Trans Euro Trail

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

tsounas
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 12:11 am
Pyörä: Husaberg Fe 400 E

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja tsounas »

karhuton kirjoitti: Ma Kesä 12, 2023 9:20 am Suunnittelussa heinäkuussa lähteä ajelemaan Suomen TET:iä pitkin pieni rundi.

Lähtö ja paluu Salon seudulle, joten jos ympyrän haluaa ajaa, reittivaihtoehdot olisi tässä.

Kartan mukaan reitti näyttäisi olevan aika lailla ihan vaan nimettyjä pikkuteitä (oletan et hiekkatietä), mutta onko jollakulla ihan omaa kokemusta reitistä ja osaisi sanoa mistä kannattaisi mennä?

tet kuva 2.jpg
Oon ite ajanut tuota kirkkonummi - somero pätkää useaan otteeseen ja tykkään kyllä paljon. Alkuun mennään ihan hiekkateitä pitkä pätkä, on vähän nopeempaa ja hitaampaa, pääsääntöisesti hyväkuntoista tietä ja maalaismaisemasta nauttimista. Tuolla Iso-Valkeen seudulla mennään sitten välillä metsäautoteitä ja vähän hastavampaa, itsekin pari vuotta sitten ihan ummikkona pärjäsin siellä kuitenkin hyvin joten ei järin vaikeaa. Pientä seikkailun fiilistä siinä kuitenkin jo saa aikaiseksi!

Muut eteläsuomen reitit pk seudun länsipuolelta on ajamatta, mietteissä tosin ajaa tuo turun lenkki.
mikkark
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2016 5:25 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure S 2019

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja mikkark »

Olen käynyt Naruskassa aikoinaan puskaparkissa ja meinasin silloin ajella Naruskajärvi-Tulppio-Lokka TET-pätkän. Muistaakseni siellä Naruskajärven päässä oli kyltti "ajo sallittu vain luvan kanssa" tms. ja tulinkin samoja jälkiä takaisin. Liekö porukka kysellyt lupia tuolle pätkälle?
Avatar
PAH
Viestit: 928
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja PAH »

mikkark kirjoitti: To Kesä 15, 2023 2:19 pm Naruskajärvi-Tulppio
Kyllä tuo väli on ollut sallittu yleiselle liikenteelle ainakin vuodesta 2004 jolloin ensi kertaa sen ajoin.
Yksi poroportti taitaa olla joka on muistettava sulkea.
Heikki
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Japit »

Nyt juuri palasin itärajan TET-reitiltä, Vaalimaa/Virolahti-Lieksa. Hyvää soratietä koko pätkä, muutamia asfalttisiirtymiä. Maisemallisesti ei mitään eksoottista. Paljon lopettaneita kyläkauppoja, sulkeutuneita kouluja ja hylättyjä tiloja. Useamman kerran tie myötäilee rajavyöhykkeen linjausta. Jos sotahistoria kiinnostaa niin matkalta löytyy paljon muistokiviä ja tauluja alueen taisteluista. Olihan niissä isänmaallisuus mielessä pysähdyttävä, mielenkiintoisia tapahtumia ja paikanpäällä tuntui aihe vieläkin merkityksellisemmältä. yhtäkään pyörää ei reitillä näkynyt, eikä edes tuoreita jälkiä.
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Tarkoitus olisi käydä Helsingistä käsin itärajan keikka ajamalla etelärannikkoa mukailleen Vaalimaalle, sieltä ylös Savonlinnaan josta Mikkelin eteläpuolelta takaisin. Askartelin reitin omakätisesti yhdistelemällä TET-pätkiä 04, 06, 10 ja 14. Kokonaismittaksi näyttäisi tulevan n. 1000km kun laskee mukaan alun ja lopun siirtymät. Yhden yöpymisen taktiikalla akselilla Imatra/Punkaharju/Savonlinna on tarkoitus mennä, eli ajamista riittää. Varmaan tuon kuitenkin ehtii suorittaa jos tarvittaessa oikoo vähän isompia väyliä pitkin?

Kuva
Pata
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 3:03 pm
Pyörä: CRF250L -19
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Pata »

Moro, koskas oot tuollaiselle reissulle lähdössä? Meinaatko Weeralla lähteä? Asut sen verran lähellä, että olis kiva lähteä esim mukaan jos aikataulut natsaa.
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Pata kirjoitti: Pe Syys 22, 2023 10:47 am Moro, koskas oot tuollaiselle reissulle lähdössä? Meinaatko Weeralla lähteä? Asut sen verran lähellä, että olis kiva lähteä esim mukaan jos aikataulut natsaa.
Tällä viikolla on tarkoitus vähän keleistä riippuen lähteä reissuun Weeralla. Vielä pitää joku laukkuratkaisu keksiä.

