Tarkennus, koska ymmärtääkseni tässä on nyt kaksi eri paikkaa kyseessä (ainakin jos alkuperäisen Independent lehden artikkelissa oleva video on kuvattu paikanpäältä).
Tämä on Umba joella oleva rautatiesilta joka on mielestäni se jota juttu koskee tässä kohdassa eli Umba järven eteläpuolella. Tässä menee ihan kunnon (muistaakseni ihan päällystetty) tie vieressä eli Umbajärven kierron kannalta ei mitään vaikutusta. Huom, tässä on myös vieressä jutuissa mainittu Oktyabrskayan kylä.
Se paikka jossa tuosta vanhasta rautatiestä (mukaanlukien silta) on hyötyä on tässä ja se menee Kitsa joen yli, eikä siinä ole oikein kunnollista siltaa vieressä (ainakin me aikoinaan koettiin että tiesillan korjailu on turhan iso urakka ja helpompi mennä hylättyä rautatiesiltaa).
Toki tuonkin sillan on joku voinut käydä viemässä, mutta silloin on vaatinut jo aika paljon enemmän työtä koska kulku tuonne on paljon haastavampa...
Taitaa ollakin aikaisemmin silta pöllitty. Liitteenä kuva elokuulta -18 ja kitsajoen yli menee hiekalla päällystetty silta. Artikkelin sillassa ei näkynyt hiekkaa.
Morjens!
Onko jengi suunnitellut reissua Vienan Karjalaan Heinä/Elokuulle, mihin mahtuisi mukaan?
Tai vaihtoehtoisesti, jos jollain majoitus tietoutta paikallisilla Jyskyjärvi-Paanajärvi kylissä, niin sekin kelpaa
Jokunen vuosi takaperin tein yhdellä kertaa legendaariset "kaksi reissua", mutta nyt alkoi taas poltella katsomaan kurjuutta ja ihastelemaan maisemia.
Heinäkuussa olisi tarkoitus lähteä rätkällä Venäjälle ja yksi reitti mikä mahdollisesti ajetaan olisi Umba järven itäpuolta Revdaan
Onko hajua missä kunnossa tie on, eli onko ajettavissa. Pyörinä 990 Adve, sekä 850 GS Aventure.
Niin ja meneekö Apatitystä tietä pohjoiseen Bolshaya imandra järven itäpuolta? Eli pääseekö sitä kautta läpi?
Suuntana meillä on Murmanski.
Heinäkuussa olisi tarkoitus lähteä rätkällä Venäjälle ja yksi reitti mikä mahdollisesti ajetaan olisi Umba järven itäpuolta Revdaan
Onko hajua missä kunnossa tie on, eli onko ajettavissa. Pyörinä 990 Adve, sekä 850 GS Aventure.
---> hidasta ja hiki tulee, ainakin viime vuoden elokuussa oli näin. Mutta ajettavissa.
Märkä tulee, joko hien tai tiellä olevan veden myötä...
Kannattaa harkita vanhalla junaradalla ajamista ja sopivan vauhdin löytämistä ettei pölkyt liikaa häiritse (60 - 80 km/h....), moni soinen kohta ja joen ylitys on paljon helpompi radan kautta ja sillä isoimmalla sillalla ei ole pölkkyjä, joten kannattaa kiertää sen kautta.
Kallet kirjoitti:Itse kyllä pysyisin mahdollisimman paljon huoltotien puolella. Siellä ei ole kiire mihinkään ja huonoa tietähän sitä sieltä lähdetään hakemaan
Silloin kun me oltiin reissusa niin oli todella märkää ja huoltotie paikoin todella täynnä vettä, tosin sitäkin varsin paljon ajettiin. Eli tilanteen mukaan ja mikä itselle tuntuu sopivalta.
Umbajärven itäpuoli ei ole muistaakseni kovin märkä, mutta länsipuolelta tuntureiden puolelta Revdaan oli vähän märempi loppupäästä, pärrillä pystyy ehkä kiertää skutsin kautta tämä kohta Umbajärvestä joka 2014 oli kosteahko:
Palle650 kirjoitti:Umbajärven itäpuoli ei ole muistaakseni kovin märkä, mutta länsipuolelta tuntureiden puolelta Revdaan oli vähän märempi loppupäästä, pärrillä pystyy ehkä kiertää skutsin kautta tämä kohta Umbajärvestä joka 2014 oli kosteahko:
Meillä on alustavat suunnitelmat käydä loppukesästä testaamassa....
