Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kylätason kurapyöräilijä.
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

Koheltaja kirjoitti:Onko EVS R4 kokemuksia? https://www.motonet.fi/fi/tuote/3840202 ... i-aikuiset
Kisaenduro käytössä joo. Aika halvan oloinen kapistus. Samaan hintaan saa nyt leatt gpx 4.5 24mx:stä. Hankintaan menee.

Lähetetty minun I4213 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

CorporalMike kirjoitti:...nyt leatt gpx 4.5 24mx:stä. Hankintaan menee.
Tilaukseen meni, Kiitoksia vinkistä! 8)
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näin vähän epäilin että on saattaa olla rimpula, käsiteltävyyden ja säilytyksen kannalta olisi näppärän kokoinen päivittäiseen käyttöön mutta kai se on siirrettävä katseet Leattiin.

Samaa tarjousta katsoin mutta jotenkin edessä oleva lukitus tuntuu luontevammalta kun 4.5:en sivulukot. Stormilla olisi etulukolla oleva 3.5 tarjouksessa 199€, kai se on joku päivä hurautettava mopolla Stormille kokeilemaan miten sopii päälle.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Koheltaja kirjoitti:Näin vähän epäilin että on saattaa olla rimpula, käsiteltävyyden ja säilytyksen kannalta olisi näppärän kokoinen päivittäiseen käyttöön mutta kai se on siirrettävä katseet Leattiin.

Samaa tarjousta katsoin mutta jotenkin edessä oleva lukitus tuntuu luontevammalta kun 4.5:en sivulukot. Stormilla olisi etulukolla oleva 3.5 tarjouksessa 199€, kai se on joku päivä hurautettava mopolla Stormille kokeilemaan miten sopii päälle.
Kunnollinen niskasuoja etulukolla 179€ tarjouksessa https://www.24mx.fi/alpinestars-niskasuoja-bns-pro#?p

Itse olen ollut tuohon erittäin tyytyväinen, istuu hyvin paikallaan eikä ole merkitystä mikä takki on päällä (itsellä suojapaitana Leattin 3DF Airfit). Tuota myös Stormilla, eli sillä voit vertailla mikä istuu itselle.
Mika TA-91
jeppe56
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 3:52 pm
Pyörä: kawasaki
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja jeppe56 »

Tuossa kans tarjouksessa Leatt 3.5 niskatuki 179€ : https://www.mprengas.fi/product/632/lea ... -niskatuki

Nuo Leatt:ín niskasuojat, joissa lukitus on edessä, ovat todella helppoja ja nopeita käyttää. Se sivussa oleva lukitus on hieman jäykkä, mutta kyllähän siihenkin tottuu.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt on suojia testattu ja kuunneltu eri myyjien palopuheita, lopuksi luennon luottomyyjältä joka vahvisti omaa näkemystä kokeiluista.

EVS R4 on tosiaan aika rimpulan oloinen, ehkä parempi kun ei mitään, ehkä ei, mutta ei vakuuttanut muussa kun helpossa paikalleen laitossa. Olisin ostanut viidelläkympillä mutta en pyyntihinnalla.

EDIT: Tästä pitää vetää sanoja hieman takaisin. Oli ajossa lainassa ja vaikutti ihan kelpo suojalta, sain säädettyä sopivaksi ja hyvin rajoittaa kypärän ääripään liikkeitä. Kevyt, yksinkertainen ja helppo pukea. Jää harkintaan kunnes olen testannut pari muuta suojaa ajossa.

Alpinestar BNS Pro. Ihan ok oloinen puettuna ja tukevan tuntuinen mutta jäi aika legomainen vaikutelma koska purkautuu avattaessa tahattomasti 2-3 osaan. Toinen miinus oli takatuki joka on jäykkä ilman saranaa.

