kait sitä aikaa, Mika. Silloin puhuttiin paikantimista eikä niinkään navigaattoreista. Siinä kait se ero on.
Ostin sitten Garminin sellaisen mallin johon sai sentään kartan. Reititys on uudemman sukupolven vehkeissä ja siitä minä olen kateellinen. Vissiin siinä Tritonissa on sitten myös niin kuin minulla että joutuu itse tekemään reitit ristiohjaimella ja se on ainakin hankalaa.
Eipä hätää. Tässähän onkin kuva minun pikku retkestäni nyt Jouluna.... Ja siinähän se Garmini roikkuukin pussukassa ohjaustangossa..

Mulla vaan sattui huonosti kun edellinen kapula meni rikki silloin kun markka vaihtui euroon ja ainoat navigaattorit oli silloin vasta Blaukkarin autoradiossa. Muistat kait sitä aikaa, Mika. Silloin puhuttiin paikantimista eikä niinkään navigaattoreista. Siinä kait se ero on.
Ostin sitten Garminin sellaisen mallin johon sai sentään kartan. Reititys on uudemman sukupolven vehkeissä ja siitä minä olen kateellinen. Vissiin siinä Tritonissa on sitten myös niin kuin minulla että joutuu itse tekemään reitit ristiohjaimella ja se on ainakin hankalaa.
Eipä hätää. Tässähän onkin kuva minun pikku retkestäni nyt Jouluna.... Ja siinähän se Garmini roikkuukin pussukassa ohjaustangossa..

Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Vaativa kurankäsittely
- Mika TA-91
Tästä olen samaa mieltä, että näyttö voisi aina olla suurempi, mutta jos ruudun näkee kohtuullisesti (joissain laitteissa esim. auringonpaiste tekee näytön oikeasti lukukelvottamaksi) niin monesti pienemmän näyttön käyttö on paljolti tottumiskysymys (lähinnä se että mitä näytöä ja mitä informaatiota laitteen näytöllä pitää). Toki jos näyttäö ei näe, niin ei tuo tottuminenkaan auta.Kaizu kirjoitti:Näyttö saisi vain meille huonon-näköisille hiukan isompi. Mielummin sellainen 32"
Joo, se on totta että eroa on aikalailla (etenkin tuo minkä tuossa alla mainitset), mutta toisaalta jos reitin tekee etukäteen ei tuokaan niin iso ongelma ole.Kaizu kirjoitti:Muistat kait sitä aikaa, Mika. Silloin puhuttiin paikantimista eikä niinkään navigaattoreista. Siinä kait se ero on.
Magellanin vanhempiinkin (5-6 vuotta vanhoihin Meridian ja eXplorist) laitteisiin saa reitittävän kartan (siis ihan siihen GPS laitteeseen), jolloin voi itse valita tekeekö reitin käsin vaiko automaattisesti. Ja tämä sama aineisto on myös tulossa tuohonh uuteen Tritoniin.Kaizu kirjoitti:Ostin sitten Garminin sellaisen mallin johon sai sentään kartan. Reititys on uudemman sukupolven vehkeissä ja siitä minä olen kateellinen. Vissiin siinä Tritonissa on sitten myös niin kuin minulla että joutuu itse tekemään reitit ristiohjaimella ja se on ainakin hankalaa.
Mielestäni tämän tyyppisten ohjelmistojen kautta tulevan reitityksen hankkiminen on ollut mahdollista myös joihinkin Garminin vanhempiin laitteisiin?
Terveisin
Mika TA-91