Onneksi Harri armahti minut ja vietti illan ja yön muualla. Se olut on tosin vielä tarjoamatta.Adventure kirjoitti: Ja kuten tuloksista näkyy, lauantaina Jyrki pääsi kehumaan Harrin pyörää koko illan, mutta sunnuntaina tilanne kääntyi...
MP-Suunnistus 2007
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Viimeksi muokannut jyrki, Ma Elo 06, 2007 10:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huono tie, parempi mieli.
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
MUOKATTU; luinpas huolimattomasti, sehän oli tuossa edellä ja ehti vielä Jyrki 2 minuuttia ennen kysymystä vastaamaan...jyrki kirjoitti:Aika korkeilla panoksilla rupesit pelaamaan. Kai se sitten on leikki kestettävä.Happi kirjoitti:V,,,,le vaan Jyrki! Toi oli selvä haaste! La häviäjä kehuu toisen pyörää koko illan ja tarjoo oluen. Sovittu?
Olitteko molemmat paikalla?
Ja jos olitte, niin miten kävi tämän elämää suuremman vedonlyönnin?
Terveisin
Viimeksi muokannut Mika TA-91, Ma Elo 06, 2007 9:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika TA-91
Joo, Harrin kanssa samoilla linjoilla Sunnuntain 07 RT:n suhteen, järjestetty juttu!!Happi kirjoitti:Mä olen varma, että se oli joku Jyrkin kaveri, joka seiso sen kyltin edessä siellä Mobilian parkkiksella sunnuntaina.
Kiitoksia järjestäjille ja anteeksi kanssa kilpailijoille, jotka "johdatin" liian aikaisin JAT:lle.
Happi (Harri)
Ja ainakin multa on turha pyytää anteeksi, oppipahan kantapään kautta kaksi asiaa:
1.) Peesaaminen voi olla todella huono idea (vaikka enhän minä siis siinä tilanteessa mitään peesannut, ajelin vain perässä...
2.) Vaikka olisi vähän kiire olevinaan, kannattaa lukea karttaa ja muita papereita ajatuksella. Mieluummin ottaa muutaman kymmenen pistettä myöhistä, kun esim. 2x600 pistettä!
-
JoukoWho
- Pyörä: Suzuki DL650 V-Strom -10
Kiitos järjestäjille minunkin puolestani. Sunnuntaina tuli ensikertalaisena reitti kierrettyä, eikä se nyt ihan huonosti mennyt vaikka useampi virhe tulikin. Huolellisuutta vähän puuttui muutamassa kohtaa. Parantamisen varaa siis jäi, mikä on hyvä. Seuraavaa kisaa siis jo odottelen.
Niin, minä ajelin sillä Kotarin 950SM:llä, kun ei paikanpäällä tullut puheeksi että tältä foorumilta nimimerkki löytyy.
Niin, minä ajelin sillä Kotarin 950SM:llä, kun ei paikanpäällä tullut puheeksi että tältä foorumilta nimimerkki löytyy.
Niin, erohana oli sitten vaivaiset viisi pistettä (= 5 sekuntia): 3450 - 3455. Tuon verran aikaa kuluu hukkaan jos pyörityksellä sattuu aivastamaan.Mika TA-91 kirjoitti:Olitteko molemmat paikalla?jyrki kirjoitti:Aika korkeilla panoksilla rupesit pelaamaan. Kai se sitten on leikki kestettävä.Happi kirjoitti:V,,,,le vaan Jyrki! Toi oli selvä haaste! La häviäjä kehuu toisen pyörää koko illan ja tarjoo oluen. Sovittu?
Ja jos olitte, niin miten kävi tämän elämää suuremman vedonlyönnin?
