"Ranger"- ajokurssi viikolla 8, (18.-26.02.2019) Geiranger
Lähetetty: Pe Helmi 15, 2019 4:37 pm
Mikäli Herramme tahtoo, ja elämme, yritän järjestää ensi viikolla, (vko:lla 8.), "Ranger"- ajokurssin Geirangerissa.
Kurssi on avoin kaikille hieman enemmän talvella ajaneille, ja se on maksuton.
Osallistujapaikkoja on rajoitetusti.
Reitit:
-Meno: Umeå- Östersund- Röros- Dombås- Otta- Stryn- Hellesylt- Stranda- Geiranger.
-Paluu: (Vallitsevista tie-, ja sääolosuhteista riippuen) Geiranger- Åndalsnes- Dombås- Röros- jne.
Kurssin päivittäiset aiheet vaihtelevat sää- ja keliolosuhteiden mukaan, mutta tässä vain joitakin poimintoja mm:
- Vasta- ja sivutuuliajot (eri luokat & näkyvyysetäisyyksien mukaan)
- Käsi-, ääni-, ja valomerkit, sekä niiden käyttö
- Toiminta puomilla vihamielisessä ympäristössä
- Hätäsuojan rakentaminen
- Vuonolautan kannella vapaasti seisovan mp:n seuranta, ja hallinta talvimerenkäynnissä
- Etunen paksussa loskakelissä hallitsemattomasti- (ja hallitusti) alta, runsaasti toistoja
- Ohjaustuntuman kadottaminen & nopean reagoinnin vastatoimenpiteet
- Siirtyminen vesijäältä pyörälle / pyörältä, sekä parkkeerausyritykset
- Mp:n liikuttelu jäisillä ja veden valtaamilla pinnoilla moottoria käyttäen / kayttämättä
- Ajovarusteiden sulatus- ja kuivaustoimet vesisateessa ja tuulessa
Nyt yllättäen myös tänne suomeen suuntautunut Föhn-tuuli lämpöaaltoineen aiheuttaa tunturiylängöillä poikkeavia keliolosuhteita, joita ovat mm:
- maansortumat (Geirangerissa nyt +10´c ja keltainen vaara!)
- mahdolliset runsaat vesisateet
- ylänkö- ja tunturialueilla "jäätävä tihku"
- yllättävät sulamisvedet & runsaat sohjovallit
- lumi-, vesi-, ja lumisade vuorottain, (kerrosjäätäminen ajopuvussa & mp:ssä)
- Yöpakkasien jäädyttämät sulamisvesilätäköt
- "Spooriajo" tunneleissa
Arvioitu saapuminen kohteelle, kestänee 6-ajopäivää, koska muuttujia on useita:
- Sää, (temperaturet)
- Sää, (tuulet)
- Lumivyöryaktiivisuus, (varoitukset)
- Maanvyöryaktiivisuus, (varoitukset)
- Suljetut / avoinna olevat tiet
- Liikennöivät lautat
- Liikennetilanne
- Auraustilanne, (Vegvesen.no)
Arvioitu ajosuorite a´/vrk n. 300-350km, tai vähemmän ed.mainituista muuttujista johtuen.
Ja koska nyt operoidaan ns. sesonkiajan ulkopuolella, on majoitusvaihtoehdot harvassa. ( ~ yli 90% majoituspalveluista suljettuina).
Mikäli tunsit vetoa em. kurssia kohtaa, ota yhteyttä nopeasti!
:;):
Talvella huomioitavaa:
Lauttaväli Hellesylt- Geiranger on toiminnassa "virallisesti" vasta 01.04.-19 alkaen, mutta silloin, kun tie Fv 63 on lumi- ja maanvyöryjen takia suljettu, (kuten tälläkin hetkellä!), ajaa lautta "epävirallisesti" kolmesti vrk:ssa suuntaansa, (kts, liitteen kuvat!).
Kovan tuulen takia, tie Fv 15, (Grotli - Hjelle), saatetaan sulkea ilman ennakkovaroitusta!
Ja JOS keli- ja sääolosuhteet ovat ylitsepääsemättömät, ainahan voi kääntyä!
(On sitä ennenkin käyty vain yksi yö norjan puolella nukkumassa, ja sitten hopi-hopi takaisin!)
