Altan Wanha postitie

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Juttelin sen pål,in kaa (gargia cabinin vetäjä) ja hänen mielestä toi vanha tie on "vanhas kunnon kunnossa" 3 vuoden päästä taas,ja siltojen vierestähän mahtuu menee jos ei halua ajaa siltoja pitkin.
spiff
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 19, 2007 9:43 pm

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja spiff »

Kaitsu kirjoitti:Yllättävän paljon oli liikennettä, autoja tien varsilla parkissa tämän tästä. Yksi kivikirkko eli iso GS tuli vastaan, ei muita mopoja.
Saatoin olla minä GSA:lla, ajoin etelästä pohjoiseen tuolloin iltapäivällä. Jos siis olitte se puolenkymmenen pyörän letka mikä tuli vastaan melko lähellä eteläpäätä. Muita mopoja ei näkynyt.
Ihan eteläpäässä tuli vastaan pari mönkkäriä osapuilleen miljoonaa, jälkimmäisellä vielä peräkärry perässä. Aika villin näköinen kun kärry heitteli perässä koko tien leveydeltä ja kuski vaan antoi hanaa :D Onneksi sentään malttoi kohdalla hidastaa sen verran vauhtia että mahduttiin ohitse.
Ja olihan sinne vääntäytynyt yksi suomalainen asuntoautollakin :D Olivat tosin siinä eteläisen pätkän tienhaarassa mistä pääsee pikitielle, eli tuskin aikomuksena oli ajaa koko reittiä läpi. Siinä meniskin wannabe-LWR-kuskin itsetunto samantien nollille kun viereen ylityspaikalle tupsahtaisi joku asuntoautolla ajolinjoja suunnittelemaan :D

Muuten; jos/kun sillat ja tie korjataan normiautojen ajettavaan kuntoon kuten joku tiesi kertoa, käyköhän niin että tie on senjälkeen valkeanaan kymmenmetrisiä teli-asuntoautoja ja -vaunuja. Ja puolimatkassa krääsätori pinsseineen, avaimenperineen ja lippalakkeineen -- porontaljoja ja -sarvia tietenkään unohtamatta :( Ei ois ollenkaan kivaa se :(

Kaksi puron ylitystä tosiaan oli, minusta helppoja jopa kaltaiselleni ensikertalaiselle. Vettä oli joku 20-30 cm ja ylityspaikan kivet ilmeisesti asettelemalla aseteltu, niin oli tasaista pohja.
Eteläisempi, pienempi ylitys meni ihan tapeilta ja istuen ilman sen kummempaa lisäohjelmaa. Pohjoisemmassa, leveämmässä (missä oli ne siltapalkit penkalla), valuttelin ensin rauhassa mopon puroon valitulle ajolinjalle ja siitä sitten kaasulla reippaasti yli ja penkkaa ylös.

Sanokaas ny kokeneemmat, mikä ois the paras tapa tehdä noita ylityksiä? Tai miten te itse sen teette? Mestarit tietysti menevät tapeilla seisten, vesi pärskyen parhaaseen unstoppable-mainosvideo -tyyliin hard-rockin soidessa taustalla, mutta mikä olisi aloittelijalle käyttökelpoinen tyyli jotta pysyisivät vehkeet ja kuski ehjinä?

Tie oli vaihtelevan kuntoista, mutta täysin ajettavaa noviisillekin. Nopeutta toki piti säädellä välillä ihan kävelyvauhtiinkin että pysyivät tekohampaat suussa. Bemarin etupää kun lyö käsille sopivissa nimismiehenkiharoissa. Oli siellä ylläreitäkin, kuten ruohotupsu tiellä ja siinä risu pystyssä. Tarkemmin katsoessa ruohotupsun keskellä oli kirveenterän kokoinen ja mallinen kivi pystyssä. Voipi tulla hieman rengas- ja vannehuolia jos tuollaiseen kajauttaa etusen :(

Oikeastaan ainut syletyttävä kohta oli parisataa metriä nyrkinkokoista kivenmurkulaa, jotka oli ajettu tienpohjan täytteeksi. Meinasivat meikäläisen vähät eväät loppua kun pyörä velloi kivipuurossa puolelta toiselle. Autot vielä olivat painaneet urat niin että keskikohta oli korkeammalla, jonka takia en uskaltanut antaa kaasuakaan että pyörä hakisi itse ajolinjansa. Hissukseen uraa pitkin ajamalla kuitenkin pääsin pystyssä läpi.

Miten tuommoisessa puurossa ajaisi? Paitsi erittäin hiljaa ja varovaisesti, kytkin savuten :D
Hiekalla ja sepelillä uskaltaa antaa kaasua ja yleensä pysyvät ranteetkin löysinä, mutta tuossa kohtaa ei kantti kestänyt.

Rengastuksena mulla oli Tourancet ja hyvin niillä pärjäsi. Paitsi kun välillä sattui pikku sadekuuro, silloin saviset kohdat tuntuivat jonninverran liukkaille. Muutenhan keli olikin niin hyvä ettei paremmasta väliä.