Leatt GPX 3.5 oli ihan jees mutta vähän jäi samanlainen kuva kun EVS:stä, toki paljon jämäkämpi mutta hyvin vähän säätöjä eikä tässäkään ole saranoitu takatuki. Helppo laittaa päälle ja ottaa pois. Materiaali jotain kovaa mutta elastista vaahtopuristetta missä on päällä kova kuori, kovassa käytössä kuori saattaa irrota tai alkaa irvistämään. Ei huono suoja mutta jotain jäin kaipaamaan.

Leatt GPX 4.5 jäi kokeilematta koska on sivuilla olevilla solkilukoilla joita en halua.

Leatt GPX 5.5 jäykkä ja kova kuituvahvisteinen muovi oli aika vakuuttavan ja kestävän tuntuinen. Lukitus sivulla yhdellä napilla ja sarana toisella puolella joten on helppo pukea. Monipuoliset säädöt ja takatuessa sarana -> menee säilytyksessä/kuljetuksessa pieneen tilaan kun takatuki taipuu 90 astetta, tämä oli mulle iso plussa. Painavampi kun 3.5 malli.

Leatt GPX 6.5 Carbon, vähän kevyempi kun 5.5 mutta muuten aika saman oloinen ja kalliimpi.

Näistä 5.5 taitaa olla mun valinta vaikka hinta pomppasi yli tuplat siihen mihin olin varautunut. Pitää kyttäillä tarjouksia tai jos tulee käytetty vastaan Torissa tai muualla.

Ihan on hyvän näköinen :D https://www.youtube.com/watch?v=Mxn5aQqezh0
Viimeksi muokannut Koheltaja, Su Huhti 05, 2020 12:50 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
TomppaV
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Joo, 5.5 leat on hyvä, alkuun outo mutta niin varmasti kaikki niskatuet on. Ajanoloon ei oikeastaan huomaakkaan.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Koheltaja kirjoitti:Alpinestar BNS Pro. Ihan ok oloinen puettuna ja tukevan tuntuinen mutta jäi aika legomainen vaikutelma koska purkautuu avattaessa tahattomasti 2-3 osaan. Toinen miinus oli takatuki joka on jäykkä ilman saranaa.
Nyt on pakko hieman korjata kun on kirjoitettu faktana (eli ilmeisesti myyjä ei ole tiennyt mistä puhuu vaan on ollut myyjä) asiota jotka ei ole ihan paikallaan.

Ei purkaannu vahingossa jos on osat paikallaan. Purkaantuu tarkoituksella onnettomuus tilanteessa ja kuljetusta varten eli pakkautuu suurinpiirtein samaan tilaan kuin Leatt. En täysin ymmärrä minkä saranan tähän haluaisit koska siinä on sarana sivuttaisliikkeelle joka on ainoa suunta mihin sen pitää vapaasti hieman yläkroppaa käännettäessä liikua.

Eli jos esitetään asioita faktoina niin yritetään etenkin turvavarusteista puhuttaessa puhua faktat faktoina ja jättää ne mielipiteet myyjille.

Joku voi muuten ottaa ne vaikka tosissaan.
Mika TA-91
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tämä oli oma kokemus kun käsittelin Alpinen suojaa. Avatessa sai takatuen helposti irtoamaan ja putoamaan lattialle, samaa sanoi myyjä että on yksi Alpinestarin ikävä ominaisuus käyttäjän kannalta. Jos vertaan sitä Leattin suojaan, sitä voi huolettomasti availla ja sulkea eikä mitään osia putoile lattialle. Eikä tämä ole mielipide vaan fakta, en halua suojaa joka purkaantuu pukiessa tahattomasti, oli se suunniteltu ominaisuus tai ei. Sitä en sitten tiedä oliko tuote viallinen mutta kovin herkästi takatuki irtosi kun niskasuoja oli avattuna.

