Altan Wanha postitie
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- juhan
- Viestit: 2605
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
- Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
- Paikkakunta: JKL
Postitien alkupää Altasta Masiin 2.7.2008. Vähän maisemaa ja tunnelmaa kirotulla musiikilla.
YV:llä saa musiikittoman version jos haluaa kuunnella pemarin mummoilua. On siellä stillejäkin välissä, kun ei koko pätkä mahtunu kortille (~70km - 5 tuntia).
Hieno kokemus ja sairaan hyvät kahvit (nessit), kiitos Samille matkaseurasta.
YV:llä saa musiikittoman version jos haluaa kuunnella pemarin mummoilua. On siellä stillejäkin välissä, kun ei koko pätkä mahtunu kortille (~70km - 5 tuntia).
Hieno kokemus ja sairaan hyvät kahvit (nessit), kiitos Samille matkaseurasta.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
- mikaki
- Viestit: 115
- Liittynyt: To Huhti 13, 2006 11:45 am
- Pyörä: ktm690-xr650l-klx650c-nx250
- Paikkakunta: Tornio
Käyntiin pohjoisen kierros (Tornio-Kilpisjärvi-Alta-Kautokeino-Äkäslompolo-Tornio), kilometrejä kertyi noin 1600. Vettä riitti joka paikassa, sateessa ja tuiskussa tuli ajettua noin 800 km.
Reissun kohokohta oli ehdottamasti vanha postitie Altan ja Kautokeinon välissä, maisemat oli mykistävän hienot. Taivas putosi välillä niskaamme aivan sananmukaisesti luoden aavemaisen maiseman. Tuli siis ajettu pilvessä;)
XR:stä katkesi vähän ennen Vittangia kytkinvaijeri, joten seuraavana päivänä pidettiin ylimääräinen välipäivä Kilpisjärvellä, jotta saataisiin vaijeria tilalle. Muoniosta löytyi vaijerin "korjaussarja" (2 ekeä!!), ja tilasin varmuuden vuoksi ylimääräisen sarjan varoiksi loppumatkalle.. Matkahuollon mukana sain paketin sit iltapäivällä.
No sitten Norjan puolella korkeimmailla kohdalla keskellä pilveä katkesi sama vaijeri sitten at:sta(!!). Onneksi nyt oli vaijeri valmiiksi.
Kuvia reissusta ilman mitään järjestystä osoitteessa: http://www.ccr.fi/mk/kuvat4
mika
Reissun kohokohta oli ehdottamasti vanha postitie Altan ja Kautokeinon välissä, maisemat oli mykistävän hienot. Taivas putosi välillä niskaamme aivan sananmukaisesti luoden aavemaisen maiseman. Tuli siis ajettu pilvessä;)
XR:stä katkesi vähän ennen Vittangia kytkinvaijeri, joten seuraavana päivänä pidettiin ylimääräinen välipäivä Kilpisjärvellä, jotta saataisiin vaijeria tilalle. Muoniosta löytyi vaijerin "korjaussarja" (2 ekeä!!), ja tilasin varmuuden vuoksi ylimääräisen sarjan varoiksi loppumatkalle.. Matkahuollon mukana sain paketin sit iltapäivällä.
No sitten Norjan puolella korkeimmailla kohdalla keskellä pilveä katkesi sama vaijeri sitten at:sta(!!). Onneksi nyt oli vaijeri valmiiksi.
Kuvia reissusta ilman mitään järjestystä osoitteessa: http://www.ccr.fi/mk/kuvat4
mika
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:07 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Oulu
Re: Altan Wanha postitie
Olisi jämerä suunnitelma lähteä postitielle Juhannuksen alusviikolla. Norjassa asuneenakin pohdin, että onko ajankohta liian aikainen, etenkin siloisille renkaille. Kertokaapa postiellä käyneet tästä lumi-märkyys asiasta. Voihan olla, että lumikaan ei haittaa, mutta purot ovat märkiä ja kuvissa näkyvät ylitykset olisivat liian hard-corea. Velimiehellä vielä hirmuinen norsu GS 1200 Adventure.