Yks juttu mitä aiemmissa kirjoituksissa ei vissiin oo mainittu, on melko lähellä eteläpäätä tien itäpuolella oleva kukkula jolla on joku TV- tmv. masto. Kukkulalle menee mukava pikkutie ja maisemat mäenpäältä ovat varsin siedettävät. Uskoakseni siis, enhän toki ajanut sinne pällistelemään ja kuvia räpsimään, koska tien alkupäässä oli ajokielto peräti neljällä kielellä kerrottuna, suomi mukaanluettuna.

Summa summarum: Hyvä pätkä kaiken kaikkiaan, täytyy käydä toistekin. Sateella en välttämättä lähtisi tie-rengastuksella ajamaan.
teeaa
Viestit: 46
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 9:06 pm
Pyörä: xtz-750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja teeaa »

Yks juttu mitä aiemmissa kirjoituksissa ei vissiin oo mainittu, on melko lähellä eteläpäätä tien itäpuolella oleva kukkula jolla on joku TV- tmv. masto. Kukkulalle menee mukava pikkutie ja maisemat mäenpäältä ovat varsin siedettävät. Uskoakseni siis, enhän toki ajanut sinne pällistelemään ja kuvia räpsimään, koska tien alkupäässä oli ajokielto peräti neljällä kielellä kerrottuna, suomi mukaanluettuna.
Oliskos tuo ollut Naton tutka-asema, semmoinenhan sielä on.. Voipi olla että olis tullut joku sanomaan, jos olisit sinne yrittänyt, kieltomerkeistä huolimatta, lähestyä :shock:

-ta-
Avatar
Kaitsu
Viestit: 64
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:39 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Saatoin olla minä GSA:lla, ajoin etelästä pohjoiseen tuolloin iltapäivällä. Jos siis olitte se puolenkymmenen pyörän letka mikä tuli vastaan melko lähellä eteläpäätä. Muita mopoja ei näkynyt.
Luultavasti sama porukka, eteläpäässä se oli. Ajelin keulilla valkoisella fundurolla, sitten oli kolme niitä oransseja ja yksi kivikirkko.
Sanokaas ny kokeneemmat, mikä ois the paras tapa tehdä noita ylityksiä? Tai miten te itse sen teette? Mestarit tietysti menevät tapeilla seisten, vesi pärskyen parhaaseen unstoppable-mainosvideo -tyyliin hard-rockin soidessa taustalla, mutta mikä olisi aloittelijalle käyttökelpoinen tyyli jotta pysyisivät vehkeet ja kuski ehjinä?
Eiköhän se ole tapeilla seisten pienellä vaihteella mukava veto päällä. Vesi voi vähän pärskyä, mutta yli pääsee varmimmin ja vehkeet ja kuski pysyy ehjinä. Eniten ohjelmaa tulee silloin, jos mopo sattuu stumppaamaan keskelle jokea. Liukkailla kivillä mopoa on ikävä pitää pystyssä, liikkeelle lähteminen on hankalaa, loppuporukka saa lisähaastetta kun pohja menee ruopiessa aivan ruvelle, ja vastapenkkaan ei meinaa saada vauhtia. Sitäpaitsi pikku roiskiminen tuntuu munaskuissa mukavalta :mrgreen:
spiff
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 19, 2007 9:43 pm

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja spiff »

teeaa kirjoitti:Oliskos tuo ollut Naton tutka-asema, semmoinenhan sielä on.. Voipi olla että olis tullut joku sanomaan, jos olisit sinne yrittänyt, kieltomerkeistä huolimatta, lähestyä
Saattoipa ollakin tutka-asema. Siinä maston lähellä oli maassa semmoinen raakasti ylikasvanut golf-pallon puolikas, mikä saattoi hyvinkin olla tutka-antenni.

Ihmeen löperön tuntuisesti tuo oli vartioitu/suojattu kun ottaa huomioon että nykyään on kaikki kaskisten kalasatamatkin ympäröity teräsaidalla etteivät vaan pääse pahan akselin kätyrit laittamaan pommia silakkalastiin :D
Ei ollut aitoja tai vartijoita. Tien varressa ollut kieltomerkkikin oli vaan semmoinen A4-kokoinen lätkä kepin nokassa, pysähtyä piti että sai pienestä präntistä selvää. Ja on tuo senverran syrjässäkin ettei sinne ainakaan tietä pitkin tulemalla aivan hetkessä ehdi röyhkeää kulkijaa torumaan.

Vaan voihan tuo vaatimattomuus toisaalta olla ihan tietoistakin, niin ettei satunnainen paikalle osunut edes hoksaa missä tuli käytyä, ennenkuin ehkä sattumalta perästäpäin.
LightSpeed
Viestit: 1294
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Pyörä: FE390,12GS
Paikkakunta: Hamina

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

spiff kirjoitti:
teeaa kirjoitti:Oliskos tuo ollut Naton tutka-asema, semmoinenhan sielä on.. Voipi olla että olis tullut joku sanomaan, jos olisit sinne yrittänyt, kieltomerkeistä huolimatta, lähestyä
Saattoipa ollakin tutka-asema. Siinä maston lähellä oli maassa semmoinen raakasti ylikasvanut golf-pallon puolikas, mikä saattoi hyvinkin olla tutka-antenni.

