Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Valvoja: Moderaattorit
-
RoyalBluez
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Tampere
Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Kellään kokemuksia Motortekin kaatumaraudoista ja enemmäkin asennuspuoleen liittyen Tenere 700:n kanssa?
Maailmalta kuuluu että joskus on toimitettu mukana vähän liian lyhyitä kiinnityspultteja, siihen nähden että raudat kiinnittyy moottorin yläkiinnitykseen:
Ja täälläkin kommenteissa suositellaan hankkimaan toiselle puolelle pidempää pulttia:
IKH:stahan noita pultteja saa, mutta vähän heikosti löytyy M12 x 70 x 1,25 tai M12 x 65 x 1,25 hienokierteistä osakierteellä.
Maailmalta kuuluu että joskus on toimitettu mukana vähän liian lyhyitä kiinnityspultteja, siihen nähden että raudat kiinnittyy moottorin yläkiinnitykseen:
Ja täälläkin kommenteissa suositellaan hankkimaan toiselle puolelle pidempää pulttia:
IKH:stahan noita pultteja saa, mutta vähän heikosti löytyy M12 x 70 x 1,25 tai M12 x 65 x 1,25 hienokierteistä osakierteellä.
Yamaha Tenere 700 2024
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
Re: Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Ei ole kys.kaatumaraudoista kokemusta mutta nämä ollut parissa pyörässä--> https://www.motea.com/fi/crash-bar-set- ... a-044976-0
Hyvin tukevat ja ovat sopivat.
Ja hinnan puolesta edullisemmat vielä
Hyvin tukevat ja ovat sopivat.
Ja hinnan puolesta edullisemmat vielä
- Totti
- Viestit: 1123
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Itsellä meni Outbackin alaraudat vm 2019 pyörään ns. heittämällä paikoilleen. En ole sen jälkeen irroitellut.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
-
RoyalBluez
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Tampere
Re: Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Ok, OM:n vastaus kysymyksiin oli myöskin sen verran vakuuttava että otin ala+ylä -kombon.
Yamaha Tenere 700 2024
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
-
RoyalBluez
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Tampere
Re: Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Kai kirjoitti: ↑Ma Syys 15, 2025 7:41 pm Ei ole kys.kaatumaraudoista kokemusta mutta nämä ollut parissa pyörässä--> https://www.motea.com/fi/crash-bar-set- ... a-044976-0
Hyvin tukevat ja ovat sopivat.
Ja hinnan puolesta edullisemmat vielä
Nämä on ilmeisen hyvät siihen asti kunnes raudat ottaa osumaa. Ainakin yksi T7 tiedetysti mennyt lunastukseen kun Motean alarauta meni vasemmasta lohkosta läpi, kun kiinnitys repesi irti.
Yamaha Tenere 700 2024
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
-
RoyalBluez
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Tampere
Re: Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Heräsipä tässä mietteitä kun jouduin rautoja asentelemaan toisen kerran M12 pultin vaihdon takia ja samalla vähän silmäilin muita pultteja.
Moottorin kiinnikkeen M8 -pultit on OEM-versiona aivan pultin kannan päästä kierteettömät, sekä pienellä kartiolla. Rungossa moottorin kiinnikkeen vastaavat reiät ovat aavistuksen isommat kuin 8mm. Joten nyt kun sinne laitetaan suora M8-pultti, niin kannakkeen reikiin jää vähän tyhjää tilaa.
T7:ssa kun tuo moottori on kuitenkin osa rungon rakennetta, niin vähän mietityttää että minkä verran noilla pulteilla on vaikutusta asiaan...
Moottorin kiinnikkeen M8 -pultit on OEM-versiona aivan pultin kannan päästä kierteettömät, sekä pienellä kartiolla. Rungossa moottorin kiinnikkeen vastaavat reiät ovat aavistuksen isommat kuin 8mm. Joten nyt kun sinne laitetaan suora M8-pultti, niin kannakkeen reikiin jää vähän tyhjää tilaa.
T7:ssa kun tuo moottori on kuitenkin osa rungon rakennetta, niin vähän mietityttää että minkä verran noilla pulteilla on vaikutusta asiaan...
Viimeksi muokannut RoyalBluez, Ti Kesä 23, 2026 1:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yamaha Tenere 700 2024
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Oikeaan momenttiin kiristettynä pultti ei normaalissa kuormitustapauksessa ota kuormaa vastaan säteittäisesti eli ei ole väliä vaikka pultti ei ota vapaareiän reunoihin kiinni. Useimmissa kohteissa pultti kiristää tasopinnat vastakkain, jolloin niiden välinen kitka pitää osat paikoillaan säteen suunnassa. Joissain tapauksissa pultti voi kuitenkin keskittää kiinnitettävät osat oikealle kohdalle ennen kuin liitos kiristyy, eli kohdistuksen kannalta asialla voi olla merkitystä, mutta liitoksen lujuuden kannalta ei merkittävää vaikutusta pitäisi olla mikäli molemmat pultit ovat samaa lujuutta. Jos pulttiin kohdistuu käytössä leikkausvoimaa, niin yleensä liitoksessa on suunniteltu jotain väärin. Poikkeustapauksiakin toki on, mutta silloin eivät enää päde yleiset ruuviliitosten suunnitteluperiaatteet.RoyalBluez kirjoitti:Heräsipä tässä mietteitä kun jouduin rautoja asentelemaan toisen kerran M12 pultin vaihdon takia ja samalla vähän silmäilin muita pultteja.
Moottorin kiinnikkeen M8 -pultit on OEM-versiona aivan pultin kannan päästä kierteettömät, sekä pienellä kartiolla. Runkossa moottorin kiinnikkeen vastaavat reiät ovat aavistuksen isommat kuin 8mm. Joten nyt kun sinne laitetaan suora M8-pultti, niin kannakkeen reikiin jää vähän tyhjää tilaa.
T7:ssa kun tuo moottori on kuitenkin osa rungon rakennetta, niin vähän mietityttää että minkä verran noilla pulteilla on vaikutusta asiaan...
-
RoyalBluez
- Viestit: 52
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Tampere
Re: Outback Motorek kaatumaraudat, Tenere 700
Vastauksesta päätellen asiaan perehtyneisyyttä löytyy..Pturu kirjoitti: ↑Ti Kesä 23, 2026 1:41 pm Oikeaan momenttiin kiristettynä pultti ei normaalissa kuormitustapauksessa ota kuormaa vastaan säteittäisesti eli ei ole väliä vaikka pultti ei ota vapaareiän reunoihin kiinni. Useimmissa kohteissa pultti kiristää tasopinnat vastakkain, jolloin niiden välinen kitka pitää osat paikoillaan säteen suunnassa.
Jäikin edellisestä postauksesta kirjoittamatta, että kitkalla varmastikin on tekemistä asian kanssa, mutta näin mekaniikkaosaamatta ei ole käsitystä missä suhteessa..
RoyalBluez kirjoitti: ↑To Syys 11, 2025 9:43 pm IKH:stahan noita pultteja saa, mutta vähän heikosti löytyy M12 x 70 x 1,25 tai M12 x 65 x 1,25 hienokierteistä osakierteellä.
Päivitetäänpä samalla pultin sopivuutta: kyseisiä mittoja kovia pultteja (10.9 tai 12.9) sinkittynä tai muuten pinnoitettuna löytyy todella huonosti pelkistä pulttikaupoista. Pinnoittamantonta pulttia taas saa kyllä.
Omani (70mm, sinkitty+keltapassivoitu) löysin traktorien osia myyvästä liikkeestä Pohjois-Pohjanmaalta.
Yamaha Tenere 700 2024
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986