Pitkiä Vetoja!
Re: Altan Wanha postitie
Mites tuota, onko ihan turha ajatella ajavansa tuo (vanha postitie) Kautokeino - Alta Pirellin Scorpionilla vai suosiolla kunnon palarengasta alle?
- korpipolku
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 2:33 pm
- Pyörä: Gelände/Straße
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Altan Wanha postitie
Ei siellä mitään upottavaa hiekkaa ollut eikä mutapaikkoja. Mutta soraa, isoja kiviä, vettä, pari ylitystä. Matalan veden aikaan ne ylityksetkään niin pahoja mutta veden alla kivikko on sellaista pesäpallon ja jalkapallon väliltä. Jos on kaveri mukana niin pitäis onnistua kun ottaa hissukseen.Corni kirjoitti:Mites tuota, onko ihan turha ajatella ajavansa tuo (vanha postitie) Kautokeino - Alta Pirellin Scorpionilla vai suosiolla kunnon palarengasta alle?
Ihan katurenkailla on tietty haastavampaa.
sami
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
- korpipolku
- Viestit: 419
- Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 2:33 pm
- Pyörä: Gelände/Straße
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Altan Wanha postitie
Tommosella norsullahan se JuhaN ajeli ja itellä TA.pärnäkivi kirjoitti:Olisi jämerä suunnitelma lähteä postitielle Juhannuksen alusviikolla. Norjassa asuneenakin pohdin, että onko ajankohta liian aikainen, etenkin siloisille renkaille. Kertokaapa postiellä käyneet tästä lumi-märkyys asiasta. Voihan olla, että lumikaan ei haittaa, mutta purot ovat märkiä ja kuvissa näkyvät ylitykset olisivat liian hard-corea. Velimiehellä vielä hirmuinen norsu GS 1200 Adventure.
Mulla oli TKC:t ja JuhaN:llä taisi olla siloisemmat?
Lumitilanne on joka vuosi kai erilainen.
Hankala ennustaa.
Mutta vesi voi olla korkealla ja ekalla ylityksellähän se sitten selviää. Aina voi kääntyä takaisin jos on liian korkealla.
sami
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:07 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Oulu
Re: Altan Wanha postitie
Pärnäkiven ja pikkuveljensä reissu toteutuukin sittenkin paremmin sopivalla ajankohdalla heinäkuussa, jolloin lumi- ja kurariskit ovat pienempiä. TArkoitus olisi myös katsastella vuonojen liepeillä kulkevia vanhoja teitä. Viimeisen 20-30 vuoden aikana Norjaan on tehty hirveästi uusia vuoristoa ja vuonoja oikaisevia pikateitä, mistä sukkela mies voi päätellä, että vanhoja mutkareittejä löytyy, kun lähtee etsimään. Vinkkinä vielä mainittakoon, että Kautokeinossa on upea matkailunähtävyys se hopeapaja (Juhl's sölv smed tms.). Eikä pidä päätellä, että se on sellainen "vaimojen pysähdyspaikka", vaan paikka suoraan tuhannen ja yhden yön saduista. Olet vähän aikaa pökkyrässä käymisen jälkeen, vaikka olisit niittiliivinen paksuniska.
Viimeksi muokannut pärnäkivi, Pe Huhti 03, 2009 12:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitkiä Vetoja!
- jonkko
- Viestit: 3693
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
- Pyörä: KTM 640 Adventure
- Paikkakunta: Pargas
Re: Altan Wanha postitie
Norjalainen kirjoitteli toiseen foorumiin et joss postitielle mieleii mennä kesäkuussa niin olis varmaan helpompaa moottorikelkal.
Toikin nytt on mitä on,mutt ainakin tääl eteläs on tänä talvena ollut paljon enemmän lunta ku moneen vuoteen.
Toikin nytt on mitä on,mutt ainakin tääl eteläs on tänä talvena ollut paljon enemmän lunta ku moneen vuoteen.