T: Palle
Eli jos ymmärsin oikein niin tuo olisi ihan metsärymyämistä pienemmillä pyörillä? Käsittääkseni siellä (länsipuolella) ei ole edes vanhaa tiepohjaa juurikaan tarjolla?
Tai siis ilmeisesti Tuluok joella asti on jonkinlainen (vanha) tiepohja, mutta sen jälkeen häviää?
Ajettiin Kirovskista tuntureille ja sitten Umbozersky-solaa pitkin alas Umbajärvelle, muistaakseni Tuluok joki oli helppo ylittää ja ajettiin joenpohjaa sitä pitkin osan matkasta solassa. Mutta sen jälkeen rannalla oli toisia pikkujokia, mitkä piti kiertää ulapan kautta missä oli matalampaa, sitten ylös takaisin tuntureille ja alas Umbajärvelle, missä oli syvin vesieste, ja mistä ei pääse pyörällä. Mutta ehkä ryteikön kautta pääsis pikkupyörällä. Sen jälkeen tuli ykis joki, jossa oli vanha silta, mistä pyörät saisi taluttamalla yli, autoilla ajettiin vierestä yli. Mutta pikkupyörillä joo ollaan menossa, jos mennään.
Mutta se radanvarsi Umbajärven itäpuolella on helppo, ehkä yksi isompi joki lähempänä Kirovskia missä n. 1/2 m vettä ja Joka päätyy suljetulle kaivosalueelle, missä ystävällisesti avattiin portti meille, että päästiin takaisin Kirovskin kylään.
Palle650 kirjoitti:Mutta se radanvarsi Umbajärven itäpuolella on helppo, ehkä yksi isompi joki lähempänä Kirovskia missä n. 1/2 m vettä ja Joka päätyy suljetulle kaivosalueelle, missä ystävällisesti avattiin portti meille, että päästiin takaisin Kirovskin kylään.
Hienon näköistä touhua autollakin, joo ei se itäpuoli paha ole, meillä meni vaan vähän loppupäivän puolelle (ja osalla vähän huonolla syömisellä ), olisi ollut järkevämpää olla jossain Apatiittien kulmillä yötä ja sitten nauttia vähän pidempi ja rauhallisempi päivä sillä Umban takana.
Se itäpuolen hylätty kaivos (jos siis viittasit siihen), niin sen ohi menee rannasta ylös kaivoksen asvalttitielle etenkin pyörille oiken mukava ajamalla tehty "tie.
Voin Juhannuksen jälkeen ladata tänne yhden jäljen, muitta silloin kun me olimme niin oli aika märkää ja lähdimme sen järven eteläpäässä olevan isohkon suon kohdalta radalle ja ilmeisesti sen olisi voinut kiertää myös lähtemällä jo aikaisemmin pienehköä tietä kohti järven eteläpäätä. Sitten vaihdeltiinkin paljon radan ja sen huoltotien välillä etenkin kun kyllästyttiin kahlaamaan tiellä olevassa vedessä jota oli paikoin varsin pitkiä pätkiä lähemmäs metri tiellä.
Kaivos jota ajattelin oli Umbajärven länsipuolella, lähellä Kirovskia ja se oli toiminnassa, Mutta se itäpuolen radanvarsitie ei taida mennä sitä kautta jos ajaa Revdasta Kirovskiin päin. Ei muista nyt, kun ei ole karttaa mistä katsoa.
Kirovskista voi hyvin tehdä päiväreissun Umbajärven länsipuolella oleville tuntureille, aika pitkälle pääsee varmasti ihan helposti isommillakin pyörillä. Ei siellä pehmeetä ole, kiviä, soraa ja lätäkköö/puroja. Todella hienot maisemat.
Itäpuolen radanvarsitieltä menee kanssa makeeta reittiä ylös sen puolen tuntureille jostain järven puolenvälin kohtaa, mutta vähän haasteellisempaa varmaan isolla pyörällä. Suht vakioilla autoilla ollaan sinne menty.
Moro,Porojärvellä uusi hotelli yrittäjä Sergej.
Siisti paikka kunhan saa valmiiksi,aamiainen järjestyy ja bensaakin löytyi (92)
Puhuu auttavasti Suomea p.+7-921-457-26-26
Käykää tukemassa.