Aikainen retki Englantiin.

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jussimh
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja jussimh »

Eilen ajelin tuolla Walesin maisemissa noin 400km ja pakko myöntää että hienoltahan siellä näytti. Keli oli mitä mahtavin ja oli houkutellut lukuisia muitakin motoristeja liikenteeseen, satoja uskoisin. Walesin tiet on mukavan mutkaisia ajeltavia, mutta meidän mittapuun mukaan näkyvyydet on todella huonot paikoitellen johtuen korkeista pensasaidoista ja kireistä kurveista. Ja tiet menee todella usein pikkukylien/kaupunkien läpi jolloin rakennusten nurkat estävät näkyvyyden. Paikalliset kyllä laskevat surutta pyörillään noihin kurveihin mutta minulta se vaatii vielä totutttelua, varsinkin kun en ole mikään spesialisti ajamaan asfaltilla. Mutaa/multaa on myös paikoitellen paljon, kun jyväjemmarit on jo aloitelleet touhujaan. Vaikkei välimatkat ole todella pitkiä, aikaa pitäää varata matkantekemiseen kun ajellaan pienemmillä teillä. 40-50mph vauhdin pitäminen päällä ei tahdo onnistua oikein millään, varsinkin kun tuota muutakin liikennettä on aika paljon. Ja Walesin suunnalla on mäkiä aika paljon jolloin raskaampiliikenne hidastaa menoa myös, korkein kohta navin mukaan missä ajelin oli 1100m merenpinnasta. Mutta kyllä tämä seutu on ihan näkemisen arvoista seutua pyöränselästä tai autostakin katsoen.
Irlannimeri.jpg
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Harri Hemmilä
Viestit: 1233
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Kevyesti kateellinen :oops:
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kiva seurata sun raportteja kokemuksistasi.
Kiitos.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
jussimh
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja jussimh »

Ari kirjoitti:itse epäröin väärällä puolella ajamista. Kerro omista kokemuksistasi, kunhan pääset perille.
Muutamia töllöyksiä on tullut tehtyä, mutta ei mitään pahempaa kun vielä näitä juttuja kirjoittelen. Laitoin tuohon Varaderon vasemman peilin varteen kiinni lasteni antaman pienen pehmolelun jotta muistaisin kumpaa reunaa pitää ajaa. Kiertoliittymissä ajo on alkuun hankalaa se on pakkomyöntää, pitää muistaa katsoa oikealle liittymään tullessa. Ja pihaliittymistä lähtiessä aina ryhmittyy liittymän väärään reunaan. :shock: Mutta itse eilinen ajaminen "väärää" kaistaa oli jo suhteellisen huojentunutta.
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Avatar
JJ
Viestit: 361
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tarinan jatkoa odotellessa... 8)
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
jussimh
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja jussimh »

No kotiakin on tältä reissulta jo palattu jokin aikaa sitten.
Kaksi viikkoa oltuani erään yrityksen vieraana Herefordissa, josta nostin sitten kytkintä. Perjantai päivän ajelu alkoi pienessä tihkusateessa kohti Stonehengeä. Koska siellä päin tuli oltua niin pitihän ne kivet käydä katsomassa. Itsessään kivet sijaitsee mitään sanomattomassa paikassa valtatien vieressä. Matkalla Stonehengeen vettäkin alkoi tulla sen verran että sukellusvene olisi ollut parempi kulkuneuvo, mutta Tori.fi:n kautta ostamani 280€ Rukka:n puku piti vettä loistavasti. Itse kivien luona aurinko paistoi mutta en halunnut hyljätä kulkinetta P-paikalle ja siirtyä katselemaan kiviä junalla, joka oli traktori vetoinen. Joten tyydyin katsomaan kivetykset pikkuvauhdista valtatieltä. Olivatkin siinä ajaneet parit peräkolarit kun turistit hiljentäävät vauhtia kivetyksiä katsellessa.
Kivetykset ettäältä.
Kivetykset ettäältä.
Läksin ajelemaan kohti Doveria josta olisi tarkoitus siirtyä lautalla sitten mantereen puolelle. Ilta kuitenkin alkoi painaa päälle ja yöpaikkaa piti alkaa etsimään. Aikani kurvailtuani saavuinkin erääseen pubiin B&B majoitukseen. Hieno oli pubi ja hienot oli huoneet missä majoituin mutta hintakin oli kyllä aika suolainen 75 puntaa yöltä aamupalalla. Sama hinta tuntui olevan melkein kaikissa B&B paikoissa. http://www.runninghorseinn.co.uk Oli majapaikka ja olut ja ruoka oli hyvää. Ja kun pyörällä liikkuu ja tulee pihaan, niin ei pubissakaan tarvitse olla ilman juttu seuraa. Ja varsinkin kun kertoo tulevansa suomesta missä kävelee jääkarhuja jokapaikassa, niin tarinaa saa iskeä koko illan. Perus portteri oli siellä 3-4 punnan välissä hinnaltaan. Pakko myöntää että jäin kaipaamaan Englantilaista pubi kulttuuria, en pelkästään oluen takia vaan että siellä voi syödä hyvää ruokaa ja jutella huutamatta.
pubin majoitus aamulla
pubin majoitus aamulla
Melkein koko matka oli yhtä auringon paistetta. 8)
Aina kiireinen mansikanviljelijä
jussimh
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja jussimh »