5.5:en takatuen sarana näkyy 1:20 kohdalla, voi kääntää kuljetusasentoon jolloin suoja vie vähän tilaa https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Koheltaja kirjoitti:Tämä oli oma kokemus kun käsittelin Alpinen suojaa. Avatessa sai takatuen helposti irtoamaan ja putoamaan lattialle, samaa sanoi myyjä että on yksi Alpinestarin ikävä ominaisuus käyttäjän kannalta. Jos vertaan sitä Leattin suojaan, sitä voi huolettomasti availla ja sulkea eikä mitään osia putoile lattialle. Eikä tämä ole mielipide vaan fakta, en halua suojaa joka purkaantuu pukiessa tahattomasti, oli se suunniteltu ominaisuus tai ei. Sitä en sitten tiedä oliko tuote viallinen mutta kovin herkästi takatuki irtosi kun niskasuoja oli avattuna.

5.5:en takatuen sarana näkyy 1:20 kohdalla, voi kääntää kuljetusasentoon jolloin suoja vie vähän tilaa https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Silloin siinä kyseissä yksilössä on vika tai esittelykappaleesta väännetty lukitustapit rikki, ei normaalisti toimi noin. Sen saa, niinkuin kaiken, kyllä voimalla rikki jolloin tuon ilmiön saa aikaiseksi.

Ja jos tuo kuljetus koko on iso asia, niin kyseisen suojan saa kolmeen osaan jolloin pakkautuu pienenpään kuin Leatt. Jos pidät saranaa parempana, niin se on mielipiteesi.

Kummatkin on varmasti yhtä hyviä tai huonoja suojia mutta kuten sanoin niin ei esitetä mielipiteitä faktoina.
Mika TA-91
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siksi näistä asioista keskustellaan ja tuodaan eri tuotteiden ominaisuuksia esille ettei porukoiden tarvitse ostaa kamppeita täysin sokkona, kaikilla kun ei ole mahdollista käydä sovittamassa kamoja. Monesti sanotaan että tää on hyvä, osta tää, mutta samalla jätetään kertomatta tuotteen ominaisuudet ja millä tavalla eroaa toiseen tuotteeseen.

Jos olisin sokkona ostanut jonkin kokeilemista suojista niin suurin osa olisi mennyt vaihtoon hyvinkin nopeasti koska käytössä olisi tullut ominaisuudet esille jotka eivät ainakaan helpota suojan käyttöä. Jos suoja tai sen käyttö alkaa ärsyttämään niin se jää helposti hyllyyn ja siellä se ei suojaa mitään.

Kyseisessä yksilössä oli lukitusnastat ehjät ja kyllä, kaikki osat pysyi paikallaan kun oppi avaamaan suojaa rajallisesti pukiessa. Jos avasi suojaa enemmän niin kolina kuului kun takatuki putosi lattialle. En myöskään pidä siitä että suoja jakaantuu 2-3 osaan, menee toki pieneen tilaan, mutta säilytyksessä, kuten hyllyyn laittaessa siinä on edelleen 2-3 osaa yhden sijaan. Joillekkin tällä ominaisuudella ei ole väliä ja toisille on.

Suoja oli kyllä hyvän tuntuinen päällä ja lukitus toimii hienosti, enkä kyseenalaista sen toimintaa tai turvallisuutta, mutta päivittäisen käytön kannalta Alpinestarin rakenne ei tuo mitään etuja vastaavan hintaiseen Leatt 3.5:een joka ei vahingossakaan purkaudu osiin. 3.5:stakin saa irroitettua takatuen kuljetuksen/säilytyksen ajaksi mutta taas on niitä irto osia pyörimässä käsissä.

Leattin saranoidun takatuen kanssa elämä on helpompaa koska suoja pysyy koko ajan yksiosaisena ja takasuojan saa taitettua kuljetuksen/säilytyksen ajaksi 90 astetta.

En ymmärrä tätä mielipide-fakta aspektia koska kirjoittamani asiat perustuu kokeilujen kautta perustuviin faktoihin joista muodostetaan mielipide. Jokainen voi sitten päätellä mikä on painoarvo minkäkin ominaisuuden osalta omassa käytössä, onko joku asia tärkeä vai ei.
Kylätason kurapyöräilijä.
An77i
Viestit: 36
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja An77i »

Mika TA-91 kirjoitti:ei esitetä mielipiteitä faktoina.
Ihan sama minkä aiheen täällä avaa niin fakta mielipiteitä riittää kyllä luettavaksi. Niin se vaan on että mielipide on kun persereikä, jokaisella on omansa.