Ihan hyvä idea ajella yhdessä, mutta valitettavasti tämä reissu on tarkoitus vetää ns. parhaassa seurassa eli ihan soolona :D
Ei mitään henkilökohtaista tietenkään, tekee vaan mieli päästä yksin tien päälle ja vähän tuulettumaan omine ajatuksineen perhearjen keskeltä. Navigoinnistakaan ei ole vielä varmuutta että kuinka hyvin onnistuu kun en ole aikoihin käynyt missään pitemmällä.
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Japit »

greatLeo kirjoitti: Pe Syys 22, 2023 10:36 am Tarkoitus olisi käydä Helsingistä käsin itärajan keikka ajamalla etelärannikkoa mukailleen Vaalimaalle, sieltä ylös Savonlinnaan josta Mikkelin eteläpuolelta takaisin. Askartelin reitin omakätisesti yhdistelemällä TET-pätkiä 04, 06, 10 ja 14. Kokonaismittaksi näyttäisi tulevan n. 1000km kun laskee mukaan alun ja lopun siirtymät. Yhden yöpymisen taktiikalla akselilla Imatra/Punkaharju/Savonlinna on tarkoitus mennä, eli ajamista riittää. Varmaan tuon kuitenkin ehtii suorittaa jos tarvittaessa oikoo vähän isompia väyliä pitkin?

Kuva
Aika pitkän reissun aioit heittää yhdellä yöpymisellä. Osittain samoja reittejä juuri rajan tuntumassa ajoin ja kaksi yötä kesti meikäläiseltä. Takaisin tulin kuitenkin isoja teitä ja sulla on vielä hiekkapätkää takaisinkin päin.
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Japit kirjoitti: Ma Syys 25, 2023 4:25 pm Aika pitkän reissun aioit heittää yhdellä yöpymisellä. Osittain samoja reittejä juuri rajan tuntumassa ajoin ja kaksi yötä kesti meikäläiseltä. Takaisin tulin kuitenkin isoja teitä ja sulla on vielä hiekkapätkää takaisinkin päin.
Onhan tuossa ajamista, 50km/h keskinopeudella ajoa tosiaan se 20h eli 10h per päivä. Mutta ideana on nimenomaan ajaa :lol:
Tavoite on lähteä melko aikaisin aamulla eli 8-9 välillä, ja siirtyä ensin Porvooseen isoa tietä, sieltä sitten pienemmille pätkille. Isommille teille pääsee itärajan tuntumassa suht helposti oikomaan. Illaksi ja yöksi tarkoitus ehtiä Savonlinnaan. Paluumatkalla voi sitten tarpeen mukaan ajaa viitostietä ja vanhaa nelostietä. Kotiinpaluu menee kyllä iltamyöhään.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

50 on tet-reitillä aika tiukka keskinopeus. Mittarin pitäisi näyttää tyypillisesti 70-80 jos sitä ehtii vilkaista.

Toisekseen, taukoja kannattaa pitää vaikkei tarpeelliselta tuntuisikaan. Silloin ajointo pysyy korkealla ja huvi huipussaan. Vaikka tauolla matka ei etenekään ja keskinopeus putoaa.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Pientä rapsaa neljän viikon takaisesta itärajan reissusta. Matkaa tuli tehtyä yhteensä 990km / 18h ja hauskaa oli!

Lauantaiaamuna kahdeksan pintaan kun vetäisin hupun mopon päältä pois niin sadehan alkoi per samantien. Vähän meinasi iskeä turhautuminen kun crossisaappaat päästivät vettä läpi n. vartin ajon jälkeen (ja Sidin Adventuret taisivat tulla hommattavaksi). Mutta pienestä ei lannistuta, Söderkullan S-marketista banaani ja pari muovipussia mukaan, ja niillä perinteinen sukkien pussitus! Ajoin ensimmäisen siirtymätaipaleen Loviisan Liljendaliin tankille ja sieltä siirryin soralle. Alussa olikin varsin pientä tietä Inkeroisiin asti, ja sitä oli kyllä kiva ajaa sateellakin. Haminan hujakoilla vedentulo yltyi, minkä seurauksena varsinkin pienemmät tiet alkoivat olla melkoisia lätäköitä täynnä. Toisaalta hauskaa, toisaalta hankalaa kun kamat alkoivat kastua ja visiirikin huurtua. Vaalimaalle päästessä sade onneksi loppui, eikä sitä enää tällä reissulla näkynytkään. Itärajan kiemurtelussa kesti odotetun kauan, mutta kivaa kun on niin jaksaahan sitä! Imatralta otin pienen siirtymän isompaa tietä, ja sitten hauskan mäkisiä mökkimaisemia akselilla Simpele-Parikkala-Punkaharju. Viimeisen osuuden tuuttasin taas isompaa väylää kun alkoi hämärtääkin. Savonlinnaan yöksi kylpylähotlaan lepäilemään 10h ajopäivän jälkeen maistui kyllä! Pari oluttakin maistui, pitihän se hieman kylillä pyörähtää.

Sunnuntaina keli kuivui ja kylmeni, mikä oli toisaalta ihan kiva pienempiä teitä aj(at)ellen. Savonlinnan ABC:ltä iskin heti soralle kun mahdollista, ja tiet olivatkin selkeästi kuivempia. Anttolassa piti vähän oikoa sekä toisaalta koukata tankkaamaan huokeaa 2,65€/l hintaista 98E:tä satamasta. N. 8 litran tankki asettaa omat haasteensa... Mäntyharjulla oikoessa jouduin ajamaan vähän matkaa väärään suuntaan, sillä ajoin reittiä "väärinpäin" enkä päässyt kääntymään viitostien keskikaiteen takia. Onneksi mopolla on helppo tehdä U-käännös isommallakin tiellä. Nopea ruokailu ja loppukiri soraillen Lahden korkeudelle. Tällä välillä oli reitin hankalimmat osuudet, mm. lähes umpeen kasvanut metsätie. Onneksi Weera on kewyt ja ketterä! Näkyi myös suht tuoretta sorapyörän jälkeä tällä reitillä. Orimattilan kohdalle päästessä alkoi tulla hämärä, joten tankki täyteen, kaikki lämmin kama päälle ja motaria pitkin kotiin.

Mitä tästä sitten jäi käteen? Paljonkin, ja varmasti tulee lähdettyä uudestaan. TET-reiteistä sai melko pienellä vaivalla räätälöityä itselleen sopivan lenkin, ja sen navigointi puhelimen OsmAndilla sujui vaivattomasti. Kunhan muisti ladata puhelinta varavirtalähteestä tauoilla ja siirtymillä. Kamat ja pyörä hoitivat hommansa, tosin saappaat pitää jatkossa olla mallia vedenkestävä. Ja vanha pikkulaukku tavaraverkolla oli täysin riittävä kuljetusratkaisu yhden yön reissulle. Todella vähällä siis pääsee seikkailemaan! Ei tarvitse uusinta Multia tai Super-Advea, kallista navigaattoritelinettä, kovia sivulaukkuja tai monen tonnin ajokamoja (itselläni Motonetiä, lähinnä Yokoa) vaan peruspyörä, -tarpeet ja seikkailumieltä! WR ei tuntunut pieneltä kuin ehkä motaripätkillä, vaikka yleinen suhtautuminen tuntuu olevan se että 250cc on lähinnä starttimoottori ja adventure-pyörän on oltava vähintään 600-700cc (ja katupyörän sitten tonninen). Päinvastoin, Yamaha on leppoisa luottoratsu jolla pärjää pienemmälläkin polulla eikä matkavalmisteluun kuulu edes öljynvaihto! :D

Päivämatkojen kartat ja muutama muukin kuva: https://photos.google.com/share/AF1QipO ... pVeWNJNVh3
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

greatLeo kirjoitti: Ke Loka 25, 2023 2:02 pm muutama muukin kuva:
Saanko lainata tuolta yhtä kuvaa TETin instagramiin?
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Huikea rykäisy! Kiitos raportista.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
greatLeo
Viestit: 49
Liittynyt: To Heinä 30, 2015 10:05 am
Pyörä: Yamaha WR250R, Ducati Hypermotard 950

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja greatLeo »

Go-Za kirjoitti: Ke Marras 01, 2023 3:49 am Saanko lainata tuolta yhtä kuvaa TETin instagramiin?
Sopiihan se. Laitoin TET-projektille pienen lahjoituksen kiitoksena reiteistä.
Hanski T kirjoitti: Ke Marras 01, 2023 1:37 pm Huikea rykäisy! Kiitos raportista.
Kiitos, aika rykäisyltä tuntuikin. Ensi kerralla voisi seuraava päivä olla kyllä töistä vapaata :D
Avatar
Go-Za
Viestit: 110
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 8:09 pm
Pyörä: XChallenge
Paikkakunta: Sisu
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

greatLeo kirjoitti: Ke Marras 01, 2023 2:28 pm
Go-Za kirjoitti: Ke Marras 01, 2023 3:49 am Saanko lainata tuolta yhtä kuvaa TETin instagramiin?
Sopiihan se. Laitoin TET-projektille pienen lahjoituksen kiitoksena reiteistä.
Harmi kun ne rahat eivät tule mulle :lol:
Vastaa Viestiin