Aamulla sitten ajelin Doveriin ja varasin matkan mantereen puolelle. Lautta matka moottoripyöräilijälle on huomattavasti mukavampi ja eduulisempi tapa matkustaa kuin juna matka tunnelissa. Tunnelissa joutui istuskelemaan junan lattialla kun laivalla pystyi nauttimaan virvokkeita pehmeällä sohvalla. Tullissa vain oli ahdasmielistä porukkaa kun takavarikoivat minun linkkuveitseni, en tiedä olisiko nuo tuota löytäneet jos en olisi kertonut tuosta kun kyselivät. Ei kuulemma saanut englannista viedä pois tuommoissia kauheuksia. Kirjallisen huomautuksen sain kunnolliselta tullimieheltä mutta en mitään muuta, luulen että joku tullimies omistaa paljon puukkoja.
Lippu toki lautalle piti ostaa ennen tullia.
lipun ostopaikka.jpg
Lauttamatka meni äkkiä Raumalaisten rakentamassa lautassa ja samalla sai leppuutella kannikoita
Doverin valkoisia kallioita.jpg
lauttaliikennettä.jpg
Mantereelle päästyäni taivas oli pikimusta ja jonkun verran heitteli vesipisaroita. varsinkin etelän suunnasta lähestyvät pilvet oli niin sateisen näköisiä että käänsin keulan kohti pohjoista. Belgian läpi nopeasti Hollantiin ja sen pääkaupunkiin Amsterdamiin. Tämän matkan ajoin ihan konetietä pitkin että sain hieman nopeammin matkaa taitettua. Amsterdamiin saavuin jo illan hämärtyessä ja en tietenkään ollut varannut majoitusta etukäteen joka hieman aiheutti ongelmia. Saavuin pienen hotellin luokse jossa luki että huoneita vapaana, joita ei tietenkään enää ollut. Hotellin/hostellin kaveri katseli netistä minulle yöpaikkaa ja ainoa minulle sopivalla hintatasolla oleva majoitus löytyisi kuulemma toisesta hostellista 8 hengen ryhmähuoneesta. No jos asia on tosiaan näin, niin keula sinne siis. Yöni tosiaan vietin ryhmä huoneessa, kun minä menin nukkumaan niin muut läksivät harrastamaan paheitaan. Ja aamulla kun minä pakkailin kamoja niin muut kömpi nukkumaan.
Ohjeistusta Hostellin ovella
Ohjeistusta Hostellin ovella
amsterdam.jpg
Ihan hieno kirkonkylä tuo Amsterdam, ja sinne pitää joskus mennä uudestaan paremmalla aikaa.
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

jussimh kirjoitti: Ihan hieno kirkonkylä tuo Amsterdam, ja sinne pitää joskus mennä uudestaan paremmalla aikaa.
Siellä on kaikkee kivaa :shock: mä voin lähtee messiin, voidaan avartaa maailmankaikkeudenkin ymmärtämistä 8) :lol:
jussimh
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja jussimh »

Amsterdamista starttailin pienessä tihkusateessa. Olin joskus lukenut jostain moottoripyörälehdestä että Amsterdamin yläpuolella menee tie patopengertä pitkin, joten etsin sen naviin ja otin suunnan sitä kohti. Vettä alkoi satamaan todella isoilla pisaroilla, mutta sitä kesti onneksi vain hetkisen. Pengertietä lähestyessäni autoa ohittaessa, Hondasta loppui veto noin 2-3 sekunniksi. Veto palasi ja pääsin autosta ohi ja kurvasin ensimmäisestä liittymästä huoltamolle, pyörä sammui heti kun painoin kytkimen pohjaan. Siinä rullatessa kytkin ylös ja pyörä "mäki" startilla käyntiin. Huoltamon pihassa pyörä pyörii aivan normaalisti kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. No takaisin satulaan ja ajamaan, ja pyörä toimi seuraavat 2000km aivan normaalisti. Tuo oli ainoa kerta kun pyörä yhtään nikotteli reissussa, ja eihän pyörällä ole ajettu kuin vasta 95000km.
pyöräpadolla.jpg
padonvartija.jpg
Pato on yhtä suoraa koko matkan, mutta ihan kiva ajella.
suoraapatoa.jpg
Iltapäiväksi ajoin Hampuriin merimieskirkolle ja siellä ilman viiletessä päätin että jään myös sinne yöksi.
Mutta pitihän ne paikalliset nähtävyydet käydä kasomassa kun Hampurissa olin.
reeperbahn.jpg
stpauli.jpg
Itse asiassa merimieskirkolta kävelee alle 10 minuutissa moisille mestoille. Tarinan mukaan siellä on ollut 60-70 luvuilla säpinää, nyt hohto oli kyllä aikalailla poissa. Kaduilla makaavia narkkareita ja puliukkoja, kauas on menty Irwinin laulun ajoista.
Aina kiireinen mansikanviljelijä
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Aikainen retki Englantiin.

Viesti Kirjoittaja jamba »

Mopo vaan sulle ilmotteli, et sisäänajo olis ny tehty :)
Vastaa Viestiin