"Kun ei tee norjanmatkailua liian helpoksi, säilyy mielenkiinto!"
"Aina kannattaa yrittää päästä norjaan vaikka ei pääsisikään!"
Kurssi on avoin kaikille hieman enemmän talvella ajaneille, ja se on maksuton.
Osallistujapaikkoja on rajoitetusti.
Reitit:
-Meno: Umeå- Östersund- Röros- Dombås- Otta- Stryn- Hellesylt- Stranda- Geiranger.
-Paluu: (Vallitsevista tie-, ja sääolosuhteista riippuen) Geiranger- Åndalsnes- Dombås- Röros- jne.
Kurssin päivittäiset aiheet vaihtelevat sää- ja keliolosuhteiden mukaan, mutta tässä vain joitakin poimintoja mm:
- Vasta- ja sivutuuliajot (eri luokat & näkyvyysetäisyyksien mukaan)
- Käsi-, ääni-, ja valomerkit, sekä niiden käyttö
- Toiminta puomilla vihamielisessä ympäristössä
- Hätäsuojan rakentaminen
- Vuonolautan kannella vapaasti seisovan mp:n seuranta, ja hallinta talvimerenkäynnissä
- Etunen paksussa loskakelissä hallitsemattomasti- (ja hallitusti) alta, runsaasti toistoja
- Ohjaustuntuman kadottaminen & nopean reagoinnin vastatoimenpiteet
- Siirtyminen vesijäältä pyörälle / pyörältä, sekä parkkeerausyritykset
- Mp:n liikuttelu jäisillä ja veden valtaamilla pinnoilla moottoria käyttäen / kayttämättä
- Ajovarusteiden sulatus- ja kuivaustoimet vesisateessa ja tuulessa
Nyt yllättäen myös tänne suomeen suuntautunut Föhn-tuuli lämpöaaltoineen aiheuttaa tunturiylängöillä poikkeavia keliolosuhteita, joita ovat mm:
- maansortumat (Geirangerissa nyt +10´c ja keltainen vaara!)
- mahdolliset runsaat vesisateet
- ylänkö- ja tunturialueilla "jäätävä tihku"
- yllättävät sulamisvedet & runsaat sohjovallit
- lumi-, vesi-, ja lumisade vuorottain, (kerrosjäätäminen ajopuvussa & mp:ssä)
- Yöpakkasien jäädyttämät sulamisvesilätäköt
- "Spooriajo" tunneleissa
Arvioitu saapuminen kohteelle, kestänee 6-ajopäivää, koska muuttujia on useita:
- Sää, (temperaturet)
- Sää, (tuulet)
- Lumivyöryaktiivisuus, (varoitukset)
- Maanvyöryaktiivisuus, (varoitukset)
- Suljetut / avoinna olevat tiet
- Liikennöivät lautat
- Liikennetilanne
- Auraustilanne, (Vegvesen.no)
Arvioitu ajosuorite a´/vrk n. 300-350km, tai vähemmän ed.mainituista muuttujista johtuen.
Ja koska nyt operoidaan ns. sesonkiajan ulkopuolella, on majoitusvaihtoehdot harvassa. ( ~ yli 90% majoituspalveluista suljettuina).
Mikäli tunsit vetoa em. kurssia kohtaa, ota yhteyttä nopeasti!
:;):
Talvella huomioitavaa:
Lauttaväli Hellesylt- Geiranger on toiminnassa "virallisesti" vasta 01.04.-19 alkaen, mutta silloin, kun tie Fv 63 on lumi- ja maanvyöryjen takia suljettu, (kuten tälläkin hetkellä!), ajaa lautta "epävirallisesti" kolmesti vrk:ssa suuntaansa, (kts, liitteen kuvat!).
Kovan tuulen takia, tie Fv 15, (Grotli - Hjelle), saatetaan sulkea ilman ennakkovaroitusta!
Ja JOS keli- ja sääolosuhteet ovat ylitsepääsemättömät, ainahan voi kääntyä!
(On sitä ennenkin käyty vain yksi yö norjan puolella nukkumassa, ja sitten hopi-hopi takaisin!)
"Kun ei tee norjanmatkailua liian helpoksi, säilyy mielenkiinto!"
"Aina kannattaa yrittää päästä norjaan vaikka ei pääsisikään!"