Viimeksi muokannut jonkko, Pe Huhti 03, 2009 12:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Re: Altan Wanha postitie
Jos erehtyy tuolle seudulle silloin ku järvet on sulia, niin kannattaa stopata muutamaks tunniks siihen Piggejavren rantaan. Siellä ui kookkaita rautuja ihan rannan tuntumassa. Iso järvi tien vasemmalla puolella ennen Masin risteystä ( ku ajaa etelästä pohjoiseen ). Beten Lottoon ainaki tärähtää. Kahluuvarustus melkein pakollinen, että pääsee syvänteen reunaan, ainaki järven eteläpäässä.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:07 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Oulu
Re: Altan Wanha postitie
Pärnäkivi ja Tunturisport postitiellä 16.7.2009
Postitieltä on paljon juttua ja hyviä kuvia, joten kerron lyhyesti minkälainen meidän reissustamme sitten tuli. Lähdimme torstaiaamuna Altasta etelää kohti ja tien lähtöpaikka oli helppo löytää. Kun - sinällään makea - asfalttitie loppui, kertoivat merkit, että oltaisiin retkeilyreitillä. Yhtään patikoijaa ei sitten kuitenkaan nähty, ei liioin motskarimiehiäkään. Muutama maastoauto oli viddalla piipahtanut ja pari nähtiin jossakin kauampana parkilla.
Norskipoika oli ryhtynyt korjaamaan tietä ja siltoja ! Joissakin kohtaa oli kipattu keskelle tietä hirveitä soraläjiä, joista ei oikein päässyt yli kuin kiertämällä. Kaksi isointa jokea tulevat saamaan - kuulemamme mukaan - elokuussa uudet sillat. Eli jos aiot olla "pre bridge biker", niin pidä kiirettä. Me teimme kahden joen ja yhden (eteläosion) puron ylitykset kohtuullisin tyylipistein. Tapeilta vain putoaa herkästi, kun eturengas vähänkin hyppää sijoiltaan. Kannattaa vähän treenata tapeilta-ajoa, jos ei ole tullut sitä tehtyä ihan vasta.
Maisemallisesti pohjoinen osio on kymppi kun taas eteläpää melkein yhtä risukkoa ja huonoa metsäautotietä - tiiviisti sanottuna. Oman transalpini jousituskaan ei pitänyt eteläpään röykyistä. Tosin en siinä hurmiossa hoksannut pienentää takapään paluuvaimennusta. Takaiskari oli tulikuuma ja siitä tihkui vähän öljyä. Renkaistakin olisi pitänyt laskea paineitä pienemmäksi, kuten tunturisport-mies teki bemarilleen. Jos kuskilla ei ole kovin extremepyörää, niin kannattaa ajaa vain pohjoispää.
Sää ei olisi voinut olla parempi. Lisäksi jotkut paikat melkein pölisivät tiellä. Reitillä oli muutamia paikkoja, jotka sateisina aikoina saattavat olla liukkaita ja vaatisivat rupulirenkaita. Meillä oli bemussa uudet tourancet ja itselläni Hondan alkuperäis Bridgestonet - takaa tosin melko kuluneet. Lisäksi jokien vedet olivat selvästi joskus olleet paljon ylempänäkin. Tosin tuo ei enää sitten siltakauden miehiä harmita...
Puolivälin krouvissa voi vetäistä lohisopan naamaan, koska reissuun menee kuitenkin aika lailla aikaa. Uimme "naima-aslakin kalunpesujärvessä", tarkeneminen oli ihan ok, kun ilma oli lähes 20 asteinen. Reitillä on kaikkiaan kolme poroerotuspaikka, joista pohjoisin ja sijainniltaan komein tosin näytti vähän jo harvemmin käytetyltä. Eteläpään paikoissa oli valaistuslaitteetkin.
Kaiken kaikkiaan reittimme oli seuraavanlainen; Itse ajoin Oulusta ensin Sodankylään, johon velimies tuli Kuopiosta. Sitten; Ivalo-Inari- siitä pian koilliseen Sevettijärvelle (makea ja kaunis kurvailutie) ja piipahdus Kirkenesissä. Sieltä sitten Tanaan (Norjalaisittain Tana Bro), piipahdus tosin ensin Pykeijassa (must-homma!!!!!!!!!). Tanasta sitten Altaan pohjoista reittiä. Siellä oli kylmää ja kehnoja teitä tietöineen. Altasta sitten Postitietä Kautokeinoon ja tuliaisten ostoon Juhls Sölvsmediin. Siellä kannattaa käydä, vaikka ei pidä maljakko- tai lippalakkikaupoista. Ylitorniolle asti tulimme pieniä teitä ja osaksi Ruotsinpuolta. Matkalla oltiin neljä yötä. Oulun näkökulmasta tuli ajettua n. 2300 km. Kuopion miehelle melkein 3000.
Ehkä paras motskarireissu so far sanoo
Pärnäkivi
Postitieltä on paljon juttua ja hyviä kuvia, joten kerron lyhyesti minkälainen meidän reissustamme sitten tuli. Lähdimme torstaiaamuna Altasta etelää kohti ja tien lähtöpaikka oli helppo löytää. Kun - sinällään makea - asfalttitie loppui, kertoivat merkit, että oltaisiin retkeilyreitillä. Yhtään patikoijaa ei sitten kuitenkaan nähty, ei liioin motskarimiehiäkään. Muutama maastoauto oli viddalla piipahtanut ja pari nähtiin jossakin kauampana parkilla.
Norskipoika oli ryhtynyt korjaamaan tietä ja siltoja ! Joissakin kohtaa oli kipattu keskelle tietä hirveitä soraläjiä, joista ei oikein päässyt yli kuin kiertämällä. Kaksi isointa jokea tulevat saamaan - kuulemamme mukaan - elokuussa uudet sillat. Eli jos aiot olla "pre bridge biker", niin pidä kiirettä. Me teimme kahden joen ja yhden (eteläosion) puron ylitykset kohtuullisin tyylipistein. Tapeilta vain putoaa herkästi, kun eturengas vähänkin hyppää sijoiltaan. Kannattaa vähän treenata tapeilta-ajoa, jos ei ole tullut sitä tehtyä ihan vasta.
Maisemallisesti pohjoinen osio on kymppi kun taas eteläpää melkein yhtä risukkoa ja huonoa metsäautotietä - tiiviisti sanottuna. Oman transalpini jousituskaan ei pitänyt eteläpään röykyistä. Tosin en siinä hurmiossa hoksannut pienentää takapään paluuvaimennusta. Takaiskari oli tulikuuma ja siitä tihkui vähän öljyä. Renkaistakin olisi pitänyt laskea paineitä pienemmäksi, kuten tunturisport-mies teki bemarilleen. Jos kuskilla ei ole kovin extremepyörää, niin kannattaa ajaa vain pohjoispää.
Sää ei olisi voinut olla parempi. Lisäksi jotkut paikat melkein pölisivät tiellä. Reitillä oli muutamia paikkoja, jotka sateisina aikoina saattavat olla liukkaita ja vaatisivat rupulirenkaita. Meillä oli bemussa uudet tourancet ja itselläni Hondan alkuperäis Bridgestonet - takaa tosin melko kuluneet. Lisäksi jokien vedet olivat selvästi joskus olleet paljon ylempänäkin. Tosin tuo ei enää sitten siltakauden miehiä harmita...
Puolivälin krouvissa voi vetäistä lohisopan naamaan, koska reissuun menee kuitenkin aika lailla aikaa. Uimme "naima-aslakin kalunpesujärvessä", tarkeneminen oli ihan ok, kun ilma oli lähes 20 asteinen. Reitillä on kaikkiaan kolme poroerotuspaikka, joista pohjoisin ja sijainniltaan komein tosin näytti vähän jo harvemmin käytetyltä. Eteläpään paikoissa oli valaistuslaitteetkin.
Kaiken kaikkiaan reittimme oli seuraavanlainen; Itse ajoin Oulusta ensin Sodankylään, johon velimies tuli Kuopiosta. Sitten; Ivalo-Inari- siitä pian koilliseen Sevettijärvelle (makea ja kaunis kurvailutie) ja piipahdus Kirkenesissä. Sieltä sitten Tanaan (Norjalaisittain Tana Bro), piipahdus tosin ensin Pykeijassa (must-homma!!!!!!!!!). Tanasta sitten Altaan pohjoista reittiä. Siellä oli kylmää ja kehnoja teitä tietöineen. Altasta sitten Postitietä Kautokeinoon ja tuliaisten ostoon Juhls Sölvsmediin. Siellä kannattaa käydä, vaikka ei pidä maljakko- tai lippalakkikaupoista. Ylitorniolle asti tulimme pieniä teitä ja osaksi Ruotsinpuolta. Matkalla oltiin neljä yötä. Oulun näkökulmasta tuli ajettua n. 2300 km. Kuopion miehelle melkein 3000.
Ehkä paras motskarireissu so far sanoo
Pärnäkivi
Pitkiä Vetoja!
Re: Altan Wanha postitie
Moi,
me ajettiin postitie etelästä pohjoiseen viime keskiviikkona,eli 15.7. Ihan ajettavassa kunnossa,eli kuopan vieressä kivi.
Jokien ylitys "melko" vaivaton mielestäni,vetta ehkä 20 senttiä ja leveys pari pyörän mittaa,jos muistan oikein niin niitä on neljä 1 etela osuudella 3 pohjoisella. Pahin paikka on,kun lähdetään puolivälin kuppilasta pohjoiseen,ajetaan talon ohi ja poron-erotus paikan läpi tulee joki AIVAN silmille, joutui Kuraattorikin tekemään muutaman äkkiliikkeen. Tätä hetken matkaa pohjoiseen on Norskit tietöissä Aivan kunnostaavat tai vaikutti että pahentaavat kuntoa.
Loppu päässä oli vielä melkonen pommi,tasainen tie ajo-urat kovat,mutta reunat ja keskusta aivan velliä.
Kaiken kaikkiaan hieno reissu, mukana 950adv ja 2x640adv ajettin 4vrk reittiä Joensuu Suomussalmi Posio Raajärvi Sodankylä Tepsa Kaukonen Ylläs Pallas Hetta Kautokeino Alta Lakselv Karasjoki Angeli Ivalo Sodankylä Kemijärvi Posio Suomussalmi Kuhmo Joensuu. 3210km.
Pisin päivämatka mittarin mukaan 1097km välillä Hetta Lakselv Posio
Mukana Ahti Antti ja Esa
Kiitos seurasta.
Ahti
me ajettiin postitie etelästä pohjoiseen viime keskiviikkona,eli 15.7. Ihan ajettavassa kunnossa,eli kuopan vieressä kivi.
Jokien ylitys "melko" vaivaton mielestäni,vetta ehkä 20 senttiä ja leveys pari pyörän mittaa,jos muistan oikein niin niitä on neljä 1 etela osuudella 3 pohjoisella. Pahin paikka on,kun lähdetään puolivälin kuppilasta pohjoiseen,ajetaan talon ohi ja poron-erotus paikan läpi tulee joki AIVAN silmille, joutui Kuraattorikin tekemään muutaman äkkiliikkeen. Tätä hetken matkaa pohjoiseen on Norskit tietöissä Aivan kunnostaavat tai vaikutti että pahentaavat kuntoa.
Loppu päässä oli vielä melkonen pommi,tasainen tie ajo-urat kovat,mutta reunat ja keskusta aivan velliä.
Kaiken kaikkiaan hieno reissu, mukana 950adv ja 2x640adv ajettin 4vrk reittiä Joensuu Suomussalmi Posio Raajärvi Sodankylä Tepsa Kaukonen Ylläs Pallas Hetta Kautokeino Alta Lakselv Karasjoki Angeli Ivalo Sodankylä Kemijärvi Posio Suomussalmi Kuhmo Joensuu. 3210km.
Pisin päivämatka mittarin mukaan 1097km välillä Hetta Lakselv Posio
Mukana Ahti Antti ja Esa
Kiitos seurasta.
Ahti
-
- Viestit: 461
- Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 1:07 pm
- Pyörä: 1100GS,1150GSA
- Paikkakunta: pohj.keski-suomi
Re: Altan Wanha postitie
Hei
19.7 ajoimme postitien pohjoisen osion ensin etelästä pohjoiseen,puron ylityksiä kaksi ensimäinen pahempi ja takaisin tullessa toisen tien eteläänpäin,yksi ylitys ehkä reitin helpoin.Sää oli pohjoislenkillä aluksi sateinen ja takaisin tullessa pääosin pilvipoutaa ja vähän aurinkoa.Mahtava ja onnistunut reissu.
Marko (AT) ja Jarmo (GS)
19.7 ajoimme postitien pohjoisen osion ensin etelästä pohjoiseen,puron ylityksiä kaksi ensimäinen pahempi ja takaisin tullessa toisen tien eteläänpäin,yksi ylitys ehkä reitin helpoin.Sää oli pohjoislenkillä aluksi sateinen ja takaisin tullessa pääosin pilvipoutaa ja vähän aurinkoa.Mahtava ja onnistunut reissu.
Marko (AT) ja Jarmo (GS)
- Kuraattori
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Tammi 17, 2007 7:13 pm
- Pyörä: LC 4 ja 8
- Paikkakunta: Liperi
Re: Altan Wanha postitie
[quote="akui68"]Moi,
me ajettiin postitie etelästä pohjoiseen viime keskiviikkona,eli 15.7. Ihan ajettavassa kunnossa,eli kuopan vieressä kivi.
Jokien ylitys "melko" vaivaton mielestäni,vetta ehkä 20 senttiä ja leveys pari pyörän mittaa,jos muistan oikein niin niitä on neljä 1 etela osuudella 3 pohjoisella. Pahin paikka on,kun lähdetään puolivälin kuppilasta pohjoiseen,ajetaan talon ohi ja poron-erotus paikan läpi tulee joki AIVAN silmille, joutui Kuraattorikin tekemään muutaman äkkiliikkeen. Tätä hetken matkaa pohjoiseen on Norskit tietöissä Aivan kunnostaavat tai vaikutti että pahentaavat kuntoa.
Loppu päässä oli vielä melkonen pommi,tasainen tie ajo-urat kovat,mutta reunat ja keskusta aivan velliä.
Kaiken kaikkiaan hieno reissu, mukana 950adv ja 2x640adv ajettin 4vrk reittiä Joensuu Suomussalmi Posio Raajärvi Sodankylä Tepsa Kaukonen Ylläs Pallas Hetta Kautokeino Alta Lakselv Karasjoki Angeli Ivalo Sodankylä Kemijärvi Posio Suomussalmi Kuhmo Joensuu. 3210km.
Jokohan tästä isommasta kuvasta joku tarttus koukkuun..kannattaa tsekata takavasemmalle...
me ajettiin postitie etelästä pohjoiseen viime keskiviikkona,eli 15.7. Ihan ajettavassa kunnossa,eli kuopan vieressä kivi.
Jokien ylitys "melko" vaivaton mielestäni,vetta ehkä 20 senttiä ja leveys pari pyörän mittaa,jos muistan oikein niin niitä on neljä 1 etela osuudella 3 pohjoisella. Pahin paikka on,kun lähdetään puolivälin kuppilasta pohjoiseen,ajetaan talon ohi ja poron-erotus paikan läpi tulee joki AIVAN silmille, joutui Kuraattorikin tekemään muutaman äkkiliikkeen. Tätä hetken matkaa pohjoiseen on Norskit tietöissä Aivan kunnostaavat tai vaikutti että pahentaavat kuntoa.
Loppu päässä oli vielä melkonen pommi,tasainen tie ajo-urat kovat,mutta reunat ja keskusta aivan velliä.
Kaiken kaikkiaan hieno reissu, mukana 950adv ja 2x640adv ajettin 4vrk reittiä Joensuu Suomussalmi Posio Raajärvi Sodankylä Tepsa Kaukonen Ylläs Pallas Hetta Kautokeino Alta Lakselv Karasjoki Angeli Ivalo Sodankylä Kemijärvi Posio Suomussalmi Kuhmo Joensuu. 3210km.
Jokohan tästä isommasta kuvasta joku tarttus koukkuun..kannattaa tsekata takavasemmalle...
Karjalassa kajahtaa..Lc 4 ja 8
-
- Viestit: 461
- Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 1:07 pm
- Pyörä: 1100GS,1150GSA
- Paikkakunta: pohj.keski-suomi
Re: Altan Wanha postitie
Hei Mehän ajoimme myös tuon pohjoisen osion pohjoiseenpäin muutama päivä myöhemmin joten olimme tosi onnekkaita kun pysyimme "touranseilla"tuossa "viimeisessä" laskussa kovemmalla uralla,koska tuskin muutamassa päivässä tienpinta juurikaan oli muuttunut.Jarmo
Re: Altan Wanha postitie
Ajettiin 6.8. postitie pohjoisesta etelään. Kaksi joen ylitystä on jäljellä, ei mitään pahoja kun vettä oli aika vähän. Sillat tulee ihan kohta, paikalla on isoja palkkeja. Eteläpää loistavaa irtosepeliä, vauhti tuppasi nousemaan. Muutenkin koko postitie on suht hyvässä kunnossa ainakin kuivalla kelillä, sen voi ajaa helposti ilman nappuloita.
Yllättävän paljon oli liikennettä, autoja tien varsilla parkissa tämän tästä. Yksi kivikirkko eli iso GS tuli vastaan, ei muita mopoja.
Tukikohta oli Enontekiössä. Matkalla Kilpisjärvelle käväistiin Kalkkoaivissa paistamassa makkarat ja uimassa. Kalkkoaivin tie on hieno ajettava, kannattaa poiketa. Kilpisjärveltä ajettiin Norjan puolelle Haltin juurelle. Kartassa Haltin tie ei näytä miltään, mutta todellisuudessa hiekkatie kipuaa kiperiä neulansilmiä puurajan yläpuolelle, ihan helmi, luntakin oli isommissa kallionkoloissa. Altaan köröteltiin rajoitusten mukaan ja säästeltiin nappuloita, aika kului turkoosia merta tuijotellessa ja muutamia hyviä mutkia kanttaillessa.
Postitielle mentiin niin, että Altasta jatkettiin muutama kilometri itään ja tultiin Altajoen yli reitille.
Kaiken kaikkiaan loistoreissu, hiekkaa, hellettä ja hienoja maisemia joka päivälle. Postitielläkin pysähdyttiin uimaan ja tulille.
Yllättävän paljon oli liikennettä, autoja tien varsilla parkissa tämän tästä. Yksi kivikirkko eli iso GS tuli vastaan, ei muita mopoja.
Tukikohta oli Enontekiössä. Matkalla Kilpisjärvelle käväistiin Kalkkoaivissa paistamassa makkarat ja uimassa. Kalkkoaivin tie on hieno ajettava, kannattaa poiketa. Kilpisjärveltä ajettiin Norjan puolelle Haltin juurelle. Kartassa Haltin tie ei näytä miltään, mutta todellisuudessa hiekkatie kipuaa kiperiä neulansilmiä puurajan yläpuolelle, ihan helmi, luntakin oli isommissa kallionkoloissa. Altaan köröteltiin rajoitusten mukaan ja säästeltiin nappuloita, aika kului turkoosia merta tuijotellessa ja muutamia hyviä mutkia kanttaillessa.
Postitielle mentiin niin, että Altasta jatkettiin muutama kilometri itään ja tultiin Altajoen yli reitille.
Kaiken kaikkiaan loistoreissu, hiekkaa, hellettä ja hienoja maisemia joka päivälle. Postitielläkin pysähdyttiin uimaan ja tulille.