LC4:n ja transalpin tehot ovat muistaakseni hevosvoiman sisällä (tai aivan samat). Kun pyöriin lisätään päälle kuskit, ovat tehopainosuhteet tässä tapauksessa identtiset (vai jääkö transalpille jopa etua!). Matkaa lauantaina tuli X-kymmentä kilometriä, joten selityksesi todellakin kuulostaa uskottavaltaHappi kirjoitti:Noin paljon on eroa Transalpin ja LC4E:n kiihtyvyydessä.jyrki kirjoitti: Niin, erohana oli sitten vaivaiset viisi pistettä (= 5 sekuntia): 3450 - 3455. Tuon verran aikaa kuluu hukkaan jos pyörityksellä sattuu aivastamaan.![]()
Nyt ollaan jo kyllä eksytty aiheesta, mutta kai tällä foorumilla voi väkätä pyöristä ihan minkä tahansa otsikon alla
Kävikö kukaan ottamassa valokuvaa kyltistä 11?
Ei sillä, ettäkö tänne, mutta olen kuullut, että jotain muitakin kylttejä on oikein kuvien kanssa näytelty?
Etenkin ensimmäisenä päivänä monen kompastuskivi oli löysän siirtymän lopussa ollut AT, jonne joko a) ei viitsitty tai b) ei osattu laskea oikeaa tuloaikaa. AT ohitettiin reilussa ennakossa, josta AT-sakkoja. Ja niille aiheen seuraajille, jotka eivät olleet kisassa tai eivät ole lukeneet sääntöjä, niin ennakkosekunti on kolmen virhepisteen arvoinen, kun myöhäsekunti on yhden. Eli periaatteessa 'kaahailusta' sakotetaan enemmän kuin viiveestä. Yleensä kyseessä ei tosin ole kaahailu, vaan järjestäjän laittama löysä tavoiteaika siirtymälle, jotta mahdolliset liikennevalot (ei meidän kisassa) tai muut liikenne-esteet eivät ratkaise edessä olevaa haasteellisempaa suunnistusjaksoa.
Ja tässä oppii itse kukin paljon asioita. Kartat, maaston ym. voi nähdä niin monella eri tavalla. Arin veikkasi vaikeiksi RT-kylteiksi joitain, mitä itse pidin helppona. Ja loppujen lopuksi vaikeimmaksi kyltiksi osoittautui ihan jokin muu. Kun aikataulu painaa päälle, ja kilpailun rasitus on niskassa, näkee maaston ihan eri silmin kuin kisan alussa tai mitä ratamestari siitä ajattelee. Sunnuntaiaamun 69-kyltti osoittautui hankalaksi. Joskin arvelimme yhden tai kahden suunnistajan löytävän sen. Sen löysikin viisi. Skarppia porukkaa.
Kun osallistujista kuitenkin moni seuraa tätä foorumia, ja tätä aihetta, niin kommentoikaapa, jotta tarvitsisiko MP-suunnistuksessa olla kaksi eri tasoista luokkaa? Nythän on palkittu parhaat, ja lisäksi parhaat ensikertalaiset. Haluaisivatko konkarit haastavampia siirtymiä, ja haluaisivatko vähemmän ajaneet helpompia pyörityksiä?
Joskus ennen vuotta 2000 Arin tuloslistassa oli eriteltynä konkarit ja 'aloittelijat'. Reitti oli ilmeisesti sama kaikille, mutta tuloksissa tuo jako oli näkyvissä.
Enduro-katupyöräluokkia ei haluttaisi erottaa. Joillain pyörityspaikoilla enduroilla on ketteryydestä ja nappularenkaista hieman etua, mutta esim. KTM 950 Adventuren kääntöympyrä on lähes Ducatin 996:n luokkaa, eli ei pitkät joustot välttämättä tarkoita samaa kuin ketteryys. Ja sunnuntain voittajahan ajoi CBR600:lla.
Millä erotettaisiin konkarit/muut/aloittelijat? Luokat A,C,E?
Ensikertalaiset olisi helppo sijoittaa E:hen. Muut olisivat pääosin C:ssä, mutta ketä A:han?
1) Autosuunnistusta vähintään B-luokassa joskus ajaneet/kokeilleet
2) viimeisen viiden kisan tuloksissa jonain päivänä kolmen parhaan joukkoon sijoittuneet?