Ja sitten ei muuta kun palkoja sieraimet täyteen ja sinkki kireelle :lol:
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Koheltaja kirjoitti:Siksi näistä asioista keskustellaan ja tuodaan eri tuotteiden ominaisuuksia esille ettei porukoiden tarvitse ostaa kamppeita täysin sokkona, kaikilla kun ei ole mahdollista käydä sovittamassa kamoja. Monesti sanotaan että tää on hyvä, osta tää, mutta samalla jätetään kertomatta tuotteen ominaisuudet ja millä tavalla eroaa toiseen tuotteeseen.
Ja juuri tästä syystä pitäisi puhua asia oikein, eli nyt yhden esittelykappaleen pohjalta väität että kyseinen tuote toimii noin mikä ei ole totta ja annat muille väärää tietoa.
Koheltaja kirjoitti:En ymmärrä tätä mielipide-fakta aspektia koska kirjoittamani asiat perustuu kokeilujen kautta perustuviin faktoihin joista muodostetaan mielipide
Se oli kohtelias tapa sanoa että älä puhu paskaa. Olet yhtä vanhaa mallikappaletta kokeilut ja sen pohjalta väität että kyseessä on ominaisuus.
Eli minun "kokeiluja ja testien" pohjalta noin ei käy, ollut jo usemman vuoden kyseinen tuote käytössä, avaamalla sitä ei saa osiin, vaatii joko kaksi kättä ja sen että ennen avaaamista kääntää niska osan "auki" asentoon.

Tämä sama ongelma on ikävä kyllä suurimmassa osassa noita mp-liikeiden myyjiä, eivät lainkaan tiedä mistä puhuvat vaikka heidän pitäisi olla myymiensä tuotteiden asiantuntijoita (tämä ei koske nyt mitenkään niskasuojia vaan yleisesti osaamistasoa mp-liikkeissä etenkin pk-seudulla ja täysin riippumatta liikkeestä ja merkeistä joita liike edustaa).
Mika TA-91
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mika TA-91 kirjoitti:avaamalla sitä ei saa osiin, vaatii joko kaksi kättä ja sen että ennen avaaamista kääntää niska osan "auki" asentoon.
Kahdella kädellä avaamalla, jos avasi suojaa reilummin, niskapala irtosi ja putosi lattialle. Tämä kävi usemman kerran, myös myyjä sai palan putoamaan. Avatessa tuntuu pieni pykälä ja sen jos ylittää niin silloin takapala irtoaa.

Sun kannattaa mennä Vantaan Stormille avautumaan koska mä en voi asiaan vaikuttaa jos sun mielestä tuo on vika eikä ominaisuus. Mä kirjoitan pelkästään omista kokemuksista ja sitä en voi tietää jos hyllyssä on viallisia esittelykamppeita.

Jos takapalan lukituksen nastat kuluu esittelykäytössä tuohon kuntoon niin se riittää mulle tuotteen hylkäykseen. On olemassa muitakin vaihtoehtoja joissa ei ole kyseistä ongelmaa.

Kannattaa muistaa että tässä riitelee asiat, ei henkilöt, ja pyritään välttämään henkilökohtaisuuksiin menemistä kuten väittämällä paskanpuhujaksi, tai aletaan nokittelemaan millä perusteilla saa kirjoittaa henkilökohtaisia näkemyksiä tuotteesta. Tämän tyyppinen keskustelu ei johta mihinkään.

Omalta osalta ei ole lisättävää tämän suojan osalta. En kokenut sitä omaksi kyseisten ominaisuuksien takia.

Vaihtoehtoja on ja niitä on testattu ajossa eilisen ja tän päivän aikana, lopullinen päätös niskatuesta tehdään lähiaikoina.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin