BMW GS Meeting 2008 in Finland

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Eipä ole paljon iloa,kun ei ole ABSeja,mutta jos näkisi renkaan paikkauksen ja vaihdon kenttäolosuhteissa,niin se vasta olisi jotain...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

jiitee kirjoitti:Eipä ole paljon iloa,kun ei ole ABSeja,mutta jos näkisi renkaan paikkauksen ja vaihdon kenttäolosuhteissa,niin se vasta olisi jotain...
Hyvä idea. Kiitos

Tubeless renkaan vaihtoa ei varmaan tehdä kenttäolosuhteissa. On aika homma.
Se tubeless istuu siinä vanteella pirun tiukkaan ja saako sen poksahtamaan takaisin vanteelle jollain minikompressorilla. Epäilen.

Itse olen paikannut renkaan pari kertaa. Helpointa oli huoltiksella, kun renkaassa oli ruuvi. Ruuvi pois, reiän "hoonaus" ja paikka paikoilleen. Ja paineet sisään. Aikaa kului 10 minuuttia.

Paikkaushomman voin kyllä näyttää tubeless renkaalle.
Pitää vaan hakea muutama romurengas jostain MP-liikkeen takapihalta paikattavaksi.

Se on helppo homma.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Tuota paikkaustahan voisivat myös osallistujat kokeilla. Pitää vaan hommata paljon paikkoja ja paikkaustyökaluja. Ehkä sponsorit auttavat.
mikkot7

Viesti Kirjoittaja mikkot7 »

Moi. Joskus tollanen tubeles rengas vaihettiin maastossa, kylläkin autoon mutta uskon, mp on helpompi.
Vanteelle saattaminen olikin mielekiintonen homma ja aika jännä.
Rengas saatettiin vanteelle, rengas nostettiin pystyyn ja ympätillä oli kiristys liina. (siis renkaan suuuntaisesti)Liinalla reunat puristu melko lähelle vanteen sisä reunoja. Renkaaseen ruiskutettiin vanteen ja renkaan välistä startti pilottia. Kasteltiin kuiva horsman kukka ( suopursu tai oskankäämi tms käy myös) pensalla ja tätä soihtua apunakäyttöen rengas poksautettiin vanteelle. Ja sitten kiiruusti renkaaseen painetta sillä kuuma sisäilma pitää sen kyllä hetken kuosisa. (rengas oli kuumana aivan kova vaan jo hetken jäähdyttyään lössähti). uskon kyllä että vaikka jäähtyisikin niin tuskin niinpaljoa että imisi itsensä takaisin vanteelta.

Jos metsässä menee sormi suuhun niin ime niinkauan kuin makua riittää ja ala mieli kuvittelemmaan, sillä nämä ongelmat ratkaistaan :D :D
Hyvää matkaa
Pekkavee

mikkot7 kirjoitti:Moi. Joskus tollanen tubeles rengas vaihettiin maastossa, kylläkin autoon mutta uskon, mp on helpompi.
Vanteelle saattaminen olikin mielekiintonen homma ja aika jännä.
Rengas saatettiin vanteelle, rengas nostettiin pystyyn ja ympätillä oli kiristys liina. (siis renkaan suuuntaisesti)Liinalla reunat puristu melko lähelle vanteen sisä reunoja. Renkaaseen ruiskutettiin vanteen ja renkaan välistä startti pilottia. Kasteltiin kuiva horsman kukka ( suopursu tai oskankäämi tms käy myös) pensalla ja tätä soihtua apunakäyttöen rengas poksautettiin vanteelle. Ja sitten kiiruusti renkaaseen painetta sillä kuuma sisäilma pitää sen kyllä hetken kuosisa. (rengas oli kuumana aivan kova vaan jo hetken jäähdyttyään lössähti). uskon kyllä että vaikka jäähtyisikin niin tuskin niinpaljoa että imisi itsensä takaisin vanteelta.
Huh, ennen oli miehet rautaa. :D :D :D

Pekka
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Eilen kokeiltiin huviksemme miten gessun tubelessi lähtee vanteilta ja miten uus rengas menee päälle. Ihan yhtä helppoa kuin sisärenkaalliisen kanssa touhuaminen, pitää vaan muistaa että ei ole rengas mistään vanteella kun sitä vääntää. Ei siinä tarvii käyttää voimaa kun rengas on hyvin vanteen pohjalla, kolme rengasrautaa käytössä.

Ainoa ongelma onkin sitten tubelessin täyttäminen kun komppari ei oo kovin tehokas. Lapinreissuun tulee otettua sisärenkaat mukaan hommaa helpottamaan, jos rengas sattuis menemään vaihtokuntoon eikä pysty paikkaamaan, niin joku saa ne käydä huoltopisteestä hakemassa.