3) Muita?
Tosin jos 12 suunnistajaa aletaan jakamaan kolmeen luokkaan, niin homma ei enää välttämättä palvele tarkoitustaan.
Mutta jos joku keksii hyviä ideoita vielä kehittää tapahtumaa, niin ideoita otetaan vastaan
-Tero-
Ei sillä, ettäkö tänne, mutta olen kuullut, että jotain muitakin kylttejä on oikein kuvien kanssa näytelty?
Etenkin ensimmäisenä päivänä monen kompastuskivi oli löysän siirtymän lopussa ollut AT, jonne joko a) ei viitsitty tai b) ei osattu laskea oikeaa tuloaikaa. AT ohitettiin reilussa ennakossa, josta AT-sakkoja. Ja niille aiheen seuraajille, jotka eivät olleet kisassa tai eivät ole lukeneet sääntöjä, niin ennakkosekunti on kolmen virhepisteen arvoinen, kun myöhäsekunti on yhden. Eli periaatteessa 'kaahailusta' sakotetaan enemmän kuin viiveestä. Yleensä kyseessä ei tosin ole kaahailu, vaan järjestäjän laittama löysä tavoiteaika siirtymälle, jotta mahdolliset liikennevalot (ei meidän kisassa) tai muut liikenne-esteet eivät ratkaise edessä olevaa haasteellisempaa suunnistusjaksoa.
Ja tässä oppii itse kukin paljon asioita. Kartat, maaston ym. voi nähdä niin monella eri tavalla. Arin veikkasi vaikeiksi RT-kylteiksi joitain, mitä itse pidin helppona. Ja loppujen lopuksi vaikeimmaksi kyltiksi osoittautui ihan jokin muu. Kun aikataulu painaa päälle, ja kilpailun rasitus on niskassa, näkee maaston ihan eri silmin kuin kisan alussa tai mitä ratamestari siitä ajattelee. Sunnuntaiaamun 69-kyltti osoittautui hankalaksi. Joskin arvelimme yhden tai kahden suunnistajan löytävän sen. Sen löysikin viisi. Skarppia porukkaa.
Kun osallistujista kuitenkin moni seuraa tätä foorumia, ja tätä aihetta, niin kommentoikaapa, jotta tarvitsisiko MP-suunnistuksessa olla kaksi eri tasoista luokkaa? Nythän on palkittu parhaat, ja lisäksi parhaat ensikertalaiset. Haluaisivatko konkarit haastavampia siirtymiä, ja haluaisivatko vähemmän ajaneet helpompia pyörityksiä?
Joskus ennen vuotta 2000 Arin tuloslistassa oli eriteltynä konkarit ja 'aloittelijat'. Reitti oli ilmeisesti sama kaikille, mutta tuloksissa tuo jako oli näkyvissä.
Enduro-katupyöräluokkia ei haluttaisi erottaa. Joillain pyörityspaikoilla enduroilla on ketteryydestä ja nappularenkaista hieman etua, mutta esim. KTM 950 Adventuren kääntöympyrä on lähes Ducatin 996:n luokkaa, eli ei pitkät joustot välttämättä tarkoita samaa kuin ketteryys. Ja sunnuntain voittajahan ajoi CBR600:lla.
Millä erotettaisiin konkarit/muut/aloittelijat? Luokat A,C,E?
Ensikertalaiset olisi helppo sijoittaa E:hen. Muut olisivat pääosin C:ssä, mutta ketä A:han?
1) Autosuunnistusta vähintään B-luokassa joskus ajaneet/kokeilleet
2) viimeisen viiden kisan tuloksissa jonain päivänä kolmen parhaan joukkoon sijoittuneet?
3) Muita?
Tosin jos 12 suunnistajaa aletaan jakamaan kolmeen luokkaan, niin homma ei enää välttämättä palvele tarkoitustaan.
Mutta jos joku keksii hyviä ideoita vielä kehittää tapahtumaa, niin ideoita otetaan vastaan
-Tero-
*KLUNK*, syötti nielty.Äijön poika kirjoitti:Kävikö kukaan ottamassa valokuvaa kyltistä 11?