Ihmeen löperön tuntuisesti tuo oli vartioitu/suojattu kun ottaa huomioon että nykyään on kaikki kaskisten kalasatamatkin ympäröity teräsaidalla etteivät vaan pääse pahan akselin kätyrit laittamaan pommia silakkalastiin :D
Ei ollut aitoja tai vartijoita. Tien varressa ollut kieltomerkkikin oli vaan semmoinen A4-kokoinen lätkä kepin nokassa, pysähtyä piti että sai pienestä präntistä selvää. Ja on tuo senverran syrjässäkin ettei sinne ainakaan tietä pitkin tulemalla aivan hetkessä ehdi röyhkeää kulkijaa torumaan.

Vaan voihan tuo vaatimattomuus toisaalta olla ihan tietoistakin, niin ettei satunnainen paikalle osunut edes hoksaa missä tuli käytyä, ennenkuin ehkä sattumalta perästäpäin.
Kävin tuollaisen laitoksen vieressä huipulla eräässä toisessa paikassa. Jonkin siviili linkki,puhelin liikennettä yms. :cry:
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja ramirin »

spiff kirjoitti:
Muuten; jos/kun sillat ja tie korjataan normiautojen ajettavaan kuntoon kuten joku tiesi kertoa, käyköhän niin että tie on senjälkeen valkeanaan kymmenmetrisiä teli-asuntoautoja ja -vaunuja. Ja puolimatkassa krääsätori pinsseineen, avaimenperineen ja lippalakkeineen -- porontaljoja ja -sarvia tietenkään unohtamatta :( Ei ois ollenkaan kivaa se :(
Fosters teltta tyttöineen ja tuninki autot soittamaan menneiden kesähittien teknoversioita.. vieressä jätkät luuraa puskurin taakse kuinka sinne sopis vielä yks 7" näyttö ja subbari.. makkarat 3,5eur, myydään kaikilla ylitys paikoilla :mrgreen:

Pitääpä laittaa asia korvan taakse ja ehtiä reitille ennen tätä..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Happi »

Ajettiin viime tiistaina Postitie etelästä pohjoiseen. Siltatyömaalla oli palkkien nosto menossa.

Kuva

Kuvia reissusta löytyy Transalp-sivuilta. Altan reissu

Happi
Avatar
Tosporado
Viestit: 385
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 3:00 pm
Pyörä: Triumph Speed Triple 1050

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Tosporado »

Happi kirjoitti:Kuvia reissusta löytyy Transalp-sivuilta. Altan reissu

Happi
Loistavia kuvia! Toivottavasti osuu meillekin hyvää ilmaa ensi kuussa.
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Hienot on kuvat ja hauskaa näkyy olleen !!
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Corni
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 8:05 am
Pyörä: Myyty

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Corni »

Tulevana kesänä olis tarkoitus käydä postitie ajamassa. Jos oikein olen kattonut, niin toi on ~100km. Eli kaiken jären mukaan pitäs oma tankki riittää. Vai onko tuo niin vaikea pätkä tai tankkauspaikkojen välit pitkiä, että pitää varautua kanisterilla matkaan?
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Kautokeinossa kun tankkaat niin pärjät kyllä,tolla altan puolella misä se loppuu eli gargia cabin niin siitä on vielä 25 kilsaa altan keskustaan ja tankille.
Mutta jos löpö on vähissä niin voi kyllä saada gargia cabinistakin hätätapauksessa.
Niil on mönkiäsafareita niin luulis et bensakin löytyis?

Milloin olet lähdössä?
Ite meinasin kanssa mennä tulevana kesänä uudestaan ja teltta ja fiisustusvehkeet mukaan ja viettää siinä viikonlopun,niitä "teitä" kun menee ristin rastiin PALJON siinä maastos.
Corni
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 8:05 am
Pyörä: Myyty

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Corni »

jonkko kirjoitti:Milloin olet lähdössä?
Heinä -elokuun vaihteen tietämissä tähän tietoon olis tarkoitus kaverin kanssa olla matkalla. Tarkemmin reissu tässä selviää, kun tiedetään mitä reittejä halutaan ennen/jälkeen postitietä ajella. Toivottavasti vaan sattus hyvät kelit, ettei ihan liejussa tarvii ajella. :roll:
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja -W- »

Itse on myös tarkoitus käydä tuolla ajelemassa/oleilemassa hieman samalla kaavalla kuin Jonkko, mutta tosin hieman syksymmällä kun on muut kesän pidemmät seikkailut hoidettu alta pois kuleksimasta;)
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Näkyykö tuo tie kooklen mapsis vai mistä kartoista moisen raitin reitille löytää? Suunta lienee tullu selväks, mut tien tarkka sijainti vielä vähä hakusessa..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Vastaa Viestiin