Starttikaasu ja kiristysliina -kikat ovat oivia temppuja... Eilen ei saatu kiristysliinan kanssa rengasta nousemaan vanteelle kun aina vuosi pikkasen jostakin ja ei ollu tarpeeksi kovaa painetta kompparista painamaan renkaan ja vanteen väliä kiinni, kyllä se olis menny jos olis jaksanut virittää mutta kun ei ollu pakko. Ei siinä menny ku 10 min irtovanteella ku rengas oli pois ja uus tilalla (vaikka ei sitten saatu nousemaan vanteelle niin en osaa sanoa kuinka kauan siihen olis menny aikaa...)
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Ilman liinaviritelmiä sopivalla palavalla nesteellä/kaasulla renkaan pitäisi poksahtaa vanteille. Youtubesta löytyy ainakin pätkä, jossa ison maasturin rengas poksautetaan vanteille tuolla kikalla. Mopon rengas on toki tilavuudeltaan pienempi ja rungoltaan kenties jäyksempi mikä vaikeuttaa. Nillä co2 patruunapumpuillakin homma saattaisi onnistua. Mä olen poksauttanut tubelessit vanteille kompuralla. (Viimeksi vaihdon tubelessin nizzan bmw kaupan pihalla mukavassa auringonpaisteessa. Liukasteena käytin aurinkorasvaa ja renkaan kävin poksauttaamassa vanteille korjaamon puolella. :lol: )

Etukumin saa poljettua vanteilta mopon sivutuen avulla ja jos kotioloissa ei takarengas lähde samalla konstilla niin silloin olen käyttänyt apuna auto+lankku yhdistelmää.
Pekkavee

No. HÖH

Tämä ketju on tarkoitettu GS Meeting juttuihin.

Menkää muualle kinastelemaan Tubeless tai muista rengas ongelmistanne.
Renkaanpaikkaus toteutetaan, niin kuin lupasin.

Pekka
Mikkora

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Pekkavee kirjoitti:No. HÖH

Tämä ketju on tarkoitettu GS Meeting juttuihin.
Mutta luti armeijassa näytti miten yksi mies repii UAZ:in (capriolet) käyntiin yksinään. Yks rengas ylös, ja köysi renkaan ympärille ja piiiiitkä veto... :D

GS meeting juttuihin että jos/kun renkaan paikkaus opetetaan niin tämä täyttää minun toiveet. Ainakin mopoilun suhteen...

PS. F650:n vakio penkin omistaja etsii korkeampaa penkkiä. Rompetoria ajatellen...
Mikko
Pekkavee

Tubeless paikkasarjoja on tulossa. :D :D :D

All Right lupasi sponsoroida asiaa.
http://www.allright.fi/index2.html

Pekka
jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Viesti Kirjoittaja jiitee »

nyt tarvii vain saada naulainen lauta ajoreitille :twisted: :twisted: :twisted:
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
Pekkavee

jiitee kirjoitti:nyt tarvii vain saada naulainen lauta ajoreitille :twisted: :twisted: :twisted:
Heh. Ajattelin kyllä porata siihen romurenkaaseen jo valmiiksi reikiä niin niitä saa sitten paikata urakalla. Ja sahata sen renkaan vielä pätkiksi, niin saa monta teamia vielä samaan hommaan yhtä aikaa

Pekka
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Routemaster

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

No,nyt on reitit olemassa minulla,kun vielä toisen koeajan koko jutun itse,voi niitä ruveta suunntteleman tänne näkösälle.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
gixxerman

Jaaha,miltä näyttää Pekka,montako meitä on tulossa sinne?Huomenna lähden selvittelemään päätäni ja reittejä,on vielä kaksi kohtaa tossa toisella reitillä,jotka eivät ole ihan ,miten sanoisi kartalla.Ja myöskään toisen reitin mailimäärä ei ole selvillä vielä,kun olen ajanut sitä pätkissä vasta.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
gixxerman

Reitit

No,niin,nyt jotenkin pulkassa ja koeeajettu.Enismmäisen reitin ajossa rysäytin kohollaan olleeseen ojarumpuun ja gessu muuttui lentsikaksi ja itse matkustajaksi.No sitten toisella reitillä kaadoin sen,etunakki vajosi pehmeään hiekkaan ja nutulleen meni,vauriot henkisiä ja naarmut ankin kyljessä.kun ajosaapas raapaisi,ei muuta.Ai niin ja tuosta ilmalennosta selvittiin pystyssä.En tiedä uskaltaako itse ralliin enää tullakaan.Mitähän siellä sitten tapahtuu,kun kolmas kerta toden sanoo.
gixxerman

No,nyt ovat reitit kartalla ja kait osanottajille lähetetyt.Nyt minulla on hyvää aikaa ajella vielä niitä ja tehdä jotain hienosäätöä pe.illan ajajakokouksessa,jos tarvii.Nyt täytyy vain toivoa runsasta osanottoa ko.tapahtumaan ja säiden haltijan eli Esterin suosiollisuutta.Esteri on englannin kielen lainaus.It is raining like Esther's ass,eli suomeksi:sataa kissoja ja koiria.Näin oli jossain käännetty asia.
Vastaa Viestiin