Olen havaitsevani sarkasmia näissä kommenteissa. Jos nyt on käynyt niin onnettomasti ettei kukaan ole ikuistanut tätä ilmeisesti joillekin niin raskauttavaa todistetta, niin voinet järjestää sen itsekin. Sinä saat tarvittaessakyltit käsiisi ja Sappee ei ole kovin kaukana. Jos et Sappeelle asti jaksa ajaa, niin riittävän samanlainen puska löytynee vaikka takapihalta. Ei kukaan ensi vuonna muista miltä se näytti.
Etenkin ensimmäisenä päivänä monen kompastuskivi oli löysän siirtymän lopussa ollut AT, jonne joko a) ei viitsitty tai b) ei osattu laskea oikeaa tuloaikaa. AT ohitettiin reilussa ennakossa, josta AT-sakkoja.
Ja lisää luennointia.
Tähän väliin sopisi sitten valitettavasti sananlasku lusikasta ja kauhasta. Toisena päivänä siirryttiin a:sta b:hen. Mistä se kertoo?
-
JoukoWho
- Pyörä: Suzuki DL650 V-Strom -10
Tuosta luokkajaosta sanoisin omasta puolestani, että kaikilla tulisi ainakin olla sama reitti. Muutoin eri luokkien tuloksia ei voi verrata keskenään, ja paljon hyvää informaatiota menetetään. Monissa muissakin suunnistuslajeissa on erittäin hyödyllistä päästä aloittelijoiden vertaamaan tuloksiaan lajin huippuihin. Se opettaa parhaiten.
Itse en ainakaan haluaisi mitään helpotuksia sen vuoksi, että minulla ei ole paljoa lajikokemusta. Tietysti suuri määrä muuta suunnistuskokemusta parantaa lähtöasetelmaani huomattavasti niihin nähden, joilla ei sellaista kokemusta juuri ole. Kuitenkin viivasuunnistus sinänsä ei ole kovin vaikeaa, ja totaalisen eksymisen vaara on hyvin pieni, kunhan kilpailija vain keskittyy itse asiaan. On sitten toinen kysymys, että onko tarpeen pyrkiä sellaiseen luokkajakoon (ja ratahelpotuksiin), että jokaisen luokan voittajalla olisi melko vähän virhepisteitä. Miksi siihen pitäisi pyrkiä? Mielestäni riittävä jako harrastajien kesken on, että ensikertalaiset ja/tai aloittelijat huomioidaan palkintojenjaossa. Voisihan sitä selkeyden vuoksi tulostaa erikseen kokonaiskilpailun ja aloittelijoiden tulokset. Mutta kyllä ihan ensikertalaisellakin pitää olla mahdollisuus voittaa koko kilpailu.
-Jouko-
Itse en ainakaan haluaisi mitään helpotuksia sen vuoksi, että minulla ei ole paljoa lajikokemusta. Tietysti suuri määrä muuta suunnistuskokemusta parantaa lähtöasetelmaani huomattavasti niihin nähden, joilla ei sellaista kokemusta juuri ole. Kuitenkin viivasuunnistus sinänsä ei ole kovin vaikeaa, ja totaalisen eksymisen vaara on hyvin pieni, kunhan kilpailija vain keskittyy itse asiaan. On sitten toinen kysymys, että onko tarpeen pyrkiä sellaiseen luokkajakoon (ja ratahelpotuksiin), että jokaisen luokan voittajalla olisi melko vähän virhepisteitä. Miksi siihen pitäisi pyrkiä? Mielestäni riittävä jako harrastajien kesken on, että ensikertalaiset ja/tai aloittelijat huomioidaan palkintojenjaossa. Voisihan sitä selkeyden vuoksi tulostaa erikseen kokonaiskilpailun ja aloittelijoiden tulokset. Mutta kyllä ihan ensikertalaisellakin pitää olla mahdollisuus voittaa koko kilpailu.
-Jouko-